A szeptember vége nem igazán optimális időpont a Balaton körbevonatozáshoz, derült ki a már hagyományosnak mondható tó körüli kirándulásunkon. Különösen így van, ha a rövidebb nappalok miatti időzavarra a MÁV is ráerősít egy kis késéssel. Nem is szólva a saját figyelmetlenségünkről. Persze így is nagyon kellemes volt túra, a tapasztalatokat pedig legközelebb felhasználjuk.
Ha csak egy kellemes egynapos kirándulás lenne a cél, lennének jobb ötleteim is, de a Balaton körbevonatozhatóságának megteremtéséről évtizedek óta zengő kórus miatt arra gondoltam, miért is ne próbálnánk meg. Két évvel ezelőtt június elején próbáltam ki, milyen a vonatozással, sétával kombinált 203 kilométeres kirándulás. A tavalyit június végére időzítettem, amiről részletes beszámolót is írtam.
Az idén addig halogattuk az indulást, amíg szeptember vége lett. A rövidebb őszi napok miatt eleve el kellett hagynunk a Nagyvázsony és a legközelebbi balatoni állomás közötti biciklizést, és magát az indulást későbbre, az érkezést korábbra kellett időzíteni. Indulási helynek Almádit választottuk. A döntésben segített, hogy egyik bátyám, Sándor Kalóz néven vitorláskölcsönzőt működtet a mólónál, és meghívott bennünket egy rövid reggeli hajózásra.
Az állomáson derült ki, hogy szeptember 27-én, szerdán már nem létezik az a 8:51-es vonat, amivel Balatonakarattyáig szerettünk volna menni. A magyarázat egyszerű volt, az eredetileg egy héttel korábban kinézett “Vizipók”, csak szeptember 24-éig közlekedett az idei szezonban, és én erre nem figyeltem.
A következő vonatot 9:18-ra ígérte az érvényes menetrend. Gondoltuk, addig megnézzük, szabad-e a bejárás az egykori Auróra Hotel parkjába. Mint korábban megírtam, a szálloda mai tulajdonosai 50 év után elvették tőlünk a jogot, hogy a város központjából a parkon és a 71-es felett átvezető felüljárón át az Öregparkba, a mólóhoz jussunk. A felüljáró a főút mellől megközelíthető maradt, a hivatalosan el nem zárható parkkal kapcsolatban pedig azt ígérték, hogy a felújítás befejezése után meg fogják nyitni.
Még a hotel felé menet megnézhettük Almádi egyik új “műalkotását”, az állomás alatti aluljáró északi feljáróját. Ez is bekerült a “színes lépcső” programba, aminek keretében közpénzből kimázoltak több lépcsőt. Eddig én úgy tudtam, normális világban a járdák, lépcsők színezésével abban akarnak segíteni, hogy még a rosszul látók is biztosan megtalálják a következő lépcsőfokot. Itt inkább az ellenkező lehetett a cél – és persze az esztétikai élmény.
Az időtévesztésünkből a tanulság mindenképpen az, hogy ne csak egy héttel korábban, hanem az indulás előtt is nézzük meg a menetrendet, hátha közben változott valami. Nem csak a hivatalos menetrend változhat, mostanában egyre több problémát okoznak a vasút technikai, logisztikai gondjai. Ilyen helyzetben különösen fontos a napra- illetve “percrekész” tájékozódás. Október vége óta ebben nyújt segítséget a MÁV egy új online szolgáltatása, amivel valós időben figyelhetjük, hogy egy kiválasztott állomáson mikor érkeznek, mennyit késnek a vonatok. Gyakorlatilag ugyanazt az információt látjuk, ami ugyanakkor az állomás utastájékoztató kijelzőjén megjelenik.
Ha nem akarunk sokat gépelni, akkor hívjuk be a https://jegy.mav.hu/#timeTableSearch oldalt, majd az Állomás rovatba írjuk be, illetve a felkínált lehetőségek közül válasszuk ki a keresett állomást.
Ahogy már tavaly is írtam, vonatozás közben ne számítsunk sok látványosságra, pert az út nagyobbik részén a sínek melletti fák, házak eltakarnak mindent. Szerencsére maradt néhány olyan szakasz, ahonnan a balatoni kilátásban gyönyörködhetünk.
Balatonakarattyára 9:43-kor érkeztünk az eredetileg tervezett 09:14 helyett. A félórás késés abból az időből ment el, amit az Akarattya és Aliga közötti 5 kilométeres sétára terveztünk.
Mivel a Balaton északi és déli partján menő 29-es és 30-as számú vasútvonal csak a tótól messze, Szabadbattyánnál találkozik, a két legközelebb lévő állomás, az akarattyai és az aligai között gyalogosan kell megtenni a több mint öt kilométeres távolságot.
