2018 helyett 2019-ben indul több kerékpárút korábban beígért kivitelezése, a befejezést pedig 2019-ről 2020-ra halasztották egy április 25-én elfogadott kormányhatározat szerint. A jelek szerint késni fog a balatoni bringakör rendberakása is.
Több jelentős kerékpárút kapcsán a kormány tavaly januárban határozta meg, hogy az akkortól számított hároméves ciklusban milyen fejlesztésekre kerül sor, és ezekhez milyen forrásokra van szükség. Akkor 2017-re és 2018-ra mintegy 1500 kilométernyi útvonal kitáblázását írták elő, amire összesen 750 millió forintot irányoztak elő. Ebben a csomagban szerepelt többek között a Fertőd-Keszthely (131 km), a Szentgotthárd-Keszthely-Balaton (222 km) és a Pannonhalma-Veszprém-Balatonfüred (110 km) közötti területen közutak és erdei és mezőgazdasági utak kerékpárútként való kitáblázása. A most elfogadott módosítás szerint a múltévre tervezett munkák egy része áthúzódik az idei évre. A módosítással a határozatból törölték az érintett úrvonalak hosszát jelző számokat is.
A tervezési munkákra a módosítás után is 300 milliót terveznek az idei évre. Igaz, itt is kivették a korábban 330 kilométeres összes hosszúsággal kalkulált hat szakasz mellől a távolságokat, törölték a Siklós-Pécs közötti szakasz megtervezését.
A legjelentősebb módosítás a konkrét építési munkáknál történt. Eredetileg azt tervezték hogy 2018-ban 2,6 milliárd forintból új szakaszokat építenek Vámosszabadi-Győr (10 km), Eger-Egerszalók (8 km), Hortobágy-Debrecen (53 km), Tokaj-Mád-Sárospatak (12), Dél-alföldi régió (7 km) között. A módosított határozat szerint a 2,6 milliárdos összeget 2019-ben lehet csak felhasználni, és ezt mind a Győr-Vámosszabadi és az eredetileg is 2019-re tervezett Tiszafüred-Hortobágy közötti szakasz megépítésére költik.
A korábban 2019-re tervezett 7 milliárd forintos újabb fedezet felhasználását 2020-ra viszik át. Ebből a pénzből meg akarják építeni a Hortobágy-Debrecen (53 km), a Tokaj-Mád-Sárospatak (12 km), a Siófok-Pécs (136 km), Szigetvár-Kaposvár, Murakeresztúr-Őrtilos szakaszokat. Az építési tervből kimaradt az Eger-Egerszalók (8 km), a Dél-alföldi régió (7 km) és a Pécs-Siklós (55 km) szakasz.
A balatoni bicikliúttal kapcsolatban Révész Máriusz, a kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos egy februári nyilatkozatában 2019 nyarára ígérte a “Balaton-kör egy jelentős részének” megújulását.
A balatoni bringakör rendbetételével is foglalkozó 1635/2016-os kormányhatározat konkrét fejlesztéssel az idei évben a Balatonlelle-Keszthely, a Keszthely-Balatongyörök és a Balatongyörök-Tihany szakaszon számol. A bringakör mintegy 100 kilométeres másik fele – Balatonlelle-Siófok-Kenese-Tihany – csak a tágabb előkészítési feladatoknál szerepel a határozatban.
A jogszabály az idei évre 2,7 milliárdos kivitelezési költséggel számol. Bár ezt máig nem módosították, a projektekért felelős NIF Zrt. oldalán olvasható anyagok szerint minden szakasznál az előkészítő fázisban tartanak. A cég oldalán az érintett szakaszokról az alábbi friss információk olvashatók:
Balatonlelle-Keszthely – A fejlesztés Balatonlelle és Balatonboglár határától indulva Balatonszentgyörgyig mintegy 35,2 km hosszú kerékpárút szakaszt érint. Jellemzően felújítást, forgalomtechnikai beavatkozást és részben építést, szélesítést jelent. A nyomvonal kisajátítással érintett.
Keszthely-Balatongyörök – A fejlesztés Gyenesdiás és Balatongyörök között mintegy 10,04 km hosszú kerékpárút szakaszt érint. Jellemzően… – ahogy az elsőnél
Balatongyörök-Tihany – A fejlesztés Balatonederics és Tihany között mintegy 52,26 km hosszú kerékpárút szakaszt érint. Jellemzően… – ahogy az elsőnél
Tihany-Balatonkenese – A fejlesztés Tihany és Balatonkenese között mintegy 34,01 km hosszú kerékpárút szakaszt érint. Jellemzően… – ahogy az elsőnél
Kenese-Zamárdi – A fejlesztés Zamárdi és Balatonkenese között mintegy 26.3 km hosszú kerékpárút szakaszt érint. Jellemzően… – ahogy az elsőnél
Zamárdi-Balatonlelle – A fejlesztés Zamárdi és Balatonlelle között mintegy 28,8 km hosszú kerékpárút szakaszt érint. Jellemzően… – ahogy az elsőnél
Mivel a fentieknél kicsit többet szeretünk volna tudni a várható munkákról, változásokról, márciusban közérdekű adatigényléssel fordultunk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kerékpáros Koordinációs Főosztályához. Az érintettek nem tartották indokoltnak, hogy reagáljanak a kérdésekre.
Kép és szöveg Győrffy Árpád
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről!