A kompozással, hajózással együtt 86 kilométeres kirándulásról készített képregényben több más mellett beszámolok arról, hogy Földváron iszappal töltik a Nyugati strand előtti Balaton-medert, Szemesen teljesen új fazont kap a faluközpont keleti oldala a kempingek helyén készülő lakótelepekkel. Megmutatom az egymásba érő fonyódi háztetőket, és egy igazi balatoni hajónak köszönhetően az egymásba érő tanúhegyeket. Az északi oldalon elsősorban a bicikliút rémszakaszai hagytak mély nyomot bennem.
Május 29-én szerdán reggel, nem sokkal nyolc óra előtt indultam az aszófői vasútállomástól Tihany felé, hogy a kompozás után Fonyódig tekerjek, majd onnan hajóval az északi partra visszatérve, Badacsonyból Aszófőig biciklizzek.
A korábbi tapasztalataim szerint az aszófői vasútállomást eddig a Balaton egyik legvirágosabb állomásaként ismertem. Úgy tűnik, itt is változnak az idők – Fotó: Győrffy Árpád
A biciklisek Aszófő és Tihany között a néhány éve készült sztrádán közlekedhetnek, és a félsziget közepén 16 éve megépített bekötőút is megfelelő színvonalú maradt. A félsziget északi részén lévő Külső-tónál megálltam néhány fotóra. Akkor úgy tűnt, hogy a Balaton-felvidéki Nemzeti Park levendulásában még komoly gazolásra lesz szükség, ha szép látvánnyal akarják fogadni június közepén a Levendula hetek programjaira és a Szedd magad! akcióra érkezőket.
Szerencsére szín alapján könnyen kideríthetjük, hogy melyik a gaz, melyik a levendula – Fotó: Győrffy Árpád
Az út másik oldala a Külső-tó részletével, háttérben az Apáti-hegyen álló Őrtorony-kilátóval – Fotó: Győrffy Árpád
Komp a kompról – háttérben a Köröshegyi-völgyhíd – Fotó: Győrffy Árpád
A szántódi révből induló Tihany utca első elágazója előtt ez a tábla rendesen félrevezetett. Az ábra szerint az első adandó alkalommal először jobbra, majd balra fordulva át kell menni egy sziget (félsziget) másik oldalára. Jelen esetben ez azt jelentette, hogy a bicikliseknek be kell fordulni az úttal párhuzamosan elhelyezkedő parkolóba, és azon kell továbbmenni – Fotó: Győrffy Árpád
Nem volt jó ötlet, mert a parkoló túlsó végén le kellett szállnom a bicikliről, hogy a gyalogos járdát és annak magas padkáját derékszögben keresztezve a kerékpárútra jussak.
A táblát valójában a Parti villasor utca elágazója után kellene kitenni, hogy a Móricz utca előtt új sávon kezdődő bicikliútra ráforduljunk – Fotó: google.com/maps
Ezt leszámítva gyakorlatilag problémamentes volt az út a fonyódi hajóállomásig.
Bicikliút és járda a szántódi Móricz Zsigmond utcában – A Fonyódig tartó szakasz többsége nem ilyen önálló kerékpárútból állt, de többnyire jól járható volt mindenhol – Fotó: Győrffy Árpád
Az első megállóm a balatonföldvári Nyugati strandnál volt, ahol zárt kaput találtam. A már készülődő vendéglátósok szerint, az önkormányzat június közepére ígéri a nyitást. Addig még dolgoznak a strand jelentős részét elfoglaló kikötő építői. A büfések információi szerint a belépés az idén is ingyenes lesz.
Ha már bemenni nem tudtam, a nem messze lévő kutyás strandon megállva készítettem néhány felvételt a kikötő építéséről. Nagyon megdöbbentett, amit láttam. A mólókkal határolt medencében kotróhajók dolgoztak, amikről a kibányászott iszapot a kikötőtől és a strand megmaradt részétől 4-500 méterre csöveken a Balatonba nyomták. (Legalábbis az eddigi tapasztalataim, tudásom szerint, a látvány alapján erre következtetek.)
Két hajóból is iszapszállításra szolgáló cső vezet a kőgáton kívüli Balatonba – Fotó: Győrffy Árpád
Az iszapot szállító csövek vége a kőgáttól és a strandtól 4-500 méterre lehet – Fotó: Győrffy Árpád
Ha itt valóban az történik, amit fent leírtam, akkor az északról, északnyugatról érkező hullámok bőségesen találnak majd anyagot ahhoz, hogy a strand parti részét iszappal hordják tele.
Az iszapolódás érinteni fogja a kőgát végénél kialakításra kerülő homokos plázs partját is – Fotó: Győrffy Árpád
Földvár után rövid időre betértem egyik kedvenc helyemre, a szárszói Tóparti parkba, aminek egyedi hangulatot adnak a partot szegélyező fák, padok – Fotó: Győrffy Árpád
Képeslap haza – háttérben a kicsit túlvilágított József Attila emlékművel
Balatonszemesen a keleti móló bejáratánál látott háborús állapotok késztettek megállásra. Mint kiderült, megkezdődött az építkezés az egykori Hattyú kemping helyén, aminek eladásáról három éve a Balatontippen is írtam. A Hattyú kemping helyére tervezett Szemesbay társasház építése mellett a szomszédos telken zajlik a jóval korábban eladott Lido kemping helyére kerülő Szemespart építése is.
Balról a 60 lakással, 25 üdülővel tervezett Szemespart, aminek 2024 második felében kellene elkészülni, jobbról a 152 lakásos Szemesbay. Ennél az építés befejezését 2025 januárjára tervezik – Fotó: Győrffy Árpád
Balatonszemes nyugati része továbbra is őrzi természetes romantikáját. A Berzsenyi utca nyugati szakasza a Balatoni Bringakör egyik legkellemesebb része. Akár az utat hosszan kísérő nyitott parton is megállhatunk fürödni, de a Tuskó-öbölnél még ingyenes illemhelyet, sportpályát és játszóteret is találunk.
A Berzsenyi utca a Csongor utca elágazójának közelében – itt nincs külön szolgáltatás, de fürödni, napozni lehet – Fotó: Győrffy Árpád
Az idén is megnéztem a szemesi Hullám utcai szabadstrand bejáratánál lévő András büfé árait. Néhány fontosabb: egy korsó Arany Ászok 700, egy korsó Dreher 850 Ft, üdítők 120 Ft/dl, presszó kávé 600 Ft, hekk,keszeg 800 Ft/10dkg, süllő 1300 Ft/10dkg, hot dog 700 Ft, hamburger 1200 Ft, lekváros palacsinta 350 Ft.
Itthon vettem észre, hogy tavaly is ezek az árak voltak. Felhívtam a főnököt, aki elmondta, hogy rövidesen emelni fognak, de valóban csak annyit, ami a beszerzési árak, költségek miatt elkerülhetetlen.
Friss biciklis jelek a Fonyódliget határában lévő gyermektábor mellett. (Biztató jelek, mert korábban arról lehetett hallani, hogy nem csak a tábor túlsó oldalán lévő szabad parti sávot, hanem ezt az utat is vinné a szegedi püspöki alapítvány. A part elcseréléséről már letett az önkormányzat) – Fotó: Győrffy Árpád
A kedvenc útszakaszom a fonyódligeti Árpád parton, ahol gyönyörű kilátás turbózza a 800 méter hosszú, gondozott parti sávot – Fotó: Győrffy Árpád
A Pogányvölgyi-víz torkolata Fonyódliget és Fonyód határán – szemben a Gulács és az Örsi-hegy (Innen 200 méterre egy Lidl található, ha nem balatoni áron akarunk vásárolni valamit fontosat) – Fotó: Győrffy Árpád
Délután egykor értem a fonyódi kikötőbe. Mivel bőven volt időm a 2 órai indulásig, megcsináltam néhány régóta tervezett fotót.
A fonyódi kikötő északnyugatról – Fotó: Győrffy Árpád
A kikötőt északnyugatról határoló Szúnyog-sziget – A világ talán legsűrűbben beépített területe, ahol sorba és keresztbe is szinte egymásba érnek a háztetők – Fotó: Győrffy Árpád
A kikötőben a Bahart egyik új hajója, a Tomaj katamarán, és a 44 éves Füred katamarán várakozott a mólónál. Kicsit izgultam, melyikkel megyek majd – Fotó: Győrffy Árpád
A kikötő népszerű szobra, Az emberpár – Kiss István alumíniumból öntött alakjai kicsit rossz irányból várják a hajót. Talán ezért is állnak itt már 64 éve – aminek persze örülhetünk – Fotó: Győrffy Árpád
Csendélet a főmóló végén – Fotó: Győrffy Árpád
A hajópénztárban dolgozó hölgy kicsit meglepődött, hogy nem szomorodtam el, sőt még örültem is, amikor közölte, a Füred katamarán visz majd át Badacsonyba. Ilyen szép időben különösen nem lett volna szerencsés, ha az elején zárt, kilátás nélküli új hajóval kell megközelíteni a badacsonyi partokat.
Azon viszont elszomorodtam, hogy a balatoni régióban élőknek biztosított 25 százalékos kedvezmény nem vonatkozik a nyugdíjasokra – és a diákokra -, mert nem lehet halmozni a kedvezményeket. Ez van.
No, ezt nem lehetne így látni és fényképezni az elölről zárt új katamaránokról, csak a régiek nyitott felső teraszáról. Balról a Szigligeti-várhegy, majd az Antal-hegy, a Badacsony, a Gulács, a Csobánc, a Tóti-hegy és előtte az Örsi-hegy a Füred katamarán felső teraszának korlátjával – Fotó: Győrffy Árpád
Érkezés a badacsonyi kikötőbe. Szemben a tavaly felújított Tátika, amit majd következő túrámon akarok jobban megnézni – Fotó: Győrffy Árpád
A hajóról leszállva a kijelölt bicikliúton indultam vissza Aszófő felé. Az első szakasz a 71-es főúttal párhuzamosan, a Badacsony szoknyájának alsó részén lévő Római úton halad. Ha valahol, akkor itt nagyon figyeljünk, mert a nagy forgalomhoz képest szűk, beláthatatlan kanyarokban bővelkedő út okozhat veszélyes helyzeteket.
Az igazi rémszakasz a tomaji vasútállomásnál kezdődik, és 2 kilométeren át az egykori badacsonyörsi kemping bejáratáig tart.
Ilyen a bevezető az állomás előtt kijelölt útvonalon. (Ugyanígy nézett ki 10 évvel ezelőtt is) – Fotó: Győrffy Árpád
Egy kis keskenyülés az őrsi vasúti megállóhelynél – szerencsére a füvön biztonságosan lehet kerülni – Fotó: Győrffy Árpád
Még mindig csak bemelegítés a buszmegálló mögött – itt is van menekülési lehetőség az utat felzabáló fűre – Fotó: Győrffy Árpád
Az igazi csemege. Nem a kép ferde, hanem a valóság. A belterületi szakaszon, tehát az önkormányzat fenntartásában lévő részen ilyen életveszélyes helyzet alakult ki. S ezen a festés nem igazán segít – Fotó: Győrffy Árpád
Ha valaki azt hinné, hogy az út csak mostanában lett ilyen, és még nem volt idő a javításra, akkor nézze meg a pontosan egy évvel korábban készített fotót ugyanerről a helyről – csak a festés hiányzott – Fotó: Győrffy Árpád
Egy kedves irányjelző Ábrahámhegyen a Virág és a Rezeda utca találkozásánál – Fotó: Győrffy Árpád
Badacsonyörstől a pálkövei elágazóig ismét megfelelő úton lehet haladni. Az elágazó után az út újra elkeskenyedik, az aszfalton hosszanti és keresztirányba haladó feltüremkedések, besüllyedések, és néhol kisebb bemélyedések teszik hangulatosabbá a haladást – Fotó: Győrffy Árpád
Révfülöp előtt kicsit kisimult az aszfalt, de a Császtai strandnál egy újabb rémszakasz következik.
Bemelegítésként a strand kerítése és a vasúti töltés oldalában kiépített láncos korlátsor szorítja össze a bicikliseket. Itt nem csak menekülésre nincs lehetőség, még a kormányunk sem lóghat ki oldalt, mert elakadnánk. Ráadásként a strand felőli oldalon a padka töltése sok helyen hiányzik, így hatalmasat eshetünk, ha az aszfaltról lecsúszó kerekünk kifarol – Fotó: Győrffy Árpád
Itt az igazi csemege a Császtai strand keleti vége után jön. Tábla is jelzi, hogy veszélyes kanyarra, gyalogosokra és persze szemből érkező biciklisekre is számíthatunk – Fotó: Győrffy Árpád
Itt kell úgy bekanyarodnunk, hogy szemből is jöhetnek. És igen, a szakadékszerű partoldal után az maga a Balaton – Fotó: Győrffy Árpád
Ha eddig eljutottunk, innen már nagyon egyszerű a dolgunk – Fotó: Győrffy Árpád
Azért nagyon ne bízzuk el magunkat, még a viszonylag egyszerű helyzeteket is bonyolulttá lehet tenni – Fotó: Győrffy Árpád
Révfülöpön a jelek szerint az idei szezonban a korzó egy részét is elfoglalja az egykori könyvtár, helytörténeti gyűjtemény és galéria helyén készülő “Révfülöpi Kulturális és Turisztikai Látogatóközpont” építkezése. Nem csak a név borzalmasan hosszú, hanem az építkezéshez elfoglalt terület is túl széles. Régen a balatoni üdülőhelyeken az ilyen kulturális és társasági központokat egyszerűen csak kurszalonnak hívták. Ebből a mai szokások szerint valószínűleg RKTL lesz. Talán még időben van, hogy valami normális rövid nevet is kitaláljanak – Fotó: Győrffy Árpád
Legyen valami szép is ezen a részen. Kilátás Balatonboglárra a révfülöpi korzón lévő Rév büféből egy pohár Soproni (3dl 700 Ft) és egy sajtos hot dog (1200 Ft) mellől. Tudok élni 🙂 – Fotó: Győrffy Árpád
Révfülöp és Szepezd között több helyen gödrök, buckák, kitüremkedések nehezítik a haladást, de ha figyelünk, biztonságosan járható ez a szakasz – Egy kis rázató Szepezdfürdőn – Fotó: Győrffy Árpád
Szepezden fel kellene menni a dombra a falu szűk utcáiba, ahol 16 kereszteződés nehezíti és veszélyezteti a haladást. Én inkább a 71-es főút falun átvezető szakaszát választottam. (Mivel a KRESZ szerint “tilos főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni”, nekik a járdát ajánlom, ami szinte a falu teljes hosszában nagyon jól használható erre.)
Lakótelep az egykori Vénusz kemping helyén Balatonszepezden – Fotó: Győrffy Árpád
Az Úttörőváros és Akali között a fű lassan felzabálja a bazaltot. Van néhány meglepő zökkenő is, de még az elviselhető szinthez tartoznak – ha figyelünk – Fotó: Győrffy Árpád
Örvényes és Aszófő között új biciklisztrádával zártam a kört, de ez sem tudta feledtetni a sok kellemetlen részt. A másnap megtett nyugati harmad után úgy gondolom, hogy a középső harmad északi oldala a leggyengébb a láncban.
Búcsúzásként a Balaton egyik gyönyörű része – a Bázsai-öböl Tihany, Aszófő és Örvényes között. A bicikliútról is legalább ugyanilyen szépnek látjuk – Fotó: Győrffy Árpád
Aszófőre érve megfogadtam, hogy legközelebb Badacsonytomajon és Révfülöpön is elkerülöm a rémszakaszokat. Még nem tudom, hogy a 71-est választom-e egérútnak, vagy ennél is nagyobb kitérőt teszek. Az biztos, hogy nagyon megvan a véleményem azokról, akik erről a helyzetről tehetnek.
Győrffy Árpád
Biciklis Balaton kerülés három részben I. – Keleti harmad – 2024. május
Balatoni Bringakör több élménnyel – részletes leírás alternatív javaslatokkal
Ha érdekesnek találtad az írásomat, segíts azzal, hogy megosztod, ajánlod ismerőseidnek is!
Iratkozz fel a balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradj le semmiről! A feliratkozással hozzájárulsz adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatomat és tájékoztatómat itt olvashatod)
A balatoni térség helyzetéről szóló leírás, vélemény, – remélem a politikai és közigazgatási illetékesek számára is tanulságos, és mindent tesznek annak érdekében, hogy javuljon a térség állapota. Ne a Balaton-part beépítését, a természetes látvány tönkretételét engedélyezzék!