A Rapidophen Ventilo 28-as katamarán győzelmével zárult a Magyar Vitorlás Szövetség évadnyitó nagyhajós versenye szombaton. A hagyományos balatonfüredi Vitorlabontó ünnepségen egyúttal megünnepelték a Kishamis cutter 120., a Helka és a Kelén 125. születésnapját is.
A Vitorlabontó nyitányaként az Ajka Városi Bányász Fúvószenekar és Mazsorettcsoport adott műsort, majd a Sforzato Rézfúvós Quartet játszott több darabot.
Mivel a vitorlabontón ünnepelték a két legidősebb balatoni hajó, a Helka és Kelén forgalomba állásának 125. évfordulóját, a névadó Helka hercegkisasszony és Kelén pásztorfiú reménytelen szerelmének legendáját Kéri Kitty színművész, a füredi Kisfaludy színház vezetője olvasta fel.
Az új vitorlásévadot és az idén 120. születésnapját ünneplő Kishamis vitorlást elsőként Bóka István füredi polgármester köszöntötte.
A Kishamist 1896-ban a Széchenyi család építtette a balatonfüredi hajóépítő műhelyben. A mileniumi programokra várt Sisi előtt akartak bűszkélkedni vele. Az első tulajdonosa Széchenyi Emil volt. A hajót évtizedek óta Hrehuss György irányítja, aki először 53 évvel ezelőtt került be a Kishamis legénységébe.
Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke beszélt arról, hogy soha nem volt ennyire sikeres évük, mint tavaly, mert két szörfös és három vitorlázó nyert olimpiai kvótát Rióba. Megvan a lehetőség arra, hogy mindenképpen pontot szerezzenek, de talán érmet is az idei olimpián. Az idei év sok kihívást tartogat itthon is, amihez jó időt, jó szelet kívánt.
A vitorlás évadot Szabó Bence, a Magyar Olimpiai Bizottság főtitkára nyitotta meg. Majd a több évtizedes hagyomány szerint felvonták a nemzeti zászlót a Kishamis árbócára, és a vitorlásról koszorút dobtak a Balatonba, hogy a tó jóindulatát kérjék a vitorlázóknak.
A Vitorlabontó ünnepség valódi vitorlabontással, az MVSZ nagyhajós évadnyitó versenyével folytatódott pontosan délben. A DO-Q-MENT Nagydíjra 150 vitorlás nevezett. A Kishamis az idén nem volt a nevezők között.
A verseny a Füred-Alsóörs-Tihany-Füred útvonalon zajlott. Az abszolút győzelmet a Rapidophen Ventilo 28-as katamarán szerezte meg. A kormányos Váradi Szabó Gábor volt, a legénységet a nevezés szerint Jankovics Gábor, Petheő Tamás alkotta. Az idejüket sajnos nem találtuk a verseny dokumentumai között, ahogy a többi katamaránét sem.
A szervezők tájékoztatása szerint másodikként az Extreme 40-es ért célba, de ők visszaléptek, mert hibáztak a tihanyi pályajelnél. A második helyen így hivatalosan a Black Jack (SL 33) katamarán végzett Nagy R. (Rozsda) Attila vezetésével. A harmadik pedig a Szárnyas Kenguru nevű Nacra 21-es katamarán Diószegi Zoltánnal és Székely Andrással a fedélzetén.
Az egytestű hajók közül leggyorsabb a Raffica Libera volt. A Király Zsolt kormányossal versenyző csapat 1 óra 28 perc alatt tette meg az utat.
A klasszikus építésű vitorlások közül a Lillafüred 75-ös Cirkáló ért be elsőként Detre Szabolcs kormányossal, az idejük 1 óra 48 perc volt.
Eredetileg kishajós versenyt is terveztek, a jelentkezők alacsony száma miatt egy nappal korábban lefújták.
Kép és szöveg Győrffy Árpád
Itt is feliratkozhat a hírlevelünkre