Néhány napon át úgy nézett ki, hogy komoly háború alakulhat ki Balatonfüred és a járdán, téren való parkolás miatt vegzált motorosok között. Egyesek már a város bojkottálását is meghirdették, de mostanra csillapodni látszanak a kedélyek.
Az ügyet a motorage.hu szerkesztője, Amrein László robbantotta ki a Balatonfürednek nem kell a motorosok pénze??? című írásával, amiben saját tapasztalatai mellett a Facebookról gyűjtött motoros véleményeket adta közre.
“Nem értem a balatonfüredi önkormányzat hozzáállását a turizmushoz (főleg ennél az idei necces szezonkezdésnél), ugyanis az utóbbi 2 hétben ma már harmadszor futottam bele olyan FB beírásba, ahol azt „panaszolták” a motorosok, hogy Balatonfüreden, a sétányon nem tűrik meg a motorosokat, akik a járdán parkolnak. Vagy a közterületesek, vagy a rendőrök úgymond elzavarják őket, büntetéssel fenyegetőznek” – írta
“A Tagore sétány előtti nagy térről elzavartak vagy húsz motorost, akik szemmel láthatóan nem tudták mit kezdjenek magukkal ezután.. Mi autóval parkolót kerestünk, aztán gyalog visszamentünk a butiksorra. Ott egyszer csak láttuk, hogy járőrautó áll villogva, két járőr fényképez négy motort, amelyek a sok-sok éve motoros parkolóként használt sárga “műkavics” sávon parkoltak. Kérdeztem az egyik járőrt, hogy mi a gond velük, azt mondta, hogy helyi önkormányzati rendelet alapján nem lehet itt gépjármű (sem tábla, sem felfestés nem figyelmeztet a rendeletre). Na,most egy kérdésem van…Balatonfüred nem kíván több motoros vendéget látni???? AsszenY főszezonban napi 300-500 motorostól esnek majd el a vendéglátósok” – idézte az egyik fészbukos hozzászólást.
De saját tapasztalata is volt az ilyen eljárásokról. “Beültünk kajálni a kikötő egyik éttermébe, ahol több, mint egy órát biztos eltöltöttünk, aztán visszaballagtunk a motorokhoz, hogy Keszthely felé megkerüljük a balcsit. Öltözködés közben jött oda hozzánk egy rendőr, aki azt mondta, hogy tilos helyen parkolunk, ezért a rendszerükbe rögzítették mind a négy motor rendszámát, és, ha még egyszer ilyen előfordul, akkor figyelmeztetés nélkül postán fogjuk kapni a büntetési csekket automatikusan”
A szerző ekkor gondolta tovább az írása címében feltett kérdést, hogy Balatonfürednek kell-e a motorosok pénze. Egy válaszlehetőséggel is előállt. “ha tényleg helyi önkormányzati rendelet miatt „marják el” a motorosokat, akkor csak gratulálni tudok a vezetőségnek, hiszen a turisztikai szezonban a motoros társadalom nem kis pénzt hagy a Balatonon! Pl. mi csak egy gyors pizzára álltunk meg, és így is több, mint 15.000 Ft-ot hagytunk ott! Egy szezon alatt szerintem a motorosok elég komoly pénzeket hagynak az éttermekben, cukrászdákban, butikokban, stb. De, ha Balatonfürednek nem kell ez a bevétel, a motorosok majd szépen megállnak másik városban, ott is el tudják költeni a pénzüket! Ha minél több ilyen atrocitás ér bennünket ott, az elég hamar elterjed, és majd szépen leszokunk a balatonfüredi megállásról!” – írta.
Később maga is meglepődött, hogy cikke hatására milyen polémia alakult ki a motorosok körében. Voltak, akik arra jutottak, szervezett bojkottal kellene a füredi önkormányzatot jobb belátásra bírni.
Egy másik motoros, Medve az ondroad.hu oldalon kapcsolódott a vitához. Már a címben leszögezi, hogy szerinte a bojkott nem megoldás. “Balatonfüred tipikusan az egyik “legalább egy szezonban egyszer” célpont, a Tagore sétányon tavasztól őszig legkevesebb tucatjával állnak a motorok. Annak is leginkább a kimenő végén, a kikötőnél. Csakhogy egyre másra érkeznek a sztorik: a közeg cseszteti a megálló motorosokat. Több se kellett, meg is született a bojkott kampány… De tényleg ez volna a jó megoldás? Hogy Balatonfüred egy amolyan motoros bojkott áldozatává váljon, és soha többé ne tegyük be a lábunkat a sétányra? Őszintén úgy gondolom, hogy nem. Leginkább most nem. Ha így teszel, nem a város vezetését leckézteted, és még csak nem is a rendőr vagy a közterület felügyelő figyelmét hívod fel arra, hogy ugyan, hagyjanak már minket békén. Ezzel az akcióval a fagyist bünteted, meg az étterem tulajdonost és a butikost. Mert szerinted kinek fog fájni az a bevételkiesés, ami így fellép?” – írta.
Két nappal később a vitát elindító Amrein László adta közre annak a levelezésnek a részleteit, ami Csapó Zoltán Zsolt, a Motorosok Érdekvédelmi Egyesület elnöke és Bóka István balatonfüredi polgármester között zajlott a kérdésről.
„Szeretnénk megnyugtató megoldást találni rövid- és hosszútávon a sétányt használó gyalogosok és a városunkba látogató motorosok közmegelégedésére. Reméljük, ez a megnyugtató megoldás mielőbb megszülethet. Természetesen szeretettel várunk továbbra is Balatonfüredre mindenkit, így a motorosokat is”- idézik a polgármester reagálását.
Csapó Zoltán Zsolt a válasz alapján türelmet és megértést kért a motorosoktól, míg megoldják a helyzetet. “Erre a kis időre, kérnék minden motorost arra, hogy a legnagyobb odafigyeléssel közlekedjen Füreden (IS) és amennyiben lehetséges, kerüljünk mindenféle olyan dolgot, ami etikailag és morálisan nem elfogadható, vigyázzunk a kiépített környezetre és a gyalogosok nyugalmára” – kérte többek között a motorosoktól.
A reagálások szerint nem mindenki veszi komolynak a sikert, van aki sima lenyugtatásnak veszi a választ, hogy a kérdés lekerüljön napirendről.
A konfliktus alapja az a 2015-ös helyi jogszabály, amiben a balatonfüredi önkormányzat egyedileg szabályozta a Tagore sétány és környékének rendjét. A rendelet szerint a Tagore sétány, a Gyógy tér, a Széchenyi park, a Vitorlás tér és a Zákonyi sétány területére csak áruszállítás és rendezvényekkel kapcsolatos feladatok ellátása esetén és csak polgármesteri engedéllyel lehet bejtani, parkolni. Egyébként mindenféle jármű behajtása és parkírozása tilos.
Amennyiben komolyan vesszük a fentieket, akkor ez nem csak a motorosokat érintheti. Ha a füredi közterület felügyelők, vagy rendőrök egy nap úgy kelnek fel, akkor akár azokat a bicikliseket is megbüntethetik, akik a Balatoni Bringakör Vitorlás téren átvezető szakaszán nem tolják, vagy nem kézben viszik a biciklijüket, illetve a felsorolt területeken parkolnak a kerékpárokkal.
A füredi motoros mizéria megoldásánál fontos kérdés lehet, hogy a balatonfüredi helyi szabályok hogyan egyeztethetők össze a felsőbb szintű jogszabályokkal.
A KRESZ szerint járdán akkor szabad megállni, várakozni, ha jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el; a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg. Bár a KRESZ azt is rögzíti, hogy megállni, várakozni csak akkor szabad, ha azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi. Ugyanakkor egy következő pontban kimondja azt is, hogy a járdán a kerékpár, a kétkerekű segédmotoros kerékpár és a kétkerekű motorkerékpár a korábban írt egyéb feltételek fennállása esetén akkor is megállhat, várakozhat, ha a megállást jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi meg.
Persze kérdés az is, hogy Füreden mit tekinthetünk járdának.
Győrffy Árpád
•
Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)
Szerintem nem az a baj,hogy megállnak a járdán mert a legtöbb ember még gyönyőrködik is a sok műremeken,inkább ahogy viselkednek motorbőgetés stb.Tisztelet a kivételnek:egy öreg motoros.