Az 50. Kékszalag három leggyorsabb hajója, a Safram, a PreVital és a Fifty-Fifty, illetve kormányosa, Christophe Peclard, Litkey Farkas és Józsa Márton pontosan újrajátszotta a három évvel ezelőtti döntőt. Az eredményben csak annyi változott, hogy mindenki bő négy órát lefaragott az akkori idejéből, de a sorrend, sőt a hajók közötti különbség is gyakorlatilag pontosan megismétlődött.
(A csütörtök éjjel feltett cikk péntek reggeli – nem hivatalos – eredményekkel bővített változata.)
A csütörtök reggeli füredi rajtnál minden eddiginél többen, 682 hajóval indultak el a több mint 150 kilométeres Balaton-kerülő versenyre. Ezzel a 2010-es 620 induló után új csúcsot állítottak be. Rekordot döntöttek a többtestű hajók számában is, a tavalyi 15 helyett az idén már 19 őrült száguldásra képes katamaránt és trimaránt neveztek. Igaz, a száguldáshoz megfelelő szélre is szükség lett volna, de az nem akart fújni. Így ha nem is lépésben, de nagyon lassan haladtak a leggyorsabbak is.

A Kékszalag rajtja – A többtestű hajók most is közvetlenül a füredi móló közeléből indultak

A rajt pillanatai – a képen a Fifty-Fify, a Safram és a PreVital szorosan egymásután – Fotó: Győrffy Árpád
A kenesei, majd a siófoki pályajel megkerülése után 13:10 kor értek az első hajók a tihanyi szoroshoz. Az élen a PreVital haladt a 13 szoros Kékszalag győztes Litkey Farkas kormányossal, majd a 2015-ös versenyt nyerő svájci Safram most is Christophe Peclard vezetésével, utána a magyar Black Jack hajó a 2010-es Kékszalag győztes csapat kormányosával, Roland Gablerrel, negyedikként a 7 óra 13 perces gyorsasági rekordot 2014 óta tartó Fifty-Fifty Józsa Márton irányításával. Az egytestűek közül a Principessa haladt át elsőként a szoroson Oroszlán Péter kormányossal. (A következő fotókat a tihanyi révből készítettem.)

A PreVital és a Safram a Tihanyi-szoros bejárata előtt – Fotó: Győrffy Árpád

A Fifty-Fifty és a Black Jack gyürkőzése a Tihanyi-szoros előtt – Fotó: Győrffy Árpád
A fiúk a hajón dolgoznak – az Extreme Sailing Team katamarán és a Principessa trapézos egytestű a Tihanyi-szorosnál
A Safram még Keszthely felé menet átvette a vezetést a PreVitaltól, és ez így is maradt a 21:40-es füredi befutásáig. A győztes Safram után bő húsz perccel érkezett a második helyre Litkey Farkas PreVitallal. Majd este fél tizenegykor a Fifty-Fifty is beért a füredi célba. A verseny gyakorlatilag ugyanígy ért véget 2015-ben is, csak akkor pénteken hajnalra csúszott a befutó, és Litkey Décision 35-ös katamaránját akkor éppen Cellumnak hívták. (Az akkori tudósításom: Vitorlázás – Kékszalag – Rekord nem lett, de óriási küzdelem volt a 47. Balaton kerülésen – 2015.07.03. )

A Safram befutása idején a Prevital (zöld) még kilométerekre volt Füredtől, a Fifty-Fifty (kék) pedig még el sem érte a szorost – a térképen látható hajók többségének orra a valóságban ellenkező irányba mutatott, még a Keszthely felé vivő szeleket keresték, csak a nyomkövető program fordította azokat rossz irányba
Az első három hajó beérkezésekor csak kevés vitorlás jött visszafelé Keszthelytől. Az ekkor még szabad negyedik helyért hajtó leggyorsabb kéttestűeket a The Red, a RedBull 40 és az MKB Extrem Sailing Team vezette valahol Balatonudvari és Földvár vonalában járt. Őket az Akali környékén járó Black Jack és az RSM2 követte.

A The Red még az első tihanyi átkelésnél – a Rauschenberger Miklós vezetésével versenyző hajó végül a 4. lett a 14:07-es idejével – Fotó: Győrffy Árpád

Az MKB Extreme Sailing egyik látványos pillanata Tihanynál – a Kaiser Kristóf irányításával versenyző hajó bő egy perccel a The Red után ért a célba, a 14:08-as idejével az 5. lett az abszolút sorrendben – Fotó: Győrffy Árpád

Az esélyesek között számontartott Roman Hagara a RedBull katamaránnal egy perccel Kaiser Kristóf hajója után ért a célba – így a 14:09-es idővel 6. lett – Fotó: Győrffy Árpád

A 7. helyen az IRF végzett Váradi Szabó János kormányossal – idejük 15:04 volt – Fotó: Győrffy Árpád

A Black Jack Roland Gäbler kormányossal a 8. helyen futott be 15:07-es idővel – Fotó: Győrffy Árpád

A 9. a Jedi Business lett Czégai Péter kormányossal – az idejük 15:49 volt – Fotó: Győrffy Árpád

Az RSM2 is próbált elszakadni a víztől – a Vándor Róbert kormánnyal versenyző hajó a 16:35-ös idejével a 10. helyen végzett – Fotó: Győrffy Árpád

A Principessa siófoki háttérrel – az Oroszlán Péter irányításával versenyző hajó az egytestűek közül elsőként, abszolút sorrendben 11. helyen futott be 16:36-os idővel – Fotó: Győrffy Árpád
A hagyományos cirkálók közül elsőként a Capella 40-es cirkáló ért a célba Pomucz Tamás kormányossal. A 18:31-es idejével abszolút sorrendben a 18. lett, az egytestűek közül a csak három modern hajó, a Principessa, a Lisa (Szloszjár Gábor) és No1 (Munka László) tudta megelőzni

Az idén az egyik tévécsatorna nevével futó cirkálóról sajnos csak egy két évvel korábbi fotóm van – Pomucz Tamás és társai a Tihanyi-szorosban a 2016-os Kékszalagon – Fotó: Győrffy Árpád

A Kékszalag verseny résztvevői késődélután Akali előtt – Fotó: Győrffy Árpád
A versenynek ezzel persze még nincs vége, hisz a derékhad csak pénteken délután ér vissza Füredre. Többen pénteken délelőtt még csak éppen megkerülték a keszthelyi bóját. A nyomkövető szerint a Sun Odyssey várhatóan délben tud fordulni, a sereghajtó Mahato pedig még csak Ábrahámhegynél jár odafelé. Várhatóan az idén is lesznek olyanok, akik szombat reggel 9-ig – a 48 órás limitidő alatt – be sem fejezik a versenyt.
Győrffy Árpád
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! (Adatvédelmi szabályzatunkat itt olvashatja)