Közel sem volt annyira zavaróan hangos a Zamárdiban először és egyben utoljára megrendezett nagy légi verseny, mint ahogy a bejelentés idején sokan féltünk tőle. Ugyanakkor az a rendkívüli siker sem látszott, amit a megrendezés szorgalmazói jósoltak.
Nézőként a rendezés profinak tűnt. Arról a hírek szerint nem a szervezők tehettek, hogy szombaton üzemanyag szállítási gondok miatt törölték a szabadedzéseket. A vasárnapi versenynapon a jobbára párás levegő miatt a Balaton látványa nem volt olyan, ahogy azt reméltük. Persze lehet, hogy a gyenge háttér inkább csak a fotósoknak okozott igazán gondot, mert a nézők főleg a repülőkre koncentráltak.
A magyar résztvevő nélkül zajló verseny elsősorban azoknak volt izgalmas, akik egy 58-60 másodperc alatt repült körnél tized másodperces különbséget tudtak tenni egy-egy versenyző sebessége között, illetve látták azt, amit a zsűri is csak elektronikus eszközök segítségével tudott utólag megállapítani, hogy melyik versenyző lépett ki a pályáról.
Mivel még az én szemembe sincs okos eszköz építve, így számomra is az jelentette az igazi szenzációt, amikor a cseh Martin Šonka a vasárnapi négyes döntőben kettévágta az egyik pilont. Különösen indokolt volt a cseh nézők szomorú feljajdulása a zamárdi győzelmi esélyből kizáró hatalmas hiba miatt, mert a világbajnoki címet jelenleg védő honfitársuk a szombati időmérő edzésen több mint egy másodpercet rávert a többiekre. Ugyanakkor minden elismerésem a cseh nézőknek amiatt, hogy tíz másodperccel később már teljes szívvel éltették Sonkát az egyébként jó kör miatt.
A zamárdi versenyt végül az esélytelenként várt ausztrál Matt Hall nyerte, aki a nyitó körben kiütötte a világbajnoki címre esélyes japán Joshide Muroját. A második helyen a brit Ben Murphy végzett, a harmadik pedig a kanadai Pete McLeod lett. A világbajnoki címért zajló pontversenyben végül a kapudöntő cseh Martin Šonka került az élre Muroja kiesése miatt. Az utolsó világbajnoki cím sorsa szeptember 7-8-án a japán Csibában dől el.
A hivatalos futamok között többször tartottak égi bemutatókat. Többek között második világháborús amerikai katonai gépekkel, fejtetőn repülő helikopterekkel, és a verseny egykori kitalálója, Besenyei Péter is mutatott néhány kunsztot.
A hivatalos közlemény szerint “100 000 néző csodálhatta a 370 km/órával száguldó sportág kiélezett futamát július 13-14-én Zamárdiban, a Red Bull Air Race balatoni fordulóján”. Én nem láttam ennyi embert még úgysem, hogy fél Csehország itt volt. A fizetős lelátót is jórészt csehek, szlovákok töltötték meg, és sokan álltak az ingyenes partszakaszokon is.
Persze nagyon sokan voltak, amit talán érzékeltet, hogy a zamárdi posta és a szántódi lámpás kereszteződés között hosszú időn át 5 kilométeres sorban várták az autósok, hogy elhagyhassák a verseny színhelyét. Ismét beigazolódott számomra, hogy a Balatonnál a bicikli a legjobb közlekedési eszköz – ha már helikopterrel, repülővel épp nem rendelkezem.
Győrffy Árpád
Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)
A cikk és a fotók egyébként szokásosan remekek!
Azt nagyon nagy szervezői hibának gondolom, hogy vmilyen műszaki malőr miatti “lyukas” helyre ELŐRE hozták Besenyei Péter bemutatóját. Órákkal. És nem ismételték meg a plakáton hirdetett időpontban. Tehát az, aki a kellemetlen, szeles időben az unalmas verseny helyett kimondottan csak az ő attrakciójára készült és ment ki a partra, az jogosan átvertnek érezhette magát. Nekünk magánmázlink volt, mert bár mi is csak arra készültünk, véletlenül – más miatt – épp ott voltunk, így – véletlenül – épp láttuk. A többi meghirdetett attrakció időpontjára így már nem volt kedvünk kimenni.