Balatoni hajózás – A Beloiannisz búcsúja Siófokon képekkel – 2014

A Beloiannisz a siófoki kikötőben 1959-ben - Fortepan.hu - Umann Kornél

2014. március 21-én délelőtt több százan búcsúztatták szomorúan a Balaton legendás  hajóját, az utolsó aktív éveiben Balaton néven ismert Beloianniszt a Sió-csatorna partján. Az egyik néző úgy fogalmazott, hogy a Beloiannisz távozásával a balatoni hajózásban lezárultak a 70-es évek.

A 44 méter hosszú, 7,3 méter széles, eredetileg 650 főt befogadó Beloiannisz motorost 1951-ben a Balatonfüredi Hajógyárban építették, 1952-ben kezdte meg a szolgálatot a Balatonon Magyarország legnagyobb tavi hajójaként. A nevét egy görög kommunista partizánvezérről Nikosz Beloianniszról kapta – az ugyanilyen nevű Fejér megyei községhez hasonlóan. Az első hajógépészétől,  Pordán Józseftől tudjuk, hogy az 1950-es évek elején külföldi kormányzati illetve pártvendégek reprezentatív fogadásaihoz használták és az aligai, földvári pártüdülők vendégeit hordozták.

A stabilitási gondok miatt először csak az aljában elhelyezett súllyal, később 1969-ben a fedélzet átalakításával tették biztonságosabbá. A hajót eredetileg egy 400 lóerős dízelmotor hajtotta, amivel 23 kilométeres sebességgel tudott közlekedni. Az 1960-as évektől sokak kedvence lett az esti zenés, diszkós sétahajó programjaival. Az akkori magyar könnyűzenei élet nagyon sok népszerű előadója lépett fel rajta nyaranta.

A Beloiannisz a tihanyi mólónál 1967-ben, még a nagy átalakítás előtt – Fortepan.hu – Pálinkás Zsolt

A  rendszerváltáskor átnevezték Balatonra, így működött a 2003-as szezon végéig, amikor kiselejtezték, és a Balatoni Hajózási Zrt. területén a parthoz kötve tárolták. Már üzemképtelen állapotban kapta vissza az eredeti nevét nyolc évvel ezelőtt, de a Balaton feliratokat nem módosították.

Az egykori Beloiannisz Balaton motorosként Füred és Tihany között az utolsó szezonjában, 2003-ban – Fotó: Győrffy Árpád

A Balaton motoros úttörővel és kisdobossal a fedélzetén  2003-ban – Fotó: Győrffy Árpád

Az utolsó út

A tetejétől megfosztott Beloiannisz-Balaton motorost 2014. március 21-én délelőtt zsilipelték át a Balaton és a Sió-csatorna között, és az Izsó vontató hajó segítségével elindították a Duna felé, hogy a fővárosba vigyék. A felújítás után lehorgonyozva étteremként vagy múzeumként fog tovább szolgálni.
A Sió-csatorna 3-4 méteres mélységű volt. A Beloianniszt farral vontatták a mederben csúszó lánccal, hogy az első horgonnyal könnyebben megállíthassák probléma esetén.

A felső zsilipkapu nyitására várakozó Beloiannisz, aminek a nagy út előtt lebontották a felső emeletét, hogy elférjen a hidak alatt – Fotó: Győrffy Árpád

A zsilipeléssel az alsó zsilipkapu két oldalán látható szintkülönbséget kellett megszüntetni – Fotó: Győrffy Árpád

A búcsúztatásra eljött a siófoki Pordán József is, aki 1952-56 között a Beloiannisz első gépésze volt – Fotó: Győrffy Árpád

Amikor a zsilipcsatorna vízét a Balaton szintjére emelték, kinyitották a felső kaput a Beloiannisz előtt – Fotó: Győrffy Árpád

Először az Izsó vontatóhajó úszott be, majd a partról drótkötelekkel csörlőzve bevontatták a tatjával a haladási irányba álló Beloianniszt – Fotó: Győrffy Árpád

Az alsó zsilipkapuról figyelő nézők, operatőrök, vízügyi és hajózási vezetők – Fotó: Győrffy Árpád

A Beloiannisz után lassan becsukódott a felső zsilipkapu. A kapu záródása alatt egy közeli hajó kürtjének hangja búcsúztatta  a “Belót” – Fotó: Győrffy Árpád

Sok gyerek is eljöhetett az iskolából a rendkívüli eseményre – Fotó: Győrffy Árpád

A felső kapu lezárása után megkezdték a víz kieresztését a zsilipcsatornából a falaiban kialakított nagyon bő járatokon – Fotó: Győrffy Árpád

Egyre lejjebb került a hajó a csatornában – Fotó: Győrffy Árpád

Amikor a hajó teteje egy szintbe került a parttal, akkor kerül egy szintbe a zsilipcsatorna és a Sió-csatorna vize is – Fotó: Győrffy Árpád

Az alsó kapu kinyitása után az Izsó elindult a Beloiannisszal – Fotó: Győrffy Árpád

A hajó előre álló tatja már a csatorna vízét szeli – Fotó: Győrffy Árpád

Az utolsó útra induló hajókat virággal szokták feldíszíteni – A leúsztatást telefonnal, adó-vevővel egyeztető dolgozók – Fotó: Győrffy Árpád

A Beloiannisz orra is elhagyta a zsilipet – Fotó: Győrffy Árpád

A Baross-hídról is sokan követték szomorúan a Beloiannisz elúszását – Fotó: Győrffy Árpád

Ha érdekesnek találta az írásomat, segítsen azzal, hogy megosztja, ajánlja ismerőseinek is!

 

Iratkozzon fel a balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva én sem vagyok szerelmes a Cookie-ba, mert nem szeretem, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár