Október 8-án rendkívüli égi jelenségnek lehetnek tanúi a Balatonnál járók, mert ismét átrepülnek a tó felett a pápai repülőtéren állomásozó C-17-es óriásgépek.
A honvedelem.hu értesülése szerint a pápai bázisrepülőtéren állomásozó Nehéz Légiszállító Ezred C-17-es repülőgépei október 8-án háromszor alacsonyan végigrepülnek hosszában a Balaton felett. Mint írják, a kiképzési feladatként repülő gépek a Pápa – Somlóvásárhely – Keszthely – Tihany – Veszprém – Pápa útvonalon közlekednek majd. A repülés során C-17-esek személyzete az alacsony magasságú navigációs feladatokat gyakorolja.
A NATO tulajdonában lévő három Boeing C-17 Globemaster III típusú, nagy hatótávolságú szállító repülőgépet a Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) programba tömörült 12 tagállam közösen üzemelteti. Az első gép 2009 júliusában érkezett meg a pápai repülőtérre. Mivel a C-17-esek nyilvántartásba vétele is nálunk történt, a gépek magyar felségjelzéssel repülnek – ahogy képünkön is látszik.

SAC – Pápa – 02 – olvasható a tavaly a Balaton felett lekapott gép farkán – Fotó: Győrffy Árpád
A C-17 az egyik legrugalmasabb katonai szállító repülőgép. Úgy tervezték, hogy eleget tudjon tenni különböző katonai és humanitárius légi szállítási igényeknek. Az első felszállása éppen 25 évvel ezelőtt, 1991 szeptemberében volt. A gép törzse 53 méter hosszú, a szárnyak fesztávolsága 52 méter, a vezérsík legnagyobb magassága 17 méter. A C-17-esek 72,6 tonna rakományt tudnak szállítani. A teher egyben maximum 26,8 méter hosszú, 5,4 méter széles és 3,8 méter magas lehet, így akár egy “összecsomagolt” helikoptert is bele lehet pakolni.

Egy 20 méter hosszú Sikorsky UH-60 Black Hawk helikoptert tuszkolnak be egy C-17-es gyomrába – Fotó: USAREUR – Daniel Cole
A csomagtartó teljes mérete persze nagyobb, de azt csak kisebb csomagokkal lehet maximálisan kitölteni. Üléseken 102 személyt vagy kórházi mentőgépként 36 hordágyat és 54 ülő sebesültet tud egyszerre szállítani.

Személyszállítóként 102 embert tud egyszerre elvinni – Fotó: HAW – Ville Tuokko
Teli tankkal és teljes terheléssel 265 tonna, aminek felemeléséhez elég neki akár egy 2300 méteres kifutópálya. A célban akár le sem kell szállniuk, mert ejtőernyőkkel is célba tudja juttani a a rakományt. A maximális repülési távolság egy töltéssel 4400 km, de levegőben is után lehet tölteni az üzemanyagát.
A gépek tavaly májusában már megismerkedtek a Balatonnal. Akkor a repülőtéri dolgozók családi napján hozták el a szerencséseket a tó fölé egy sétarepülésre – szintén kiképzési feladatként. A repülőt a levegőben ábrázoló képeket is akkor készítettem a füredi Tagore sétányról. Akkor kaptam az egyik utas, Fekete Tamás képeit is, amiket a repülő kicsit lenyitott rakodó kapuján át készített.

Fekete Tamás másik fotója – Kilátás Csopak felé a Tihanyi-öböl felett repülve
Tőle tudtam meg azt is, hogy bár a gépet a méretei miatt Big Mac-ként emlegetik, az igazi beceneve a Moose (járorszarvas), amit a C-17-es az üzemanyag töltésekor hallható szarvasbőgésszerű hang miatt kapott. (Hogy milyen is az, alábbi Youtube videóról meghallhatjuk.)
Engem akkor a lenyitott rakodó kapuval egy óriási repülő cápára emlékeztetett hátulról.

A C-17 Globemaster a Balaton felett – Fotó: Győrffy Árpád

A C-17 Globemaster a Tagore sétány felett – Fotó: Győrffy Árpád

Nekem innen olyan cápás a C-17 Globemaster – Fotó: Győrffy Árpád
Sajnos a repülésről az idén is lemaradok, de biztos a földről is érdekes látvány lesz. A tavalyi tapasztalatok alapján szerintem dél környékén és a kora délutáni órákban lesz érdemes kémlelni az eget.
Győrffy Árpád
Itt is feliratkozhat a hírlevelünkre