Februártól Szép-kártyával is lehet fizetni a boltban – üzente Orbán Viktor karácsonyi ajándékként a Facebook-oldalán. Egy nap sem kellett, hogy kiderüljön, a lazításhoz szűk időbeli korlátot szabtak. De ami még durvább, nem teremtettek megfelelő jogi feltételeket a pénz felhasználásához, s így sokaknak akár teljesen el is lehetetleníthetik a bolti vásárlást.
Bizonyára sokan fogadták örömmel a miniszterelnök december 23-ai bejelentését arról, hogy a SZÉP-kártya számlákon felgyűlt pénzt nem csak szálláshelyre, vendéglőre, wellnesszre, múzeumra, focimeccsre, hanem bolti élelmiszerekre is költhetjük, ha a szükség úgy hozza. Az érintett jogszabály karácsonyi megjelenése után azonnal megírták a lapok, hogy a “Februártól” meghatározás valójában csak a február 1. és május 31. közötti időszakot jelenti.
De vannak más gondok is, ugyanis a jogszabályok nem támasztják alá a kormány december 30-ai közleményében szereplő állításokat, amik szerint “Mind a három alszámlán lévő teljes pénzösszeg felhasználható hideg élelmiszer vásárlásra függetlenül attól, hogy mikor került az beutalásra. A vendéglátás alszámlára legfeljebb évi 150 ezer forint utalható, de ez nem azt jelenti, hogy ennyit lehet maximum hideg élelmiszerre költeni. Az újonnan és a már korábban beutalt összegeket egyaránt fel lehet használni mind a három alszámla esetén hideg élelmiszer vásárlásra.”
Mint a fentiekből kihallható, a kormány kommunikátorai előtt sem ismeretlen az a jogi gubanc, amit a szabályok megalkotói elkövettek. hogy rögzítették, a szabad költés csak friss pénzre és maximum egy 150 ezer forintos keretre vonatkozik.
A Széchenyi Pihenőkártya felhasználásának veszélyhelyzetben történő eltérő alkalmazásáról szóló 781/2021. (XII. 24.) Korm. rendelet az alábbiakat mondja: “2. § A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 71. § (1) bekezdés b) pontjától eltérően béren kívüli juttatásnak minősül – ha a juttató a munkáltató – a munkavállaló részére a 2022. évben a Széchenyi Pihenő Kártya vendéglátás alszámlájára utalt, a melegkonyhás vendéglátóhelyeken (ideértve a munkahelyi étkeztetést is) kormányrendeletben meghatározott étkezési szolgáltatásra és a kereskedő által 2022. február 1. és 2022. május 31. között értékesített élelmiszer vásárlására felhasználható – több juttatótól származóan együttvéve – legfeljebb évi 150 ezer forint támogatás.”
Ha nem így gondolták, akkor a 2022-es kitételt és a 150 ezres felső határt nem kellett volna beletenni a lazító kormányrendeletbe. Hisz ezek akkor is benne vannak, ha kommunikátorok javaslata szerint az érintett jogszabályokat “együttesen kell értelmezni”. Hisz mi mást is tehetnénk?!
Persze egy-két heti bevásárlásra még az a pénz is elég, amit az év első öt hónapjában a SZÉP-kártyánk vendéglátás alszámlájára utal a munkáltatónk. De az sem biztos, hogy azt el tudjuk költeni. Ugyanis a Széchenyi Pihenő Kártya kibocsátásának és felhasználásának szabályairól szóló 76/2018. kormányrendelet változatlanul hagyott 12.§ (6) bekezdése rögzíti: “A Széchenyi Pihenő Kártyával történő fizetésnél az elszámolás során a legrégebben jóváírt pénzösszeg terhére kell a felhasznált összeget elszámolni.” Ez pedig azt jelenti, ha valakinek 2021-ből vagy 2020-ból van felhasználatlan pénze van a vendéglátás alszámlán, a bank addig nem emelhet le a bolti vásárláshoz, amíg a 2022 előtti feltöltéseket fel nem használja más, megfelelő helyen a kártya tulajdonosa. Legalábbis a számlákat kezelő banki szoftvereknek ennek megfelelően kellene működni, amíg ez a jogszabályi előírás. (És ott is tudják, hogy “együttesen kell értelmezni”.)
Természetesen mód lett volna arra, hogy az összes alszámlán lévő teljes összeg elköltését szabaddá tegyék a boltokban legalább erre a négy hónapra, de ahhoz mást kellett volna írni a kormányrendeletbe. Nem elég a ráolvasásban bízni.
•
Vigasztaljon bennünket, hogy vannak, akik kimondottan örülhetnek a karácsonyi ajándék kiüresítésének. Hisz a vendéglősöknek, szállásadóknak épp az lesz a jó, ha mi nem boltban, hanem náluk költjük el a kártyára töltött pénzünket.
A szállásadóknak már eddig is nagy pofon volt az alszámlák közötti átjárhatóság tavalyi megnyitása, mert elvesztették az eddigi kivételezettségüket. Amíg korábban szállásra minden pénzt fel lehetett használni, tavaly már a szállásra kapott pénzből is lehetett ebédelni, de akár koncertre is menni. A bevételek növekedése ellenére valószínűleg ez a magyarázat arra, hogy az idei nyáron miért lett kisebb a SZÉP kártyából származó pénz részaránya a szállodai bevételekben.
Amint a számokból látható, 2020 nyarán az előző évhez képest országosan 33 százalékkal, a balatoni régióban 32 százalékkal megnőtt a SZÉP-kártyás fizetés a szálláshelyeken, miközben a SZÉP-kártya részesedése az összes szállásdíjból országosan 27-ről 38, a Balatonnál 26-ról 33 százalékra emelkedett.
A szállásdíjakból való SZÉP-kártyás fizetés részesedésének emelkedése 2021-ben megtorpant, sőt visszafordult. Országosan a korábbi 38 helyett 34 százaléka, a Balatonnál 33 helyett csak 30 százaléka származott a szálláshelyi bevételeknek a SZÉP-kártyából. Igaz, a költés mértéke összegszerűen a 2021-es nyáron is meghaladta az előző évit, országosan 11, a Balatonnál 8 százalékos volt a növekedés. Ez az emelkedés azonban csak fele a szállásdíjakból származó összes bevétel emelkedésének.
Különösen visszafogottnak tekinthető a szálláshelyi SZÉP-kártya forgalom növekedés, ha arra is gondolunk, hogy épp a 2021-es nyáron kellett beérni a kormány 2020 április végén bevezetett intézkedésének, amivel a Szép-kártya adóterhét 32,5 százalékról 15 százalékra csökkentették, miközben a három alszámlára együttesen adható maximális összeget 450 ezer forintról 800 ezer forintra emelték.
A 2021-ben is fenntartott intézkedésekből származó többlet jelentősebb része vélhetően az éttermekben csapódott le a három alszámla közötti átjárhatóság bevezetésének köszönhetően. Az idei évben a szálláshelyek mellett a vendéglők is vesztessé válhatnak, ha februártól májusig valóban teljesen szabaddá válik a bolti költés is.
Győrffy Árpád
Ha valaki közvetlenül a jogszabályok alapján tisztázná a helyzetet, innen elérheti azokat
1995. évi CXVII. törvény a személyi jövedelemadóról – (Béren kívüli juttatások 71. §)
•
Ha érdekesnek találta, egy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)
Tisztelt Horváth Zelma!
Köszönöm, hogy bővítve megismételte a cikkben is idézett kormányzati tájékoztató szövegét.
Győrffy Árpád
Ha szabad, pontosítanék:
Mivel az alszámlák (szálláshely, vendéglátás, és szabadidő zsebek) közötti átjárhatóság 2022. december 31-ig megmarad, ezért valójában mindegyik alszámláról lehet hideg élelmiszert vásárolni. Mind a három alszámlán lévő teljes pénzösszeg felhasználható hideg élelmiszer vásárlásra függetlenül attól, hogy mikor került az utalásra. A személyi jövedelemadóról szóló törvény, a Széchenyi Pihenőkártya felhasználásának veszélyhelyzetben történő eltérő alkalmazásáról szóló 781/2021. (XII. 24.) Korm. rendeletet és a Széchenyi Pihenő Kártya kibocsátásának és felhasználásának szabályairól szóló 76/2018. (IV. 20.) Korm. rendeletet együttesen kell értelmezni a SZÉP-kártyáról történő hideg élelmiszer vásárlásakor.