Akár a következő évben, de legrosszabb esetben 2022-ben Szántód és Tihany közt már az új kompok fognak közlekedni – ígéri a Bahart állami tulajdonú részét kezelő Magyar Turisztikai Ügynökség annak kapcsán, hogy közreadták az új járművek koncepcióterveit.
Guller Zoltán, az MTÜ vezérigazgatója 2019. augusztus végén, az állami többségi tulajdon megszerzésekor jelentette be, hogy bővül a járműpark: négy új kompot vásárol az állam a Tihany–Szántód vonalon, illetve 2022-ben már megérkezhet az első nagy, akadálymentes, klimatizált, kerékpárszállításra is alkalmas személyszállító hajó is. “A sajtóban megjelent azon felvetések kapcsán, amelyek a monopóliummal rendelkező társaság értékes kikötői vagyonának, ingatlanjainak sorsát firtatták, leszögezte: az állam hosszú távon gondolkodik. Szavai szerint nincs szándék a részvénytársaság feldarabolására és az ingatlanok eladására sem” – írta akkor a Magyar Nemzet.
Néhány nappal később az Origo szerint a vezérigazgató úgy fogalmazott: “A tervünk az, hogy 2030-ra a teljes személyszállító hajó- és komphajóflottát lecseréljük. Olyan hajózást hozunk létre a Balatonnál, amely európai színvonalú, modern és biztonságos hajóparkkal rendelkezik, amely kiszolgálja nem csak a helyben élőket, hanem a turistákat is”.
Az MTÜ honlapján most rövid cikkben jelentették be, hogy “megérkeztek a BAHART új hajóflottájának prototípus tervei, elkészült a műszaki dokumentáció, és láthatjuk, hogyan fog kinézni az új komp, az új katamaránok és a BAHART zászlóshajója. A nagyívű, 2030-ig tartó fejlesztés célja, hogy a BAHART európai színvonalú hajózási feladatokat tudjon ellátni.
Akár a következő évben, de legrosszabb esetben 2022-ben Szántód és Tihany közt már az új kompok fognak közlekedni, és erre az időre azt is el fogjuk érni, hogy mind a két rév, a kikötő környéke meg fog újulni, európai színvonalúvá fog tudni válni. Meg fogjuk rendelni az első kisméretű katamaránokat is, amelyek alapvetően Balatonfüred, Keszthely és Siófok körzetében fognak közlekedni” írták.
Mint emlékezetes, a Balaton kiemelt turisztikai fejlesztési térség meghatározásáról és a térségben megvalósítandó egyes fejlesztések megvalósításához szükséges források biztosításáról szóló 1861/2016. (XII. 27.) Korm. határozat a Balatoni Hajózási Zrt. kikötőinek fejlesztésére 2,1 milliárd, a hajópark fejlesztésére 4,9 milliárd, a Badacsony és Fonyód közötti kompjárat megvalósítására 5,6 milliárd forintot irányozott elő hazai forrásból a 2017-2020. költségvetési években. A határidő gyakorlatilag tavaly lejárt, amikor a 2020-as költségvetést megalkották, de a pénz biztosítására, s a fejlesztésekre mindeddig nem került sor.
Képek a 2030-ig lecserélésre szánt balatoni flottáról
Közben az állam az önkormányzatok elmaradt tőkeemelését kihasználva ismét tulajdonossá vált a Bahartban, majd tavaly augusztusban egy tőkeemeléssel 75 százalék feletti tulajdoni részt szerzett. Erre alapozva döntöttek arról egy hete több más mellett, hogy kft-be kiszervezik a 11 prosperáló vitorláskikötőt, és négy település közforgalmú kikötőjét eladják. A fentiekre Alsóörs (Hebling Zsolt), Balatonakali (Koncz Imre), Balatongyörök (Biró Róbert), Balatonkenese (Jurcsó János), Balatonmáriafürdő (Galacz György), Balatonszemes (Szomorú Szilárd), Balatonudvari (Szabó László), Csopak (Ambrus Tibor), Szigliget (Balassa Balázs), Siófok (dr. Lengyel Róbert) nemmel szavazott.
Balatonboglár (Mészáros Miklós), Balatonföldvár (Holovits Huba), Balatonfüred (dr. Bóka István), Balatonlelle (Kenéz István), Fonyód (Hidvégi József), Keszthely (Nagy Bálint), Szántód (Vizvári Attila) tartózkodott a szavazásnál. Ennek legfeljebb erkölcsi jelentősége lehet, jogi nem, hisz a kormányt képviselő Magyar Turisztikai Ügynökség egyetlen szavazata mindent vitt.
Győrffy Árpád
Néhány kapcsolódó írásunk
Bahart – A jövőben ismét az állam mondja meg a tutit a balatoni hajózásban
Elindították a balatoni személyhajózás Trianonját
Balatoni hajózás – A végén csak egy maradhat – vagy egy sem!?
Balatoni kikötők – A települések inkább fizetnek, csak legalább megtarthassák
•
Ha érdekesnek találta az írásomat, segítsen azzal, hogy megosztja, ajánlja ismerőseinek is!
Iratkozzon fel a balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)
Lehet, hogy a nemzeti színekkel tarkított, szürke, bálna formájú hajók modernek és biztonságosak, de az elnyújtott vonalú, kecses, hófehér hajóktól, és a nosztalgikus életérzéstől megfosztani a Balatont, a látogatókat, a hétköznapok techno-világából kiszakadni vágyó üdülőket, az egyenesen BŰN.