2017 májusában másodszorra emelkedhettem a nyugat-balatoni térség fölé hőlégballonnal. A tisztább időnek és az új útvonalnak köszönhetően ez az égi kirándulás még a 2016-os repülésünknél is csodálatosabb volt.
A repülés apropóját az adta, hogy Hévíz környékén az idei szezontól “új ruhában”, azaz új kupolával repül esténként az ország legnagyobb hőlégballonja, mert a korábbi anyagnak lejárt a hivatalos kihordási ideje. A kupola szövege eddig egy német céget reklámozott, most a Balaton Balloning Kft. Hévíz város önkormányzatával és a Hévízi Turisztikai Nonprofit Kft.-val fogott össze, hogy közösen népszerűsítsék a fürdővárost a hatalmas We “like” Hévíz.hu felirattal.
A hőlégballon egyik idei első útjára újságírókat, fotóriportereket, operatőröket hívtak vendégségbe, hogy az új kupola mellett megmutassák azt a szépséget is, amivel egy ilyen légi kiránduláson találkozhatnak az utasok. Szerencsére én is ott lehettem, így most képekkel is meg tudom mutatni, mit láthatunk késő délutáni órákban a Balatonból, Hévíz és Keszthely környékéből. Hogy kerek legyen a beszámoló, néhány nappal később egy másik repülés kezdetét is végignéztem, fényképeztem – hisz a sajátunkat kívülről nem láthattam. Erre a másik kirándulásra kedden este hat óra negyvenkor kezdtek készülődni az utasok Hévíz és Cserszegtomaj közötti Dobogó réten, a Balaton Balloning állandó légikikötőjében.

Az előzővel egyező méretű, levegővel telve tízezer köbméteres, 35 méter magas kupolát a DuPont által gyártott rendkívül erős és tartós nylonból szőtték az angliai Bristolban. A hatalmas méretekre és szilárdságra amiatt van szükség, hogy a légijármű biztonságosan magasba emelhessen egyszerre 19 utast és a hőlégballont irányító kapitányt – a kiterített kupola az indulás előtt a Dobogó-réten

A felszállás az eligazítással kezdődött. A Balaton Balloning vezetője, Kollár Gábor és Aklan Attila ballon kapitány mondta el, mire kell készülni, hogyan kell viselkedni a felszállás, a repülés, majd a leszállás közben – Aklan Attila (jobbról) az utasokkal
Az utazók egy 3,5×1,60 méter nagyságú, 1,2 méter magas kosárban foglalnak helyet. A kosár közepén van a repülést biztosító gázfáklya, amihez egyszerre 420 liter tiszta propánt visznek üzemanyagként 6 darab 70 literes saválló acél tartályban. A négy égőfej működés közben olyan hangot ad, mint egy repülő hajtóműve.

Az utasok eligazítása után megkezdődött a ballon felkészítése az útra. Először két hatalmas ventilátorral felfújatták levegővel

A ballon néhány perces fújatás után kezdte felvenni igazi alakját

A ballon levegőjét közben elkezdték melegíteni a gázfáklyákkal

A beszállás parancsra a két részre osztott csapat tagjai elkezdtek bemászni a földhöz rögzített kosárba – akinek nehezen ment, azt besegítették

Ha volt is korábban izgalom, itt már mindenki megkönnyebbülten élvezi az emelkedést és az alattuk kitáruló világot
A mi repülésünk egy héttel korábban volt. Az aktuális szélirány miatt Balatonszentgyörgyről indultunk, hogy a Balaton átrepülése után valahol Hévíz után landoljunk.

A terv sikerült. A kék vonal jelzi a repülésünk telefonnal rögzített útvonalát a balatonszentgyörgyi réttől a karmacsi határig
Balatonszentgyörgyön a Gulya Csárda melletti réten van a Balaton Balloning megszokott felszállóhelye, de most a lassan gyengülő szél miatt egy magas fasorral védett mezőn fújatták fel, melegítették be a ballont, hogy az indulás a lehető legsimább és persze biztonságos legyen. Mivel időről-időre erős szélrohamok indultak, sokáig maga a felszállás sem volt biztos. Szerencsére végül mégis megkaptuk a felszólítást a beszállásra, illetve bemászásra, és néhány perccel este fél nyolc előtt minden gond nélkül felemelkedhettünk.

