Elkezdődött az észak-balatoni vasútvonal villamosítása Szabadbattyán és Balatonfüred között, az érintett szakaszon emellett több állomás is átépül – közölte a Vasútvill Kft. csütörtökön az MTI-vel.
A beruházás az Integrált közlekedésfejlesztési operatív program (IKOP) keretében, megközelítőleg 23 milliárd forint uniós és állami támogatásból valósul meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. megrendelése alapján. A közbeszerzési pályázatot a Vasútvill Kft. és az R-Kord Kft. által létrehozott ÉB 2018 Konzorcium nyerte.
Az 55 kilométeres szakaszon 2021 áprilisától válthatják föl a dízelvonatokat az elektromos szerelvények. A beruházáshoz kapcsolódva kibővítik a szabadbattyáni villamos alállomást, a pályarekonstrukciós munkálatokkal megszűnik a sebességkorlátozás. Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő állomását átépítik, akadálymentesítik, átjáróikat korszerűsítik, csatlakozási pontokat alakítanak ki jegykiadó automaták és utastájékoztató táblák számára. Alsóörsön emellett létrehozzák a felsővezetéki hálózat üzemeltetéséhez szükséges telephelyet, és megszüntetik a használaton kívüli vágányokat, Balatonalmádiban pedig a csonkavágányokat bontják el.
A kivitelezés ideje alatt részleges éjszakai vágányzárakra és teljes vonatkizárásokra is készülni kell, de a nyári főszezonban, 2020 júniusának közepétől augusztus végéig felfüggesztik a korlátozással járó munkálatokat. (MTI)
Korábban itt írtunk a tervekről
Tavaly januári hozzászólás egy szakértő olvasónktól a témában
Én, mint a szakmában dolgozó, inkább azt kívánom, hogy ez inkább ebben a formában el se kezdődjön (az északkeleti rész villamosítása – gyá). Ahogyan a cikkben is utalva van rá, a folytatás szinte kizárt. Ezzel kapunk egy kettévágott vonalat, egy 1963-ban épített pályán. A déli parton az 1967-ben fektetett síneket teljesen kicserélték.
Az északi part domborzati adottságai miatt új sínek esetén se lehetne nagyobb a jelenlegi sebesség. A cikkben említett desiro utastere pedig igen hasonló az elővárosban használt flirtekéhez.
A gyorsvonatok kocsijai biztosan maradnának, csak más mozdony húzná, ugyanazzal a sebességgel. A vonal kettévágása következtében aki Balatonfüreden túl utazna, annak akár 2x is át kellene szállni…?
Jelenleg az északi parton a menetrend a fő probléma, és a lassan eltűnő Bz motorkocsik. Az esztergomi vonal villamosítása lassan kész, az onnan felszabaduló desirok egy része lehet a megoldás (és szándék is van erre) a személyvonati járműpark modernizálására (ettől függetlenül a déli part gyorsvonatain is használt kocsik maradnának továbbra is az északi part néhány gyorsvonatában is, csak mint fentebb említettem, más mozdonnyal).
A villamosítás hosszú, és lassan haladó vonatpótló autóbuszos közlekedéssel járna, amit talán évek múlva újra meg kellene ismételni, az öreg sínek elhasználódása miatt, amelyhez jobban hozzájárulnának a nehezebb villanymozdonyok és motorvonatok. S ha ezek a vonalra is jönnének, nem tudni, ezzel lenne -e több átszállás nélküli, közvetlen budapesti járat… Mert a kettő között nincs összefüggés…
¦
Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)
Tisztelt Berta Lajos!
Gratulálok, hozta az elvárható szintet: 2020 decemberétől 2021 áprilisa valóban 5 hónap múlva lesz!
Majd ha eljut a cikk megjelenésének dátumáig, próbálja attól is kiszámítani!
a cikkíró
A cikkíró szerint másfél év múlva lesz kész a villamosítás.Később azt írja:Tehát, 2021 áprilisában lesz kész.Nálam ez kb.5 hónap! Nálad? 🙂
T. Érintettek! Turisták és Helybéliek!
Csak vágyakozok még egyszer életemben látni a Balatont. Sajnos csak távolból figyelem a dolgok alakulását, de vannak aggályaim. Mindent olyan lassan fejeznek be.