Elektromos hajóval a Várkert Bazárból a badacsonyi Kisfaludy-kilátóba!

Az Ehajóval Bejárható Magyarország program ötlete vizuálisan már a 2030-ig szóló Nemzeti Turizmus Stratégiában is megfogalmazódott Esztergom, Budapest és a Badacsony vízi összekötésével - Forrás: az NTS borítóképe

Szenzációs dokumentum jutott a Balatontipp birtokába, amiből kiderül, hogy a Balatonnál lehetnek a fő nyertesei a kormány Ehajóval Bejárható Magyarország programjának. A főleg uniós pénzekre épített elképzelés a projekt kidolgozói szerint egyszerre adhat nagy lökést a turizmusnak, miközben tenger nélkül is igazi vízi országgá tenné hazánkat.

 

A tervek szerint csatornával kötnék össze a Dunát az ország nagy tavaival és más vízgyűjtőhöz tartozó folyóival, hogy e(lektromos)hajókkal is végig lehessen kirándulni hazánkon. A projekt első fázisában Budapesttől a Velencei-tavon át a Balatonig építenék ki a víziutat, és megteremtenék a Duna és a Tisza összekötését, majd végül a Fertő-tó is részévé válna az országos víziút hálózatnak.

 

Magyarország ma nem jól teljesít a hajózható víziutak hosszában, de rövidesen más lesz a helyzet – a térkép forrása a sulinet.hu

Az ötlet eredetileg az egyik hajóépítőtől indult, aki a jobb feltételek miatt a Velencei-tóhoz telepítette át a műhelyét a Balatonról. Mivel így csak közúton – esetleg helikopterrel – tudnák a hajókat a Balatonra hozni, leporolták azt a még a rómaiak idejére tehető elképzelést, hogy víziúton is össze kellene kötni a két tavat. Az ötlet támogatókra talált fontos pozíciókban lévő ügyfeleinél is, akik még ennél is nagyobbat mertek álmodni: az igazi az lenne, ha nem csak a Velencei-tavi műhely és a Balaton, hanem a főváros és a magyar tenger között is létrejönne a közvetlen vízi összeköttetés.  Az ötlet kidolgozását vállaló Aquaextraprofit Zrt. jutott el végül oda, hogy nem kellene megállni az ország harmadának lefedésénél, a cél legyen egy teljes Vízi Magyarország létrehozása.

A víziúthálózat gerincét a meglévő jelentősebb folyók, tavak adnák, de szükség esetén új csatornákat is építenek, mai kis patakokat folyóvá bővítenek. Néhány helyen pedig föld alatti csatornával kötik össze a víziút két szakaszát.

 

A térképen zöld szín jelzi a Ehajóval Bejárható Magyarország első lépésekben tervezett vízi főútjait. A piros jelzéseknél komolyabb munkákra, részben föld alatti építésre van szükség, a vastag kék csíkoknál új medret kell építeni, vagy jelentős szélesítésre, bővítésre számíthatunk

Földalatti csatorna megépítésében gondolkodnak a Balaton és a Fertő-tó esetében a Rába és a Zala összekötésénél. Vasvár illetve Pácsony és Oszkó térségében először egy nyitott csatornán indulna az útvonal délkeleti irányba, majd a Kemeneshátat átvágnák egy 4-5 kilométer hosszú föld alatti járattal. A cső másik végén ismét rövid csatorna szakasz következne, majd a Verna-patak egyik kis oldalágának kibővített medrén, a Sárvízen, illetve a Zalán át hajózhatnának a Balatonig.

A Balatontól a Velencei-tóig a Veszprémi-séden, a Sárvíz-, a Nádor-, majd a Dinnyés-Kajtori csatornán lehetne eljutni. Ehhez Balatonfűzfőnél egy rövid csatornát kellene kiépíteni a Tobruknál a Balatonba ömlő Fűzfői-séd és a Papkeszinél a Veszprémi-sédbe torkoló Bendola-patak között. A megvalósításhoz kapóra jött a királyszentistváni hulladékművek bezárásának beígérése.

 

A Fűzfői-séd torkolata Balatonfűzfő tobruki városrészénél. Ilyen szép folyószakaszokon is kanyarog majd az ehajók túraútja

A Velencei-tóból a Császár-vízen, illetve a Pátkai- és a Zámolyi-víztározón, Váli záportározón keresztül mennének az ehajók Felcsút felé. A kemeneshátihoz hasonló átvágásra lenne szükség a Váli-víz és a Szent László patak összekötésénél Etyek, illetve az Alcsútdoboz és Felcsút közötti területen. Itt az Etyeki-szőlőhegy alatt készítenének alagutat, hogy a csatornával ne kelljen nagyot kerülni. A víziút innen egy újabb rövid csatornaszakasz közbeiktatásával a Biai-tón, majd a Benta-patakon, a Peca-tón és egy csatornán menne a Törökbálinti-tóig. A tótól a hajók a Hosszúréti-patakon keresztül jutnának Budafokon át a Dunába.

