Durva késéssel, jóval az infláció feletti díjakkal, a Balatontól idegen hajókkal indult a szezon

A Balatonra nem illő hajókkal bővült a Balatoni Hajózási Zrt. flottája a 2024-es szezonra. A Bahart és a Magyar Turisztikai ügynökség (MTÜ) vezetői több ezermillió forint közpénz elköltésével bizonyították hozzá nem értésüket - a Balaton katamarán a füredi kikötőben - Fotó: Győrffy Árpád

A Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) illetékesei az idén rendesen megszívatták a hajózási szezonnyitó programjára Füreden összegyűlt szereplőket, előkelőségeket és közönséget. Mivel a cég siófoki vezetői és más déli parti résztvevők több mint egy órás késéssel érkeztek meg a felavatásra szánt négy új hajóval, sokan még az ingyenes sétahajózást sem várták meg. Én is csak két nappal később ismerkedhettem meg az egyik új hajóval, és szomorodtam el azon, hogy csak ilyenekre futotta több ezer millió forint közpénzből.

A felavatásra szánt két komp és két katamarán Nagy Márton miniszter sajtótájékoztatójának csúszása miatt 40 perc késéssel indulhatott el Siófokról. További 25 perc késést okozott, hogy a tervezésnél nem vették figyelembe a meteorológusok által előre jelzett 50 kilométeres szélnek, 60 kilométeres széllökéseknek köszönhető félméteres hullámokat – Az egyik komp Siófok és Füred között –  Fotó: Győrffy Árpád

A négy hajó eredetileg egymás mellett haladt volna egyenesen Füred felé, de a szél és a hullámzás miatt szétszóródtak, és csak cikk-cakkban tudták megközelíteni a tervezett úticélt – Fotó: Győrffy Árpád

A Füredhez közeledő Szántód komp – Fotó: Győrffy Árpád

A Tomaj katamarán a füredi kikötő előtt – Fotó: Győrffy Árpád

A Balaton katamarán az avatás előtt a füredi kikötőben – igyekeztek mindegyik hajónak szélvédett helyet keresni – Fotó: Győrffy Árpád

Jegyár emelés 8 és 67 százalék között

A szezonnyitóval a gyakorlatban is érvénybe léptek a személy-, séta- és programhajók idei díjai. Az emelés mértéke jellemzően 9-10 százalék körül alakul, de van olyan tétel is ahol az érintetteknek 67 százalékkal kell többet fizetni a tavalyinál. Az emelés nagysága átlagosan legalább duplája a kormány által az idei évre tervezett 5,2 százalékos inflációnak, így a Bahart maga is aktív közreműködője lesz az infláció gerjesztésének.

A települések között menetrend szerint közlekedő személyszállító hajók jegyeit négy díjzóna szerint kell fizetni.
A legrövidebb első díjzónában 1950 forint lesz egy teljes árú jegy, ami 8%-al haladja meg a tavalyi díjat.
A 2. díjzóna 2200 forint (10%-os emelés),
a 3. díjzónában 2400 forint (9%-os emelés),
a 4. díjzónában 2750 forint lesz a menetdíj (10%-os emelés).

Díjzónák szerint ugyanilyen arányban – 8, 9, 10 százalékkal – emelték a gyerekek, a diákok, nyugdíjasok és családosok jegyeinek árát az előző évhez képest.
A gyerekek a teljes árú jegyek árának 50 százalékáért,
a diákok és nyugdíjasok a teljes árú 75 százalékáért,
a 2+2 fős családok pedig a teljes árú jegy árának 270 százalékáért utazhatnak.

A személyhajókon a kerékpárokat a jövőben 1100, a gyerekbicikliket 550 forintért viszik díjzónától függetlenül. Mindegyik 10%-al nagyobb a tavalyi díjnál. Új díjtétel a kerékpár utánfutó, ami 1100 forinttal indul. A kutyaszállítás 600 forintos és a kutya szájkosár 1600 forintos díja nem változott.

