Új időrekord született a Keszthely-Balatonkenese távon kiírt gyorsasági versenyben a Balatonon. Bors Máté szörfös 1 óra 36 perc alatt teljesítette a légvonalban mintegy 76 kilométeres vízi utat, az előző rekordon 19 percet javítva.
A 2024-es párizsi olimpiára készülő Bors Máté a mai – szeptember 30. – hideg szeles időben egy repülő szörffel, úgynevezett iQFOiL-al vágott neki a rekord kísérletnek. Az eredetileg vitorlázók számára 1921-ben kiírt rekordversenyt azóta több kategóriában is lehet teljesíteni, így ma már létezik egytestű hajókkal, több testű katamaránnal és egyéb vízisport sporteszközzel felállított rekord is.
Az új rekorder, Bors Máté arról tájékoztatta szerkesztőségünket, hogy a korrigált idő szerint 1 óra 36 perc alatt teljesítette a légvonalban közel 80 kilométeres távot, olykor 50km/h sebességgel haladva.
Bors Máté sok éves vitorlás tapasztalattal a háta mögött váltott szörfre, célul tűzve, hogy a 2024-es párizsi olimpián képviselje Magyarországot. A sportág első Európa bajnokságát 2020 augusztusában rendezték Svájcban, amelyen Máté elsődlegesen a nemzetközi mezőny felmérése és tapasztalat szerzési célokkal vett részt. A versenyen részt vevő magyarok közül a legjobb helyezést az olimpikon Cholnoky Sára szerezte meg, a nők mezőnyében 6. helyen végzett.
.
A hagyományos egytestű vitorlások rekordját a Varga Lajos, Rauschenberger Miklós, Pécsváradi Ákos és Scharf Máté legénységgel vitorlázó Nelson Flottalízing nevű hajó állította be 2015-ben 3 óra 19 perces nettó futási idejével.
A Nelson rekorjáról és magáról a Keszthely-Balatonkenese gyorsasági versenyről itt olvashatnak bővebben. Mint akkor írtuk, a verseny 94 évvel ezelőtti kiírásakor dr. Jordán Károly és fia, Richárd Pelso nevű uszonyos hajójukkal 6 óra 42 perc nettó idő alatt tették meg a távot. Bár közben más szélhajtású eszközök is bekapcsolódtak a versenybe, az alapvető szabály változatlan: az indulást és érkezést a keszthelyi és a kenesei vasútállomáson hivatalos pecséttel kell igazoltatni – az irány szabadon választott. Az igazoláshoz a a legénységből valakinek le kell futni a kikötők és vasútállomások közötti, összesen mintegy másfél kilométeres távot. A gyaloglás miatti időveszteségért összesen 30 percet vonnak le az összidőből, és az így kapott eredmény tekintendő a nettó menetidőnek.
A Varga Lajoséké előtt nyolc évig élő egytestű rekordot Majthényi Szabolcs és csapata állította be a Fantomasso nevű Asso99 típusú hajóval 2007-ben 3 óra 41 perces nettó menetidővel.
A kéttestűek közül a Fifty-Fifty 2013-ban 2 óra 22 perccel állított fel rekordot. A vitorlások időrekordját 1 óra 57 perces nettó menetidővel az RSM DTM Sailing Team tagjai tartják, akik GreatCup 32-es repülő katamaránjukkal 2014. október 24-én 25 percet faragtak le a Fifty-Fifty által egy évvel korábban teljesített időből.
A széllel hajtott vízi járművek eddigi abszolút időcsúcsát tavaly szeptemberben állította be Horányi-Névy András, aki kitefoillal 1 óra 55 perc nettó idővel tette meg a Kenese-Keszthely közötti távot. Bors Máté ezen most 19 percet javított.
Győrffy Árpád
•
Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)