A kormány visszaveszi a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) vagyonának mintegy harmadát a tulajdonos önkormányzatoktól, derült ki egy január 25-én megjelent kormányhatározatból.
Ezzel a támogatás nélküli újraállamosítással a lehető legrosszabb variáció valósult meg azokból az elképzelésekből, amit az önkormányzatok elképzelhetőnek tartottak. Különösen veszélyes az újraállamosításnak ez a formája azért, mert miközben magában hordozza a magánosítás lehetőségét, nem biztosít forrásokat a szükséges fejlesztésekhez.
Mint korábban többször is írtunk róla, egy évtizede lógott Damoklész kardja az önkormányzatok felett amiatt, mert nem tudták végrehajtani azt a tőkeemelést, amit még 2008-ban vállaltak a tulajdonba kerülésnél. Tíz évvel ezelőtt a Gyurcsány-kormány döntött arról, hogy a balatoni hajóstársaságban még meglévő 48,99% szavazati arányt megtestesítő állami részvénycsomagot ingyenesen az érintett önkormányzatoknak adja – a már meglévő tulajdonrészük mellé. A döntés indoka szerint ezzel segíteni akarták az önkormányzatokat a menetrendi személyhajózással, a komp- és révközlekedéssel, a közösségi használatú vízi létesítmények (strandok, közforgalmú kikötők) karbantartását elősegítő kotróflotta működésével kapcsolatos feladatok ellátásában. Feltételként a fenti tevékenységek fenntartása mellett előírták, hogy az önkormányzatok a döntés után 576 millióval megemelik a társaság alaptőkéjét, és négy éven belül további 1,4 milliárd forintos tőkejuttatást biztosítanak a tulajdonuk arányában. A kormányhatározat kimondta, hogy amennyiben a pénzt nem fizetik be, akkor egy összegben ki kell fizetniük az ingyenesen juttatott részvénypakett átadáskori piaci forgalmi értékét.
Mivel az elmúlt évtizedben átalakított önkormányzati finanszírozás, vagyoni helyzet miatt az érintett települések jelentős része a megadott határidőre nem tudta, vagy nem is akarta volna teljesíteni a ráeső fizetési kötelezettséget, többször haladékot kaptak az ügy rendezésére. Az utóbbi években felmerült az is, hogy az állam a fejlesztésekre szánt központi támogatásokkal “visszavásárolná” magát a hajózási társaságba, és miközben eltekintene az önkormányzatok fizetési kötelezettségétől, jelentős többségi befolyást is szerezne a döntések meghozásához.
A gazdaság más területein az utóbbi években lezajlott hasonló folyamatok mintájára ez a megoldás azért tűnt veszélyesnek, mert a visszaállamosítást nagyon hamar egy elmagánosítás követhetné. Ahogy korábban is írtuk, a balatoni trendek alapján ez egyet jelenthetne azzal, hogy a balatoni hajózás, vagy annak egy része is bekerülne a Kisgömböc puttonyába. Ami azért is különösen súlyos kérdés, mert a hajóállomásokkal, vitorláskikötőkkel rendkívül értékes és fontos balatoni területek tartoznak a cég vagyonához.
A pénteken megjelent kormányhatározat most az utóbbinál is rosszabb megoldást hozott, pénzt sem adott a fejlesztésekhez, miközben a vagyon jelentős részét elvette az önkormányzatoktól.
A Balatoni Hajózási Zártkörűen működő Részvénytársaság működésével és fejlesztésével kapcsolatos állami szerepvállalásról címmel kiadott jogszabály rögzíti, hogy a kormány a magyar állam és az érintett önkormányzatok között 2008. október 27-én létrejött ingyenes részvény átruházási megállapodás előtti állapot részleges helyreállítása céljából felhívja a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zártkörűen működő Részvénytársaság útján a magyar állam nevében egyeztetést folytasson, és kössön megállapodást a részvényeket tulajdonló önkormányzatokkal akként, hogy az önkormányzatokat a korábbi megállapodás alapján terhelő 1 424 000 000 forint tőkejuttatási kötelezettség elengedése mellett a Balatoni Hajózási Zártkörűen működő Részvénytársaság (a továbbiakban: Balatoni Hajózási Zrt.) 1 424 000 000 forint névértékű részvénycsomagja az önkormányzatok részéről a magyar állam javára ingyenesen átadásra kerüljön.
A Bahart egy tavaly május végi közleménye szerint a társaság jegyzett tőkéje akkor 4 milliárd forint volt. A kormány által most visszavett 1,4 milliárdos részvénycsomag ennek több mint 35 százalékát jelenti, ami jelentős befolyást tesz lehetővé a cég irányításában.
Győrffy Árpád
Ha érdekesnek találta, egy lájkkal, vagy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! (Adatvédelmi szabályzatunkat itt olvashatja)
Tisztelt Varga Úr!
Az állami visszavétel nem konkrét ingatlanokra vonatkozik, hanem a teljes tulajdonra együtt. Ez csak a döntések meghozásánál és egy esetleges értékesítésnél érvényesül. Én úgy tudom, hogy a Riviera Camping közvetlenül az önkormányzaté, ahhoz a Bahart-nak, vagy az államnak nincs köze. Alsóörsön a hajóállomás és az ott kialakított vitorláskikötő tartozik a Bahart vagyonába a kapcsolódó épületekkel, területtel – úgy tudom.
Üdvözlettel
Győrffy Árpád
Alsóörs mely részét érintené ? Ha valaki tudja azt megköszönném.
Grrrrrrrrrr! 🙁 🙁 🙁 🙁 És mást nem tudok/nincs már erőm hozzátenni ilyen hírekhez…. 🙁