Balatonfüred – A rossz idő ellenére is sokan megcsodálták az öreg kocsikat a Tagore-szalonban

A zsűri éppen egy 1959-es Chevrolet Impala Sport Cupe-t vizitál. A szárnyas csajvadászt a szlovák tulajdonos tavaly is bemutatta Füreden - Fotó: Győrffy Árpád

Az idén is sok gyönyörű autót láthattak, akik a rossz idő ellenére is elmentek a Tagore sétányra a Balatonfüred Concours d’Elegance autókiállításra. Igaz, erre csak szombaton volt lehetőség, mert a vasárnapi bemutatót a tovább romló idő miatt már a Zákonyi utcai mélygarázsban tartották.

 

A kiállítási katalógus számozása szerint eredetileg 56 autó mutatkozott volna be, de az idő és az esetleges műszaki gondok miatt néhány lapot kivettek a sorból. Igaz, közben több nem tervezett kocsi is érkezett. A látnivaló nem csak bőséges volt, hanem nagyon színes is, sok érdekességet láthattunk az autózás első évszázadából. A múlt a legtávolabbi pontját egy Aster 16/20 LE Tonneau jelentette, ami az idén ünnepli 115. születésnapját.

Az alábbiakban betűrend szerint válogatok a kiállított kocsikból. Ez alól csak a bemutató nagydíjasával, a Best of Show díjat elnyerő 112 éves Lorraine-Dietrich VVM/CI kocsival teszek kivételt, ami a sor elejére került.

 

A szervezők már előre sejthették az eredményt, mert a fődíjas Lorraine-Dietrich VVM/CI a kiállításon is eleve a főhelyre került. Az 1907-ben készült hintószerű francia túrakocsit egy soros, négyhengeres, 3 literes, 15 lóerős motor hajtja, a tengelytáv 3010 mm. A kocsit cseh tulajdonosa restauráltatta – Fotó: Győrffy Árpád

 

Az 1953-as gyártású Alfa Romeo 1900 elnyerte a Gyöngyszemek Itáliából díjat és a Totalcar különdíját. Soros, négyhengeres, 1,9 literes, 100 lóerős motor hajtja, szlovén tulajdonos hozta Füredre – Fotó: Győrffy Árpád

 

Az 1904-es francia gyártású Aster 16/20 LE Tonneau-t soros, négyhengeres, 2,7 literes, 20 lóerős motor hajtja. Hollandiából érkezett, így elnyerte a legmesszebbről érkező és a legöregebb autó különdíját – Fotó: Győrffy Árpád

 

Valószínűleg jó műszaki felkészültség kell az Aster 16/20 LE Tonneau “műszerfalának” kezeléséhez – Fotó: Győrffy Árpád

 

Ennek a velem egy idős BMW 502-esnek csak emléklap jutott, nekem tetszett. 3,2 literes V8-as, 120 lóerős motor hatja. 0-100 km/h sebességre 15 másodperc alatt gyorsult, s akár 170 km/h-val is tudott robogni a „Barokk Angyal” – a Kaáli Autó-Motor Múzeum hozta Füredre – Fotó: Győrffy Árpád

 

Az 1959-ben gyártott Cadillac Fleetwood 60 Specialt 6,4 literes 325 lóerős V8-as motor hajtja. A tengelytávja közel húsz centivel nagyobb a Lorraine-Dietrich-énél. Szlovákiai tulajdonosa hozta Füredre, ahol a Különleges luxus kategória díjat nyerte vele – Fotó: Győrffy Árpád

 

Az 1979-ben gyártott Chevrolet Corvette C3 is Szlovákiából érkezett. 5,7 literes, 213 lóerős V8-as motor hajtja. A VGT Capital különdíját kapta – Fotó: Győrffy Árpád

 

Az 1959-ben gyártott amerikai Chevrolet Impala Sport Coupé tengelytávja egy centivel nagyobb a győztes Lorraine-Dietrich-énél. Az 5,3 méter hosszú kocsit egy 5,7 literes, 250 lóerős V8-as motor hajtja. Szlovák tulajdonosa másodszor mutatta be Füreden. Az idén elnyerte vele az amerikai “Családok kincse” díjat (Az idei eredménylistán 1960-as évjáratúként szerepel.) – Fotó: Győrffy Árpád

 

A zsűri a festéstől a kárpitokig minden átnézett. Itt épp egy 1968-ban gyártott amerikai Chrysler 300-as 7,2, literes 355 lóerős V8-as motorjánál vizsgálódnak. A szlovák tulajdonos végül csak emléklapot kapott – Fotó: Győrffy Árpád

 

Ez az 1952-ben Franciaországban gyártott Citroen 11 BN is csak emléklapot hozott magyar tulajdonosának. Ez volt az első „modern” automobil: önhordó szerkezetű, elsőkerék-hajtású, fogasléces kormánykerékkel, független kerékfelfüggesztéssel – írják az ismertetőben – Fotó: Győrffy Árpád

 

A magyar tulajdonban lévő 1924-es gyártású francia Citroën 5CV kocsit soros, négyhengeres, 856 cm3-es, 11 lóerős motor viszi. A modell elektromos indítóberendezést kapott, s a könnyű kezelhetőséggel elsősorban hölgyeknek szánták. A 60 km/h végsebesség kevésbé volt lényeges, mint az öt literes átlagfogyasztás és a szép vonalú, nyitott karosszéria. A BYC különdíját kapta – Fotó: Győrffy Árpád

 

A szervezők különdíját nyerte el ez az 1931-ben Németországban gyártott Dixi DA-4-es, amit soros, négyhengeres, 748 cm3-es, 15 lóerős motor hajt. Magyar tulajdonban van. Az autót a Balatonfüred Concours d’Elegance régi támogatója, a nemrég elhunyt Gonda Gábor újította fel. Tervei szerint személyesen hozta volna el az idei rendezvényre – írják az ismertetőben – Fotó: Győrffy Árpád

 

A Belgiumban 1914-ben gyártott F.N. 1950 “A sárgaréz csillogása” kategóriadíjat nyerte magyar tulajdonosainak. A 2,9 méteres tengelytávú járművet soros, négyhengeres, 1950 cm3-es, 18 lóerős motor hajtja – Fotó: Győrffy Árpád

 

Ezt az üvegszálas karosszériával készített, a kiállításon esőállóvá tett Competition Falcont 1954-ben gyártották az Egyesült Királyságban. Ez az osztrák tulajdonban lévő darab soros, négyhengeres, 1,2 literes, 36 lóerős motorral rendelkezik, de akár háromszor ekkora erejű motorral is meg lehetett venni. Az MKB Bank különdíját kapta – Fotó: Győrffy Árpád

 

Az Amerikában 1915-ben gyártott Ford Model T Speedstert soros, négyhengeres, 2,9 literes, 20 lóerős motor hajtja. A magyar tulajdonú kocsi restaurálása nemrég fejeződött be. A kiállításon a A következő generáció díja címet kapta – Fotó: Győrffy Árpád

 

Így néz ki a sportosított T Modell műszerfala és a szélvédő helyett alkalmazott kis üveglap a vezető arca előtt – Fotó: Győrffy Árpád

 

Lengyelországból érkezett és ott is készített 1963-ban a Siyrena 102-es autót. A népautónak szánt, fa vázra épülő, részben a Warszawa alkatrészeit használó kocsit 744 cm3-es, 27 lóerős kétütemű motorral gyártották 1957-83 között. A jármű a FIVA különdíját és a hölgyek közönségdíját kapta – Fotó: Győrffy Árpád

 

A magyar tulajdonban lévő GAZ 13 Csajka kocsit 1976-ban gyártották a Szovjetunióban. A tengelytávja 3,25 méter, a hossza 5,6 méter. 5,5 literes, 195 lóerős V8-as motor viszi. A kiállításon a MAVAMSZ különdíját kapta – Fotó: Győrffy Árpád

 

Romániából érkezett ez az olasz gyártású 1967-es Ghia 450 SS kabrió, aminek működés közben is láthattuk 4,5 literes, 238 lóerős V8-as motorját. A Ceauto Classic különdíját és a férfi látogatók közönségdíját kapta – Fotó: Győrffy Árpád

 

A “Brit sportkocsik” kategóriadíjat kapta ez az 1932-ben Nagy-Britanniában készített Invicta 12/100-as. A kocsit soros, négyhengeres, 1,7 literes, 120 lóerős motor viszi. A cseh tulajdonban lévő kocsi tengelytávja 3,6 méter – Fotó: Győrffy Árpád

 

Szlovákiai tulajdonos hozta ezt az 1966-ban az Egyesült Királyságban gyártott Jaguar E-Type gépkocsit, amit soros, hathengeres, 4,2 literes 300 lóerős motor hajt. Pavel Arpai E-type kupéja a három Weber DCOE 45 porlasztónak köszönhetően 300 lóerő teljesítményű, s 241 km/h végsebességre képes. A kiállításon emléklapot kapott – Fotó: Győrffy Árpád

 

Az európai “Családok kincse” díjat kapta ez az 1960-ban Nyugat-Németországban gyártott Olympia Record P1-es autó. A Bulgáriából érkezett kocsit soros, négyhengeres, 1,7 literes, 55 lóerős motor hajtja. Jelenleg a 3. tulajdonosa és eredeti motorja van. Még Blaha Lujzának is tetszett – Fotó: Győrffy Árpád

 

Ez az 1929-ben Amerikában gyártott Pontiac Big Six csak emléklapot kapott. Soros, hathengeres, 3,3 literes, 60 lóerős motor hajtja. Szlovákiai gazdája hozta Füredre – Fotó: Győrffy Árpád

 

Az Egyesült Királyságban gyártották 1954-ben ezt Riley RME modellt, amit soros, négyhengeres, 1,5 literes, 54 lóerős motor hajtott. Füredre Ausztriából érkezett, az MTÜ különdíját kapta – Fotó: Győrffy Árpád

 

A Kőrösi Csoma Sándor szobra előtt álló Škoda 1000 MB “A legjobban megőrzött autó” díját kapta. A magyar tulajdonban lévő kocsit 1966-ban gyártották Csehszlovákiában. Soros, négyhengeres, 1 literes, 45 lóerős motor hajtja – Fotó: Győrffy Árpád

 

“Autóipar a vasfüggöny mögött” kategóriadíjat kapta ez az 1957-ben Csehszlovákiában gyártott Škoda Spartak 440. A soros, négyhengeres, 1 literes, 40 lóerős motorral hajtott családi autó szlovákiai tulajdonossal érkezett – az Octavia és a Felicia elődje – Fotó: Győrffy Árpád

 

Ezt a Tatra 54-est 1931-ben gyártották Csehszlovákiában. Négyhengeres, 1,7 literes, 24 lóerős boxermotor hajtja. A képen a cseh tulajdonossal. Jirí Vermirovsky családja 1938-ban vásárolta a kocsit, amelyet 1972-ig rendszeresen használtak. Akkor a biztonsági előírások miatt garázsba került az autó, amely egy 1997-es árvízben megsérült. A helyreállítás közel 14 évig tartott. 2011-ben első tesztet követően az autót ellopták, de a rendőrség megtalálta az elkövetőket. Füreden emléklapot kaptak, tőlem az egyik tudósítói különdíjat – Fotó: Győrffy Árpád

 

Bátor Tábor különdíját kapta ez a Nyugat-Németországban 1959-ben gyártott Volkswagen Karmann Ghia. Négyhengeres, 1,2 literes, 38 lóerős boxermotor hajtja. Füredre Bulgáriából érkezett – Fotó: Győrffy Árpád

 

Az “Extra autók” kategória díját kapta ez a Svédországban 1983-ban gyártott Volvo 245T. A kocsit soros, négyhengeres, 2,3 literes, 120 lóerős motor hajtja. A tengelytávja 337 centiméter, a hossza 5,6 méter. Készült 11 személyes változat is belőle, amely az iskolabuszok alternatívája volt. A kilencszemélyes alapmodellt előszeretettel használták a repülőtereken. Az 1980-as években a MALÉV Air Tours gyakran vitt utasokat egy ilyen járművel a reptér és a szálloda között, sőt városnézésre is – Fotó: Győrffy Árpád

 

A Kitartás különdíjat kapta az osztrák Martin Schwed és párja, akik eredetileg egy 1927-es Chevrolet Capitollal jöttek volna, de a kocsi karambolja miatt erre nem volt lehetőség. “Váltókocsiként” egy 1967-es Volkswagen Pickuppal jöttek végül Füredre. Az öltözet maradt a chevys – a lelkiismeretességért egy tudósítói különdíj mindenképp kijár nekik is – Fotó: Győrffy Árpád

Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!

 

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva én sem vagyok szerelmes a Cookie-ba, mert nem szeretem, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár