Az Országos Vízügyi Főigazgatóság első alkalommal tartott lakossági fórumot a Balatongyörök és Vonyarcvashegy közé tervezett kikötőről, amit vízi munkaeszközök tárolására és kőberakásra használnának. A jelek szerint óriási hatása volt az elképzelés megismerése után kirobbant felháborodásnak, mert a Vízügy jól érezhetően szűkebbre venné terveit.
Szerdán este a györöki művelődési ház nézőkkel csurig telt nagytermében a helyiek és vonyarciak mellett sok távolabbról érkező érdeklődő is volt. Felvezetésként egy tíz perces filmmel mutatták be, miért van szükség zagyterekre, kőberakóhelyre, a vízen dolgozó különböző eszközökre és ezeknek kikötőre. A filmből az is kiderült, hogy több lehetőséget is megvizsgáltak. Ezek közül a Györök központja és a vonyarcvashegyi Szent Mihály-kápolna között félúton lévő terület az egyedüli, amelyik minden szempontból alkalmas lenne a feladatra, és természetvédelmi, tulajdonjogi akadálya sem lenne a megvalósításnak.
A továbbiakban, még mindig a közönség megszólalása nélkül zajlott a fórum. Az ipari kikötő tervét ismertető október végi cikkünk után a kikötő ellen létrejött Facebook-csoport oldaláról legyűjtött kérdésekre válaszolt a beruházók nevében dr. Csonki István, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság igazgatója, a tervezést végző Viziterv Environ Kft. részéről pedig Alexy Rezső tervezőmérnök.
A hallgatóság a fenti, egy órásra nyúlt bevezető után kapott szót. Bár a hosszú előjátékkel rendesen le lettek fárasztva, így is további másfél órán át záporoztak a kérdések. A válaszadásba Csonki István és Alexy Rezső mellett a Viziterv más munkatársai is bekapcsolódtak. A fórumon jelen volt Láng István, az Országos Vízügyi Főigazgatóság vezetője is, de ő csak csendben figyelte a fejleményeket.
A hallgatóságból megszólalók közül mindenki a helyzete, vérmérséklete szerint kérdezett, vagy többségében inkább tiltakozott a tervezett kikötő és különösen a kőberakás ellen. A hozzászólásokban egyformán előkerültek a természet épségét, a táj szépségét, a turizmus működési lehetőségeit, vagy csak egyáltalán az itt élők nyugalmát féltő érvek.
A bevezető részből és a kérdésekre adott válaszokból is az derült ki, hogy a vízügy taktikája és talán célja is módosult. Fél évvel ezelőtt a kikötő létesítését elsősorban azzal indokolták, hogy meg kell teremteni a feltételeket a tó használatához, karbantartásához kapcsolódó építési munkáknak. Ehhez egy kőberakóhelyre és a “fekete flotta” tárolására alkalmas kikötőre van szükség. A mostani indokok már elsősorban a tó védelméről, az algaveszély elleni fellépésről szóltak.
Mint emlékezhetnek rá, szeptember elején a Balatontipp cikkével országos figyelmet keltve hívtuk fel a figyelmet a Balaton augusztus végi rendkívüli algásodásra. Az algásodás okairól igazi válaszok azóta sem születtek, de a Vízügy mára arra jutott, hogy folytatni kellene a foszforban gazdag, s ezzel az algásodást elősegítő iszap 2004-ben leállított kotrását a györöki partok előtt, illetve a keszthelyi-medencében. A munka folytatásához a vízről és szárazföldről is megfelelően megközelíthető zagytérre, illetve az eszközöknek kikötőre van szükség.
Változott a Vízügy álláspontja a lakosság bevonásával kapcsolatban is. Fél évvel ezelőtt még csak egyirányú tájékoztatásra gondoltak, beleszólási lehetőséget nem igazán kínáltak. Vélhetően az ipari kikötő tervéről hírt adó októberi cikkünk gerjesztette nagy felzúdulásnak is köszönhetően most már nem csak tájékoztatásról, hanem kompromisszum keresésről volt szó.
A két óra harminckét perces fórumról csak nagyon hosszan lehetne minden érdekes részt közzétenni, ezért ezzel nem is próbálkozom. Egyedül Csonki István megszólalásaiból idéznék két részt, ami talán megmutatja, milyen folytatásra számíthatunk. Persze semmi sem biztos. Hisz mint elmondta, többen hozzák a döntéseket, és ő csak egy közülük.
– Azt fogadják el, hogy kell zagytér – mondta egyik válaszában az igazgató. – S ahhoz, hogy ez a zagytér működjön, az anyagot el kell szállítanom, hogy új jöhessen a helyébe. Ezt vasúton és közúton lehet ki- és beszállítani. A három méteres rossz minőségű utat, ha felújítjuk hat méteresre, az baj?
– Baj! – kiáltották be többen. Mint később elmondták, attól tartanak, hogy egy, a mostaninál jobb úton később akár kőszállító teherautók is érkezhetnek.
– A kőberakót teljes egészében el kell felejteni, mert biztos, hogy ekkora ellenállásba ütközik – tért vissza a kérdéshez az utolsó hozzászólásában Csonki István, majd így folytatta. – Én azt szoktam mondani erre, hogy a Vízügy nem dolgozik kővel. Én nem építek partvédőművet, nem építek kikötőt, nem az én érdekeimet szolgálja. Van ilyen igény, a turisztikai fejlesztésekhez, a kikötőfejlesztésekhez kő kell, az önkormányzatok is erőltetik egy csomó helyen. Úgy néz ki, hogy ezt az igényt itt nem lehet kielégíteni. Én legalábbis azt fogom javasolni, hogy vegyük ki ebből a tervből. (Nagy taps)
A kikötő lehetőségét továbbra sem zárnám ki. Azt mondom, hogy a méretéből biztosan le kell venni, ilyen nagy méretű nem valósulhat meg. De valamilyen módon ezt nem vetném el. Ehhez kérek még egy kis időt.
Várjuk meg még a vonyarci lakossági fórumot, és utána legyen még egy majd Györökön, ha önök úgy döntenek, hogy hajlandóak még velem beszélgetni tovább. Én azt ígérem meg, hogy ha körbejártuk, akkor még mindig a beadás előtt csináljunk még egy kört. (Taps.)
A következő kör január 29-én 17:30-kor lesz a Vonyarcvashegyen a Fő utca 84. szám alatt található Eötvös Károly Általános Iskolában.
Győrffy Árpád
•
Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)