A nyári menetrend bevezetése előtt egy nappal, június 18-án hivatalosan is átadták a Szabadbattyán és Balatonfüred közti, villamos vontatásra átalakított vasúti szakaszt. Aki a 24 milliárd forintba kerülő fejlesztéstől a menetidő jelentős csökkenését, az üzembiztonság javulását, a hosszú távú fenntarthatóság erősödését várta, az csalódni fog.
A 80 százalékban uniós forrásból elvégzett fejlesztését a kezdetektől viták és visszalépések övezték. Eleve kérdéses volt, hogy mi értelme van egy leromlott, domborzati és beépítési adottságok miatt eleve felgyorsíthatatlan volna villamosításának – ahogy ezt korábban egy szakértő olvasónk is megfogalmazta.
Ráadásul a hatalmas összegből, a tervezettnél sokkal kevesebb fejlesztés valósult meg. Ahogy korábban írtuk, eredetileg kilenc állomás és hét megállóhely átépítéséről volt szó, a végére változatlan pénzből csak Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs utasai számíthattak az 55 centis magasperonra, akadálymentes be- és kiszállásra. A tervezett huszonkilenc közúti és huszonhárom gyalogos útátjáró korszerűsítése helyett csak egy vasúti-közúti, egy vasúti-gyalogos, valamint négy peronmegközelítést biztosító átjárót hoztak létre vagy építettek át.
Törölték a tervekből a balatonfüredi és balatonalmádi két-két liftet, és a kilenc állomáson eredetileg tervezett negyvenkét csoportkitérő csere és váltófűtés kiépítése helyett is csak tizeneggyel számolnak, Aszófő helyett csak Balatonfüredig építették ki a villamoshálózatot, és a tervezett 11,5 kilométer helyett csak 5,4 kilométer nyílt vonalat építettek át alépítményi megerősítéssel.
S amit kaptunk cserébe, az építkezés alatti szükségállapotot, a vonatpótló buszokat, az elrondított tájképet, kivágott és még kivágásra váró fákat, a korábbival azonos tempójú közlekedést, a nehezebb villanymozdonyok miatt az eddiginél is gyorsabban elhasználódó pályát, a bonyolultabb berendezések miatt várhatóan több üzemzavarhoz kapcsolódó késést, menetrend átalakítást. Pozitívumként az átépített állomásokat, az átépített vonalat és a vonalhoz kapcsolódó berendezéseket.
A pálya új sebességét jól mutatják a következő adatok. Két járat tavalyi és idei mozgását hasonlítottam össze a nyári menetrendekből. A budapesti Déli pályaudvarról reggel 7:05-kor induló Kék Hullám 2020-ban 8:45-kor ért Almádiba, 8:59-kor Füredre. Az idei menetrend szerint ugyanez 8:37-kor van Almádiban, 8:51-kor Füreden. A 8-8 perces spórolás annak köszönhető, hogy Székesfehérváron megspórolnak 9 percet a mozdonycsere elmaradásával. Tehát nem 8-at, 9-et, ami azt jelzi, hogy a villamosított szakaszt 1 perccel hosszabb idő alatt teszi meg a vonat. A Füreden túlra utazók még ezzel is elégedettek lehetnének, de a füredi mozdonycsere miatt a Tapolcára tartók nem hogy korábban, egyenesen két perccel később érnek úticéljukhoz. Ugyanez látható a délutáni Kék Hullám járatnál is.
A csak Füredig közlekedő 8:30-as Katicánál pozitív az eredmény. Ennél Balatonakarattya és Füred között három percet le tudtak faragni az időből.
Természetesen nem zárható ki, sőt biztosra vehető, hogy valakinek borzasztóan jó üzlet volt a lealkudott feladatokkal elnyert megbízás. Ha lesz még pénz, a folytatást sem zárhatjuk ki. Ott is mindenki hasonló eredményre számíthat. Kinek mi jár, illetve jut.
Győrffy Árpád
Egy kis hab a tortára
Menetrendi változások az észak-balatoni vonalon
2021. június 24. csütörtök, 12.20 / Utolsó módosítás: 2021. június 24. csütörtök, 18.38
Az észak-balatoni vonalon jelentősen – 30-60 perccel is – meghosszabbodhat a vonatok menetideje. A Szabadbattyán–Balatonfüred közötti vonalszakaszon 60 km/órás sebességkorlátozást vezettek be.
A torlódások és késések csökkentése érdekében
– nem közlekedik a Déli pályaudvarról Balatonfüredre 13:30-kor induló 19724-es számú Vízipók InterRégió (IR) vonat,
– A Déli pályaudvarról 14:30-kor Balatonfüredre induló (19756-os számú) Katica InterRégió vonat nem közlekedik, helyette Székesfehérvártól az állomásain megáll a Déliből Balatonfüreden át Szombathelyre 15:05-kor induló (19706-os számú) Kék Hullám InterCity.
– nem közlekedik a Déli pályaudvarról Balatonfüredre 15:30-kor induló 19716-os számú Vízipók IR,
– nem közlekedik Balatonfüredről a Déli pályaudvarra 16:23-kor induló 19723-as számú Vízipók IR vonat. Az utasai a Tapolcáról Budapestre tartó, Balatonfüredről menetrend alapján 17:08-kor továbbinduló (IC 19793-as) Kék Hullám InterCity-vel utazhatnak.
– a Balatonfüredről 17:11-kor induló (19763-as számú) Katica InterRégió vonat Balatonfüred és Székesfehérvár között nem közlekedik, Székesfehérvárról indul Budapestre várhatóan 18:42-kor. Az utasok a Tapolcáról Budapestre tartó, Balatonfüredről menetrend alapján 17:08-kor továbbinduló Kék Hullám InterCity-vel utazhatnak
(Forrás: MÁVINFORM)
•
Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)
Ez az egész beruházás egy rossz vicc. Évtizedek elmaradt villamosítását lett volna hivatott pótolni ez a beruházás, a végeredményét tekintve pedig magyaros – mondhatnám NEMZETHY – gyalázat. Ez a szerencsétlen, hatalmasai által lerabolt ország a 21. században sem képes modernizálni az őskövületnek itt maradt MÁV-ot. Akik döntéshozói helyzetben voltak SOHA nem utaznak vasúton, így neki teljesen mindegy, mi valósult mag a tervekből mi nem. Ide sorolom Balatonfüred polgármesterét is, aki az egykori innovatív, korszerű, polgárainak alázattal szolgáló városvezetőből a városát több ciklus után teljesítményével sújtó despota lett. Fideszes polgármesterként is el tudtam fogadni sok évig – mint ellenzéki-, de az utóbbi éveiben a városépítési tevékenységét és a városa érdekében kifejtett lobby tevékenységét elfogadhatatlannak tartom. A vasút csak egy azon beruházok közül, amely újabb kori sikertelenségének egyik jelzője, de amit a a Tagore sétány vizes versenyekre kritikátlanul elfogadott gyalázatos átalakítására engedélyezett, az polgármesteri tevékenységének mélypontja volt. Ez nem hiba,, egyenesen bűn. Szégyellje magát! (A városra ráengedett lakossági felduzzasztásáról már nem is beszélek….északi-parti Siófokot csinált az egykori decens, polgári településből.)