Közvetlenül a felszállás után tárult a szemünk elé a Balaton-felvidéki tanúhegyek csodálatos látványa

A felemelkedésünk után nem sokkal a balatonberényi part horgászstégjeit láttuk közvetlenül magunk alatt

Balatonberény látképe a Balaton felett lebegő hőlégballon kosarából

A messzeségben valahol ott van a Tihanyi-félsziget – talán többet is látnánk, ha előbb kapjuk meg a felszállási engedélyt

Mivel a ballon és vele a kosár folyamatosan fordult, minden irányba körülnézhettünk. Persze, a nappal szemben nem sokat láttunk. Itt most éppen Balatonszentgyörgy volt előttem, a kép jobb szélén a Gulya Csárda

Kicsit távolabb Vörs látható a betlehemes templommal

A Zala folyó hídjai és torkolata “Fenéknél”, azaz Fenék-pusztánál

Délnyugat felé kicsit távolabb a Kis-Balaton foltjai

Közben visszafordultunk délkeleti irányba, amerre most egyben látjuk Balatonberényt és Balatonszentgyörgyöt

A két utastársam a balatonszentgyörgyi panorámában gyönyörködik

Újabb kép a tanúhegyekről – a szigligeti helyek és a Badacsony -, az előtérben Balatongyörök, majd a Szigligeti-öböl

Közben Keszthely déli része fölé értünk, alattunk a Helikon strand és vitorlás kikötők

Kicsit közelebb hozva a Helikon strand gyermeköblei egy gazdátlannak tűnő gumicsónakkal

A keszthelyi régi temető a bal oldalon a Festetics-mauzóleummal

A keszthelyi vasútállomás és autóbusz pályaudvar – jobbra lent a Városi strand Balaton alakú medencéje

A Városi strand a Sziget stranddal, a móló és környéke

A Sziget strand és a móló közelebbről a Helka motorossal

A Keszthelyi mólópark a jobb sorsra érdemes szállodákkal

A Festetics család egykori sószállító gályájáról elnevezett Phoenix vitorláskikötő, mellett jobbra a Libás strand

A még mindig nagyon tágas Vonyarc Marina és Vonyarcvashegy

Keszthely belvárosa a főtérrel, korzóval és a Festetics-kastéllyal

A Fő tér kicsit közelebbről – szemben a Városháza és a Balaton Színház

A Festetics-kastély a mai parkkal – az előtérben a Pálmaház és a Madárpark

Ezen a képen jól látható, milyen nagy volt eredetileg a kastélypark. Ha nem is az egész, a nagyobb része rövidesen újra felveszi eredeti formáját

Visszanézve a közvetlenül alattunk húzódó világra, a Pálmaházat és a Madárparkot látjuk közelebbről

A Festetics-kastély az előtérben a vadászati múzeum és a hintómúzeum épületével

A kastélypark egykor katonák által használt része ma

A keszthelyi új köztemető

Valahol a keszthelyi Kertváros felett lebeghettünk, amikor ez a látvány tárult elén

Az elefántos benzinkút a keszthelyi Kertvárosban

Az elárvult Margit-kilátó a Biked-domb tetején

Minigolf-pálya, klasszicista kertitörpe szoborpark és kertészeti árudák Hévízhez közeledve

A Hévízi-tó szállodákkal – sajnos már fénytelenül

A Hévízi-tó közelebbről

Cserszegtomaj

Az egregyi pincék, éttermek az Árpád-kori templommal és a temetővel

Az egregyi templom és temető közelebbről

Balról az egregyi romok a rómaiak idejéről, a múzeum teteje és a rendezvénytér

Az alkonyi Hévíz Egregy irányából

Cserszegtomaj, Keszthely, balról Gyenesdiás és a Balaton délnyugati csücske Egregy felett repülve

Az egyre kevesebb fény és a pára miatt igazán már csak sejteni lehet a távoli Somlót. Középen a Rendeki-hegy, előtte egy kis dombon a sümegi vár

Az árnyékok közül is kitűnik a Zalaszántó fölött fehérlő sztúpa

A természet és a szántóföldek esztétikája

Mintha valami vastag szőnyeg lenne, annyira szép alattunk a zöldülő vetés a talán GPS-vezérlésű traktor szabályos nyomaival

