Lesz-e rév a Fülöp-hegy alatt?
Amíg a Balatont körbefutó műút elbírta a gépkocsiforgalmat, és a benzin termelői árát kísérő járulékos költségek nem emelkedtek csillagászati magasságokba, a Tihany és Szántód között ingázó komp kielégítette az igényeket. Az autóforgalom növekedését azonban nem követte az úthálózat fejlődése, a parti települések folyamatos nyári bedugulása, az erősödő környezetvédelmi szemlélet mindjobban sürgeti egy új kompjárat beindítását.
Helyszínt nem nehéz keresni, hisz a Balaton “összeszűkülése” Révfülöp és Balatonboglár között eleve kínálja magát. No és az sem mellékes, hogy ezen a ponton még jól látható különbség lenne a körbekerülés költsége és a kompdíjszabás között.
Tavaly, egy szeptemberi napon el is indult a kísérleti járat, hogy a hajósok a műszaki jellemzőket feltérképezzék. Bár a két település a krónikák szerint már a középkorban is fontos balatoni átkelőhelyként szerepelt, a komp megjelenése a révfülöpi partnál nem aratott osztatlan sikert. Az üdülők és állandó lakosok egyaránt úgy vélték, hogy a komppal járó forgalomnövekedés elviselhetetlenné tenné a kikötő már ma is zsúfolt környékét. Szerintük a rév igazi helye a szomszédos Pálkövén lehet, ám ez a megoldás a hajósoknak nem tetszett a többszörös beruházási költség miatt.
Kopár István, a Balatoni Hajózási Kft. ügyvezető igazgatója a napokban ismét Révfülöpön járt.
– Történt-e valamilyen előrelépés?- kérdeztük tőle a találkozó után.
– Jó két héttel ezelőtt Mihovics István polgármester úr felhívott telefonon, hogy beszélgetnünk kellene a kompjáratról. Én szívesen vállalkoztam a találkozóra. A látogatás során együtt megtekintettük azt a közúti csomópontot, amit a falu nyugati végén egy új benzinkút mellett építettek. Itt úgy alakították ki a közlekedési lehetőségeket, hogy a csomópontba a harmadik elképzelésként felmerült császtapusztai révkikötő is becsatlakozhatna.
– Korábban csak arról volt szó, hogy a révfülöpi kikötőből vagy Pálkövéről indulnának a járatok. A kettő között elhelyezkedő Császtapuszta új ötletnek tűnik.
– Pedig nem az. Ez a lehetőség is szerepelt már a tavaly decemberi képviselőtestületi ülésen.
Az első variáció szerint a meglévő kikötő mellett lenne a rév. Ezt körülbelül 15 millió forintból mára már megépíthettük volna, de a helyi tiltakozás miatt nem sikerült. A másik variáció volt a pálkövei, ami talán a legdrágább lenne a három közül, mert teljesen hiányzik a parti infrastruktúra. A harmadik variáció, a császtapusztai kikötő is rendkívül költséges elképzelés, mert egy hatalmas nádasba kellene mólót építenünk, ahol ugyancsak hiányoznak a parti létesítmények, ráadásul a komp működéséhez a meder folyamatos kotrására lenne szükség.
– Térjünk vissza a révfülöpi találkozóra…
– Legutóbbi látogatásomra az építész kollégám is elkísért. A polgármester úr rendelkezésünkre bocsátotta a császtapusztai elképzeléssel kapcsolatos helyszínrajzokat, én pedig megbízást adtam a balatoni vízügyi kirendeltség tervező részlegének, hogy készítsenek egy engedélyezési tervdokumentációt erre a helyszínre. A tervek alapján hozzávetőlegesen meg lehet majd állapítani a kikötő várható beruházási költségeit.
Ha ezzel a munkával végzünk, akkor kell társakat, szponzorokat keresni a megvalósításhoz, hisz itt csak akkor lehet kikötő, ha több szervezet közösen előteremti a szükséges pénzt.
Győrffy Árpád- 1992.07.02.
Várjuk a friss tapasztalatokat és jó fotókat a szerkesztobalatontipp.hu címre, az oldalunk üzenőjébe, vagy a Facebook oldalunkra – http://www.facebook.com/balatontipp – Lájkoljátok, osszátok meg, hogy más is láthassa
|