Beszállásra váró utasok egy normál júliusi napon a badacsonyi kikötőben 23 évvel ezelőtt – Fotó: Győrffy Árpád

Egy táblázatból bogarászható ki, hogy két-két település egymáshoz képest milyen díjzónába tartozik. Amennyiben két település vonalának keresztezésében szám helyett szürke négyzetet látunk, akkor nincs közöttük hajókapcsolat.

A balatoni személyhajókon fizetendő díj zónák szerinti meghatározása 2024-ben – Forrás: Bahart

Az idei és a tavalyi díjtáblázatot összehasonlítva kiderül, hogy
az idén új lehetőségként személyhajóval lehet utazni Alsóörsről és Balatonalmádiból Balatonszemesre, Balatonlellére, Balatonboglárra.
Ugyanakkor megszűnik a Badacsony-Balatonföldvár-Balatonfüred közötti hajózási lehetőség.
A legdurvább “hajótlanítást” az idén Balatonföldvár szenvedi el. 2023-ban a város kikötőjéből még az összes működő balatoni kikötőbe el lehetett jutni, az idén már nem szerepel az érvényes díjszabás táblázatban a Földvárról Badacsonyba, Balatongyörökre, Balatonmáriafürdőre, Fonyódra, Keszthelyre, Révfülöpre, Szigligetre szóló jegy kategóriája.

A balatoni személyhajókon fizetendő díj zónák szerinti meghatározása 2023-ban – Forrás: Bahart

A másfél órás “bulihajó” szolgáltatás az idén 3600 forintba fog kerülni, ami 13 százalékkal több a tavalyi díjnál.
Nagyon kedvelt szolgáltatása a Bahartnak az 1 órás sétahajózás, ami a felnőtteknek az idén 2800 forintba, a gyerekeknek 1400 forintba kerül. Mindkét tétel esetében 12 százalékkal emelkedtek a díjak a múlt évhez képest.

Ennél azonban a valóságban jóval nagyobb emelkedésre számíthatunk a legforgalmasabb helyeken. Ugyanis Balatonfüreden, Keszthelyen és Siófokon az idei évtől bevezetik az “1 órás nosztalgia sétahajózás” kategóriát, amiért a felnőtteknek 3000 forintot, a gyerekeknek 1500 forintot kell fizetni. Ez mindkét esetben 20 százalékkal több az egy órás sétahajózás tavalyi díjánál.

Arról nem írnak sem a személyhajózási díjszabásban, sem a személyhajózási üzletszabályzatban, hogy mit is kell érteni a “nosztalgia sétahajózáson“. Először arra gondoltam, hogy a cég honlapján nosztalgia hajóként besorolt Tünde, Csobánc, Helka, Kelén, Csongor – és majd talán a listában még nem szereplő, de megvásárolt Jókai – fedélzetén megtett sétahajózásra gondolnak. Egy húsvét vasárnapi sétahajózás során azonban megdőlt az elméletem – erről majd később.

Nyaranta a keszthelyi kikötőben dolgozó Helka tavaly még “sima” sétahajóként járta az egyórás utakat, az idén már “nosztalgia sétahajóként” plusz díjat kell fizetni érte – Fotó: Győrffy Árpád

A Bahart fontos szolgáltatásai közé tartoznak a speciális gyerekjáratok. A tavalyi menetrendben varázshajóként szereplő szolgáltatás árait az idén már gyermekhajóként találjuk. A felnőttek jegye az idén 3500 forintba kerül, ami 17 százalékkal haladja meg a tavalyi összeget. Itt fizetni kell a 4 év alatti gyerek után is. Az 1750 forintos díj ugyancsak 17 százalékos növekedést mutat.

Az igazán pofátlan emelést a résztvevők talán legnagyobb körét adó 4-14 év közötti gyerekeknél találjuk, akik tavaly még önálló tételként szerepeltek 2100 forintos árral a díjszabásban. Az idén megszüntették ezt a tételt, és a 4 évesnél idősebbeket egyberakták a felnőttekkel. Így most már rájuk is a 3500 forintos díj érvényes, ami 67 százalékos emelést jelent a tavalyi díjukhoz képest. Mindezt egy a magát gyerekbarátnak beállító kormány többségi tulajdonában lévő cégnél teszik meg akkor, amikor sok családnak amúgy is kevesebb pénze marad a gyerekekre.

A Bahart nagy újítása: elölről zárt hajók a Balatonon

Ahogy a bevezetőben írtam, az idei szezonnyitón léptek szolgálatba a Bahart új katamaránjai az egyik komp már az év eleje óta jár, azt akkor bemutattam. Az ünnepség után tartott ingyenes sétahajózásról a program csúszása miatt lemaradtam. Ezért húsvét vasárnapján próbáltam ki – már fizetősen – az egyik új hajót, a Balaton katamaránt. Ha rajtam múlik, utoljára hajóztam vele, és hasonlóan tartózkodni fogok az ikertestvérével, a Tomaj katamaránnal való közlekedéstől is.

A Balaton katamarán a füredi kikötő előtt – Messziről nagyon csábító – Fotó: Győrffy Árpád

A Bahart honlapja szerint “kifejezetten a Balatonra tervezett” hajókat avattak fel a szezonnyitón. Szerintem a valóság mást mutat. Amit már a Guller Zoltán, akkori MTÜ vezérigazgató által egykor közreadott látványtervekből, majd a megvalósult hajók alapján is sejteni lehetett, a katamarán tervezője, tervezői legfeljebb valami fogadáson hajóztak korábban a Balatonon, nem tudták, milyen hajó illik a tóra. Nem tudták ezt azok sem, akik a hajókat megrendelték. S talán nem voltak olyan hajózási szakemberek se, akik ezt meg merték volna mondani, mert pozíciójukat féltve hallgattak. Így nem derült ki időben, hogy a Balatonon hajózó ember nem csak utazni akar, hanem az éppen távolodó, vagy éppen közeledő partot is meg szeretné csodálni tekintetével. Ehhez biztosítani kellene a megfelelő kilátást, ahogy az eddigi hajókon azt meg is tették.

A Füred katamarán Füred előtt – a zárt alsó fedélzeten és a felső teraszon is bőven volt lehetőség arra, hogy a közeledő partot megcsodáljuk – Fotó: Győrffy Árpád

Az idén 133 éves Kelén motoroson is bőven van lehetőség arra, hogy előre is, hátra is gyönyörködjünk a tájban – Fotó: Győrffy Árpád

A hatalmas Szent Miklós motoros is körpanorámát biztosít az utasoknak – Fotó: Győrffy Árpád

A hibás döntések miatt most első alkalommal került kettő olyan hajó a Balatonra, amin az utasoknak nincs lehetősége arra, hogy előre kilássanak, s így az élmények száz százalékát megkapják. A katamaránok alsó fedélzetének eleje teljesen zárt, a felső fedélzeten utazókat pedig a kormányállás ládákkal, inverterrel és egy kültéri klíma egységgel tarkított fekete fala zárja el a szemből közeledő látványtól. Egy folyami hajón talán elfogadható az ilyen kialakítás, ahol az oldalt elsuhanó part adja a legfontosabb látványt, de a Balaton széles ehhez, és többnyire keresztbe közlekednek rajta a hajók.

A Balaton katamarán alsó fedélzete a nyomasztóan alacsony plafonnal és a kilátás helyett fallal, tévékkel, jékrémhűtőkkel zárt első oldallal – Fotó: Győrffy Árpád

Az alsó fedélzet elejének két oldalán nyíló üvegezett ajtók a zárt orr részbe vezetnek, ahonnan a matrózok a kötelet kidobják a kikötéshez  – Fotó: Győrffy Árpád

A felső fedélzet a tat felől a táncparkettel és a széksorokkal. Elől a kormányállás fekete fala különböző eszközökkel zárja a kilátást – Fotó: Győrffy Árpád

A bal oldali és a középső széksoron ülők melegítésébe a napnak közvetlen közelről besegít egy klíma méretes kültéri egysége. Középen fenn felirat hirdeti, hogy ez itt a terasz – vagy a fal túlsó oldalán lévő kormányállás. A széksorok mögött a büféasztalként is használható mentőmellény tároló ládák – Fotó: Győrffy Árpád

A jobb oldali széksor első helyét inkább csak rövid lábúak válasszák, akik nem akadályozzák a közlekedést a székek és az inverterszekrény hővédő rácsa között – Fotó: Győrffy Árpád

A kormányállás az üvegajtón keresztül. Középen a vezetői körpult, mögötte íróasztal, jobbról-balról egy-egy kanapé, elől pedig a tánctér. A tervezők ahhoz már nem találtak helyet, hogy a háromfős személyzet tagjai akár felváltva pihenni tudjanak valamilyen zárt térben a reggeltől estig tartó szolgálat közben – Fotó: Győrffy Árpád

A hátrafelé való kilátás lehetősége részben adott, de az alsó szinten a tat rész speciális funkciója, a kerékpártárolás, a felső szinten pedig a hátul elhelyezett mentőcsónak korlátozza a lehetőséget.

A katamarán felső fedélzetének tatján a mentőmotoros nehezíti a kilátást – Fotó: Győrffy Árpád

Az alsó fedélzet legjobb pontja a tatban elhelyezett biciklitároló. A gond csak az, hogy 30 kerékpár mellett nehéz lesz majd megközelíteni ezt a jó kilátópontot – Fotó: Győrffy Árpád

A biciklitároló orr felőli oldala falra támasztós kerékpártartókkal és az akadálymentesített mosdóval – Fotó: Győrffy Árpád

A bicikliket külön ajtón – lenyitható rámpán – lehet betolni a tárolóba – Fotó: Győrffy Árpád

Zárásként két fotó a sétahajózásról – a tihanyi kikötő és az apátság szaharai homokkal dúsított ellenfényben – Fotó: Győrffy Árpád

A füredi Annabella Hotel, előtte az Annabella és az Esterházy strand a magas vízszint és a nagy szél miatt kicsapó hullámoktól védő homokzsákokkal – Fotó: Győrffy Árpád

*

Végül visszatérek a sétahajózási díjakra. Mint korábban írtam, az idén új díjváltozatként bevezették az “1 órás nosztalgia sétahajózás” kategóriát, ami változatlan szolgáltatás mellett csak a korábbi díj plusz emelését jelenti. Először arra gondoltam, hogy ezt a külön lehúzást majd csak a Bahart flottájának nosztalgia hajóként besorolt – eddig alapdíjért használható – motorosain, a Tündén, a Csobáncon, Helkán, a Kelénen, a Csongoron kell fizetni.

A Balaton katamaránra szóló”nosztalgia sétahajó jegy”

Mint a vasárnapi hajózásunkkor kiderült, még ennyi magyarázat sincs. A fenti számlán szereplő “nosztalgia feláras” 2×3 ezer forintos díjat a cég egyik legújabb hajóján, a Balaton katamaránon megtett Füred-Tihany közötti egyórás sétaútért kérték tőlünk. Ez azt jelzi, hogy a lehúzás mértéke nem függ a hajó korától.

Igaz, nosztalgiában nem volt hiány, mert magamban visszasírtam a régi, normális időket.

Győrffy Árpád

Korábbi írások az új hajókról

Közreadták az új balatoni flotta első hajóinak, kompjainak koncepciótervét

Bahart – Eredményesen zárult az új hajók közbeszerzési eljárása

 

Ha érdekesnek találta az írásomat, segítsen azzal, hogy megosztja, ajánlja ismerőseinek is!

 

Iratkozzon fel a balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva én sem vagyok szerelmes a Cookie-ba, mert nem szeretem, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár