Ha rekordok nem is születtek, az idén is izgalmas küzdelem alakult ki a 49. alkalommal megrendezett Kékszalag Balaton-kerülő vitorlásversenyen, ami ismét Litkey Farkas győzelmét hozta, immár 13. alkalommal.
Csütörtökön délelőtt 9 órakor a nevezési lista szerint 526 hajó rajtolt el a Zamárdi, Balatonfüred, Tihany által határolt területről, hogy a több mint 155 kilométeres “kör” után visszatérjenek a füredi móló elé. Az indulásnál fújó gyenge szél csak egyes szakaszokon erősödött fel egy kicsit, de volt olyan is, amikor teljesen elült. Így már a verseny elején várható volt, hogy nem lesz új időrekord.

A hagyományos vitorlások az idén is a “rajtvonal” zamárdi felőli részén indultak
Mint a beszámolókból kiderült, a mezőnyt az első szakasz kivételével a tavalyi győztes, Festipay katamarán vezette Litkey Farkas kormányossal, de folyamatosan a nyomában volt a Fifty-Fifty nevű katamarán Józsa Márton kormányossal és a Black Jack katamarán, aminek vendégként a többszörös világbajnok Roland Gäbler volt a kormányosa.
A sorrend így maradt a verseny utolsó szakaszán is, ahol a Festipay még növelni is tudta előnyét. A hajó a füredi móló előtt célvonalként felállított két bója között 19 óra 05 perc 17 másodperckor haladt át. Így az ideje 10 óra 05 perc 17 másodperc lett, ami 2 óra 51 perc 20 másodperccel gyengébb a Fifty-Fifty által 2014-ben beállított 7 óra 13 perc 57 másodperces rekordnál és másfél órával gyengébb Litkey tavalyi 8 óra 34 perces saját rekordjánál. Ez persze csak annyit jelent, hogy a szélviszonyok most ilyen eredményt tettek lehetővé az idei legjobbnak.
A második helyre a múlt évhez hasonlóan a Fifty-Fifty futott be 18 perccel később. Újabb három perc múlva pedig megérkezett a Black Jack is harmadikként.

A Festipay valahol Csopak előtt – a katamaránt egy motorcsónak vontatta Füred felé a rajtra – a Festipay egy Decision 35-ös katamarán. A hajótest hossza 10.81 m, a teljes hossz 14.95 m, a teljes szélesség 8.74m, a nagyvitorla 81.6 m2 – kormányos Litkey Farkas, legénység: Rick Gergely, Tóth Róbert, Oroszlán Gábor, Frankó József, Török Zoltán

Az új szponzorral új színre festett Fifty-Fifty már a katamaránok Füred előtt kijelölt rajtterületén volt, amikor mi 8 óra felé Almádiból odaértünk -Az egyedi építésű 50 láb (15 méter) testhosszúságú, két árbocos katamaránt a Pauger Carbon Kft. készítette 2012-ben Paulovits Dénes tervei alapján. Szélessége 9 méter, két árbóca 19-19 méter magas, a nagyvitorlája 2×72 négyzetméteres – a kormányos Józsa Márton, legénység: Goszleth Marcell, Lukáts Csaba, Adorján Csaba, D’Albini András, Németh Áron, Majthényi Mátyás

Roland Gäbler kormányos eligazítást tart a legénységnek a Black Jack fedélzetén – a hajó egy SL 33-as katamarán, ami 10 méter hosszú, 6,7 méter széles, a nagyvitorlája 61 négyzetméteres – a legénység: Litkey Balmaz, Tisóczki Ferenc, Scharf Máté, Gecse Balázs
Az első tíz helyen kéttestű hajók végeztek, utánuk jött első egytestűként egy trapézos libera, a Raffica, majd azonnal egy másik, a Principessa. A hagyományos vitorlások közül két 70-es cirkáló, a 18. helyet megszerző Capella (kormányos: Pomucz Tamás, legénység: Vadászy András, Tuboly Zoltán, Imrédy Sarolta, Vőneky Ákos, Dávid Péter, Gallasz Lajos, Hámos Zoltán, Fazekas József György), és a 19. helyen végző Orpheus szerepelt a legjobban (kormányos: Herkó Dezső, legénység: Cserepes Judit, Balástyai Márk, Lőrincz Benedek, Hordós Zoltán, Zelles Sándor, Pieke Dénes, Ráki Zsolt, Jaksity György).

A Capellával és az Orpheussal most nem találkoztunk, de helyettük két másik szép cirkáló, a 45. helyen befutó 40 lábas Sindbad és az 54. helyen végző 75 lábas Sirocco a gyülekező idejéről
Az első húsz hajó eredménye
Sorrend | Hajó | Kormányos | Menetidő |
1 | Festipay | Litkey Farkas | 10:05:17 |
2 | Opel Fifty-Fifty | Józsa Márton Miklós | 10:23:26 |
3 | Black Jack | Roland Gabler | 10:25:39 |
4 | Eurovit | Váradi Szabó János | 11:06:34 |
5 | Safram – CH | Christophe Peclard | 11:57:38 |
6 | Extreme Sailing Team | Kaiser Kristóf | 12:37:46 |
7 | The Red | Rauschenberger Miklós | 13:43:48 |
8 | RSM | Vándor Róbert | 13:55:53 |
9 | Pauger Evergreen | Paulovics Dénes | 14:00:10 |
10 | Bogi | Büki Gábor | 14:25:32 |
11 | Raffica | Király Zsolt | 15:06:30 |
12 | Principessa | Oroszlán Péter | 15:09:15 |
13 | Lisa-Keszthelyi Yachtkikötő | Szloszjár Gábor | 16:29:42 |
14 | Cold Duck – CH | Delle Kart Nico | 17:18:40 |
15 | Nautic Boat Avatar | Soponyai Géza | 17:21:04 |
16 | No1 | Munka László | 17:40:25 |
17 | Euroraptor Spirit of Pleasure | Kutics Krisztián | 17:51:05 |
18 | Capella | Pomucz Tamás | 18:05:18 |
19 | Orpheus | Herkó Dezső | 18:12:01 |
20 | Trentasette | Szekeres László | 18:19:57 |
A Festipay befutása idején a hajók fele még a pálya első negyedénél járt. Mintegy 250 hajó órákig vesztegelt Siófok közelében a teljes szélcsendben, s csak az első katamaránok célba érése idején értek át a Tihanyi-szoroson a Balaton nyugati medencéjébe. A szombat hajnali végleges eredmény szerint végül 395 hajó teljesítette a távot péntek éjfélig.
Sajnos az idén nem működött megfelelően a GPS-es nyomkövetés. Hiába szerepelt a listán a Festipay és Fifty-Fifty, nem volt jel róluk. Bár a Festipayt utólag ki lehet választani a megtett útvonal bemutatásához, a térképen nem jelenik meg semmi.

A Black Jack által megtett útvonal a nyomkövető alkalmazás szerint – itt is csak Paloznaktól őriznek jelet

A Principessa teljes útvonala – láthatóan más, mint a Black Jacké – érdekes lenne összevetni a Rafficáéval, de arról sincs adat
Képek a további legjobbakról

A 4. helyen végző Eurovit – kormányos: Váradi Szabó János, legénység: Jankovics Gábor, Petheő Tamás, Fonyó Károly

A 2015-ös Kékszalagot megnyerő svájci Safram most 5. lett – kormányos: Christophe Peclard, legénység: Fabien Froesch, Fabian Racloz, Yyes Guentern, Antoine Lauriot-Prevost, Radolphe Gautier

A tavaly harmadik Extreme Sailing Team az idén hatodikként futott be – kormányos: Kaiser Kristóf. legénység: Földesi Gergely, Lillik Ákos, Kuczora Gergely, Doubravszky Bálint, Hercsel Máté

A 7. helyen végző The Red – kormányos: Rauschenberger Miklós, legénység: Soós Attila, Sallai Gábor, Pécsváradi Ákos, Sárközy András, Cserép Csaba

A 8. helyen végző RSM-nek az idén is gyenge volt a szél ahhoz, hogy a repülési képességét megmutathassa – kormányos: Vándor Róbert, legénység: Kalocsai Zsolt, Bali István, Fekete András, Lange Péter

A Pauer Evergreen tavalyi indulását a verseny előtti vihar megakadályozta, így a Fifty-Fifty “testvérének” ez volt az első Kékszalagja, amin a 9. helyen végzett – kormányos: Paulovics Dénes, legénység: Kelemen Tamás, Aklan András, Cserép Csongor, Berecz Botond, Galgóczi Tamás, Hamrák Péter, Paulovits Bálint

A 10. helyen végző Bogi – kormányos: Büki Gábor, legénység: Büki Zsolt, Dr. Lukács Krisztián, Bagyó Áron, Szabolcs Bence

A leggyorsabb egytestű a Raffica volt – kormányos: Király Zsolt, legénység: Borsos Miklós, Mónus Gyula András, Kurucz Róbert, Puskás Tamás L., Kerekes Zsombor, Weidinger György, Munka Márton, Cser László, Török László, Sármay Bálint, Pesti Gábor, Kiss Árpád, Klébert János, Nemes Attila

A másik libera, a Principessa alig 3 perccel később ért a célba – kormányos: Oroszlán Péter, legénység: Takács Levente, Vincze Gábor, Pajor Szabolcs Levente, Bárdos Mihály, Borsos Dániel, Makádi Lajos Dániel, Schömer Ágoston, Balogh Attila Zsombor, Goda Szilárd, Németh Péter, Berzi László, Őri Bence, Báthori Zsigmond, Grams Dominik, Csüllög Zsolt
A Festipay eredménye csak késő éjjel vált hivatalossá, amikor a versenybizottság elutasította a Fifty-Fifty óvását. Józsa Mártonék a hírek szerint amiatt emeltek kifogást, mert szerintük a Festipay a verseny során túlságosan közelebbi kapcsolatba került a kenesei pályajellel. A rendezők pénteki közleménye szerint az óvást benyújtók egy videófelvétel alapján maguk is elismerték, hogy tévedtek.

Csak érdekességként, Eszter, a trimarán – nem találtam az első 395 között

Sokan hajóról követték a verseny első részét – a Szent Miklós motoros Csopak előtt

A Kelén utasai is kíváncsiak voltak a versenyre

De volt olyan is, mint például “Pimasz úr”, aki saját motorosról szurkolt a vitorlázóknak

A mólón lévő nézőket egy megdöbbentő módon végződő flyboard bemutató szórakoztatta. Erről itt írtunk bővebben
–
A Fifty-Fifty legénysége egy nappal később kárpótolhatta magát kicsit a balatonfüredi móló előtt megtartott “gyorsulási” versenyen. A 800 méteres pályán négy másik katamaránnal és Principessával mérték össze képességeiket. A verseny megnyerő Fifty-Fifty legjobb kísérlete során 51,3 kilométeres sebességgel száguldott végig a pályán. A második a Black Jack (43,2 Km/h), a harmadik az RSM (42,1 km/h), a negyedik az Extreme Sailing Team (37,3 km/h), az ötödik a Principessa (27,8 km/h) lett.
A hivatalos és ünnepélyes eredményhirdetés szombaton este lesz, utána utcabállal lazíthat mindenki.
Végül köszönet Sándornak, a Kalóz vitorláskölcsönző tulajdonosának, aki egy Maxi 95-ös hajóval kivitt bennünket a rajtra, hogy a lehető legközelebbről lássuk az indulást.
Kép és szöveg Győrffy Árpád
Itt is feliratkozhat a heti hírlevelünkre