A balatoni települések csak kemény feltételek teljesítése esetén hajlandók fogadni az idén a Lime Elektromos Roller Megosztó járműveit, mivel a múlt nyáron tartott rövid és szűk körű főpróba nagyon sok problémát vetett fel.
A kérdés nem új keletű, hisz Balatonfüreden már 2018-ban kimondták, hogy a 71-es sz. főút alatti önkormányzati tulajdonban lévő gyalog- és kerékpárutakra elektromos rollert és más alternatív közlekedési eszközt csak kézben szállítva, vagy tolva lehet bevinni.

Segway felvonulás a füredi móló előtt 2017-ben – ez volt az utolsó békeév az alternatív eszközökkel közlekedőknek a fürdőnegyedben – Fotó: Győrffy Árpád
Tihanyban is két évvel ezelőtt határozott úgy a képviselő-testület, hogy ilyen járművekkel nem lehet közlekedni a móló környékén és a falu központjában.

Turisták segway-jel a tihanyi hajóállomáson. Az elektromos rollerekkel együtt ezeket is kitiltották 2019-ben – Fotó: Győrffy Árpád
Siófokon tavaly nyáron adtak közre a város honlapján egy írást arról, hogy az elektromos rollerek nem közlekedhetnek a járdákon, mivel segédmotoros kerékpárnak minősülnek. A közlemény szerint a városban a rendőrség is ennek megfelelően jár el – ahogy egyébként azt a belügyminiszter is egy évvel korábban nyilatkozta.
A bírósági gyakorlat egy polgármesteri vagy belügyminiszteri kijelentésnél kicsit bonyolultabb. Ott egy állítólagos segédmotoros kerékpáron minimum elkezdik keresni az ülést és több más olyan alkotórészt, amit jogszabály szerint a segédmotoros kerékpár kötelező eleme. S ha a felkért szakértők nem találják ezeket részeket, akkor valószínűleg nem sok eredményt hoz az olyan feljelentés, amelyik segédmotoros kerékpárra vonatkozó szabályok megszegésére hivatkozva akarja büntetni a használót.

Komoly feladat lehet a műszaki szakértőknek annak bizonyítása, hogy ezek segédmotoros kerékpárok – Fotó: Győrffy Árpád
Miközben több balatoni településen tiltják ezeket eszközöket, más településeken arra is van példa, hogy vendégeket csábító szolgáltatásként kínálják. Ebben Vonyarcvashegy jár az élen, ahol a Tourinform iroda gyakorlatilag a teljes palettáját kölcsönzi ezeknek az eszközöknek. Sőt még vezetett túrákat is szerveznek velük.

Rollerek töltésen a vonyarcvashegyi Tourinform iroda előtt – Fotó: Győrffy Árpád

Rolleresek a Nivegy-völgyi Szüreten – Fotó: Győrffy Árpád
A rollerek ügye ezért is okoz komoly fejtörést sok polgármesternek, mert miközben látják, hogy akár hasznos szolgáltatás lehetne belőle, a jogi tisztázatlanság miatt nehéz kezelni a felmerülő problémákat. Pedig a döntés rendkívül sürgető, mert az északkeleti régiót tavaly augusztusban rollerjeivel elárasztó Lime Kft. május elejétől több ezer ilyen járművel szeretné beteríteni az összes balatoni települést.
A hír hallatán Lombár Gábor balatonfenyvesi polgármester, a településeket tömörítő Balatoni Szövetség elnöke arra kérte a tagtelepülések vezetőit, hogy fejtsék ki a véleményüket az ügyben. A téma kezelésére az északi oldal képviseletében megválasztott alelnököt, Hebling Zsoltot kérte fel. Az alsóörsi polgármesternek már tavaly nyárról valódi tapasztalatai is vannak a fekete-zöld izirájderek működéséről.
Hebling Zsolt több kollégája véleményére és a saját tapasztalataira is alapozva nagyon kétarcúnak látja a rollerhasználat megítélését. Mint kérdésünkre elmondta, egyik oldalról egy nagyon hasznos, praktikus és környezetbarát szolgáltatás, ami megkönnyítheti a településeken belüli, de akár a települések közötti mozgást is. Ugyanakkor összességében mégis kedvezőtlenek a tapasztalataik a sok probléma miatt.

Rollerezők alkony idején a balatonalmádi Véghelyi Dezső utcában. A jármű segít a távoli településrészek, de akár különböző települések összekapcsolásában – Fotó: Győrffy Árpád
Az egyik ilyen lépten-nyomon tapasztalható probléma volt a járművek összevissza történő lerakása. Ráadásul a szanaszét heverő, más közlekedőket akadályozó rollereket túl ritkán gyűjtötték össze a működtető cég emberei.

Lime rollerek a vasúti átjáróban Alsóörsön – Fotó: Hebling Zsolt
A másik nagy problémát a balesetveszély jelentette. A keskeny járdán, esetleg nagy lejtőn száguldó rolleresek veszélyeztették a többi közlekedőt, a gyalogosokat, bicikliseket, de akár az autósokat is. Veszélyhelyzetet okozott az is, hogy sokszor gyermekek, vagy éppen erősen ittas személyek használták a rollereket.

A gyalogosokat akadályozó Lime rollerek az Endrődi utca sarkán Alsóörsön – Fotó: Hebling Zsolt
Hebling Zsolt tapasztalatai szerint a fentiek miatt a polgármesterek többsége nem nagyon erőltetné ennek a szolgáltatásnak a működését a településén. Legfeljebb olyan szabályozott körülmények között tudnák elfogadni, aminek kereteit közösen alakítanák ki a települések vezetői.
Többek között a gyűjtőpontok meghatározásával rendezni kellene a megfelelő tárolást. Ezekért közterület használati díjat kell kérni. Naponta legalább kétszeri begyűjtést meg kellene követelni a rendszer üzemeltetőjétől azokra a járművekre, amiket mégis rossz helyen hagytak a használók.

Parkolóhelyet foglaló Lime roller a Táncsics utcában Alsóörsön – Fotó: Hebling Zsolt
A gyalogosokkal közösen használt területeken meg kellene fontolni a sebességkorlátozás bevezetését. Sőt a legkritikusabb helyekről célszerű lenne kitiltani a rollereseket – persze azokat is, akik saját eszközt használnak.
Az üzemeltetőtől el kellene várni, hogy megfelelően kommunikálja a szabályokat a használók felé. Amennyiben a használók kárt okoznának, azért végső soron a szolgáltatónak kellene vállalni a felelősséget. Végül rendszeres rendőrségi ellenőrzésekre is szükség lenne – foglalta össze Hebling Zsolt polgármester a többekkel kialakított álláspontot.

A ritka helyzet – Lime rollerek a Vak Bottyán strand előtt Balatonkenesén – Fotó: Győrffy Árpád
Fontos elvárása lenne a polgármestereknek, hogy az illetékesek végre jogszabályban tisztázzák, mi is ez az eszköz, és milyen szabályok alapján lehet használni.
Más országok jogalkotói viszonylag időben ébredtek a mieinkhez képest. Franciaországban két évvel ezelőtt a járdákról az útra terelték le az elektromos rollereket és minden egyéb elektromos meghajtású egyéni járművet. Nem csak közlekedni, parkolni is tilos a járdán ezekkel az eszközökkel. Rögzítették azt is, hogy közúton maximum óránként 25 kilométeres sebességgel lehet haladni, és csak 12 évesnél idősebbek használhatják.
Szlovákiában kicsit rugalmasabbak voltak a 2019-ben elfogadott, tavaly óta hatályos szabályokkal. Náluk a rollerezők a kerékpározók szintjére kerültek az ottani KRESZ-ben. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy továbbra is közlekedhetnek a járdán is, azonban nem gyorsabban, mint az emberi séta tempója, a közutakon pedig kötelesek betartani a közúti forgalomra vonatkozó szabályokat.

Nálunk még Boldi Balatonalmádiban álló rollerező szobrából is lehetne segédmotoros kerékpár
Nálunk az illetékesek állítólag most rugaszkodnak neki újra a KRESZ módosításának, hogy végre tisztázzák, milyen járművekről van szó valójában, és milyen szabályok vonatkozzanak rájuk. Az eddigi tapasztalatok szerint nem nagyon kell tartani attól, hogy elkapkodnák a döntést. Így valószínűleg a polgármestereknek egyedül kell a válaszokat kiizzadni.
Győrffy Árpád
•
Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)