Budapesti Utazás kiállítás sok hiányérzettel – 2015.03.01.
Az idei budapesti Utazás kiállítás már csak árnyéka volt az egykor nagy sikerű turisztikai vásároknak. Bár a látogatók száma is csak töredéke volt a hajdani százezres forgalomnak, a megmaradt kiállítók közül sokan így is elégedettek voltak, mert az átlagosnál is jobban fogyott azoknak a száma, akik csak prospektusokat gyűjtögetni érkeztek.
Az idők változását már az is jelezte, hogy elmaradt a szokásos közlekedési dugó a belváros és a vásárváros között a kiállítás nyitásakor és az esti záráskor. A korábbi évekkel ellentétben parkolóhely is volt bőven. Az igazi változás azonban a helyszínen vált igazán szembeötlővé. A néhány éve még két önálló pavilonban rendezett kiállítás teljes anyaga befért a hajdan csak a külföldi ajánlatoknak helyet adó A pavilonba. Sőt nem elég, hogy befért, meg sem töltötte azt, a terület közel egyharmadára autó- és autóbusz kiállítást kellett betolni a hely kitöltése érdekében. Ugyancsak hatalmas helyet foglalt el az a Lego térkép is, amit a vásár rendezői a kommunikációs anyagaikban a kiállítás legnagyobb attrakciójaként hirdettek.
Az autók, motorok egy része alá még szőnyeg sem jutott – ez a terület hajdan kiutazási ajánlatokat kínáló standokkal volt telezsúfolva
A szervezők szerint ez ígérkezett a vásár legnagyobb attrakciójának
Persze voltak valódi kiállítók is, még ha számuk, megjelenésük mérete, látványossága messze el is maradt a néhány évvel ezelőttitől. Csak a korábbi hatalmas stand-együttesek nyomaiban voltak jelen az osztrák tartományok, a horvátországi régiók, Lengyelország népszerű vidékei, de a hazai kiállítók közül is sokan otthon maradtak, vagy a látványos önálló megjelenés helyett közös standokon béreltek egy-egy pultot.
A nagy tömegeket vonzó turisztikai célterületek egy része helyett egzotikus ajánlatok kaptak nagy teret a vásáron
A külföldi díszvendég, Románisa standja – a székelyföldi szolgáltatók önállóan is bemutatkoztak
Együtt az országban működő nemzeti parkok
A belföldi díszvendég székesfehérváriak a nyári koronázási ünnepet hirdették
A balatoni települések, jelentősebb szálláshelyek többsége az idén a Balatoni Regionális TDM-szövetség koordinálásával bérelt közös standon mutatkoztak be, néhány település pedig a közelükben bérelt önálló standot. Több turisztikai szervezett, illetve szolgáltató új vagy frissített kiadványokkal szerepelt a vásáron, mások a korábbi anyagokat hozták.
A déli part a balatoni standon
Balatongyörök képviselői önálló pult mögött
Még a község polgármestere, Bíró Róbert (balról) is besegített az információadásba
Kelemen Viktória a balatonkenesei Tourinform pultjánál
Balatonmáriafürdő-Balatonkeresztúr Turisztikai Egyesület képviselői
Gál Gizella és Károlyi Éva Fonyód és Balatonfenyves turisztikai szolgáltatásait kínálták
Zalakarost a hagyományos kiállítói pulton kívül egy önjáró zongorával is népszerűsítették
A balatoni közös stand egyik pultjánál várták az érdeklődőket a Hotel Club Tihany munkatársai is. Károly Tamás ügyvezető is úgy tapasztalta, hogy az idei vásár visszafogott volt mind a kiállítók számát, mint a látogatók mennyiségét tekintve.
Szerinte a csökkenő érdeklődés jelzi, hogy az internet egyre inkább átveszi az információs szerepet a nyomtatott anyagoktól és így az azok terjesztését segítő vásároktól is. Ugyanakkor a vásárnak van egy olyan fontos funkciója, amit az internet nem pótolhat, lehetőséget ad arra, hogy személyese találkozzanak egymással a különböző szolgáltatók, és az érdeklődők igényeit, kérdéseit is közvetlenül megismerhetik. Ezért ők továbbra is hasznosnak tartják az utazási vásárokat.
Károly Tamás most éppen a másik oldalon a tihanyi, füredi lehetőségeket bemutató pultoknál
Kovács Judit, a gyenesdiási Tourinform iroda vezetője szerint is elindult egy negatív folyamat az Utazáson. A csökkenő érdeklődés miatt egyre kevesebb szolgáltató gondolja azt, hogy érdemes pénzt, időt, munkát fordítani a megjelenésre. A kiállítók elmaradása persze tovább csökkenti a látogatók számát.
A gyenesdiásiak pultja – középen Kovács Judit
A szombat délelőttig szerzett tapasztalataik szerint a látogatók elsősorban a szálláshelyek, programok iránt érdeklődtek. Sokan kerestek bővebb információt a Gyenesdiáson tavaly ősszel megnyílt Természet Háza bemutatóhelyről és a termelői piacról érdeklődtek sokan is.
Tóthné Keller Csilla, a balatonalmádi Yacht kemping vezetője azt tapasztalta, hogy a csütörtöki és pénteki szerény forgalom után szombaton végre megnőtt a látogatók száma. Amíg az első napokon inkább az idősebbek, szombaton főleg fiatalok és gyermekes családok voltak kíváncsiak a szolgáltatásaikra. Ebben a megfelelő ajánlatok mellett szerepe lehetett annak is, hogy a balatoni szolgáltatók többségének helyet adó stand nagyon jó helyen volt a pavilonban.
Az érdeklődés egy értékes nyeremény lehetőségével is erősítették. A pultnál regisztrálók közül kikerülő szerencsés nyertes egy berendezett, felszerelt sátorban kap az idei nyáron egy két éjszakás, három napos almádi üdülési lehetőséget.
A látogatók többsége náluk a kemping bérelhető szálláshelyeiről – felállított, felszerelt sátrak, mobilházak – gyűjtött információt. Kevesebben voltak azok, akik saját lakókocsival, lakóautóval vagy sátorral akarnak elindulni.
Tóthné Keller Csilla (jobbról) és lánya, Tóth Adél Csilla a két héttel korábban megtartott Karaván Szalon kempinges kiállításon is népszerűsítette az almádi turisztikai szolgáltatásokat
Az Utazás kiállításon és a kapcsolódó Bringaexpon is kisebb volt az érdeklődés a korábbinál, állítja Tar László, a Nyugat-Balatoni Turisztikai Iroda Nonprofit Kft. vezetője is. De emiatt még szerinte sem kellene temetni az ilyen vásárokat, csak másképp kellene csinálni.
Németországi tapasztalataik bizonyítják, hogy az internet korában is lehet népszerű utazási vásárokat szervezni. Van olyan hely, ahol az utóbbi években a korábbi hasonló csökkenés után megduplázták a látogatói létszámot és kiállítók is bőven vannak.
Tar László (balról) a keszthelyi pult mögött
Münchenben a hazai 2500 forintos belépővel azonos összegért, nyolc euróért nyolcszor ekkora anyaggal, népünnepély, piknik jellegű programmal várják a látogatókat. A kiállítás teljes ideje alatt, animátorokkal, gyerekmegőrzővel, hangulatos programokkal igyekeznek kellemessé tenni a látogatóknak a rendezvényt, amit a hatalmas érdeklődéssel azok meg is hálálnak.
Én teszem hozzá, hogy a budapesti rendezvény nem csak belépődíjával zárkózott fel a müncheni vásárhoz – megfelelő tartalom és jövedelmi háttér nélkül -, az egyéb áraival le is hagyta azt. A kiállító csarnok végében található lepukkadt büfében arcátlanul drágán adtak mindent. Egy negyed szelet mikrózott pizzáért 900 forintot, egy nagy kifli feléből készült szalámis szendvicsért 700 forintot, egy magába zuhant mini meggyes rétesért 600 forintot, 4 deciliter “olcsó” sörért szintén 600 forintot kértek.
Tar László a kritikája, hiányérzete ellenére is nagyon hasznosnak tartotta a vásári megjelenésüket. Mind az Utazáson, mind a Bringaexpon népszerűsítették Keszthely és környékének szolgáltatásait. A három kiadványra épülő bemutatkozásból tapasztalatai szerint a kerékpáros aktív üdülési ajánlatok vonzottak a legtöbb érdeklődőt, ezt a családi üdülési lehetőségek, majd a gyógy- és wellness szolgáltatások követték.
Balatoni kerékpáros ajánlatok standja a Bringaexpón
A túrázási javaslatok, információk mellett akár egyszerre a biciklit is meg lehetett vásárolni a nyári kirándulásokhoz
Tar László végeredményben pozitív mérleg mellett ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy hiba lenne a kiállítás rendezői részéről, ha a bemutatkozó szolgáltatók viszonylagos elégedettsége megnyugtatná őket. Szerinte a budapesti Utazás kiállításnak sürgősen meg kell újulnia, ha a jövőben is számítani akarnak a kiállítókra és látogatókra. Ehhez jelentősen csökkenteni kell a belépődíjakat és a benti szolgáltatások árait, illetve ki kell alakítani azokat a vonzó programokat, amik lehetőséget adnak a látogatóknak az idejük kellemes eltöltésére.
A jövőben egyre inkább kevés lesz a gólyaláb a sikerhez, mutatni is kell valamit
Kép és szöveg Győrffy Árpád