Balatoni Bringakör – Új és felújított szakaszok néhol indokolatlan lassítással

A fenékpusztai új bicikliút szakaszt piros vonallal jelöltem. A vonal a vasúti átjárótól indul - ami lemaradt a kép aljáról -, középen a Zala-híd, majd a biciklis aluljáró, amin átjön a délnyugati oldalra, majd a távolban egy már nagyobb híd alatt, a berényi bekötőúttal együtt visszatér a Balatonhoz - Fotó: Győrffy Árpád

Három helyen is új nyomvonalon és úton haladhatnak a Balaton körül kerékpározók az idei nyáron. Néhol kijavították a leromlott burkolatot, de továbbra is számíthatunk rettenetes és rendkívül veszélyes szakaszokra.

A legnagyobb változás a címképen is látható fenékpusztai részen volt, ahol több éves munka után elkészült az M76-os főút Balatonszentgyörgy-Fenékpuszta közötti szakaszával együtt a bringakör új szakasza is. Az építés alatt a bicikliseknek kijelölt ideiglenes útvonal többször is változott, de végül majdnem oda került, ahol eredetileg is volt. Az új bicikliút több mint három méter széles, nagyon jó minőségű. (A nyomvonalat a címképen piros színnel jelöltem.)

A bicikliút az új főút hídjának szélén halad át a Zala-folyó felett. A hídon valószínűleg tevéket építhettek be az aszfaltba, mert nagyon rázós. A képen a hídra vezető feljáró – Fotó: Győrffy Árpád

Az új szakasz érdekessége az M76-ost keresztező tágas biciklis aluljáró – Fotó: Győrffy Árpád

Eredeti helyén megmaradt a fenéki biciklis pihenő, csak most a jobb oldalán a fák helyét az M76-os foglalja el – Fotó: Győrffy Árpád

Részben már a múlt évben is használható volt az Örvényes és Tihany között felújított rész. A településeken kívüli szakaszokon ez is szinte autópálya szélességű. Hiába azonban a rendkívüli szélesség, a biciklisek is csak “kocoghatnak” rajta, mert az érintett út többségét “gyalog- és kerékpárútnak” minősítették. A KRESZ előírása szerint a gyalog- és kerékpárúton 20 km/óra a maximális megengedett sebesség. A “sima” kerékpárúton egyébként maximálisan 30 km/óra lehetne.
Ez mindenképpen szívás a gyorsabban közlekedőknek, mert ők is a lassú pályára kényszerülnek, ugyanis a 71-es főút párhuzamos részein megtiltották a kerékpározást. Ott a tiltás nélkül 40, sisakban akár 50 kilométeres sebességgel is mehetnének, így viszont csak hússzal. A gyalogos forgalom egyébként nem jellemző a Sajkod és Örvényes közötti külterületi szakaszokon. Egy esetleges balesetnél azonban plusz problémát jelentene a “gyorshajtás”.

Az örvényesi határban egyértelmű a jelzés a gyalogosokkal való közös használatról – Fotó: Győrffy Árpád

Aszófőn 30-40 méteren még kiélvezhetjük a kerékpárút magasabb sebességplafonját – Fotó: Győrffy Árpád

Ám a falu vége után már ismét a közös használatot jelzik – Fotó: Győrffy Árpád

A sajkodi elágazónál végre a bicikliúton haladóknak adtak elsőbbséget a Sajkod felől érkezőkkel szemben – Fotó: Győrffy Árpád

Tavaly már használatba vehettük a szántódi kerékpárút Zamárdi felőli új szakaszát, az idei nyárra elkészült Szántódon a Móricz Zsigmond utcában a Csokonai tértől (kompra vezető elágazó) a Gyulay utcáig tartó rész is. Az 1,4 kilométer hosszú szakasz nagyobb fele önálló kerékpárútként van kijelölve, de találunk benne “gyalog- és kerékpárútnak” minősített részeket is, ahol a bicikliseknek vissza kell venni a sebességből.

