Száznyolcvan veteránjármű vett részt vasárnap a 8. alkalommal megrendezett Balatonfűzfői Veterán Jármű Találkozón, ami egyre fontosabb szerepet tölt be a település határon túli népszerűsítésében is.
A program eredetileg a gombócfesztivál egyik elemeként indult, később önálló rendezvény lett belőle a Fövenystrand melletti parkban. Az első találkozókat még Kreitli Ferenc, egy lokálpatrióta helyi mérnök szervezte, aki nagy rajongója volt a veterán járműveknek – mesélte Marton Béla polgármester. Nyugdíjas korában fordult az öreg motorok felé. Ha kellett, megtervezte és legyártatta a hiányzó alkatrészeket. Erről a tudásáról aztán országszerte ismertté vált, sokaknak segített.
Más motorszerető emberekkel mintegy 15 éve alakult ki egy lazább csoportjuk, amit később hivatalos egyesületként is bejegyeztettek. Balatonfűzfői Veterán Autós és Motoros Egyesület Kreitli Ferenc néhány évvel ezelőtti halála után felvette a nevét, és minden nyáron Balaton-felvidéki túrát is szerveznek a nevével.
A minden évben augusztus elején megrendezett fűzői veteránjármű találkozó egyre népszerűbb. Különösen a motorosok kedvelik, az idén a 180 járműből több mint 110 kétkerekű volt. A legidősebb jármű, egy oldalkocsis Zündapp 75 éves volt, nála csak az egyik motoros volt öregebb a 84 éves korával. Az idén is többen jöttek a határon túlról is, főleg a Csallóközben népszerű a program. A legtávolabbi vendég így is itthoni volt, Debrecenből érkezett.
Mivel ennyi járművet lehetetlen sorra venni, három, sokak szerint érdekes motort mutatok be kicsit részletesebben is.
A találkozó ilyen érdekessége volt egy 1953-ban gyártott 500 köbcentis Jawa, mivel viszonylag keveset gyártottak belőle. A motor a szakmai zsűri érdeklődését is felkeltette, és ezt választották meg a találkozó legszebb motorjának.
Farkas Miklós 2009-ben jutott hozzá romhalmaz állapotban, 2014-re sikerült működőképes állapotba hozni a motort. Akár 150-160 kilométeres sebességgel is elmegy, de 90-100 fölött nagyon vibrál.
– Szétveri a csuklómat, még a fogkövet is leszedné, annyira erős a motorvibráció. Több blokkom is van, de ugyanezt csinálja mindegyik. Hajtókarostól 42 kilogramm benne a főtengely. Az ha forog, visz mindent. Nem lehet vele mit tenni. Nem egy kiforrott modell. Szerencsére 70-80 körül nagyon szépen megy, így több száz kilométert is le lehet vele utazni – mondta a motor gazdája.
Nálunk ritka motorok közé tartozott Vörös János AWO 425S tipusú Simson motorja is. Bár az NDK-s csodajármű 1950-es években a világ számos országába eljutott, mi kimaradtunk ebből. A motort 1950-ben fejlesztették ki, ugyanakkor, amikor a BMW R25-öt. Mivel abban az időben mindkét gyár szovjet irányítás alatt állt, igazán nem is csodálkozhatunk a hasonlóságon. Vörös János gépét 1959-ben gyártották. A 246 köbcentis, 14 lóerős motor négyütemű, hosszanti főtengellyel, különálló kuplungszerkezettel, kardánhajtással működik.
Vörös János két éve használja a motort, azóta 11 ezer kilométert tett bele.
– Olyan nyugdíjas motor. Kicsit lomha, lusta, lassan gyorsul, de ha eléri a 80-90-es tempót, akkor a világ végéig el lehet vele menni – mondta a tulajdonos.
A találkozó legidősebb járműve egy Zündapp KS750-es motor volt. Mint a tulajdonos, Spang Tibor elmondta, a járművet a német hadsereg kiírása alapján készítették el az 1930-as évek végén.
A tender legfontosabb feltételei közé tartozott, hogy a motornak három személyt kell szállítania teljes menetfelszerelésben, géppuskával, lőszerekkel tartósan 80 kilométeres óránkénti sebességgel. Ugyanakkor 4 kilométeres sebességre is képesnek kellett lennie a menetelő katonákhoz szabva. Fontos szempont volt a terepjáró képesség is. A tendert a Zündapp nyerte, de a BMW is bekapcsolódhatott úgy a gyártásba, hogy a fontosabb alkatrészeknek csereszabatosnak kell lenni.
A 751 köbcentis, 26 lóerős motor kardántengelyes, az oldalkocsi is így kapja a hajtást difizárral. A sebességváltóban négy előre és egy hátra fokozat van. Az olajfékek elől-hátul dupla kulcsosak. A végsebessége 105 kilométer/óra. A hegymászóképessége 70 százalékos emelkedőig! A személyek mellett egy géppuskát vagy golyószórót tud szállítani, amivel akár menet közben lőni is lehet. Egy középen kinyúló vonóhorogra lőszer szállító utánfutót lehetett kapcsolni, de akár kisebb löveget, vagy gulyáságyút is rá lehetett akasztani. A motorból 18 ezer készült, az első komolyabb bevetése Afrikában volt Rommel seregében.
Ez a példány 25 éve került Spang Tiborhoz, és nyolc éve folyamatosan műszaki vizsgával működik. Gondja igazán nem volt vele egészen az idén márciusig, amikor kettétört a motor főtengelye. Egy saját gyártású főtengely került a helyére a korábbinál erősebb csapágyazással.
A találkozón az idén is volt járműszépségverseny. Sok autós és motoros vett részt várost bejáró Kreitli Ferenc emléktúrán is.
Az érdeklődők délután városnéző időutazásra is benevezhettek. Még választani is lehetett, hogy “farossal”, azaz Ikarus 55-ös busszal, vagy egy Csepel D 420 teherautó platóján utaznak.
Győrffy Árpád
Ha tetszett, egy lájkkal, vagy megosztással ajánlja ismerőseinek is az írást!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! (Adatvédelmi szabályzatunkat itt olvashatja)