Mintegy százötven öreg autót és motort csodálhattak meg az érdeklődők a Hévíz belvárosának több terét, utcáját elfoglaló szombati kiállításon. A rendezvény külön érdekessége volt egy a kiállításhoz kapcsolódó nyilvános esküvő.
Az eredetiben bemutatott legöregebb autókat a múlt század harmincas éveiben készítették, de volt egy 1896-os eredeti alapján készült másolat is. A kiállítás derékhadát a “hidegháború” időszakának nyugat-európai, amerikai és “szocialista” kocsijai alkották. Az alábbiakban próbáltam érdekes darabokat válogatni a bemutatott járművekből.

Ennek a Ford Quadricycle-nek az eredetijét Henry Ford 1896-ban készítette. Összesen 3 darab volt belőle. Ezt a másolatot Szalai Krisztián két éve készítette Győrben a detroiti Ford Múzeumban őrzött egyik példány pontos méretei alapján. A két hengeres, 1000 köbcentis, 250 kilogrammos jármű motorja 4 lóerős, a maximális sebessége 32 km/h – Fotó: Győrffy Árpád

A Ford Quadricycle motorja, hajtása – Fotó: Győrffy Árpád

Az eredeti járművek közül ez az 1930-as Peugeot 201-es volt a legöregebb. A négy hengeres, 1080 köbcentis motorja 23 lóerős – Fotó: Győrffy Árpád

A tengeren túlról ez az 1931-es, 1970-ben restaurált Ford Hotrod Pickup volt a legkorosabb. A szesztilalom utolsó időszakának egyik kedvenc járművének 6,4 literes V8-as motorja 380 lóerős – Fotó: Győrffy Árpád

Az idén 82 éves ez a Fiat 508 Balilla. A 4 hengeres, 1089 köbcentis motorja 31 lóerős. Újdonságnak számított a hidraulikus fékje – mellette egy kicsit későbbi Moszkvics – Fotó: Győrffy Árpád

1937-ben készült ez az NSU 501 OSL motor is, amelynek 1 hengeres, 494 köbcentis motorja 22 lóerős. Későbbi változatait a II. világháborús filmekből ismerhetjük – Fotó: Győrffy Árpád

Az 1939-ben gyártott Opel Kapitan 115 km/h-s sebességre volt képes 6 hengeres, 2,5 literes, 55 lóerős motorjával – a képen a tulajdonosával – Fotó: Győrffy Árpád

Az Opel Kapitanra nagyon hasonlító szovjet Pobeda GAZ M-20 1947-ből. Ezt 4 hengeres, 2 literes motorral készítették – Fotó: Győrffy Árpád

Számomra igazi érdekesség volt ez az 1948-as gyártású csehszlovák Skoda 1101 Tudor, amit a háború előtt gyártott Skoda Popular népautósított változatának tekinthetünk. A nevét nem a hét törpe egyikéről, hanem az eredetileg két ajtóval (two door) gyártott szedán változatról kapta. A kocsi 4 hengeres motorja 28 lóerős – Fotó: Győrffy Árpád

Az igazi népautók közé sorolható ez az 1953-as Fiat Topolino is, amit egy 569 köbcentis, 4 hengeres 16,5 lóerős motor mozgat – Fotó: Győrffy Árpád

Szintén népautó, de kicsit más felfogásban, komolyabb kivitelben, tartalommal ez az 1954-ben készült Opel Olympia Record. A kocsi 4 hengeres, 1488 köbcentis motorja 40 lóerős – Fotó: Győrffy Árpád

A szélesebb tömegeknek szánták ezt ezt a biciklire szerelhető Dongó motort is, amit 1954-57 között gyártottak a székesfehérvári Vadásztölténygyárban, a későbbi Videotonban. A 38 köbcentis motor fél lóerős volt. A megbízhatatlansága mellett a gumit is ette, de így is szép emléke a magyar járműgyártásnak – Fotó: Győrffy Árpád

A nyilvános esküvőre feldíszített Chevrolet Bel Air 1957-ben készült. Nyolc hengeres, 4638 köbcentis, 180 lóerős motorja bőven elég egy nászmenethez – Fotó: Győrffy Árpád

Egy Skoda 450-es 1958-ból. Négy hengeres motorja 1089 köbcentis és 50 lóerős – Fotó: Győrffy Árpád

Ez az NDK-s szépség 1959-ben készült, egy Wartburg 311 Limousine. A kétütemű, négy hengeres, 900 köbcentis motorja 37 lóerős – Fotó: Győrffy Árpád

A szovjet autóipar egyik különleges darabja a Csajka GAZ-13. A kocsit egy 5,5 literes, 195 lóerős, V8-as motor viszi. A 2,1 tonnás saját tömeggel és teljes terheléssel 160 km/h a végsebessége. Ehhez akár 20 litert is elfogyaszt százon – Fotó: Győrffy Árpád

Amíg a Pobeda nálunk az ÁVH-nak, a Volga M21-es a rendőrségnek volt az egyik kedvenc járműve. Persze a magasabb beosztású vezetők is szívesen használták az 1960-as, 70-es években. Ez a jármű már az 1962-től gyártott harmadik széria jegyeit viseli. 5,1 literes motorjának teljesítmény változattól függően 80 lóerő körül volt – Fotó: Győrffy Árpád

Egy kicsit más életérzést tükröz ez az 1960-ban gyártott Jaguár MK2, aminek 6 hengeres, 3,8 literes motorja 198 lóerős – Fotó: Győrffy Árpád

A Volgákkal egykorú, az esküvői képen is látható ez az 1966-ban gyártott Ford Mustang, aminek 8 hengeres, 4,8 literes motorja 197 lóerős – Fotó: Győrffy Árpád

Egy régi korokat idéző Cadillac Eldorado Convertible 1974-ből a tulajdonosokkal. Az autó nyolc hengeres, 8,2 literes motorja 238 lóerős – Fotó: Győrffy Árpád

Egy eredetileg temetéseknél használt Fiat 132 Pilato 1979-ből, amit a jelenlegi gazdája mobil hippi emlékhellyé alakított át – Fotó: Győrffy Árpád

Zárásként egy 29 éves veterán, ami a többihez képest inkább a jövő autója. Az 1990-ben gyártott Pontiac Firebird egy korábbi változata szerepelt beszélő autóként a Knight Rider című tévésorozatban – Fotó: Győrffy Árpád

A veterán bemutató különlegessége egy 1966-os ford Mustang és egy néhány évvel fiatalabb Opel 1900 GT Coupe társaságában megtartott igazi esküvő volt – Fotó: Győrffy Árpád

A főszereplők, Zsuzsa és Ervin az anyakönyvvezetői intelmeket hallgatják – Fotó: Győrffy Árpád

A hagyományos csokordobás. A következő esküvőt jósló virágokat az első sorban várók kicsit ügyetlenek voltak, így átrepült közöttük a csokor – Fotó: Győrffy Árpád

A csokor így is jó helyre került – Fotó: Győrffy Árpád
Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)