Séta során az első megálló a magasparti Hóvirág utca végén lévő kilátóhely volt. A 2021 májusában ott tapasztalt áldatlan állapotok miatt az önkormányzat azzal nyugtatott meg, hogy “a Hóvirág utca 40. számnál zajló építkezés tekintetében megkért ideiglenes területhasználatért köteleztük a beruházót a kilátó teljes parkosítására és rendbetételére“. Később a település jegyzője egy közleményben arról tájékoztatott mindenkit, hogy a terület parkosításával 2021 végére készülnek el.
Az Aliga felé vezető Sirály utcából több helyen is ki lehet illetve lehetett menni az elkerített telkek között szabadon hagyott ösvényeken a magaspart szélére. Ezeknél nincs olyan nagy szabad terület, mint a Hóvirág utca végén, de ahhoz elég, hogy más pontról, más szögből is megcsodálhassuk a Balaton keleti medencéjét.
A Diófa utcánál meglepő helyzet fogadott bennünket. A kilátóponthoz vezető ösvény bejárati részénél eltávolították a községet bemutató információs táblát, és a korábban is itt álló betontuskóra “Magánterület – Tilos az átjárás!” táblát tettek.
Az utolsó kilátó után sietősre vettük a gyaloglást, de mégis úgy éreztük, lekéshetjük az Aligán kinézett vonatot. Megpróbáltunk stoppolni. Az első autó meg is állt, egy kertgondozással foglalkozó vállalkozó vett fel bennünket. Annyira rendes volt, hogy tovább is vitt a tervezett úticéljánál. Nagyon kellemes volt az autózás, de így kihagytuk az aligai magasparton lévő kilátópontokat.
Az állomáson derült ki, hogy nyugodtan elértük volna gyalog is a vonatot, mert a “távbemondó” a 11:26-ra tervezett induláshoz először 10 perc késést adott, majd később még egy tízest hozzátett. Igaz, végül csak 13 perc lett a teljes csúszás, de ez is elég lett volna.
Siófokon egy óránk volt a következő vonat indulásáig. Mivel ez kevés volt a kikötő és az új zsilipek megnézéséhez, néhány nappal később biciklivel is visszatértünk. Most a főtérre sétáltunk be, hogy a pláza bejáratánál lévő kávézó teraszáról gyönyörködjünk a szeptemberi napfényben fürdő térben.
A korábban már említett okok miatt útközben sok érdekeset nem láttunk. Annyi mindenképp kiderült, hogy a korábban megszokottnál kevesebb volt az építkezés a vasút mellett.
Ötven perces utazás után Balatonfenyvesen szálltunk le, hogy megebédeljünk. Abban bíztunk, hogy a Központi szabadstrand büféi nyitva lesznek.
Szerencsére a sétány végén több nyitott büfé is volt. Az árakat kicsit túlzónak találtuk, de mivel nem volt lehetőségünk az igazi válogatásra, jóízűen megebédeltünk. Ebéd után kicsit sétáltunk a parton.
Negyed öt után értünk Keszthelyre. Útközben úgy döntöttünk, nem szállunk le, inkább ezzel a vonattal továbbmegyünk Tapolcára. Ha leszálltunk, egy óránk lett volna a keszthelyi sétára, de akkor Tapolcán nem érjük el az eggyel későbbi vonatot, csak egy fél nyolcas járatot, amivel fél tíz előtt értünk volna vissza Almádiba. Ez túl nagy ár lett volna a keszthelyi megállásért.
Tapolcáról a Kék Hullám néven 17:36-kor induló almádi vonatig még volt 50 percünk, így átsétáltunk az állomás előtti park másik oldalán lévő Borostyán cukrászdába. Egykor mintha finomabbak lettek volna a süteményeik, de azt a szintet kevesebb mint fele áron hozták, amit füredi Zákonyi sétányon lévő Larus Cafeban tapasztaltunk. Így a tapolcai ár/érték aránnyal nagyon megvoltunk elégedve.
A két legutóbbi utazást összevetve úgy tűnik, hogy nagyon hiányzott az a plusz másfél óra, amivel tavaly korábban volt az indulás, és az idei hazaút esti fénytelensége sem igazán javította az élményeket. Magunknak is másoknak is csak azt tudom tanácsolni, hogy inkább a nyári hónapokban, hosszabb nappalok idején induljanak el a Balaton körbevonatozására.
Győrffy Árpád
Ha érdekesnek találta az írásomat, segítsen azzal, hogy megosztja, ajánlja ismerőseinek is!
Iratkozzon fel a balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)