Az abszolút időrekord megdöntése mellett az egytestű hajók legjobb ideje is jelentősen megváltozott 59 év után az idei Kékszalagon.
Július 10-én délelőtt kilenc órakor 522 vitorlás rajtolt el Európa legnagyobb tókerülő vitorlás versenyén, a 46. Kékszalag Audi Nagydíjon. A hajók többsége hagyományos egytestű építésű, köztük a Balaton klasszikus vitorlásai, a Sirocco, a Tramontána, a Nemere II., a Kishamis és mások. Az abszolút győzelemre esélyesebb többtestű hajók, katamaránok, trimaránok egy tucatnyian voltak, köztük a 10 óra 32 perces abszolút időrekordot 2012-ben beállító Fifty-Fifty Józsa Márton kormányos vezetésével.
Ez volt a rajtpisztoly
A honvédségi tűzszerész hajó nem akna után kutatott, locsolni jött
Nézők
Gyülekeznek a versenyzők
A rajt részlete
A rajt közelében van a BalatonSound Zamárdiban
A Kenese előtti bóját öt katamarán vette elsőként. A Fifty-Fifty, majd a svájci színekben versenyző Naturaqua, az osztrák Andreas Hagara kormányossal, utána a Gemini Litkey Csabával, a Black Jack Nagy R. Attilával és a repülésre is képes RSM DTM Vándor Róberttel a kormánynál. Ebből a csoportból az első kettő végig tartotta pozícióját, a másik három között is csak belső helycsere zajlott a befutásig.
A rajt után nem sokkal az egyik legnagyobb esélyesnek számító, a tizenegyszeres Kékszalag győztes Litkey Farkas Evopro Generali nevű katamaránjával technikai hiba miatt kiállt a versenyből.
Egy kis közjáték a rajt után – Bóka István füredi polgármester egy államtitkárral meg a nemzeti turisztikai marketingcég vezetőjével Balaton-vizet ivott, hogy bizonyítsa milyen jó.
A Fifty-Fifty 11:46-kor vágtatott át a tihanyi szoroson, majd 14 óra után egy perccel már Keszthelynél fordult. Szorosan követte a másik négy hajó is.
Innen is szélvész sebességével haladtak vissza, pedig Szigliget környékén egy technikai problémával is meg kellett küzdeniük, ugyanis eltörött az egyik nagyvitorla alsó szélét tartó rúd, a bum. Kötelekkel annyira rögzíteni tudták az érintett vitorlát, Hogy folytathatták a versenyt.
A Fifty-Fifty. Kormányos Józsa Márton, legénység: Kelemen Tamás (taktikus), Goszleth Marcell, Aklan András, Adorján Csaba, D’Albini András, Németh Áron, Majthényi Mátyás
A Naturaqua. Kormányos Andreas Hagara, legénység: Rolf Hufnagl, Szaplonczay Péter, Axl Wicsinger
A Black Jack. Kormány Nagy R. Attila, legénység: Michaletzky Luca, Pénzes Botond Kristóf, Tisóczki Ferenc, Petheő Tamás
A Gemini. Kormányos Litkey csaba, a legénység: Dr. Szilassy László, Szilassy Bendegúz, Litkey Balmaz
A Fifty-Fifty négy óra után nem sokkal tűnt fel újra Füred előtt. A cél előtt még kaptak egy nagy ellenfelet, a Tihanyból menetrend szerint érkező Füred katamaránt, aminek kerülése néhány másodperccel ronthatta az így is rendkívüli hét óra 13 perc 57 másodperces eredményüket.
Józsa Márton Miklós, a Fifty-Fifty kormányosa.
Második helyezettként a svájci színekben versenyző Naturaqua érkezett be hét óra 38 perces idővel, a harmadik Black Jack lett nyolc óra öt perccel, a negyedik helyen az RSM DTM végzett nyolc óra 18 perccel (Vándor Róbert kormányos, legénység: Kalocsai Zsolt , Lange Péter , Kövér László), az ötödik befutó a Gemini lett nyolc óra 31 perces idővel. Hatodik a Fogatlan Michael Seiferling kormányossal (Kostyik Éva, Heiner Wolfshöfer), 9 óra 50 perccel (, a hetedik a Huncat Rajnai István kormányossal (Födelmesi Ádám, Varga Bálint, Csányi Máté, Sinkovics Bálint) és 9 óra 50 perces idővel.
A Fifty-Fifty rekordjához hasonló tettet hajtott végre a nyolcadikként beérkező Raffica egytestű Király Zsolt kormányossal, mert a 9:56:46-os idejével háromnegyed órával megjavította a Nemere II. által 1955-ben beállított 10 óra 40 perces egytestű időrekordot. (Legénység: Karácsony János, Juhász Zsolt, Horváth Balázs, Sárközy András, Kiss Árpád, Várkonyi Csaba Zoltán, Puskás L. Tamás, Czibor András)
A Raffica után következő egytestű, a Sponsor Wanted ugyancsak a Raffica Vitorlás Egyesület hajója. Ennek a vitorlásnak a 11 óra 10 perces ideje már kívül van a korábbi rekordon, de kormányosa, Varga Kornélia már így is magáénak érezheti a Gordon Evelyn Díjat, amit Kultsár Istvánné Gordon Evelyn emlékére alapítottak a legeredményesebb női kormányosnak, mert a Tramontana-t kormányozva 1940-ben és 1942-ben győzött a Kékszalagon.
Legújabb információink szerint a Raffica csapat a befutás után lemondott a Gordon Evelyn Díjról. Mint a csapat vezetője, Király Zsolt elmondta, sportszerűségből jutottak erre a döntésre, mert nem akartak méltatlan vitába keveredni a díj jogosságáról.
A pénteken este kiadott, még nem végleges eredménylistán már nem is Varga Kornélia, hanem Ormándlaki Áron szerepel kormányosként. Az eredményük persze így is nagyon szép.
Ezen az eredménylistán a legjobb eredményt elérő női kormányos a The First nevű hagyományos 33-as hajóval a 155. helyen végző Dr. Mekler Zita. Rajta kívül még két női kormányost találtam a listán.
A péntek este elérhető információk szerint a déli órákig 396 vitorlás haladt át a célvonalon. A többiek egy része jelezte, hogy kiszáll, mások valószínűleg csak megtették.
Kép és szöveg Győrffy Árpád
Itt is feliratkozhat a heti hírlevelünkre