Kékszalag 2014 – Kettős rendkívüli időrekord – képek és beszámoló

Az abszolút időrekord megdöntése mellett az egytestű hajók legjobb ideje is jelentősen megváltozott 59 év után az idei Kékszalagon.

 

Július 10-én délelőtt kilenc órakor 522 vitorlás rajtolt el Európa legnagyobb tókerülő vitorlás versenyén, a 46. Kékszalag Audi Nagydíjon. A hajók többsége hagyományos egytestű építésű, köztük a Balaton klasszikus vitorlásai, a Sirocco, a Tramontána, a Nemere II., a Kishamis és mások. Az abszolút győzelemre esélyesebb többtestű hajók, katamaránok, trimaránok egy tucatnyian voltak, köztük a 10 óra 32 perces abszolút időrekordot 2012-ben beállító Fifty-Fifty Józsa Márton kormányos vezetésével.

Ez volt a rajtpisztoly

Kékszalag 2014 Balatonfüred

A honvédségi tűzszerész hajó nem akna után kutatott, locsolni jött

Kékszalag 2014 Balatonfüred

Nézők

Gyülekeznek a versenyzők

Kékszalag 2014 Balatonfüred Kishamis

Kékszalag 2014 Balatonfüred sirocco

Kékszalag 2014 Balatonfüred Tihany

Kékszalag 2014 Balatonfüred Tihany

A rajt részlete

Kékszalag 2014 Balatonfüred Evopro Fifty-Fifty

Kékszalag 2014 Balatonfüred

A rajt közelében van a BalatonSound Zamárdiban

A Kenese előtti bóját öt katamarán vette elsőként. A Fifty-Fifty, majd a svájci színekben versenyző Naturaqua, az osztrák Andreas Hagara kormányossal, utána a Gemini Litkey Csabával, a Black Jack Nagy R. Attilával és a repülésre is képes RSM DTM Vándor Róberttel a kormánynál. Ebből a csoportból az első kettő végig tartotta pozícióját, a másik három között is csak belső helycsere zajlott a befutásig.

A rajt után nem sokkal az egyik legnagyobb esélyesnek számító, a tizenegyszeres Kékszalag győztes Litkey Farkas Evopro Generali nevű katamaránjával technikai hiba miatt kiállt a versenyből.

Kékszalag 2014 Balatonfüred vízivás

Egy kis közjáték a rajt után – Bóka István füredi polgármester egy államtitkárral meg a nemzeti turisztikai marketingcég vezetőjével Balaton-vizet ivott, hogy bizonyítsa milyen jó.

A Fifty-Fifty 11:46-kor vágtatott át a tihanyi szoroson, majd 14 óra után egy perccel már Keszthelynél fordult. Szorosan követte a másik négy hajó is.
Innen is szélvész sebességével haladtak vissza, pedig Szigliget környékén egy technikai problémával is meg kellett küzdeniük, ugyanis eltörött az egyik nagyvitorla alsó szélét tartó rúd, a bum. Kötelekkel annyira rögzíteni tudták az érintett vitorlát, Hogy folytathatták a versenyt.

Kékszalag 2014 Balatonfüred Fifty-Fifty Tihany előtt

A Fifty-Fifty. Kormányos Józsa Márton, legénység: Kelemen Tamás (taktikus), Goszleth Marcell, Aklan András, Adorján Csaba, D’Albini András, Németh Áron, Majthényi Mátyás

Kékszalag 2014 Balatonfüred Fifty-Fifty-Kőröshegyi völgyhíd

Kékszalag 2014 Balatonfüred Naturaqua

A Naturaqua. Kormányos Andreas Hagara, legénység: Rolf Hufnagl, Szaplonczay Péter, Axl Wicsinger

Kékszalag 2014 Balatonfüred Naturaqua

Kékszalag 2014 Balatonfüred Black Jack

A Black Jack. Kormány Nagy R. Attila, legénység: Michaletzky Luca, Pénzes Botond Kristóf, Tisóczki Ferenc, Petheő Tamás

Kékszalag 2014 Balatonfüred Gemini

A Gemini. Kormányos Litkey csaba, a legénység: Dr. Szilassy László, Szilassy Bendegúz, Litkey Balmaz

A Fifty-Fifty négy óra után nem sokkal tűnt fel újra Füred előtt. A cél előtt még kaptak egy nagy ellenfelet, a Tihanyból menetrend szerint érkező Füred katamaránt, aminek kerülése néhány másodperccel ronthatta az így is rendkívüli hét óra 13 perc 57 másodperces eredményüket.

Kékszalag 2014 Balatonfüred katamarán Fifty-Fifty

Kékszalag 2014 Balatonfüred Fifty-Fifzy locsolós

Kékszalag 2014 Balatonfüred Fifty-Fifty köszöntés

Kékszalag 2014 Balatonfüred Fifty-Fifty Józsa Márton

Józsa Márton Miklós, a Fifty-Fifty kormányosa.

Második helyezettként a svájci színekben versenyző Naturaqua érkezett be hét óra 38 perces idővel, a harmadik Black Jack lett nyolc óra öt perccel, a negyedik helyen az RSM DTM végzett nyolc óra 18 perccel (Vándor Róbert kormányos, legénység: Kalocsai Zsolt , Lange Péter , Kövér László), az ötödik befutó a Gemini lett nyolc óra 31 perces idővel.  Hatodik a Fogatlan Michael Seiferling kormányossal (Kostyik Éva, Heiner Wolfshöfer),  9 óra 50 perccel (, a hetedik a Huncat Rajnai István kormányossal (Födelmesi Ádám, Varga Bálint, Csányi Máté, Sinkovics Bálint) és 9 óra 50 perces idővel.
A Fifty-Fifty rekordjához hasonló tettet hajtott végre a nyolcadikként beérkező Raffica egytestű Király Zsolt kormányossal, mert a 9:56:46-os idejével háromnegyed órával megjavította a Nemere II. által 1955-ben beállított 10 óra 40 perces egytestű időrekordot. (Legénység: Karácsony János, Juhász Zsolt, Horváth Balázs, Sárközy András, Kiss Árpád, Várkonyi Csaba Zoltán, Puskás L. Tamás, Czibor András)

 

Kékszalag 2014 Balatonfüred Fifty-Fifty Józsa Márton

A Raffica után következő egytestű, a Sponsor Wanted ugyancsak a Raffica Vitorlás Egyesület hajója. Ennek a vitorlásnak a 11 óra 10 perces ideje már kívül van a korábbi rekordon, de kormányosa, Varga Kornélia már így is magáénak érezheti a Gordon Evelyn Díjat, amit Kultsár Istvánné Gordon Evelyn emlékére alapítottak a legeredményesebb női kormányosnak, mert a Tramontana-t kormányozva 1940-ben és 1942-ben győzött a Kékszalagon.

Legújabb információink szerint a Raffica csapat a befutás után lemondott a Gordon Evelyn Díjról. Mint a csapat vezetője, Király Zsolt elmondta, sportszerűségből jutottak erre a döntésre, mert nem akartak méltatlan vitába keveredni a díj jogosságáról.
A pénteken este kiadott, még nem végleges eredménylistán már nem is Varga Kornélia, hanem Ormándlaki Áron szerepel kormányosként. Az eredményük persze így is nagyon szép.
Ezen az eredménylistán a legjobb eredményt elérő női kormányos a The First nevű hagyományos 33-as hajóval a 155. helyen végző Dr. Mekler Zita. Rajta kívül még két női kormányost találtam a listán.

A péntek este elérhető információk szerint a déli órákig 396 vitorlás haladt át a célvonalon. A többiek egy része jelezte, hogy kiszáll, mások valószínűleg csak megtették.

Kép és szöveg Győrffy Árpád

 

Itt is feliratkozhat a heti hírlevelünkre

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva én sem vagyok szerelmes a Cookie-ba, mert nem szeretem, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár