Hévíz – Veterán járművekkel utazhattunk vissza a 20. századba

A szovjet autóipar egyik felső kategóriás darabja volt a a Volga M21. Ez az ukrán rendszámos változat a kocsi 1962 előtt gyártott második sorozatából való. A képen a félig katonának öltözött tulajdonossal és tengerészsapkás lányaival - Fotó: Győrffy Árpád

Mintegy százötven öreg autót és motort csodálhattak meg az érdeklődők a Hévíz belvárosának több terét, utcáját elfoglaló szombati kiállításon. A rendezvény külön érdekessége volt egy a kiállításhoz kapcsolódó nyilvános esküvő.

 

Az eredetiben bemutatott legöregebb autókat a múlt század harmincas éveiben készítették, de volt egy 1896-os eredeti alapján készült másolat is. A kiállítás derékhadát a “hidegháború” időszakának nyugat-európai, amerikai és “szocialista” kocsijai alkották. Az alábbiakban próbáltam érdekes darabokat válogatni a bemutatott járművekből.

 

Ennek a Ford Quadricycle-nek az eredetijét Henry Ford 1896-ban készítette. Összesen 3 darab volt belőle. Ezt a másolatot Szalai Krisztián két éve készítette Győrben a detroiti Ford Múzeumban őrzött egyik példány pontos méretei alapján. A két hengeres, 1000 köbcentis, 250 kilogrammos jármű motorja 4 lóerős, a maximális sebessége 32 km/h – Fotó: Győrffy Árpád

 

A Ford Quadricycle motorja, hajtása – Fotó: Győrffy Árpád

 

Az eredeti járművek közül ez az 1930-as Peugeot 201-es volt a legöregebb. A négy hengeres, 1080 köbcentis motorja 23 lóerős – Fotó: Győrffy Árpád

 

A tengeren túlról ez az 1931-es, 1970-ben restaurált Ford Hotrod Pickup volt a legkorosabb. A szesztilalom utolsó időszakának egyik kedvenc járművének 6,4 literes V8-as motorja 380 lóerős – Fotó: Győrffy Árpád

 

Az idén 82 éves ez a Fiat 508 Balilla. A 4 hengeres, 1089 köbcentis motorja 31 lóerős. Újdonságnak számított a hidraulikus fékje – mellette egy kicsit későbbi Moszkvics – Fotó: Győrffy Árpád

 

1937-ben készült ez az NSU 501 OSL motor is, amelynek 1 hengeres, 494 köbcentis motorja 22 lóerős. Későbbi változatait a II. világháborús filmekből ismerhetjük – Fotó: Győrffy Árpád

 

Az 1939-ben gyártott Opel Kapitan 115 km/h-s sebességre volt képes 6 hengeres, 2,5 literes, 55 lóerős motorjával – a képen a tulajdonosával – Fotó: Győrffy Árpád

 

Az Opel Kapitanra nagyon hasonlító szovjet Pobeda GAZ M-20 1947-ből. Ezt 4 hengeres, 2 literes motorral készítették – Fotó: Győrffy Árpád

 

Számomra igazi érdekesség volt ez az 1948-as gyártású csehszlovák Skoda 1101 Tudor, amit a háború előtt gyártott Skoda Popular népautósított változatának tekinthetünk. A nevét nem a hét törpe egyikéről, hanem az eredetileg két ajtóval (two door) gyártott szedán változatról kapta. A kocsi 4 hengeres motorja 28 lóerős – Fotó: Győrffy Árpád

 

Az igazi népautók közé sorolható ez az 1953-as Fiat Topolino is, amit egy 569 köbcentis, 4 hengeres 16,5 lóerős motor mozgat – Fotó: Győrffy Árpád

 

Szintén népautó, de kicsit más felfogásban, komolyabb kivitelben, tartalommal ez az 1954-ben készült Opel Olympia Record. A kocsi 4 hengeres, 1488 köbcentis motorja 40 lóerős – Fotó: Győrffy Árpád

 

A szélesebb tömegeknek szánták ezt ezt a biciklire szerelhető Dongó motort is, amit 1954-57 között gyártottak a székesfehérvári Vadásztölténygyárban, a későbbi Videotonban. A 38 köbcentis motor fél lóerős volt. A megbízhatatlansága mellett a gumit is ette, de így is szép emléke a magyar járműgyártásnak – Fotó: Győrffy Árpád

 

A nyilvános esküvőre feldíszített Chevrolet Bel Air 1957-ben készült. Nyolc hengeres, 4638 köbcentis, 180 lóerős motorja bőven elég egy nászmenethez – Fotó: Győrffy Árpád

 

Egy Skoda 450-es 1958-ból. Négy hengeres motorja 1089 köbcentis és 50 lóerős – Fotó: Győrffy Árpád

 

Ez az NDK-s szépség 1959-ben készült, egy Wartburg 311 Limousine. A kétütemű, négy hengeres, 900 köbcentis motorja 37 lóerős – Fotó: Győrffy Árpád

 

A szovjet autóipar egyik különleges darabja a Csajka GAZ-13. A kocsit egy 5,5 literes, 195 lóerős, V8-as motor viszi. A 2,1 tonnás saját tömeggel és teljes terheléssel 160 km/h a végsebessége. Ehhez akár 20 litert is elfogyaszt százon – Fotó: Győrffy Árpád

 

Amíg a Pobeda nálunk az ÁVH-nak, a Volga M21-es a rendőrségnek volt az egyik kedvenc járműve. Persze a magasabb beosztású vezetők is szívesen használták az 1960-as, 70-es években. Ez a jármű már az 1962-től gyártott harmadik széria jegyeit viseli. 5,1 literes motorjának teljesítmény változattól függően 80 lóerő körül volt – Fotó: Győrffy Árpád

 

Egy kicsit más életérzést tükröz ez az 1960-ban gyártott Jaguár MK2, aminek 6 hengeres, 3,8 literes motorja 198 lóerős – Fotó: Győrffy Árpád

 

A Volgákkal egykorú, az esküvői képen is látható ez az 1966-ban gyártott Ford Mustang, aminek 8 hengeres, 4,8 literes motorja 197 lóerős – Fotó: Győrffy Árpád

 

Egy régi korokat idéző Cadillac Eldorado Convertible 1974-ből a tulajdonosokkal. Az autó nyolc hengeres, 8,2 literes motorja 238 lóerős – Fotó: Győrffy Árpád

 

Egy eredetileg temetéseknél használt Fiat 132 Pilato 1979-ből, amit a jelenlegi gazdája mobil hippi emlékhellyé alakított át – Fotó: Győrffy Árpád

 

Zárásként egy 29 éves veterán, ami a többihez képest inkább a jövő autója. Az 1990-ben gyártott Pontiac Firebird egy korábbi változata szerepelt beszélő autóként a Knight Rider című tévésorozatban – Fotó: Győrffy Árpád 

 

A veterán bemutató különlegessége egy 1966-os ford Mustang és egy néhány évvel fiatalabb Opel 1900 GT Coupe társaságában megtartott igazi  esküvő volt – Fotó: Győrffy Árpád

 

A főszereplők, Zsuzsa és Ervin az anyakönyvvezetői intelmeket hallgatják – Fotó: Győrffy Árpád

 

A hagyományos csokordobás. A következő esküvőt jósló virágokat az első sorban várók kicsit ügyetlenek voltak, így átrepült közöttük a csokor – Fotó: Győrffy Árpád

 

A csokor így is jó helyre került – Fotó: Győrffy Árpád

Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!

 

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva én sem vagyok szerelmes a Cookie-ba, mert nem szeretem, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár