A kormány október végén T/12737-es számon benyújtotta a parlamentnek A nemzeti turizmusfejlesztésről szóló törvényjavaslatot. Az alábbiakban javaslat indoklásából és néhol magából a törvényjavaslat szövegéből gyűjtöttünk össze érdekesebb részeket.
A törvényjavaslat előadója dr. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter lesz. Akit a további részletek is érdekelek, ide kattintva megtalálja a törvényjavaslat parlamenti adatlapját, ahonnan letöltheti a teljes szöveget, illetve követheti a bizottsági viták és a plenáris tárgyalás eseményeit.
A törvényjavaslat szerinti szabályozás lényege, hogy a turisztikai fejlesztések tervezési alapegysége a jövőben a turisztikai desztináció legyen.
1. turisztikai térség (desztináció): egy vagy több megye (főváros) területén belül földrajzilag körülhatárolható, beazonosítható területrész, amely a turisztikai kínálati piacon egységes fogadóterületként jeleníthető meg, épített környezeti, természetföldrajzi vagy kulturális értékek tekintetében összefüggő elemek alkotják, ezért egységes koncepcióban történő tervezéséhez, fejlesztéséhez és térségi turisztikai márka kialakításához országos érdek fűződik;
2. kiemelt turisztikai fejlesztési térség: olyan turisztikai desztináció, amely a beutazó turizmus szempontjából kiemelkedő jelentőségű vagy célzott fejlesztések eredményeként azzá tehető, ezért koncentrált fejlesztéséhez országos érdek fűződik;
3. kiemelt állami turisztikai beruházás: a turisztikai desztináción belül 100%-ban az állam tulajdonában álló ingatlanon megvalósuló turisztikai fejlesztés, amelyhez országos érdek fűződik;
4. turisztikai fejlesztés: minden olyan beavatkozás, amely az egyes turisztikai kínálati elemek kapacitásainak (különösen szálláshely, vendéglátás, egyéb turisztikai szolgáltatások, turisztikai vonzerővel bíró rendezvények, attrakciók, a turisztikai látogatóforgalmat és tartózkodást támogató infrastruktúra stb.) bővítését vagy minőségének javítását, piacra jutásának elősegítését közvetlenül célozza, vagy ahhoz közvetetten hozzájárulhat.
A törvényjavaslat rögzíti, hogy a hazai költségvetésből és az európai uniós forrásokból megvalósuló turisztikai fejlesztések tervezése az állam feladata, valamint kimondja, hogy a turisztikai tervezés alapegysége a releváns turisztikai fogadóterület.
Meghatározza a turisztikai desztináció általános fogalmát, a fejlesztések célját, valamint meghatározza a desztináció-fejlesztéssel kapcsolatos alapvető állami feladatok ellátásért való felelősség címzettjét.
A törvényjavaslat meghatározza a turisztikai fejlesztések tervezésével kapcsolatos legfontosabb állami feladatokat, és rögzíti, hogy azokat a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. látja el. Ezzel kapcsolatban fontos rámutatni, hogy az állami feladatok meghatározása értelemszerűen nem érinti, nem korlátozza az önkormányzatok törvényben rögzített turisztikai feladatellátását. A turisztikai ügynökséget az állami és helyi érdekek, értékek szolgálata és összehangolása érdekében a tevékenységének végzése során együttműködési kötelezettség terheli a turisztikai feladatait ellátó önkormányzatokkal.
A törvényjavaslat alapján a Kormány rendeletében megjelölt ingatlanok tervezett állami turisztikai beruházással érintett része a magyar állam 100%-os tulajdonában álló társaság vagyonkezelésébe kerül 30 évre vagy a felek által a vagyonkezelési szerződésben meghatározott időtartamra.
A létrejövő vagyonkezelői jog nem érinti a jelenleg már fennálló vagyonkezelői jogokat, azok a szükséges módosításokkal megmaradnak. A vagyonkezelő, mint kijelölt építtető is, felelős a beruházás maradéktalan megvalósításáért. Az egységes vagyonkezelésbe vétel elengedhetetlen a kiemelt állami turisztikai beruházások magas színvonalú és költséghatékony ellátása szempontjából.
A törvény tartalmazza mindazokat a speciális szabályokat, amelyek lehetővé teszik, hogy a vagyonkezelő az adott turisztikai beruházást az állam nevében és javára elvégezze.
A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás tekintetében a törvény rendelkezik a közigazgatási hatósági és szakhatósági ügyintézések gyorsításáról, szabályozza beruházásokkal érintett közmű tulajdonosával és üzemeltetőjével a fejlesztési tevékenység során történő együttműködés és elszámolás rendjét a közmű-fejlesztések költséghatékony megvalósítása érdekében.
Például
(1) A vagyonkezelő által a vagyonkezelésében lévő ingatlanon az 5. § (1) bekezdése szerinti beruházások megvalósításával összefüggő beruházási és fejlesztési, továbbá az ezekkel összefüggő beszerzési tevékenység ellátása nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közfeladatnak minősül.
(7) Az (1) bekezdésben megjelölt beruházásokkal összefüggésben
a) építészeti-műszaki tervtanácsi véleményt nem kell beszerezni;
b) településképi véleményezési eljárást nem kell lefolytatni;
c) településképi bejelentési eljárásnak nincs helye.
A záró rendelkezések felhatalmazást adnak a Kormánynak, hogy rendeletben határozza meg a turisztikai desztinációk elnevezését, kiterjedését, típusait, a kiemelt turisztikai fejlesztési térséggé nyilvánított turisztikai desztinációk megnevezését, a kiemelt állami turisztikai beruházások megvalósításának helyszíneit, a beruházással érintett ingatlanok pontos helyrajzi számának megjelölésével.
(Győrffy Árpád)
Itt is feliratkozhat a hírlevelünkre