A balatoni személyhajózás alapjainak szétverésével párhuzamosan megkezdődött a független hajóstársaságok kivéreztetése is. A kérdés már csak az, hosszútávon marad-e egyáltalán olyan működésképes cég a Balatonnál, amelyik az egyszerű turistáknak megfelelő szolgáltatásokat tud kínálni.
Két hete írtunk arról, hogy a kormányt képviselő Magyar Turisztikai Ügynökség megbízásából reorganizáció jelszóval Elindították a balatoni személyhajózás Trianonját. Május 7-én az Origo – és a cikkre hivatkozva az MTI – örömhírként számolt be arról, hogy egy nappal korábban hivatalosan is meghozták a döntést.
A kormány képviselői a Bahart tulajdonának több mint 75 százalékával kezükben a kisebbségbe kerül önkormányzatokkal szemben több más mellett eldöntötték, hogy eladnak négy kikötőt, a 11 jól jövedelmező vitorláskikötőt pedig egy Kft-be kiszervezve kirakják az ablakba – talán, hogy a Kis Gömböc könnyebben magáévá tehesse azokat. A május 6-ai dátumot, akár már most felírhatjuk a balatoni hajózás gyásznapjaként.
Mint kiderült, ezzel nincs vége a tragikus történetnek. Egy külön szálon párhuzamosan zajlik annak a néhány független hajóstársaságnak a kivéreztetése is, amelyek a Bahart tulajdonában lévő nagyobb közforgalmú kikötőkben séta- és rendezvény hajózási szolgáltatást nyújtanak. Több ilyen független hajózási vállalkozás keresett meg bennünket azzal, hogy a Bahart által május 1-étől jelentősen megemelt közforgalmú kikötői díjak – párosulva a járványhelyzet hatásaival -, teljesen ellehetetleníthetik a létezésüket.
Az új díjszabással a Jókai és Balaton hajót üzemeltető Vanyolai Hajózási Kft. esetében a kikötő meghirdetett nyitva tartása alatt a két hajójuk után együttesen fizetendő veszteglési díj 676 ezer forintról 1,2 millió forintra nőtt. Az emelkedés mértéke 78 százalékos. Több mint 10 százalékkal emelkedett, 783 ezerről 865 ezer nőtt a nagyobbik hajójuk után a főszezonban fizetendő havi díj is. A fentieken túl fizetendő napi díjak emelkedésével együtt az éves terhük növekedése megközelíti az egymillió forintot.
Több mint félmilliós plusz teherrel számolhat a keszthelyi kikötőben a Hableányt üzemeltető Nosztalgia Sétahajó Kft. is a díjak megemelése miatt. A cégek vezetői, Vanyolai Szilárd illetve Bognár Beáta különösen azért tartja megdöbbentőnek a lépést, mert a Bahart mindezt akkor teszi meg, amikor a járvány, illetve a miatta kihirdetett veszélyhelyzet eleve ellehetetleníti a működésüket. Ha el is indíthatják a szolgáltatásukat, az előírt távolságtartás miatt eleve csak a korábbinál jóval kevesebb utassal, bevétellel számolhatnak.
A fentiek alapján arra kértünk választ a Bahart illetékeseitől, hogy mi indokolja egy többségében állami tulajdonú, a balatoni közforgalmú kikötők üzemeltetésében monopolhelyzetben lévő vállalkozás ilyen drasztikus lépéseit, miközben az állam több oldalról is próbálja segíteni a vállalkozásokat a járványhelyzet miatti károk enyhítése érdekében.
Kollár József vezérigazgatótól kapott válasz szerint az új díjak mértékét a Gazdasági Versenyhivatal előírásaihoz igazodóan állapították meg. Ebben arra két évvel ezelőtti alkura utal, amit a Bahart ajánlott a GVH-nak, hogy korábbi magatartásának korrigálásával elkerülje a piaci erőfölénnyel való visszaélés megállapítását és más jogkövetkezményeket.
“A több, mint 4 évig tartó eljárás nyomán a BAHART-nak több intézkedést kellett hoznia, ezek egyike, hogy önálló üzletágként leválasztja számviteli rendszerében a közforgalmú kikötők üzemeltetésével kapcsolatos elszámolásokat és díjképzése során biztosítja a közforgalmú kikötők üzemeltetésével kapcsolatos költségek önálló fedezetét, valamint a belső arányosságot (sávok, napi-havi-éves díjak arányai stb.). Az intézkedések eredményeképpen mára egzakt módon előállt a közforgalmú kikötőkben biztosított szolgáltatásokkal és üzemeltetéssel kapcsolatos összes költség a kikötőhasználati és veszteglési díjak előírásokhoz igazodó meghatározásához.
A költségkalkuláció megállapította, hogy az – egyébként fél évtizede változatlan(!) – díjtételek alapján fizetett és elszámolt közforgalmú kikötőhasználati árbevétel nem fedezi a kikötők üzemeltetésével kapcsolatos költségeket, ezért a versenysemlegességet biztosító eljárásnak megfelelően a díjtételeket módosítanunk kell. Tekintettel a járványügyi helyzettel összefüggő gazdasági visszaesésre, Társaságunk azt a döntést hozta, hogy – bár a válság a BAHART-ot is kritikusan érinti! – a kikötőhasználók érdekeire tekintettel a díjemelést két lépcsőben hajtja végre, így a költségeket ténylegesen fedező árbevételt biztosító végső, új díjak csak 2021-re alakulnak ki véglegesen” – írta Kollár József.
Tehát a vezérigazgató szerint minden törvényes és szabályos. Sőt igazán még előzékenyek is voltak, mert a feketeleves sűrűjét meghagyták a következő évre.
Egyes költségnövekedések Bahartnál az érintett időszakban
2015. január – vezetők száma 3
Vezérigazgató alapbér 866.830 Ft/hó, prémium max. 70% vezetői pótlék 0 Ft/hó, cafeteria 882.200 Ft/év
Gazdasági ig. alapbér 431.000 Ft/hó, prémium max. 40% vezetői pótlék 50.000 Ft/hó, cafeteria 577.000 Ft/év
Mb. műszaki ig. alapbér 315.000 Ft/hó, prémium max. 20% vezetői pótlék 65.000 Ft/hó, cafeteria 363.750 Ft/év
2019. január – vezetők száma 5
Vezérigazgató alapbér 1 050 000 Ft/hó, prémium max. 100%
Gazd. és strat. vezérigh. alapbér 850 000 Ft/hó, prémium max. 75%
Értékesítési és forg. ig. alapbér 740 000 Ft/hó, prémium max. 50%
Műszaki igazgató alapbér 710 000 Ft hó, prémium max. 50%
Hajózási üz. ig. alapbér 670 000 Ft/hó, prémium max. 50%
Igazgatósági tagok tiszteletdíja
2015. január 70.000 Ft/hó
2020. február 200.000 Ft/hó
Felügyelő Bizottság tagjainak tiszteletdíja
2015. január 64.000 Ft/hó
2020. február 200.000 Ft/hó
Forrás: Bahart
Amennyiben a Bahart vezetői a költségek általuk kialakított megosztása szerint továbbviszik az önálló üzletágakkal kapcsolatos számok szétválasztását, pillanatok alatt kiderülhet, hogy a jelenlegi modellben a személyhajózás, de különösen a közforgalmú kikötők működtetése életképtelen a Balatonnál, egyedül a kompközlekedés fenntartható. S erre alapozva a kormányt képviselő Magyar Turisztikai Ügynökség jövőre arra utasíthatja a cég vezetőit, hogy kezdjenek újabb reorganizációba, aminek keretében adják el akár a keszthelyi, badacsonyi, siófoki, balatonfüredi kikötőt. Nem is szólva a Bahart központjának ma helyet adó siófoki szigetről.
Persze őrült gondolat, de néhány héttel ezelőtt még csopaki, kenesei, akali, fövenyesi kikötő eladása, és a vitorláskikötők kiszervezése is annak tűnt volna.
Győrffy Árpád
•
Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)
Sajnos, kedves Árpád, a kormány kedvezményezettei ellen NINCS orvosság. Előbb csak a hoteleket, kempingeket, majd most kikötőket, hajókat, később az teljes Balatont megveszik, és ha úri kedvük úgy tartja, adnak majd kegyesen 1000 Ft-ért 1 órára fürdési lehetőséget az addig magántulajdonú MINDEN fizetős strandon. Ha ez az ország nagyobbik részének nem tetszik, 2022-ben vagy polgári ellenállással előbb is visszavehetik állampolgári jogaikat, az alapvető szabadságjogokat.