 

Ehajó piknikezéshez, kisebb konferenciához

A tervezők nem szintbeli kikötőket is álmodtak a víziúthoz. Ilyen lehetne például a Budai-várnál, ahol egy sikló lifttel mozgatott hatalmas medence vinné fel az ehajókat a kormányzati negyedbe. Hasonlót terveznek a tihanyi apátsághoz és a Badacsonyon lévő Kisfaludy-kilátóhoz is. A liftek kifejlesztéséhez már egy csoport el is utazott Skóciába, hogy a hasonló elven működő Falkirki kereket tanulmányozza.

 

Ha megvalósul a terv, már nem csak a badacsonyi kikötőben, hanem közvetlenül a Kisfaludy-kilátónál is lehorgonyozhatnak az ehajók

A kormányzati ehajókikötőn kívül több másikat is terveznek a fővárosba. Az egyik például a Várkert Bazárban lenne. Hogy a járműforgalmat ne akadályozzák a beúszó ehajók, a Friedrich Born rakpart és az Ybl Miklós tér közútját magasított pályán vinnék át a Várkert Bazárba vezető öböl felett. Ugyancsak a tervek között szerepel egy megálló a CET előtt. Bár az is lehet, hogy itt is közvetlenül a CET belsejében lenne a hajóállomás.

 

Még nem dölt el, hogy a CET előtt, vagy a CET belsejében építik-e meg az ehajókikötőt

A csatorna mellett több helyen közös kikötőket alakítanak ki az ehajósok és Budapest-Balaton közötti bicikliútat használók részére. Lehetőség lesz arra is, hogy a biciklisek az út egy részét elektromos hajóval tegyék meg. A Szabadalmi Hivatal már bejegyezte annak a kétéltű elektromos bicklinek, az ebihajónak a szabadalmát, amit vízen és aszfalton is lehetne használni.

A megoldásnak lenne egy olyan pozitív hozadéka is, hogy segítségével brüsszeli pénzt lehetne szerezni a balatoni második komp megvalósítására. Eddig ezt kizárta, hogy az unió nem támogatja tavak két partja között közlekedő kompok megépítését. Mivel az átalakítás eredményeként folyóvá nyilváníthatnák a Balatont, így már megnyílnának a pénzcsapok. A folyóvá nyilvánításnál kisebb akadályt jelentett, hogy az MTA Földrajzi Nevek Bizottságának néhány tagja akadékoskodni próbált állítólagos tudományos érvekre hivatkozva. Ahogy a Ferihegyi Repülőtér átnevezésénél, most is segített a hatékony meggyőzés és a csökönyös tagok lecserélése.

 

Nagyobb méretű ehajó hálóhelyekkel – akár több hetes kirándulásra is el lehet indulni vele

Rövidesen elkészül az a törvényjavaslat is, amelyik meghatározza, kinek lehet saját kikötője az evíziút partján, illetve milyen anyagi, kapcsolati feltételek kellenek az ilyen telkek megszerzéséhez. Visszakerül a parlament elé a közelmúltban elfogadott Országos Területrendezési Terv is, amelyik térképen, illetve helyrajzi számokkal rögzíti, hogy pontosan hol lesz a csatorna nyomvonala. Az elképzelést már korábban kidolgozták, de eddig csak kiválasztottak ismerhették meg.

 

A nagyobb – 20-40 személyes – ehajókkal csak a kiemelt főútvonalakon lehet majd közlekedni

A projekt költségét 625 milliárd forintra becsülik, amibe a víziút és a kikötők kiépítése mellett a töltőhelyek felállítása is benne van. A kérdésben április 1-ére rendkívüli ülésre hívták össze a Balatoni Regionális Turisztikai Tanács tagjait az egyik füredi wellneszhotelbe. Információink szerint a BRTT tagjainak többsége hajlik az ötlet támogatására. Bár egyesek nem tudják eldönteni, hogy továbbra is a balatoni körvasút kiépítése mellett kardoskodjanak-e, vagy inkább a víziút mellé álljanak.

Amint újabb hírünk lesz, jelentkezünk.

Kép és szöveg Győrffy Árpád

Kedves Olvasók!
A jelek szerint sokan nagyon komolyan vették a fentieket. Volt olyan személy, aki helyet kért a projektszervezetben, más a helyrajzi számokat akarta elkérni, a Magyar Turisztikai Ügynökség egyik vezérigazgató-helyettese pedig azzal a kérdéssel fordult hozzám, hogy “ezzel a hazug és minden alapot nélkülöző cikkel pontosan mi a célja?” Ezért most itt is jelzem, amit neki is válaszoltam: Minden április 1-ét meg szoktuk ünnepelni. Most is meg akartuk nevettetni az olvasókat. Én úgy láttam, hogy sikerült. (Győrffy Árpád)

Update 2018.04.21.: Úgy tűnik, kezdődik a munka  – https://444.hu/2018/04/21/felcsut-kornyekere-maris-55-milliardos-fejleszteseket-terveznek

Kapcsolódó írások

Megtalálták a mentőövet a Balatonnak

Balatoni sziget – pünkösdkor vehetjük birtokba a még névtelen balatoni szigetet

 

 

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről!

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva én sem vagyok szerelmes a Cookie-ba, mert nem szeretem, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár