Balatongyörök – Titokban épített kikötő, ami a Vízügy szerint csak beállóhely

A Vízügy szerint szó sincs kikötőről, csak egy beállóhelyet alakítottak ki a rossz minőségű nádas kivágásával - Fotó: Győrffy Árpád

A korábbi ígéretek ellenére megkezdődött az ipari kikötő építése a Szent Mihály-domb mellett, riasztottak bennünket balatongyöröki és vonyarcvashegyi olvasóink. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) cáfolja, hogy kikötő építéséről lenne szó, szerintük ez csak egy beállóhely.

 

Tavaly októberben írtunk arról, hogy a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (KDTVIZIG) és a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) közösen ipari kikötőt építene Balatongyörök határában, Györök és a Vonyarcvashegyhez tartozó Szent Mihály-domb közötti területen. Az első elképzelések szerint a “fekete flottát” befogadó kikötő egyben kőberakó hely is lenne, ahonnan az egész Balatont a vízen keresztül el lehetne látni a partvédműhöz és más építkezésekhez szükséges kővel.

A hatalmas tiltakozást észlelve a kőrakodó hamar kikerült a tervből, a hivatalos megnevezés is szolgálati kikötőre változott. A tiltakozók demonstrációján, majd a Vízügy által meghirdetett fórumokon egyértelművé vált, hogy a helyiek alapvetően mindenféle kikötőt elutasítanak, még kisebb méretről sem akartak tárgyalni. Az előttük kikotort zagy lerakását el tudják fogadni a jelenlegi lerakóban, de azt már nem, hogy a lerakóhoz vezető utat felújítsák, megszélesítsék, mert attól tartanak, hogy akkor végül mégis kőrakodó lesz a Szent Mihály-kápolna közelében.

Dr. Csonki István, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetője a balatongyöröki fórumon azt javasolta, hogy még két fórumon, a később meg is tartott vonyarcvashegyin és egy újabb györökin folytassák az egyeztetést. Az utóbbiból nem lett semmi. Ebben szerepe lehetett annak is, hogy a vonyarci fórumon nem közeledtek az álláspontok.

Ilyen előzmények után robbant be a júliusi algaügy, amire a Vízügy azzal reagált, hogy a korábban legalább másfél évre számolt előkészítési idő helyett néhány nap alatt vízi munkagépeket vonultatott fel Balatongyörökön, és látványosan elkezdték kotorni a Balatont. A kotrás tervezett méretéről korábban megírtuk, az 3,3 százaléka annak, amit az ezredfordulón tíz év alatt a szükségesnek tartott mennyiség egy részeként elvégeztek.

 

Munkában a kotróhajók a györöki partok előtt – Fotó: Győrffy Árpád

Mint kiderült, a kotrás kapcsán került sor az egyszerű halandók által kikötőnek nézett objektum fű alatti megépítésére is. Legalábbis ez derül ki az OVF sajtó osztályától kapott válaszból.

 

A beállóhely augusztus 9-én – Fotó: Győrffy Árpád

– Kikötő építéséről szó sincs. Mint ismeretes, az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) harmadfokú vízminőségi kárelhárítási készültséget rendelt el 2020 július 16-tól a Balaton nyugati medencéjére, mert a vízben a határértéket jelentősen meghaladó klorofill-A szinteket mértek. A Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság a kárelhárítási tevékenységhez szükséges beavatkozásokat végzi, amihez egy fából ácsolt, ideiglenes stéget és beállóhelyet alakítottak ki a logisztika (a hajók üzemanyag-feltöltése, a személyzet beszállása) biztosítására – írták.

 

Miközben a beállóhely már elkészült, a szinte teljes kotróflotta augusztus 14-én, pénteken délben a balatongyöröki hajóállomásnál – Fotó: Győrffy Árpád

Megkérdeztük azt is, rendelkeznek-e az építéshez és a nádas kivágásához megfelelő engedélyekkel?

– A KDTVIZIG a kárelhárítási tevékenységhez szükséges engedélyekkel rendelkezik. A jelenlegi beállóhely kifejezetten az 1970-90-es években vízminőségvédelmi kotrásokhoz kialakított és használt beálló helyén létesült, ahol az igénybevétel elmaradásával nádas települt meg. (Az elhelyezésénél figyelembe vették az érintett nádasterületek minőségét, így a beavatkozás csak IV. és V. osztályú nádast érint.)

 

Tavaly augusztusban még így nézett ki a növényzet a későbbi beállóhely területén – Fotó: Győrffy Árpád

Kíváncsiak voltunk arra is, milyen céllal alakították ki a vitorláskikötő kerítése melletti utat.

Út építése nem történt, a logisztika és a megközelíthetőség biztosítására tolólapos dózer egyengette el a zagytér gátjának talaját.

 

A vitorláskikötő mellett ledózerolt terület – Fotó: Győrffy Árpád

Megkérdeztük azt is, hogy a lakosság tájékoztatása nélkül lezajlott munkákról egyeztettek-e a balatongyöröki és a vonyarcvashegyi önkormányzattal.

– A védelemvezetés természetesen az Önkormányzatokat is tájékoztatta a munkákról, hiszen többek között ők szorgalmazták az azonnali beavatkozást – válaszolta kérdésünkre az OVF sajtó osztálya.

A jelek szerint az érintett önkormányzatok ezeket az információkat megtartották maguknak. Ez derül ki például a Balatongyöröki Hírlevél közelmúltban megjelent számából, ami csak arról ír, hogy megkezdődött az iszap lepel- és mélységi kotrás. A kitermelt anyagot az érvényes működési engedéllyel rendelkező balatongyöröki zagytárolókba helyezik el. A meglévő hat zagytározó kazettából kettőt tudnak használni, a zagygátakat megmagasítják, a cserjés, növényekkel benőtt területet pedig kitisztítják és a kikerülő száraz anyagot egy harmadik kazettába helyezik ki a terület letisztítását követően. A cikkben egy szóval sem említik a nádas kivágását és a “beállóhely” kialakítását.

 

Zagykazetták Balatongyörök határában – Fotó: Győrffy Árpád

 

Ezen a csövön érkezik a lepelkotrásból származó zagy több hete a kazettába – Fotó: Győrffy Árpád

 

Kiegészítés: 2004-ig ilyen vastag csövön tolták az iszapot a tározóba – Fotó: Győrffy Árpád

A fentiek után nem zárható ki, hogy a beállóhely kisebb-nagyobb bővítésével akár a tervezett kikötő is megvalósulhat, ha továbbra is az ígért közvetlen lakossági kontroll lehetősége nélkül végzik a munkát.

Győrffy Árpád

A fentiek kiegészítéseként ajánljuk figyelmükbe a cikkhez kapcsolva egy szakértő olvasónk, Plósz Sándor tájrendező, ökológus hozzászólását

Az OVF felkészítette és rajtra készre állította Györöknél a lepel– és mélykotróit.

Ha egy biológiát szerető középiskolástól megkérdik, hogy az algák milyen formában veszik fel a tápanyagot, az rávágja, hogy „vízben oldott”. Kérdés, hogy akkor mi a fenét keresnek ott a kotrók? Felkavarni az üledéket?, Esetleg megépíteni az ipari kikötőt?, elpusztítani a maradék nádast?, vagy tán ők sem tudják, csak nagy és látványos a csinnadratta.

Pénzkidobás szemfényvesztés az egész.

A szagemberek válaszát, megnyilatkozását kíváncsian várom. Foszformérleget, hivatalos és független analitikát továbbra is mellőzik (ezt már ismerjük).
A szagemberek majd spórákról, azok eltávolításáról beszélnek, spóra az alga túlélőképlete, ha a környezet optimális, akkor őkelme újra szaporodik és vidáman osztódik a víztestben. Ezt mérik klorofillban. Ha meg a sok oldott foszforról beszélnek, az meg visszafolyik a zagytérről a tóba és a kotró csak kavarja.
Ilyen a 22-es csapdája.

Végül még egy kérdés más oldalról. A NASA 2019. augusztus 31-ei űrfelvételén látható, hogy a múlt év augusztusi algásodást okozó szennyezés jelentős része a Szigligeti-öböl nyugati partja mentén csapódott ki.

 

Kérdés: A kotró mi a fenét keres Györök előtt, amikor a valószínűen kicsapódó iszap, szennyezés odébb van.

A téma iránt mélyebben érdeklődők figyelmébe ajánljuk Plósz Sándor “Vízi-mocsárifoszforciklusról – Balaton, Kis-Balaton” című dolgozatát, amit a címre kattintva lehet letölteni

Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!

 

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

Hasznos lehet!

2 Comments on "Balatongyörök – Titokban épített kikötő, ami a Vízügy szerint csak beállóhely"

  1. Győrffy Árpád | 2020.08.20. at 07:48 |

    Tisztelt Sárközy József!
    A tihanyi, zamárdi, szántódi zátonyok – “akadók” – építéshez egy alsóörsi vitorláskikötőben rakodták be a kő jelentős részét. A kő az uzsai bányából származott. https://www.balatontipp.hu/balatoni_hirek/tihanyi-zatonyepites-a-donteshozok-tamogatjak-a-drasztikus-termeszet-atalakitast/
    Egyes hírek szerint az eltemetett kő egy része épületek bontásából – például a földvári kikötőépületéből – származott.
    Győrffy Árpád

  2. Sárközy József | 2020.08.20. at 07:32 |

    Csak azt tudnám, hogy eddig honnan szállították -és hova a követ?

Comments are closed.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva én sem vagyok szerelmes a Cookie-ba, mert nem szeretem, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár