A balatoni fejlesztésekre szánt forrásokról, a már zajló beruházásokról és az északi vasút tervezett villamosításáról egyaránt szó volt a Balaton Fejlesztési Tanács Bóka István elnök vezetésével zajló pénteki ülésén Balatonfüreden.
Egy évvel ezelőtt adtunk hírt arról a háromszázmilliárdos támogatási csomagról, amit egy kormányhatározatban rögzítettek a balatoni fejlesztések 2014-2020 közötti finanszírozására. A kormányhatározatot a tavasszal visszavonták, és újra elkezdték a tervezést. Tóth Tamás, a Miniszterelnökség főosztályvezetője arról tájékoztatta a testületet, hogy a még szakmaközi egyeztetés előtt álló javaslat szerint nemhogy elvennének a tervezett pénzekből, hanem mind az uniós, mind a hazai finanszírozású források is növekedhetnek.
Mint elhangzott, még a korábbi felosztás is jórészt megmaradna, egyedül a humán célokra szánt forrásokat kurtítanák meg.
Egy kis emlékeztető a tavalyi határozatra. Az eredeti tervekben humánerőforrás fejlesztésekre összesen 32 milliárd szerepelt, amiből a balatoni régióhoz kötődő szociális üdültetés 30 milliárdot, a Mozdulj Balaton (kisléptékű sporteszközök, pályák kialakítása, felújítása) célra 2 milliárd forintot szántak.
A balatoni régióban zajló közlekedésfejlesztési munkákról, illetve a még csak terv szintjén létező beruházásokról Szalóki Flórián helyettes államtitkár, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) Irányító Hatóság, illetve a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedési Operatív Programokért Felelős Helyettes Államtitkársága vezetője beszélt. Több kisebb projekt mellett négy nagyobb fejlesztésről adott tájékoztatást.
Közülük az egyetlen közúti beruházás az Akarattyát, Kenesét, Fűzfőt elkerülő 710-es számú út és az M7-es autópálya közvetlen összekapcsolása. Ezt a munkát 8,44 milliárd forintos költséggel tervezik.
A beruházás keretében a tervek szerint megépül egy új csomópont az M7-esen a jelenlegi akarattyai lehajtótól a főváros irányában mintegy egy kilométerre. Az új, gyűjtő-elosztó sávokkal kiépülő csomópont az első ütemben csak a Budapest-Balatonfűzfő, illetve Balatonfűzfő-Budapest útirányban lesz használható. (a másik fele valószínűleg a semmibe vezet.) A 710-es főút balatonfőkajári elágazójának közelében kiépítenek egy szintbeni körforgalmi csomópontot, amihez az M7-esig vezető 2,2 kilométeres új szakasz csatlakozik.
A beruházás “kivitelezési közbeszerzés folyamatban van”, a várható fizikai megvalósítására 2018. december 31-ig kerül sor.
A Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy közötti vasútvonal megépítésére 91,86 milliárd forintot szánnak. Ennek a kivitelezése folyamatban van. A beruházás során a vasútvonalat 53 kilométer hosszban átépítik, hogy 100/120 km/h sebességre is képes legyen. Forgalmi kitérőnek egy új második vágányú szakaszt építenek Balatonszemes – Balatonlelle felső állomás között. Fonyód térségében hullámtörő műtárgyat alakítanak ki. korszerűsítik a gyalogos átjárókat és az útátjárókat. Ennek a munkának a befejezését 2018. augusztus 31-re tervezik.
Huszonötmilliárd forintos költséggel tervezik a Szabadbattyán-Aszófő közötti 61,5 kilométeres szakasz villamosítását és az Aszófőtől Tapolcáig, illetve Tapolcától Keszthelyig tartó szakaszon a villamosítás előkészítését. A fejlesztés keretében a pálya egy részét is felújítják a “lassújelek” megszüntetése érdekében, elvégeznék az állomások villamosítás miatt szükséges átépítését és kiépítenének egy központi forgalomirányítási rendszert Balatonfüred központtal.
A projekt kivitelezési közbeszerzési eljárása folyamatban van, a munka fizikai megvalósítását 2018. december 10-re tervezik.
Ugyancsak a balatoni projektek között szerepel a Kaposvár és Fonyód közötti vasútvonal felújítása 19 milliárd forintos költséggel.
Az ülés további témáiról a későbbiekben olvashatnak a Balatontippen.
Győrffy Árpád
Itt is feliratkozhat a hírlevelünkre