A karmacsi katolikus templomban éppen 8 órára harangoztak, amikor 40-50 méterrel felette elsuhantunk
Magáról a hőlégballonos repülésről a második utam után is csak azt mondhatom, hogy nem lehet igazán összehasonlítani a repülőgépes, vagy helikopteres utazással.
A hőlégballonos repülés valami olyan érzés, mintha állnánk, sétálnánk a levegőben. A nagyon alacsony szakaszokat leszámítva szinte alig mozdul körülöttünk, alattunk valami. Nincs szél, hisz azzal a felszállás után teljesen eggyé váltunk, a sebességünk azonos lesz a szélével, nem érezzük a mozgást a “menetszél” hiánya miatt sem.
Mivel a hőlégballonon nincsenek kormányszárnyak, fékező, vagy gyorsító rakéták. Ahogy a kapitány mondta, ezzel nem lehet “krajcolni”, azaz cikcakkban haladni, mint a vitorlásokkal, hogy akár a szél szemben lévő úticélunkat is elérjük. A ballon egyszerűen arra megy, amerre a szél viszi, ezért kell más magasságban másfelé fújó szelet keresnünk, ha módosítani akarunk kicsit az irányon.
A hatalmas ballonnak ez a tehetetlensége is hozzájárul a repülés szépségéhez. A legszebb akkor, amikor a magasságot tartó gázégő sem működik, s így teljes csend van, csak a földről hallatszik fel egy hangosabb kutya, vagy más állat hangja.

Aklan Attila ballon kapitány és útitársaim látómezőbe férő tagjai nem sokkal a földet érés előtt – jobbról Kepli József János hévízi alpolgármester
A negyven perces repülés után a Karmacs, Vindornyafok, Zalaköveskút által közrezárt terület közepén landoltunk egy szántóföldön. A leszállás előtt még repülés közben elpróbáltuk a leszállási pozíciót, avagy a “landing positiont“. Ennek a lényege az volt, hogy a leszállási iránnyal háttal kellett fordulnunk, kicsit meghajolva, a fülekben kapaszkodva és fenékkel, háttal a külső falon, illetve a középső elválasztó falon kitámasztva vártuk a földet érést. Mintegy tíz kilométeres sebességgel mehettünk az első érintés idején. A meleg levegőjét vesztő ballon még próbált vinni bennünket, de néhány kisebb emelgetés után csak ahhoz volt ereje, hogy a kosarat oldalára billentse, és ebben a pozícióban, egymáson fekve álltunk meg. Bár van úgy, hogy a kosár talpon marad, az ilyen landolás is normálisnak számít, és teljesen biztonságos.

A kiszállás pillanatai az oldalára dőlt kosárból – én már kimásztam az alsó rekeszből 🙂
Az alábbi szintrajzot a telefonom GPS-jelei alapján készítettem. Mint ebből kiderül, a pályánk tetején közelítettük az ezer métert, de közben mentünk a földtől néhány tíz méterre is.

A 40 perc alatt megtett 20 kilométeres repülésünk szintrajza
Közben megérkeztek a Balaton Balloning munkatársai, akik a Földön autókkal, busszal követtek bennünket, hogy a ballont és az utasokat visszaszállítsák Hévízre. De indulás előtt még sor került a hagyományos pezsgős koccintásra és az oklevelek kiosztására, melyek tanúsítják, hogy az utasok az egekig emelkedtek.

Pezsgős gratuláció és oklevélosztás
A késői időpont, a kevés fény kicsit korlátozta a fényképezési lehetőséget, de talán így sikerült bemutatni, milyen csodálatos látványt nyújt egy ilyen repülés.
Kép és szöveg Győrffy Árpád
Beszámoló az egy évvel korábbi repülésünkről
A Balaton Balloning oldala további információkkal
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! (Adatvédelmi szabályzatunkat itt olvashatja)
Tiszta szívből gratulálok az elképesztő felvételekhez és a nagyon jól megfogalmazott kísérő szöveghez! Gyerekkorom minden nyara ehhez a hihetetlen tájhoz köt, a mai napig is csak nézem és csodálom ezt a felséges vidéket.. Jó itt élni A “Magyar tenger” mellett! Kazinczy Ferencünk nem is adhatott volna szebb és felemelőbb nevet ennek az apró varázslatnak! Köszönöm az élményt kedves Árpád!!
Csodálatos képek, csodálatos helyekről, olyan helyzetből fotózva, ahogyan látni, keveseknek adatik meg !
Köszönöm, hogy átélhettem ezt a látványt, legalább fotókon keresztül !!!
Köszönöm a csodálatos képeket és cikket. Gyönyörü a Balaton,mint mindig.Országunk legszebb része.Mint leendö balatongyöröki lakos,nagyon örülök a hirleveleknek.
Ragyogó képriport, köszönöm az élményt >3
A következőben napfénynél utazzanak, kérem.