Ingyenesen használható kerékpáros szervizoszlop és pihenőhely a szántódi új szakasz komp felőli végpontján – Fotó: Győrffy Árpád

Az új szántódi szakasz nagyobb részén külön járda van a gyalogosoknak, ami kicsit kiemelkedik a szintből, de a vágott, lekerekített szegély miatt ez nem jelent veszélyt – Fotó: Győrffy Árpád

A buszmegállónál egybeolvasztották a gyalogos és kerékpáros sávokat a keskenyebb hely miatt. A balról látható kiemelkedő járdaszegélyre itt érdemes figyelni, ha valaki nem szeretne biciklivel együtt felbukni egy buszra – Fotó: Győrffy Árpád

A biciklisek mindenhol védelmet kaptak az oldalról betorkoló utcákból érkezőkkel szemben – Fotó: Győrffy Árpád

Az önálló kerékpárút a Rigó utcától végig a Gyulay utcáig gyalog- és kerékpárútra vált át – Fotó: Győrffy Árpád

Számomra az év csodája, hogy húsz éve tartó sírásom után eljutott az illetékesek tudatához is, hogyan lehetne kellemesebbé tenni a bringakör badacsonytördemici nyomvonalát. Eddig a bicikliút Római úti (Hősök útja) részét a kockakövekkel burkolt Debreczenyi utca kötötte össze a vasútállomás és Szigliget felé menő szakasszal. Én kezdetektől a Debreczenyi utcával szomszédos, simára aszfaltozott és rövidebb Zöldfa utcát javasoltam mindenkinek a borzalmasan rázós macskakövek helyett. Sajnos ezt szabályosan csak egyik irányba lehetett így használni, mert az egyébként kis forgalmú, egy irányú utca alsó végére képtelenek voltak kitenni egy “Kivéve kerékpár” táblát. Végre ez most megtörtént, és ráadásként még a Debreczenyi utca maradék szakaszán is aszfalttal fedték le a kockaköveket. Köszönöm!

Végre szabályosan is jobbra lehet kanyarodni a Debreczenyi utcából – Fotó: Győrffy Árpád

Ugyancsak több évtizedes adóssága az illetékeseknek a pálkövei középső elágazó és Balatonrendes délnyugati része között hiányzó bicikliút szakasz megépítése. Ennek hiányában húsz éven át úgy küldték ki a bicikliseket a 71-esre, hogy a KRESZ a 12 év alattiaknak tiltja a főutak használatát.
Végre megkezdődött a hiányzó szakasz kialakítása, s ezzel együtt a meglévő Ábrahámhegy és Balatonrendes közötti szakasz felújítása is. Az építkezés május végi állapotát látva ez most azzal jár, hogy várhatóan ebben a szezonban nem csak Pálköve és Rendes, hanem Rendes és Ábrahámhegy között is a főutat kell használni a kerékpárosoknak. Csak remélni lehet, hogy egy esetleges baleset esetén a szülőknek nem kell külön azért is felelni, hogy gyermekükkel a 71-est használják.

Három méter szélességű úttestet és új hidat építenek a Balatonrendes és Ábrahámhegy közötti régi pálya helyett – Fotó: Győrffy Árpád

Balatonrendes és a pálkövei elágazó között teljesen új szakaszt építenek – Fotó: Győrffy Árpád

A jó hírek között írhatok arról, hogy a Balatonberényi Településüzemeltetési Kft. egy ingyenesen használható biciklis szervizoszlopot telepített a Községi strand főbejárata elé. Ne legyen rá szükség, de jó, ha van!

A szerszámokkal, pumpával felszerelt, és gumiszerelésnél a kerékpár felakasztására is alkalmas oszlop a berényi strand előtt – Fotó: Véghelyi Róbert

A felújítások és új szakaszok ellenére bőven maradt javítanivaló a következő évekre is. Néhol már tervek is készültek, de egyes helyeken nem igazán számíthatunk mostanában előrelépésre. Ilyen a negatív kedvencem a bringakör badacsonytomaji szakasza Badacsonyörs településrészen, és Révfülön a Császtai strand és a Rózsakert között lévő horrorkanyar, ahol ötlet sincs igazán a megoldásra. Az egyik helyi képviselő szerint még mindig jobb lenne kivinni a bicikliutat a Balaton fölé, mintsem valaki a kanyart elvétve a tóban kössön ki.

Egy mohó fű miatt egyre szűkülő kanyar Badacsonyörs belterületén – Fotó: Győrffy Árpád

Ugyancsak Badacsonyörs belterületén van, így a tomaji önkormányzathoz tartozik ez a leszakadással keskenyedő rész – Fotó: Győrffy Árpád

A révfülöpi horrorkanyar a Császtai strand közelében – Az egyik helyi képviselő szerint még mindig jobb lenne kivinni a bicikliutat a Balaton fölé, mintsem valaki a kanyart elvétve a tóban kössön ki – Fotó: Győrffy Árpád

Ugyancsak a negatív kedvenceim közé tartozik a bringakör Tihany és Balatonfüred közötti szakasza is.  Ez úgy tűnik rendeződik, mert a hónap elején a NIF meghirdette a közbeszerzési eljárást a bringakör Tihany és Balatonalmádi közötti részén egyes szakaszok felújítására. A részben újjáépítésből, részben burkolat felújításból álló munka teljes hossza közel 10 kilométer. A pályázatokat július 18-ig kell beadni. A szerződéskötés után a nyertesnek 9 hónapja lesz a munka elvégzésére.

Jövőre talán már Tihany és Balatonfüred között is normális úton lehet majd haladni – Fotó: Győrffy Árpád

Ugyancsak a NIF jelentetett meg közleményt arról, hogy megkezdődött a Csopak és Veszprém közötti főút “11.5 tonnás tengelyterhelésre történő burkolat-megerősítésének” előkészítése. A munka részeként el kell készíteni egy, a főúttal párhuzamos kerékpárút engedélyezési és kiviteli terveit a 73. sz. főút teljes hosszában.
Mondjuk Csopakról indulva engem ez csak akkor érdekel, ha a Nosztori emelkedőhöz felvonót is építenek a bicikliknek.

Ráadás

Közben biciklisek jelezték, hogy Balatonfűzfő és Balatonkenese belterületén, illetve a két település között is komoly felújítási munkák zajlanak. Várhatóan június 25-e környékén részletesen beszámolok erről is.

Győrffy Árpád

Ha érdekesnek találta, egy megosztással ajánlja másnak is!

 

Iratkozzon fel a balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

Hasznos lehet!

2 Comments on "Balatoni Bringakör – Új és felújított szakaszok néhol indokolatlan lassítással"

  1. István | 2022.06.13. at 10:51 |

    A 73-asra már igencsak ráfér a felújítás. Vannak olyan kanyarok, ahol a sáv széle annyira rossz állapotban van, hogy szinte át kell menni a szembejövő sávba. Ez eléggé balesetveszélyes.
    Forgalomnövekedést inkább a veszprémi elkerülő négysávosítása fog generálni, nem a 73-as felújítása.

  2. Bencze Zoltán | 2022.06.12. at 20:46 |

    73-as mellé bringautat? Montival lehet az erdőn át, amúgy meg ott van a vadiúj felsőörsi útvonal. Alsóörs fele max. 15 perc plusz Füred, de legalább visszafele is teljesíthető, nem úgy mint a Nosztori.
    A 73-ast meg éppen tönkreteszik azzal, hogy sokkal nagyobb autóforgalmat engednek rá. Pedig Füred is tele van. A NER meg repüljön Tihanyba, nem kellene mindenkit szivatni. Milyen jó lesz majd Csopakon úgy élni, mint Budán a Budafoki mellett.

Comments are closed.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva én sem vagyok szerelmes a Cookie-ba, mert nem szeretem, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár