Erre azért nem számítottunk – Durva újraállamosítás a balatoni hajózásnál

A Lelle motoros búcsúja Füredtől egy korábbi szezonzáró napon - Fotó: Győrffy Árpád

A kormány visszaveszi a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) vagyonának mintegy harmadát a tulajdonos önkormányzatoktól, derült ki egy január 25-én megjelent kormányhatározatból.

 

Ezzel a támogatás nélküli újraállamosítással a lehető legrosszabb variáció valósult meg azokból az elképzelésekből, amit az önkormányzatok elképzelhetőnek tartottak. Különösen veszélyes az újraállamosításnak ez a formája azért, mert miközben magában hordozza a magánosítás lehetőségét, nem biztosít forrásokat a szükséges fejlesztésekhez.

Mint korábban többször is írtunk róla, egy évtizede lógott Damoklész kardja az önkormányzatok felett amiatt, mert nem tudták végrehajtani azt a tőkeemelést, amit még 2008-ban vállaltak a tulajdonba kerülésnél. Tíz évvel ezelőtt a Gyurcsány-kormány döntött arról, hogy a balatoni hajóstársaságban még meglévő 48,99% szavazati arányt megtestesítő állami részvénycsomagot ingyenesen az érintett önkormányzatoknak adja – a már meglévő tulajdonrészük mellé. A döntés indoka szerint ezzel segíteni akarták az önkormányzatokat a menetrendi személyhajózással, a komp- és révközlekedéssel, a közösségi használatú vízi létesítmények (strandok, közforgalmú kikötők) karbantartását elősegítő kotróflotta működésével kapcsolatos feladatok ellátásában. Feltételként a fenti tevékenységek fenntartása mellett előírták, hogy az önkormányzatok a döntés után 576 millióval megemelik a társaság alaptőkéjét, és négy éven belül további 1,4 milliárd forintos tőkejuttatást biztosítanak a tulajdonuk arányában. A kormányhatározat kimondta, hogy amennyiben a pénzt nem fizetik be, akkor egy összegben ki kell fizetniük az ingyenesen juttatott részvénypakett átadáskori piaci forgalmi értékét.

Mivel az elmúlt évtizedben átalakított önkormányzati finanszírozás, vagyoni helyzet miatt az érintett települések jelentős része a megadott határidőre nem tudta, vagy nem is akarta volna teljesíteni a ráeső fizetési kötelezettséget, többször haladékot kaptak az ügy rendezésére. Az utóbbi években felmerült az is, hogy az állam a fejlesztésekre szánt központi támogatásokkal “visszavásárolná” magát a hajózási társaságba, és miközben eltekintene az önkormányzatok fizetési kötelezettségétől, jelentős többségi befolyást is szerezne a döntések meghozásához.

A gazdaság más területein az utóbbi években lezajlott hasonló folyamatok mintájára ez a megoldás azért tűnt veszélyesnek, mert a visszaállamosítást nagyon hamar egy elmagánosítás követhetné. Ahogy korábban is írtuk, a balatoni trendek alapján ez egyet jelenthetne azzal, hogy a balatoni hajózás, vagy annak egy része is bekerülne a Kisgömböc puttonyába. Ami azért is különösen súlyos kérdés, mert a hajóállomásokkal, vitorláskikötőkkel rendkívül értékes és fontos balatoni területek tartoznak a cég vagyonához.

A pénteken megjelent kormányhatározat most az utóbbinál is rosszabb megoldást hozott, pénzt sem adott a fejlesztésekhez, miközben a vagyon jelentős részét elvette az önkormányzatoktól.

 

A Balaton motoros búcsúja a Balatontól a Sió-csatorna hídjánál öt évvel ezelőtt – eladták, hogy az árából fejleszthessenek – Fotó: Győrffy Árpád

A Balatoni Hajózási Zártkörűen működő Részvénytársaság működésével és fejlesztésével kapcsolatos állami szerepvállalásról címmel kiadott jogszabály rögzíti, hogy a kormány a magyar állam és az érintett önkormányzatok között 2008. október 27-én létrejött ingyenes részvény átruházási megállapodás előtti állapot részleges helyreállítása céljából felhívja a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zártkörűen működő Részvénytársaság útján a magyar állam nevében egyeztetést folytasson, és kössön megállapodást a részvényeket tulajdonló önkormányzatokkal akként, hogy az önkormányzatokat a korábbi megállapodás alapján terhelő 1 424 000 000 forint tőkejuttatási kötelezettség elengedése mellett a Balatoni Hajózási Zártkörűen működő Részvénytársaság (a továbbiakban: Balatoni Hajózási Zrt.) 1 424 000 000 forint névértékű részvénycsomagja az önkormányzatok részéről a magyar állam javára ingyenesen átadásra kerüljön.

 

A hajók több mint 170 éve meghatározó részei a Balatonnak – a kelén Tihany előtt – Fotó: Győrffy Árpád

A Bahart egy tavaly május végi közleménye szerint a társaság jegyzett tőkéje akkor 4 milliárd forint volt. A kormány által most visszavett 1,4 milliárdos részvénycsomag ennek több mint 35 százalékát jelenti, ami jelentős befolyást tesz lehetővé a cég irányításában.

Győrffy Árpád

Ha érdekesnek találta, egy lájkkal, vagy megosztással ajánlja másnak is!

 

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! (Adatvédelmi szabályzatunkat itt olvashatja)

Hasznos lehet!

3 Comments on "Erre azért nem számítottunk – Durva újraállamosítás a balatoni hajózásnál"

  1. Győrffy Árpád | 2019.01.28. at 14:35 |

    Tisztelt Varga Úr!
    Az állami visszavétel nem konkrét ingatlanokra vonatkozik, hanem a teljes tulajdonra együtt. Ez csak a döntések meghozásánál és egy esetleges értékesítésnél érvényesül. Én úgy tudom, hogy a Riviera Camping közvetlenül az önkormányzaté, ahhoz a Bahart-nak, vagy az államnak nincs köze. Alsóörsön a hajóállomás és az ott kialakított vitorláskikötő tartozik a Bahart vagyonába a kapcsolódó épületekkel, területtel – úgy tudom.
    Üdvözlettel
    Győrffy Árpád

  2. Varga Péter | 2019.01.28. at 14:17 |

    Alsóörs mely részét érintené ? Ha valaki tudja azt megköszönném.

  3. Nagy Éva | 2019.01.26. at 18:17 |

    Grrrrrrrrrr! 🙁 🙁 🙁 🙁 És mást nem tudok/nincs már erőm hozzátenni ilyen hírekhez…. 🙁

Comments are closed.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva én sem vagyok szerelmes a Cookie-ba, mert nem szeretem, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár