Magyarország külföldi népszerűsítésére, az ország turisztikai marketingjének megújítására fordítják azt a pénzt, amit eredetileg egy Budapestet bemutató nemzetközi városmarketing kampány lefolytatására szántak – derül ki egy keddi kormányhatározatból.
A döntés ráerősíthet a turisztikai forgalomban egyébként is érzékelhető tendenciákra. A friss adatok szerint a külföldi vendégforgalom bővülése már most is jelentősen meghaladta a hazai növekedést az év első nyolc hónapjában.
A Központi Statisztikai Hivatal szerdán nyilvánossá vált adatai szerint az idei év első nyolc hónapjában 6,9 százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma a kereskedelmi szálláshelyeken az előző év hasonló időszakához képest. A január és augusztus közötti időszakban a vendégek 21 millió éjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken, amiből 31,5 százalék Budapestre, 22 százalék a balatoni régióra jutott, így ez a két terület az országos forgalom több mint felét bonyolította.
Miközben országosan az összes forgalom 49 százalékát adták a külföldiek, 51 százalékát a hazai turisták, Budapest esetében 88 százalékos a külföldi forgalom aránya, a 4,5 millió balatoni vendégéjszakának pedig 34 százaléka jutott a külföldi vendégekre.
Országosan és a fontosabb turisztikai célterületeken is megfigyelhető, hogy a külföldiek forgalmának növekedése jelentősen meghaladta a hazai forgalom emelkedését. A január és augusztus közötti időszakban országosan 8,9%, Budapesten 8,7%, a Balatonnál 10,4% volt volt a külföldi forgalom emelkedése, miközben a belföldi forgalom országosan 5,1%, Budapesten 7,6%, a Balatonnál pedig csak 1,1 százalékos emelkedést mutatott.
A Balatonnál a márciusi és két főszezoni hónap belföldi forgalmának alakulása jelentősen eltér az általános növekedési trendtől. Miközben januárban 5%, februárban 2%, áprilisban 35,3 százalék, májusban 0,8%, júniusban 3,9 százalékos belföld növekedést regisztráltak, márciusban 8,3%, júliusban 2,7%, augusztusban pedig 0,4%-os csökkenést mértek a kereskedelmi szálláshelyek belföldi forgalmában.
A már így is jelentős külföldi forgalomnövekedés akár még erősödhet is, ha eredményes lesz az az országos marketing kampány, amiről egy keddi kormányhatározatban döntöttek. A jogszabály első pontja rögzíti: kormány egyetért azzal, hogy szükséges Magyarország turisztikai országmárka építése és ezáltal az ország marketingjének megújítása és vonzerejének növelése, továbbá az országos turisztikai szolgáltatások átstrukturálása, valamint ezekhez kapcsolódóan egy rövid távú, intenzív, Magyarországot bemutató és népszerűsítő, kiterjedt nemzetközi marketingkampány lefolytatása.
A döntés igazi lényege a második pontban olvasató, ami szerint a fenti munkát egy eredetileg a fővárosi marketingkampány lefolytatására szánt keretből kell elvégezni. A határozat kimondja, hogy egy tavalyi jogszabállyal a Budapestet bemutató és népszerűsítő nemzetközi városmarketing kampányra szánt költségvetési forrásokat a most meghatározott országmárka építésre kell fordítani.
A tavalyi kormányhatározat az idei évre 3,8 milliárd forintot irányzott elő a Budapestet bemutató és népszerűsítő nemzetközi városmarketing kampány lefolytatására. A mostani döntés szerint ezt a pénzt az ország egészének népszerűsítésére kell költeni.
Kép és szöveg Győrffy Árpád
Iratkozzon fel a heti hírlevelünkre, hogy ne maradjon le semmiről!