Az idei Balaton körüli vonatozásunkhoz sikerült kifogni a MÁV legjobb napját. A nyolc vonat, amin utaztunk, összesen csak 29 percet késett az indulásnál. A hiányzó vasúti szakaszt most is gyaloglással kötöttük össze. A vonatozás tesztelése mellett megnéztük a szemesi postamúzeumot, lemértük az Egry múzeum tropikus klímáját, ebédeltünk, fagyiztunk, sétáltunk a Balaton-parton.
Az eredeti tervekben szerepelt egy sütizés is a Balatonlellén nemrég nyílt Szalay cukrászdában. Erről sajnos le kellett mondanunk, mert a Egry múzeum rendkívül korai zárása miatt 14:47-re Tapolcára kellett érnünk, hogy elérjük a még megfelelő badacsonyi vonatot. A nagy sietség miatt csak egy fenyvesi megállás fért még be a programba, ahol az ebéd és a fagyizás között egy kis parti sétára is jutott idő.
A Füredig tartó első szakaszt a Kék Hullám Expresszel tettük meg. A szerelvényt egy 1981-ben készült Ganz-MÁVAG dízel húzta (a címképen). A mozdony a 2005-ben beszerelt Caterpillar motor hangja miatt a Hörgő becenevet kapta a vasutasoktól. A menetrendhez képest 3 perc késéssel indultunk, amihez még egyet hozzá is adtunk a 17 perc alatt megtett 14 kilométeres úton.
A hagyományos vasúti kocsiban kevesen utaztak. A klíma kellemes volt, a 23 fokos meleghez 52 százalékos páratartalom társult. Az indulás előtt az akali állomáson ugyancsak 23 fokos hőmérsékletet mértem 46 százalékos páratartalom mellett a badacsonyi múzeumlátogatáshoz bekészített “műszerrel”.
Akarattyán örömmel nyugtáztam, hogy még mindig áll a korábban lebontásra ítélt állomásépület. Bár az új épület tervei is elkészültek, a vasúti megszorítások alapján talán csak tervek maradnak.
Az aligai állomásig ismét a sétát választottuk. Mivel a Hóvirág utcai kilátóteraszt május végén nagyon lehangoló állapotban találtam, most inkább kihagytuk, és egy darabon a bicikliseknek kijelölt út helyett “torony iránt” mentünk. Ez 3-400 méterrel lerövidítette az öt kilométeres utat, amire közel másfél óránk volt.
A séta egyébként kellemes volt. A korai időpont miatt még a nagy meleg sem érkezett meg, és az utat kísérő fák is megfelelő árnyékot tartottak szinte végig. Minden csendes volt, csak néhány autóval, biciklissel és kocogóval találkoztunk.
Az aligai állomásra 20 perccel a tervezett továbbindulás előtt érkeztünk. Innen a Déli – Parti Interrégió nevű járattal mentünk Siófokig. Itt is áll még a régi állomás, ami évek óta üresnek látszik. A pénztár helyett már két éve automata működik, a hangosbemondó is valahonnan távolról – úgy tudom, Fonyódról – kapja a hangot. Bár régóta látható volt a funkcióvesztés, három éve új épületet terveztettek helyette.
Az út során kilátás nem sok volt. A magasparton a fák, a többi részen a házak takarták a Balatont. Ez a szakasz emeletes vonattal volt igazi két évvel ezelőtt.
A “Déli – Partival” is továbbmehettünk volna, Siófokon mégis inkább átszálltunk az itt beelőző Balaton Expresszvonatra. Bár ez is öt perc késéssel indult és 14 perc késéssel érkezett, még így is gyorsabb volt. A 24 kilométeres utat a tervezett 20 perc helyett 29 perc alatt tette meg egy hosszabb kocogó szakasz miatt Zamárdi környékén.
Leszállás után azonnal a falu központja felé vettük az irányt, a 7-es főút (Bajcsy-Zsilinszky utca) és a Rákóczi utca találkozásában lévő postamúzeumhoz. A 18. század végétől közel száz éven át posta úti lóváltóállomás működött az épületben. A lovak egykori szálláshelyén, az istállóban és egy udvari fészerben 1962-ben postatörténeti kiállítást rendeztek be. A legutóbbi felújítás után július elején nyitották meg a “Kocsiszekértől az elektromobilig – a postai szállítás története a középkortól napjainkig” című kiállítást. Az egykori istállóban a kisebb járművek kaptak helyet. A táblákon rövid szövegek mutatják be a történetüket, használatukat.
