Siófok legnagyobb látványossága, találkozó, sétálóhelye lehet a meghatározóan uniós pénzből felújításra kerülő Sió-zsiliprendszer, amit az eddigi ipari terület helyett inkább közösségi térként képzelnek el a tervezők, derült ki a munka indítása kapcsán Siófokon tartott tájékoztatón szerdán. Persze az eredeti funkciók biztosítása mellett.
A sok ígéret és bejelentés után a valóságban is elkezdődött az utóbbi évtizedek legnagyobb szabású, közvetlenül a Balaton vízéhez kapcsolódó beruházása, a tó levezető rendszerének korszerűsítése. A kezdést különösen indokolttá teszi, hogy a magasan tartott vízszint miatt minden eddiginél nagyobb szükség lehet a tó gyors szabályozására.
Az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság konzorciumának beruházásban megvalósuló projekt keretében teljesen átépítik a siófoki hajókikötő mellett található leeresztő zsilipet és hajózsilipet, valamint a város határában lévő balatonkiliti mederduzzasztót.
A hajózsilip a jelenlegi helyén marad, a vízleeresztő zsilipet néhány méterrel délebbre teszik, és a jelenleg másodpercenként 60 köbméteres áteresztő kapacitását a duplájára emelik. A kiliti duzzasztó mintegy 700 méterrel kerül “lejjebb” a jelenlegi helyétől. Az eddigi egy kapu helyett kettő kap, amelyikből egyik a siófoki csatornaszakasz vízszintjének szabályozására, a másik pedig a csatornán közlekedő hajók átengedésére szolgál. A duzzasztót úgy építik meg, hogy majdan felette vezethessék át a tervezett siófoki elkerülő utat.
A fentieken túl a Sió-csatorna vízlevezető képességének növelése érdekében a csatorna egyes mederszakaszain kotrási munkákat terveznek. Az árvízvédelmi biztonság növelése érdekében magasítják és egy szakaszon áthelyezik az árvízvédelmi töltésrendszert. Több más munka mellett rendezik a Sió-csatorna mentén lévő, felújítandó magas partokat is.
Mint Láng István, az Országos Vízügyi Főigazgatóság főigazgatója elmondta, “a Sió-csatorna még tervezési fázisban van. Nyilván a egy részeit, ami a legfontosabb, azt tartalmazza ez a projekt. Az egész Sió-koncepciót még át kell gondolni a közeljövőben” – fogalmazott a főigazgató.
Ami igazi újdonságnak hangzott a tájékoztatón, hogy mind a megbízók, mind a tervezők emberbarát módon, a városi, Balaton-parti környezethez igazítva szeretnék megépíteni a siófoki zsilipeket. Ahogy a látványtervekből is kiderül, ennek megfelelően a terület az alapfunkció mellett sétáló, nézelődő, pihenőhelyként fog működni, gyalogosan és kerékpárral is átjárható lesz.
A leeresztő zsilip új kialakítása óriási változást hoz abban is, hogy a jelenleg a Bahart irodáinak, műhelyeinek helyet adó sziget kinyílik, gyalogosan is, de akár autóval is megközelíthetővé válik az ott majd valamikor megtelepülő új szolgáltatások ellátására. Miközben örülhetünk annak, hogy a Balaton egy különleges értékű területe talán rövidesen a helyének, szépségének megfelelő szerepet kaphat, mindent meg kell tenni azért, hogy ez a majdani szerep az egész közösséget, ne csak egy szűk kör érdekeit szolgálja.
Az összesen 19 milliárd forintba kerülő munka költségeinek háromnegyedét az Európai Unió támogatásából, egynegyedét hazai forrásból finanszírozzák. A kivitelezőkkel kötött szerződés szeptember 19-én lépett hatályba. Mint Láng István elmondta, mostanra a finanszírozási gondokat is sikerült megoldani. A teljes projektre vonatkozó befejezési határidő 2022. december 31. Az összes munkát egyben veszik át. Az ütemezést alapvetően a kivitelezőre bízzák, de a munkát a hajózsilip rekonstrukciójával kell kezdeniük, hogy a leeresztő zsilip ezt követő rekonstrukciója idején is legyen lehetőség a Balaton vízszintjének szabályozására az erre alkalmassá tett hajózsilippel.
•
Ráadásként két érdekes híradórészlet a jelenlegi zsilipek megépítéséről. A MAFIRT (Magyar Filmipari Rt.) tudósításaira dr. Csonki István, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság igazgatója talált rá a Magyar Nemzeti Filmalap archívumában.
Mafirt Krónika65 – 1947. április
Mafirt Krónika8 – 1947. október
Mint a filmekből kiderül, hetvenkét évvel ezelőtt kicsit más volt a tempó. Igaz, az eredeti 8 hónapos tervet nem tudták tartani, de a zsilipeket és a csatornát így is 12 hónap alatt elkészítették. Erről akár példát is vehetnénk. Ahogy Tildy Zoltán gazdaságfejlesztéssel kapcsolatos gondolatait is érdemes lenni komolyan venni az új Sió-koncepció kialakításánál.
Győrffy Árpád
Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)
Egy ekkora beruházásnak tartalmaznia kellene az uszályok és kotróhajók tárolására és javítására szolgáló ipari kikötő megtervezését és megépítését is. Erre tökéletes helyszín a Sió csatorna. A Kiliti duzzasztót még lejjebbre kell tervezni és a szabad területek felhasználásával a városon kívül kell megépíteni az objektumot.
Ezzel elkerülhető a györöki és vonyarci nádasírtás, tájrombolás, stb.