Balatonfenyves – Sok a kérdés az épülő kikötőcentrum kapcsán – 2015.04.22.
A több éves várakozás után gyors ütemben épül az új kikötőcentrum Balatonfenyves központjában, a Rigó-árok torkolatánál. Lassan elkészülnek a mólók alapját adó kőszórások és már a parti szálloda falai is állnak.
A tó körüli biciklizésnél a Rigó-árok torkolata egyik kedvenc helyem volt. A Mária utcát a Kölcsey utcától elválasztó hídról szinte minden napszakban szép fotót lehetett készíteni az árok és a kikötött csónakok festői látványáról. Mára kicsit átalakult a kép, mert az építkezés közvetlenül érinti ezt a részt is.
A Rigó-árok torkolata így nézett ki a hídról az építkezés előtt
A Balaton felől ma ugyanez a rész ilyen képet mutat
Az igazán nagy változás az árok torkolatánál látható. Innen indul a Balatonba a mintegy fél kilométerre benyúló nyugati mólószár.
A cég honlapjának tűnő sunmarine hu oldalon az alábbi adatokkal mutatják be a tervezett kikötőt
A fenékszint a kikötőben -1,5 méter (101,9 m B.I), ami legalacsonyabb szabályozási vízszintnél 2,2 méteres vízmélységet, biztosít.
A terméskőből épülő K-i móló teljes hossza 460 + 90 m, koronaszélessége 330 + 70 cm, koronaszintje +180 cm. A személyhajó-kikötőnél a szélesség 430 + 70 c m-re, a magasság +230 cm-re nő.
A Ny-i móló is terméskőből készül, hossza 570 m, koronaszélessége 330 + 70 cm, koronaszintje +180 cm, a parti csatlakozást 15 m hosszan lábakon álló hídszerkezet biztosítja a nádas védelmének érdekében.
A hajók úszómólókhoz kötnek ki, melyek fel lesznek szerelve a kikötést és a kommunális ellátást (víz, villany, TV) biztosító berendezésekkel.
Mindkét móló kikötő felőli részén közforgalmú sétány lesz. A korábbi helyszínrajzi elrendezéshez képest további változás, hogy a belső kőmóló nem épül meg és a helyi egyesület csónakjai és vitorlás hajói a keleti mólóhoz csatlakozó 2 db úszóstéghez kötnek ki.
A vitorlások vízre- illetve partja juttatását egy hagyományos, 5 x 15 m-es sólya segíti.
A látványtervek szerint a torkolat másik oldaláról, a nyugati mólóval párhuzamosan indulna a hasonlóan messze benyúló keleti móló. A kettő között a tervek szerint 350 vitorlást és több úszóházat tudnak majd elhelyezni, lehetőség lesz személyszállító hajók kikötésére is.
A kikötő látványterve – forrás: sunmarine.hu
Lombár Gábor polgármester két hete az MTI-nek többek között arról beszélt, hogy a szomszédos szabadstrand profitál majd a megépülő mólószárakból, mert azok bevezetik a tó belsejébe a Rigó-árokból érkező huminsavas, egészségre ártalmatlan, de kellemetlen színű és szagú vizet. Így a Nagyberekből időnként kipumpált víz kevésbé zavarja majd a fürdőzőket – mondta a polgármester.
Amit én vasárnap láttam, az kicsit (még) eltér a látványtervektől és a polgármester által elmondottaktól. A megépült töltések nem U-alakot alkotnak a parttal bezárólag, hanem egy a part felől jobb lábát vesztett H-betűt formáznak.
A látványterv kis átalakításával lehet szemléltetni a jelenlegi állapotot
Ugyanez egy vasárnap készített fotón – a képen a nyugati móló és a két szárny közötti átkötő látszik
Ezen a fotón a nyugati móló, az átkötő és az átkötőtől induló keleti móló – a víz elszíneződése jól mutatja a huminsavas szennyeződés jelenlegi áramlási irányát
Ha a mólónak ez lenne a végleges formája, akkor a nyugati móló induló része és a két mólót összekötő töltés a Rigó-árokból érkező szennyeződést éppen az itt kezdődő strand felé tereli. A hírek szerint az “átkötő” csak ideiglenes szervizút, amit később elbontanak, és a keleti szárat is az eredeti tervek szerint alakítják ki.
Miközben nézelődtem, mások is jöttek, hogy megbámulják a gigantikus építményt. Egyértelmű támogató vagy elutasító álláspontja senkinek sem volt, inkább csak kételyeiket fogalmazták meg: jó lesz-e ez így, mit szól majd a természet a hatalmas beavatkozáshoz, marad-e a nyáron a jelenlegi forma, mert akkor a trágyalére emlékeztető szennyeződés a strand felé fog menni…
Kép és szöveg Győrffy Árpád