Négysávos út köti majd össze Veszprémet a Balaton-felvidékkel, adta hírül a napi.hu az uniós közbeszerzési közlönyben felfedezett tájékoztató alapján. Ha az új út a települési elkerülőszakaszok nélkül épül meg, az érintett térségben legalább annyian fogják átkozni, amennyien örülnek neki.
A NIF Zrt. adott közre tájékoztatót egy tavaly márciusban indult közbeszerzési eljárás eredményéről, amiben tervezési munkákra szóló keretmegállapodáshoz kértek ajánlatokat. Az uniós közbeszerzési közlönyben január 12-én megjelentett hirdetmény szerint január 7-én szerződést kötöttek a 77. számú főúthoz kapcsolódó tanulmányterv és környezeti hatástanulmány készítésére a TURA-Terv Kft., a Via Futura Kft. és az UNITEF’83 Zrt. által alkotott csoporttal.
A tájékoztató szerint a 411,6 millió forintos munkára szóló megbízás az alábbi feladatok elvégzésére terjed ki:
– 77. sz. főút négysávosítására tanulmányterv és környezeti hatásvizsgálati dokumentáció készítése, környezetvédelmi engedély megszerzése, Veszprém-Nagyvázsony közötti szakaszra kb. 16 km-en hosszon, 20 m-es korona kialakítással, 2×2 sávos főúti paraméternek megfelelően.
– Nagyvázsony és Monostorapáti között a 77. sz. főút 11,5 t fejlesztés tanulmánytervének elkészítése Nagyvázsony, Pula, Kapolcs és Monostorapáti elkerülő szakaszokkal kb. 19 km-en
– Nemesvámos és Monostorapáti közötti szakaszon a párhuzamos kerékpárút fejlesztés lehetőségei is vizsgálandók.
A tájékoztató nem tartalmaz határidőt a munka elvégzésére.
Mivel Nagyvázsony határa a 8-as számú főút veszprémi elkerülőjén lévő elágazótól 18 kilométerre van, megkérdeztem a NIF Zrt.-t, hogy honnan indul és meddig tart a tervezett 2×2 sávos szakasz.
A 77. sz. főút Veszprém (8. sz. főút) – Nagyvázsony elkerülő szakasz kezdő csomópontja a tervezési feladat. Ehhez kapcsolódóan a határszelvény a 77. sz. főút Veszprém és a 8. sz. főút Veszprém déli elkerülő út II. ütemtől tart a Nagyvázsony leendő elkerülőig – írták válaszukban.
A NIF Zrt. által a “Veszprém déli elkerülő út II. ütemről” kiadott térkép szerint a 77-es főút majdani csatlakozása a jelenlegi helyén lesz, így a mai elágazótól számolhatjuk a “kb. 16 km-en hosszt“.
A fentieknek megfelelően a 2×2 sávos szakasz Nagyvázsony előtt két kilométerrel, a 77. számú főút és az Úrkútra, Ajkára vezető 7308-as számú közút elágazója környékén véget ér. Hogy pontosan hol, azt a NIF Zrt. válasza szerint a tervezett “Nagyvázsony elkerülő szakasz kezdő csomópontja” határozza meg. (Lásd a címképen.)
A 2019-ben jóváhagyott Balatoni Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Terve a majdani nagyvázsonyi északi elkerülő helyét szorosan a falu mellett, közvetlenül a falu keleti szélétől indulva határozza meg. Ha az elkerülőt valóban a 2×2 sávos végpontjától szeretnék indítani, akkor módosítani kell majd ehhez a területrendezési tervet.
A szerződés az elkerülő szakaszokkal kapcsolatban Nagyvázsonyhoz hasonlóan a 77-es út által közvetlenül érintett többi település esetén is csak tanulmányterv elkészítését írja el. Tehát nem kérik a környezeti hatásvizsgálati dokumentáció elkészítését és a környezetvédelmi engedély megszerzését sem. Ezek szerint a nagyvázsonyi, a pulai, a kapolcsi és a monostorapáti elkerülő megépítése még a 2×2 sávos szakasz megépítéséhez képest is csak távlati elképzelés. Így ha valamikor elkészülne a 2×2 sávos rész, akkor a miatta idevonzott plusz autóstömeg még elviselhetetlenebbé teszi az életet az érintett településeken.
Még nagyobb szívás elé néznek a Nivegy-völgyi települések és Zánka a nem megfelelő utakra zúduló emelkedő járműforgalom miatt. Esetükben még tanulmányterv szintjén sem szerepel a NIV Zrt. megbízásában az elkerülő tervezése. Hasonló helyzetbe kerülhet Dörgicse is, ha sokan Mencshelytől a Halom-hegy mellett akarnak rövidíteni Akali felé.
A 77. számú főút 18 kilométeres Veszprém-Nagyvázsony közötti szakaszából az elmúlt 12 évben egy 5 kilométeres részt újítottak fel Veszprémtől, ami kicsit tovább nyúlik a Vámosi csárdánál. Az út többi része egyre rosszabb minőségű, több helyen kell 60 kilométeres korlátozást elrendelni, hogy a nehéz kőszállító teherautók ne tegyék még jobban tönkre.
Ha eddig volt is remény arra, hogy a nem rég megcsinált öt kilométeres szakasz után is folytatják a burkolatcserét Nagyvázsony felé, a 2×2 sávos szakasz tervezésének megindítása miatt erről már végleg lemondhatunk. Miközben lehet, hogy a négysávosítás nem is komoly, csak kellett a kampányba valami jól hangzó ígéret.
Győrffy Árpád
•
Ha érdekesnek találta az írásomat, segítsen azzal, hogy megosztja, ajánlja ismerőseinek is!
Iratkozzon fel a balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)
Olcsó ígéretekkel mindig tele a padlás, aztán ha mögé nézünk valójában az mindig egy mese : )
Meg itt nem értetek ehhez, ha jól megnézitek nem lesz itt földes betonozás, az egész Veszprém- Tapolca út egy Viadukt lesz, az éri meg majd m i n d e n k i n e k :!)
Most akkor van rajta sapka, vagy nincs?
És a Badacsony északi körgyűrűt végre bezárhatnák már, az az 1 kilométer mióta hiányzik. Mindenki a parton megy miatta.
Szerintem, ha már nagyon építeni szeretnének valamit, akkor a 8-as utat kellene tovább építeni, mert annak lenne értelme