Minden eddiginél pazarabb kiállítást rendeztek a 20. század első felének veteránautóiból a balatonfüredi Tagore sétányon. Az 54 oldtimer között több igazán egyedi darab is látható volt.
Egyáltalán nem vagyok autómániás, de az idei balatonfüredi Concours d’Elegancekiállítás után kicsit már másképp nézek a saját Škodámra is. Annyi szépséget, a kézműves munka annyi mesterművét ritkán látni egyben, amennyit most összeraktak a szervezők a 3. alkalommal megrendezett bemutatóra.
A Tagore sétány két oldalán és a Szívkórház felé vezető mellékösvények mellett leparkolt kocsik többsége egyenként is különleges. Legfeljebb a BMW gyártmányai között van néhány olyan, amikre még túl jól emlékszünk a rendszerváltás utáni nagy roncsautóimport idejéből. De ezek sem okoznak olyan rossz benyomást, hogy az egészről ne lehessen felsőfokon beszélni.
A kiállított kocsik között különösen erős a csehszlovák – illetve cseh – autóipar. Ahogy a kiállítók között is meghatározó arányban vannak jelen a csehek és szlovákok. A még ma délutánig látható műszaki, formatervezési és talán mondhatom, művészeti remekekmutatják, mennyi tudás, esztétikai érzék volt ebben az ágazatban a két világháború közöttiidőszakban.
De nem is erőlködök tovább a jelzőkkel, inkább jöjjenek a fotók a kocsik neve szerinti sorrendben – ez alól egy kivételt tettem a végén.
(Közben a balatonfured.hu alapján kiegészítettem az írást a kocsik szépségversenyének eredményével.)
Kezdjük nyomban egy igazán aranyos cseh autócsodával, az Aero 30 Sodomkával 1935-ból
Hát nem aranyos?! 🙂 Az Aero 30 Sodomka szemből egy igazi bogárzabáló lehetett
Teljesen más stílus a Bentley 4 1/4_liter névre keresztelt 1938-as kocsija. Talán még Deák Ferenc is szívesen használta volna a kehidai kúria és a pesti Angol Királynő fogadó között 80 évvel korábban
Ha a bevezetőben kicsit sokallottam is a 70-es évek BMW-it, nem az itt következő kocsikra gondoltam. Ez például egy BMW Frazer Nash 328-as 1938-ból
BMW 328 1938-ból
Ismét egy igazán bájos kocsi, BMW 315/1 1934-ből
A BMW 315/1 oldalról
A kiállításon a német motorgyártás klasszikusai közül is van néhány darab. A Simsonokat most kihagynám, de ez a BMW R5 1937-ből mindenképpen ide kívánkozik
A kiállításon több új és nem igazán régi BMW modell is helyet kapott. A 2001-es Z8-ast csak azért teszem ide, mert a 007-es is használta
Nézelődés közben összefutottam a kiállítás néhány jelentős alakjával is. Balról Baudouin Denis, a BMW Magyarország ügyvezetője, mellette Valker Viktor, a kiállítás rendezője, jobbról pedig a bécsi Alexander Schaufler, aki tavaly a Hispano Suiza H6B kocsijával minden fődíjat elvitt. Az idén a mögöttük álló 1928-as Rolls-Royce Phantom 17ex-szel szeretne újrázni
Magáért beszél a Bristol 400-as 1950-ből
Az egyik kedvencem volt ez a bumfordi Bucciali Cord L29-es 1931-ből – a kocsi Balatonfüred különdíját nyerte el
Így néz ki hátulról a Bucciali Cord L29-es
Több szép Bugatti is volt a bemutatón. Ez egy T40-es 1926-ból
És egy igazi szépség, Bugatti T43 1927-ből
Róla korábban nem is hallottam – persze az én hibám – Duesemberg J 1929-ből
A Duesemberg J oromdísze – nem szívesen akadnék fenn rajta 🙂
Tömény elegancia sugárzik az 1925-ös Farman A6B-ből
A Farman A6B zárt hátsó utastere. Jobbról az úrnak pipával, wiszkis butykossal, balról a hölgynek kölnivel, púderrel, likőrös üveggel bekészítve
A Farman A6B oromdísze
Egy igazi népautó – minden maffiózó imádta -. egy Ford Model A 1928-ból
A Ford Model hátulról
A Ford Model A utastere
Egykori vezetőink kedvenc kocsija, egy Gaz 13 Csajka 1963-ból
A tavalyi győztes Hispano Suiza, de most egy négy évvel fiatalabb, 1926-os változat egy cseh tulajdonostól
Itt is elég a kép: Jaguar SS100 1936-ból
Jaguar SS100 az esőben
Jaguar E-Type 1963-ból – ez is iskolát teremtő kocsi volt
A kiállítás egyik különlegessége, egy Maserati 8CM 1934-ből. A tulajdonosa nem más volt, mint Festetics Ernő gróf – a család tolnai, dégi ágából. Jelenleg svájci tulajdonban – az úr az egyik ápolója lehet a maseratis overall alapján
A Maserati 8CM hátulról – jól látható, hogy a mai tulajdonos is emlékeztetni akar az egykori gazdára a magyar nemzeti színekkel
A Maserati 8CM műszerfala
Hogy Mercedes is legyen. Egy Mecedes-Benz 300SL 1956-ból
Ez egy Méray 350 KK31-es motor az 1930-as évekből. Magyar szereléssel, lemezmunkával, importált részegységekkel
Alexander Schaufler, a tavalyi győztes Hispania Suiza gazdája az idén egy 1928-as Rolls-Royce Phantom 17ex-szel kápráztatta el a közönséget. Annyira egyedi, hogy ez az egyetlen darab van belőle. A tulaj itt éppen leszedi a tetőt, mert közben kisütött a nap – a füredi kiállításon a legszebb nyitott Vintage, a BMW és a FIVA különdíjasa lett, valamint megkapta a hölgyek közönség díját
A Rolls-Royce Phantom 17ex motorja
Ez pedig a Rolls-Royce Phantom 17ex műszerfala
És hogy ne maradjunk Rolls-Royce-angyal nélkül, itt egy oromdísz az 1975-ös Cornice elejéről. Az előző képeken látható, hogy az angyal elfogatásával nyitották a motorházat
A nagy kedvencem, a címképen is szereplő 1937-es Skoda Popular Sport Monte Carlo oldalról
Közben Zdenek Tous úr felesége is előkerült, így egy igazi családi képet is készíthettem a Skoda Popular Sport Monte Carlo-ról
Szintén a legszebbek közé tartozott nálam ez a Talbot T23 1938-ból – úgy tűnik a szakmai zsűri is hasonlóan értékelte, mert a kocsi elnyerte a III. Concours d’Elegance fődíját
A Talbot T23 oldalról
Néhány csodakocsi a csehektől: Tatra T600 Tatraplan 1936-ból
A Tatra 75, sőt kettő is belőle 1936-ból
A Tatra 75 “normál” változata
Ez pedig egy Tatra 75 Bohemia Sport 1936-ból. Aztán jött a háború, meg a KGST
A végére hagytam a legöregebb és egyben legaranyosabb autó, az 1911-ben készült Opel 6/16 PS képeit
Opel 6/16 PS – ez a hátulja 🙂
Opel 6/16 PS – Az oromdísz és embléma – hasonló célzóelem van a Bugattikon is, hogy a gyalogosokat eltalálják 🙂
Opel 6/16 PS – igazán aranyos
Kalanyos Dezső, a Tagore harmonikása is üdvözöl mindenkit.
Ha sietnek, az írás megjelenésével egy időben kezdődő felvonulásról még nem késnek le. De arra mindenképp hagyjanak egy kis időt, hogy a cikket megosztják mások örömére is. (és persze az enyémre is. 🙂 )
A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ
Cookie szabályzat
Őszintén szólva én sem vagyok szerelmes a Cookie-ba, mert nem szeretem, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek.
Néhány Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat.
A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak.
Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni.
Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!
Jó ez a füredi autóbemutató.