Nem a kiállításról, hanem Hadházy Ákostól tudhattuk meg két éve, hogy micsoda üzlet lehetett a posta érintett vezetőinek a járgányok beszerzése
A nagyobb méretű postai szállítóeszközöket bemutató fészer legnagyobb és legérdekesebb tárgya egy vasúti mozgópostakocsi. De láthatunk az NDK-ban gyártott Barkast, Ifát és Roburt, majd a rendszerváltás utáni évekből a korábbi NSZK-hoz kötődő Volkswagent, Mercedest is.
Balatonszemesről ismét egy 2011-es Bombardier TRAXX villanymozdony húzott tovább bennünket Balatonfenyvesig. A Tópart Expresszen már két fokkal melegebb volt, mint a korábbi Balaton Expresszen. A 29,2 fokos hőmérséklethez 42 százalékos páratartalom társult.
Balatonfenyvesen bő másfél óránk volt a tervezett továbbindulásig. Ebéddel kezdtük a szokott helyen, a ma Costa néven működő önkiszolgáló étteremben az állomástól 100 méterre. Egykor Vigadó étteremként jobban tetszett, de az ár/érték aránya alapján most is jó választásnak tűnt a parti büfékhez képest.
Még egy leülős fagyizásra is maradt időnk az állomásra vezető sétányon lévő Bárkában. Jó választás volt.
Ahogy a vonatinfó figyelmeztetéséből kiderül, az ikerkocsi kapacitása nem mindenhol elég az utazni akaróknak. Szerencsére most nem így volt, kényelmes körülmények között tehettük meg az 51 kilométeres utat. Ráadásul a 6 perces indulási csúszásból egyet le is faragtunk közben.
Tapolcára két perccel a Badacsony felé menő vonat indulása előtt értünk. Ahogy korábban már többször is, a Csehszlovák járműgyártás 1980-ban készült csodája, egy Bzmot várt bennünket. Régen nem voltam ilyen finnyás vele. 44 évvel ezelőtt még egészen jól éreztem magam, amikor a tapolcai laktanyából néha eltávra mehettem az akkor Piroskának (is) becézett járművel.
Külön kihívás volt, hogy a tördemici állomáson 10 percet vártunk a szemből jövő vonat miatt. Szerencsére a mozdonyvezetőnek volt annyi esze, hogy ezt az árnyékos peronon töltötte el. Ha a fülkében marad, talán nem is lesz, aki tovább viszi a mi Piroskánkat.
Badacsony volt az idei körutunk második kötelező állomása. Két éve írtam cikket Egry József életéről, munkásságáról, a badacsonyi emlékmúzeum létrehozásának több évtizedes történetéről. Akkor azt is megírtam, hogy a veszprémi Laczkó Dezső Múzeum elvitte, és nem adta vissza az eredetileg a badacsonyi múzeumnak vásárolt műveket, mert úgy ítélték meg, hogy az ott biztosított feltételek veszélyeztetik a képek állapotát.
Idén májusban tértem vissza a témára. Újra megnyitották a badacsonyi Egry Emlékmúzeumot – Veszélyben a képek? címmel írtam arról, hogy a Laczkó Dezső múzeum mégis visszaadta a képeket a badacsonyi múzeumnak. A címet záró kérdést az indokolta, hogy az illetékesek – Kulcsár–Székely Attila, a Badacsonytomaj Város Önkormányzat Kulturális Intézménye vezetője és Péterváry-Szanyi Brigitta, a veszprémi Laczkó Dezső Múzeum igazgatója – nem reagáltak levelemre, amiben arról kérdeztem őket, hogy a korábbi problémák kiküszöbölése érdekében milyen munkákat, fejlesztéseket végeztek el az épületen illetve az épületben, amiknek köszönhetően most már megfelelőnek és biztonságosnak tartják a körülményeket a képek bemutatásához, tárolásához.
A válaszok hiányában kénytelen voltam magam megnézni, hogy milyen klimatikus körülmények között mutatják be Egry műveit.
A múzeumban csak tíz percet voltunk. Ennyi elég volt arra, hogy a hő- és páratartalom mérő a külső viszonyok után alkalmazkodjon a belső körülményekhez. Egry műveinek többségét a múzeum középső szintjén állították ki. Itt az utolsó nyitva tartó év, 2019 előtt is volt klímaberendezés, csak a spórolás miatt nem nagyon használták. Most a klíma működött, és a fújás közvetlen irányában kellemes hőmérsékletet alakított ki. De mint kiderült, nem bírt az egész teremmel.
A mérést a klímával átellenes sarokban, kicsivel a képek magassága felett végeztem el. A Laczkó Dezső Múzeum szakemberei 2021 nyarán elszörnyedtek a 27 fokos hőmérsékletet és 61,2%-os páratartalmat látva.
Azt gondolom, a fentiek alapján minden különösebb szakértelem nélkül kimondható: veszélyben vannak Egry képei, és az ezért felelős személyeket is könnyen be lehet azonosítani.
Ebben a helyzetben talán örülhetünk is annak, hogy a májusban eredetileg kiállított 41 Egry József kép harmadát közben eltüntették. Az alsó szinten lévő teremben egy, sem Egryhez, sem Badacsonyhoz nem kötődő szobrásznak és festő lányának csináltak helyet. Miközben ezt a kiállítást a város több intézményében, például a művelődési házban vagy a felújított Tátikában is megcsinálhatták volna, korlátozták Egry műveinek láthatóságát.
A rövid múzeumlátogatással gyakorlatilag befejeztük a kirándulást. Akaliig a Kék Hullám Expessz délutáni változatával mentünk. A hagyományos kocsikból álló szerelvényt most is egy “Hörgő” húzta.
Utazásunk végállomására, Balatonakaliba 16:42-kor érkeztünk. A nyári naphoz képest nagyon korai volt, de a nagy melegben megtett fárasztó utazás után nem nagyon volt kedvünk, erőnk más programhoz.
Hallgatva a MÁV balatoni működéséről, gondjairól szóló napi híreket, úgy látom, hogy nagyon jó pillanatot fogtunk ki az idei Balaton-kerüléshez. Ahogy már a bevezetőben írtam, a 8 vonat összes indulási késése 29 perc volt a menetrendhez képest. Három vonat az eredeti időpontban indult, ötnél is csak 3 és 12 perc között alakult a késés. Rosszabb a helyzet, ha az érkezéseket hasonlítjuk össze a menetrenddel. Itt már 56 perc volt az együttes eltérés. Egyetlen járat volt, amelyik tartotta az idejét, a többi 3-14 perccel a tervezett időnél később futott be. Az érkezési késés nagyobb mérete is jelzi, hogy nem csak később, hanem hosszabb idő alatt lehet eljutni valahová. A menetrend szerint a kiválasztott járatokkal 239 percet igényelt volna a 196 kilométeres utazásunk. A valóságban ehhez 266 perc kellett. Az átlagsebességünk így az óránkénti 49 kilométer helyett 44 kilométer körül alakult óránként.
Nekünk most közvetlen problémát nem okoztak a késések, még a szoros csatlakozásunkat is sikerült elérni Tapolcán. A Bzmot szocilista romantikáját leszámítva a klímával, kényelemmel sem volt problémánk. Azt meg különösen csodáltuk, hogy a vasutasok még ilyen körülmények között is udvariasan, kedvesen viselkedtek.
Ahogy a bevezetőben írtam, felmentésünk volt a menetdíj fizetés alól. A fiatalabbaknak javaslom az 1090 forintba kerülő Balaton24 jegyet, amivel ugyanezt a kört megtehetik.
Szerencsés utat mindenkinek!
Győrffy Árpád
Az idén új időpontban próbáltuk ki a balatoni körvasutat – 2023
Vonattal a Balaton körül – Spórolós kirándulás sok élménnyel, látnivalóval – 2022
Ha érdekesnek találtad az írásomat, segíts azzal, hogy megosztod, ajánlod ismerőseidnek is!
Iratkozz fel a balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradj le semmiről! A feliratkozással hozzájárulsz adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatomat és tájékoztatómat itt olvashatod)
Mindig érdeklődve olvasom a hírlevelet, sok hasznos infót tartalmaz, nagyra értékelem a gazdag képanyagot, az alapos tényfeltáró újságírói munkát.Én is a Balaton mellett élek már jó néhány éve (déli part), a régióban történtekről is hasonlóan vélekedünk. Remélem, hogy még soká olvashatom ezt a hiánypótló hírforrást.
köszönjük Árpád a kiváló munkát !
nagyon köszönöm a fotókat! igazán nagyon gyönyörűek a falvak, szépek a vonatok, jó a magyarázat is.(legalább így látom a BALATONt!
Nagyon köszönöm!
Más írásaid is!A Balatonhoz kapcsolódó írásokból lassan össze lehetne állítani egy mai korról szóló Balaton könyvet!
Gratulálok!!