A hajókat látva elmondhatjuk, hogy a tehetőseknek szólt a Hungexpo idei hajókiállítása, a “szabadidős hajózást” főtémaként meghatározó idei Budapest Boat Show.
A szervezők adataiból is arra lehet következtetni, hogy az igazi célközönség nem az átlagos körülmények között élő és netán hajózó, vagy hajózni akaró polgár volt. A kiállított 100 hajó együttes ára meghaladta a kétmilliárd forintot, így az átlag egyenként 20 millió forint fölött alakult. Magáért beszél az is, hogy minden nyolcadik bemutatott hajó 10 méternél hosszabb volt.
A hajós piac néhány évvel korábbi pangása után úgy tűnik, szabad forrásokat látnak a luxus – vagy prémium – kategóriával foglalkozó gyártók, forgalmazók. Aminek persze lehet örülni, de kérdés, mennyivel lesz ettől pezsgőbb vitorlásélet a Balatonon. Néhány üdítő kivételtől eltekintve – mint például a FŰKE Yacht Kft. – nem igazán voltak a szélesebb közönség számára is elérhető hajók. Talán majd a kiállítás balatoni folytatásán, május közepén Balatonfüreden.
Bőven kínáltak viszont nagyobb és még nagyobb elektromos hajókat, és a motorosokkal is Dunát lehetett volna rekeszteni.
Kékszalag – változatlan szabályok és hajók
A hajókiállítás színpadán több beszélgetés zajlott a balatoni vitorlás versenyek neves szereplőivel. Az egyik ilyenen Nagy (Rozsda) Attila arról is kérdezte a kormányosokat, hogyan, mivel készülnek a július 6-án rajtoló idei Kékszalag versenyre. Mint kiderült, mindenki a múltévben is használt hajóval indul. Több helyen kicsit átalakul a legénység különböző személyes okok miatt. A hajókon elsősorban a gyenge szeles viszonyok között szeretnének gyorsítani új vitorlákkal, vagy más módon.
A Black Jackre az idén is várják Roland Gäbler kormányosnak. Ha a tavalyi évhez hasonlóan lemondja, akkor Litkey Balmaz irányítja a hajót, ha addig megfelelően beletanul – mondta Nagy R. Attila.
Brencsán Ábel, a Magyar Vitorlás Szövetség versenysport menedzsere elmondta, az idén is a tavaly bevezetett módon lesz a Kékszalag rajtja. Ennek megfelelően a több testű és trapézos hajók a rajt terület északi oldalán, tehát a füredi móló felől indulnak, a többi hajó pedig a Zamárdi felé nyúló “rajtvonal” ettől délre eső részén.
Változás várhatóan annyi lesz, hogy a rajtvonal előtt 50-80 méterrel négy motoros is továbbítja majd zászlókkal a rajttal kapcsolatos jelzéseket, hogy mindenhonnan jól lehessen látni. A 9 órai rajtot a rajtvonal két végén rakétákkal is jelzik majd. Igyekeznek azt is megszervezni, hogy minden hajón legyen nyomkövető GPS-eszköz.
Kép és szöveg Győrffy Árpád
Itt is feliratkozhat a heti hírlevelünkre