Újra huszonöt kilométeres óránkénti sebességgel suhanhat a kisvonat Balatonfenyves és Imremajor között a most elkészült pályarekonstrukciónak köszönhetően. A szerdai avatáson ki is próbálhattuk, milyen ez az eszeveszett száguldás.
Ahogy a Balatontippen is többször írtunk róla, tavaly novemberben kezdődött a 18 évvel ezelőtt részben felszámolt, de a megmaradt részeken is rendkívül elhanyagolt balatonfenyvesi gazdasági vasút rekonstrukciója. A 69. évében járó keskeny-nyomközű vasút a MÁV egyetlen ilyen egysége, amivel talán ezért is most különös gonddal foglalkoznak.
A tavaly novemberben indult munka során három fázisban, a nyári forgalmat nem zavarva építették át mintegy 2,3 kilométeres szakaszon a vágányokat. A szeptemberi leállás óta elvégzett utolsó fázisban 1,2 kilométeren újították fel a régi, már csak lépésben használható vágányt. Ehhez a síneket a Fonyód-Kaposvár között korábban korszerűsített normál-nyomközű pályáról hozták.
A teljes munkát a kormány keskeny-nyomközű vasutakra elfogadott programjában biztosított 433 millió forintból, és a vasúttársaság 41 millió forintos saját keretéből finanszírozták. Az említett vágányfelújítás mellett korszerűsítettek hét vasúti átjárót, egy hidat, a balatonfenyvesi végállomás három deltavágányát, négy váltóját, a balatonfenyvesi kisvasútállomás peronját, és az állomás területén felállítottak egy veterán C50-es típusú dízelmozdonyt.
Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója kérdésünkre megerősítette, hogy ráfizetéses a vonal működtetése, ugyanakkor úgy vélte, hogy az idei 54 ezer utas azt jelzi, hogy szükség van rá. Az utasok jelentős része turista, de egész évben jelentős a “hivatásforgalom” is, sokan használják munkába járásra, vagy csak egyszerűen a másik település megközelítésére.
A forgalom jelentős növekedését várják a tavasszal folytatódó fejlesztésnek köszönthetően. A Balatonfenyves és Somogyszentpál között jelenleg működő 14 kilométeres vonalat újra összekötik a Buzsák melletti Csisztafürdővel. Az Imremajor és Csisztafürdő között 18 évvel ezelőtt felszámolt régi szárnyvonalon megépülő szakasz 8 kilométer hosszú lesz. Bár a nyomvonal adott, lényegében teljesen új pályát kell építeni, illetve a régi hidakat, vasúti átjárókat is jelentősen fel kell újítani. A MÁV a munkára 2,1 milliárd forint támogatást különített el. Homolya Róbert azt ígérte, hogy a jövő év végére be is fejezik a munkát. A MÁV vezetői és a térség polgármesterei abban bíznak, hogy az új utazási célpont javítani fogja a kisvasút kihasználtságát, és komoly fejlődési lehetőséget biztosít a jelenleg évi 40-50 ezer vendéget fogadó, egész éven át működő fürdőnek.
Mint elhangzott, az érintett önkormányzatok 650 millió forintos uniós támogatást nyertek, amiből Csisztafürdőnél egy kerékpáros-turizmust is kiszolgáló állomás épül, fejlesztik a kisvasút imremajori megállóhelyét, és korszerűsítik a balatonfenyvesi végállomás épületét.
A MÁV tájékoztatója szerint a kisvasút jelenleg már működőrészén a nyári főszezonban mindennap 14 vonat indul. A 14 kilométeres utat 40 perc alatt teszik meg a szerelvények. Az idei nyáron rekord forgalommal dicsekedhetett a kisvasút: júliusban és augusztusban is 24 ezer ember utazott a járatokon, ez júliusban 12, augusztusban pedig 50 százalékkal nagyobb utasszámot jelentett, mint tavaly nyáron. A legforgalmasabb üzemnapja augusztus 8-án volt a kisvasútnak: aznap 1700 kiránduló választotta a balatonfenyvesi vonalat.
A nyáron a nagy érdeklődésre tekintettel rendszeresen háromkocsis szerelvényeket indítottak, minden vonatban közlekedett kerékpárszállító kocsi, melyben a babakocsikat is kényelmesen el lehet helyezni. Az utazási kedvet az is növelte, hogy minden csütörtökön és vasárnap az imremajori kézműves piacra sok látogató a kisvasúttal jut el.
Győrffy Árpád
•
Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)