Az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos a budapesti Utazás Kiállításon mutatta be annak a nyaralóhajó flottának az első darabját, amilyenből egy 2017-es kormányhatározat alapján húsz fog járni a Tiszán és a kapcsolódó vizeken – tudósított az MTI. Az ügy több kérdést is felvet a közpénzek kezelésével, az észszerű tervezéssel, a hajózás szabályozásával, illetve a szabályok betartásával kapcsolatban.
A tudósítás szerint Révész Máriusz többek között elmondta, hogy a közbeszerzésen nyertes francia Nicols cég a közbeszerzési eljárás eredményeként a listaárnál olcsóbban és magasabb felszereltséggel szállítja a húsz járművet.
Mint Révész Máriusz elmondta, hogy az idén is jövőre is összesen tíz-tíz hajót szállít le a Nicols cég. Az első tízzel idén már kísérleti jelleggel el is indítják nyaralóhajózási programot a Tiszán és a kapcsolódó vizeken.
A kormánybiztos beszámolt arról is, hogy a nyaralóhajózási programban szereplő 11 kikötőfejlesztésre kiírt tenderre beadott ajánlatokat érvénytelennek nyilvánították, mert azok közül a legolcsóbb is 30-40 százalékkal meghaladta a tervezett 1,6 milliárd forintos keretet. A Mahart szakemberei és különböző tervezők véleménye alapján az a döntés született, hogy a kikötőfejlesztési feladatot 5 kisebb egységre bontják, hogy az előirányzott költségvetésen belül megvalósuljon a beruházás – tette hozzá Révész Máriusz a tudósítás szerint. Mint elmondta, az idén kísérleti jelleggel tíz hajóval elindul a nyaralóhajózás a Tisza-tó, Felső-Tisza vidéken, amely a térség településeinek új turisztikai lehetőséget is jelent. A kikötőfejlesztés csúszása miatt pedig ideiglenes megoldásokat biztosítanak – tette hozzá.
A hajókat szállító francia cég biztosítja azt is, hogy a magyar nyaralóhajózási útvonalak bekerüljenek a 14 európai országot tartalmazó Nicols katalógusba, így a magyar turisztikai lehetőségek iránt jelentős külföldi érdeklődés várható – mondta a kormánybiztos.
A nyaralóhajózási programot a kormány 2017 decemberében indította, 2020-ig 4,6 milliárd forintos kerettel számol, amelyből a Mahart húsz nyaralóhajót vásárol és húsz kikötőt épít. Baráth Gergely, a nyaralóhajózási program vezetője korábban elmondta: a hajók beszerzése optimista számítások szerint 7-8 éven belül megtérül – írják a tudósításban.
Ahogy több lap is megírta, és a program honlapján is olvasható, a nyaralóhajó hajóvezetői engedély nélkül vezethető. A programot bonyolító Mahart szerint a hajók bérbevételének feltétele csak egy betanítás lesz.
•
Az ügy több kérdést is felvet. Az első, talán legfontosabb, hogy a fenébe dönthetett úgy valaki, és hogyan fogadhatta el azt az aktív kormánybiztos, hogy dízel hajtású hajókat vegyenek egy ilyen programhoz.
Az utóbbi években sorra állítják le a dízel hajtású járművek gyártását, miközben az elektromos hajtás nem csak az autóknál, hanem a vízijárműveknél és elfogadottá, megbízhatóan használhatóvá vált. És most pont egy ilyen természetközeli turisztikai attrakciónál jut valaki arra, hogy a közösből kivett jelentős pénzt dízelekre költi a természetjáráshoz?!
Érthetetlen az is, hogy egy ilyen nagy, és talán hosszú távra szóló fejlesztésnél hogyan lehetett külföldi szállítót választani, amikor az egyik cél a hazai hajóépítés megerősítése volt. Ráadásul több itthoni cég már ma is jó színvonalon dolgozik ezen a területen. Tudom, a versenysemlegesség… De az lenne a legkisebb trükközés ebben az országban, ha kicsit a hazai ipar mellé állnánk, vagy legalább nem nyomnánk le egy ilyen ügyben.
A fent is olvasható megnyilatkozások szerint előbb lesznek meg a hajók, mint a megfelelő minőségű és számú kikötők. Ennek ellenére mégis be akarják indítani a szolgáltatást már az idén. Ahogy Révész Máriusz fogalmazott az MTI szerint: “A kikötőfejlesztés csúszása miatt pedig ideiglenes megoldásokat biztosítanak”. Miért a gombhoz varrják a kabátot?!
Kikötési lehetőség persze most is van, csak kevés, és igazán nem arra készült, hogy egy a hajózásban teljesen gyakorlatlan személy biztonságosan és kényelmesen naponta leparkoljon többször más-más helyen egy ekkora járművel. A kevés és nem megfelelő kikötő miatt kevesebb lesz az élmény, több lesz a konfliktus, s ez egy új attrakció indításánál nem igazán segíti a hosszútávú sikert.
Az ügy hajózás szabályozási kérdéseket is felvet. Ahogy fent olvasható, a program szervezői szerint a nyaralóhajó hajóvezetői engedély nélkül vezethető. Ez nem is lenne meglepő, ha a Lajtán túlra nézünk, hisz Nyugat-Európában ma is ez a gyakorlat. Nálunk azonban az általános rendelkezések szerint a 7 méternél hosszabb, géppel hajtott vízijárműveket csak megfelelő vizsgával lehet vezetni. A most bemutatott jármű 13,5 méter hosszú és egy ennek megfelelő méretű dízelmotor hatja, így szabályosan nem lehet vizsga nélkül vezetni.
Ha a nyilatkozatokkal ellentétben a hazai hajózási szabályok szerint járnak el, és mégis jogsit kérnek a használathoz, akkor bukják a lehetséges vendégkör jelentős részét.
Persze azt is megtehetik, hogy egy “Lex Nicols-sal” felülírják az eddigi szabályokat, és duplájára emelik az engedély nélkül vezethető járművek hosszát. Ha ezt megtennék, óriási változásokat hozna a Balatonnál. Különösen a bérelhető hajóknak nőne hatalmasra a potenciális felhasználói tábora. Kérdés persze, hogy ezt mennyire lehetne olyan biztonságos keretek között megtartani, ahol sem a hajók, sem az utasok, sem a tó más használói nincsenek indokolatlan veszélynek kitéve.
És természetesen van egy harmadik megoldás is, ezeknél a hajóknál egyszerűen eltekintenek a jogszabály betartásától. Ami persze újabb kérdéseket vet fel, de a hazai gyakorlatban nem lenne meglepő.
Győrffy Árpád
A Mahart reagálása az írásra: Ismét a tiszai nyaralóhajózás beindításáról – a Balatonra is hatással lehet a szabályok változása
Kapcsolódó írásunk 2018. április 1-éről
Elektromos hajóval a Várkert Bazárból a badacsonyi Kisfaludy-kilátóba!
Ha érdekesnek találta, egy lájkkal, vagy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! (Adatvédelmi szabályzatunkat itt olvashatja)