Három helyen is új nyomvonalon és úton haladhatnak a Balaton körül kerékpározók az idei nyáron. Néhol kijavították a leromlott burkolatot, de továbbra is számíthatunk rettenetes és rendkívül veszélyes szakaszokra.
A legnagyobb változás a címképen is látható fenékpusztai részen volt, ahol több éves munka után elkészült az M76-os főút Balatonszentgyörgy-Fenékpuszta közötti szakaszával együtt a bringakör új szakasza is. Az építés alatt a bicikliseknek kijelölt ideiglenes útvonal többször is változott, de végül majdnem oda került, ahol eredetileg is volt. Az új bicikliút több mint három méter széles, nagyon jó minőségű. (A nyomvonalat a címképen piros színnel jelöltem.)
Részben már a múlt évben is használható volt az Örvényes és Tihany között felújított rész. A településeken kívüli szakaszokon ez is szinte autópálya szélességű. Hiába azonban a rendkívüli szélesség, a biciklisek is csak “kocoghatnak” rajta, mert az érintett út többségét “gyalog- és kerékpárútnak” minősítették. A KRESZ előírása szerint a gyalog- és kerékpárúton 20 km/óra a maximális megengedett sebesség. A “sima” kerékpárúton egyébként maximálisan 30 km/óra lehetne.
Ez mindenképpen szívás a gyorsabban közlekedőknek, mert ők is a lassú pályára kényszerülnek, ugyanis a 71-es főút párhuzamos részein megtiltották a kerékpározást. Ott a tiltás nélkül 40, sisakban akár 50 kilométeres sebességgel is mehetnének, így viszont csak hússzal. A gyalogos forgalom egyébként nem jellemző a Sajkod és Örvényes közötti külterületi szakaszokon. Egy esetleges balesetnél azonban plusz problémát jelentene a “gyorshajtás”.
Tavaly már használatba vehettük a szántódi kerékpárút Zamárdi felőli új szakaszát, az idei nyárra elkészült Szántódon a Móricz Zsigmond utcában a Csokonai tértől (kompra vezető elágazó) a Gyulay utcáig tartó rész is. Az 1,4 kilométer hosszú szakasz nagyobb fele önálló kerékpárútként van kijelölve, de találunk benne “gyalog- és kerékpárútnak” minősített részeket is, ahol a bicikliseknek vissza kell venni a sebességből.
Számomra az év csodája, hogy húsz éve tartó sírásom után eljutott az illetékesek tudatához is, hogyan lehetne kellemesebbé tenni a bringakör badacsonytördemici nyomvonalát. Eddig a bicikliút Római úti (Hősök útja) részét a kockakövekkel burkolt Debreczenyi utca kötötte össze a vasútállomás és Szigliget felé menő szakasszal. Én kezdetektől a Debreczenyi utcával szomszédos, simára aszfaltozott és rövidebb Zöldfa utcát javasoltam mindenkinek a borzalmasan rázós macskakövek helyett. Sajnos ezt szabályosan csak egyik irányba lehetett így használni, mert az egyébként kis forgalmú, egy irányú utca alsó végére képtelenek voltak kitenni egy “Kivéve kerékpár” táblát. Végre ez most megtörtént, és ráadásként még a Debreczenyi utca maradék szakaszán is aszfalttal fedték le a kockaköveket. Köszönöm!
Ugyancsak több évtizedes adóssága az illetékeseknek a pálkövei középső elágazó és Balatonrendes délnyugati része között hiányzó bicikliút szakasz megépítése. Ennek hiányában húsz éven át úgy küldték ki a bicikliseket a 71-esre, hogy a KRESZ a 12 év alattiaknak tiltja a főutak használatát.
Végre megkezdődött a hiányzó szakasz kialakítása, s ezzel együtt a meglévő Ábrahámhegy és Balatonrendes közötti szakasz felújítása is. Az építkezés május végi állapotát látva ez most azzal jár, hogy várhatóan ebben a szezonban nem csak Pálköve és Rendes, hanem Rendes és Ábrahámhegy között is a főutat kell használni a kerékpárosoknak. Csak remélni lehet, hogy egy esetleges baleset esetén a szülőknek nem kell külön azért is felelni, hogy gyermekükkel a 71-est használják.
A jó hírek között írhatok arról, hogy a Balatonberényi Településüzemeltetési Kft. egy ingyenesen használható biciklis szervizoszlopot telepített a Községi strand főbejárata elé. Ne legyen rá szükség, de jó, ha van!
A felújítások és új szakaszok ellenére bőven maradt javítanivaló a következő évekre is. Néhol már tervek is készültek, de egyes helyeken nem igazán számíthatunk mostanában előrelépésre. Ilyen a negatív kedvencem a bringakör badacsonytomaji szakasza Badacsonyörs településrészen, és Révfülön a Császtai strand és a Rózsakert között lévő horrorkanyar, ahol ötlet sincs igazán a megoldásra. Az egyik helyi képviselő szerint még mindig jobb lenne kivinni a bicikliutat a Balaton fölé, mintsem valaki a kanyart elvétve a tóban kössön ki.
Ugyancsak a negatív kedvenceim közé tartozik a bringakör Tihany és Balatonfüred közötti szakasza is. Ez úgy tűnik rendeződik, mert a hónap elején a NIF meghirdette a közbeszerzési eljárást a bringakör Tihany és Balatonalmádi közötti részén egyes szakaszok felújítására. A részben újjáépítésből, részben burkolat felújításból álló munka teljes hossza közel 10 kilométer. A pályázatokat július 18-ig kell beadni. A szerződéskötés után a nyertesnek 9 hónapja lesz a munka elvégzésére.
Ugyancsak a NIF jelentetett meg közleményt arról, hogy megkezdődött a Csopak és Veszprém közötti főút “11.5 tonnás tengelyterhelésre történő burkolat-megerősítésének” előkészítése. A munka részeként el kell készíteni egy, a főúttal párhuzamos kerékpárút engedélyezési és kiviteli terveit a 73. sz. főút teljes hosszában.
Mondjuk Csopakról indulva engem ez csak akkor érdekel, ha a Nosztori emelkedőhöz felvonót is építenek a bicikliknek.
Ráadás
Közben biciklisek jelezték, hogy Balatonfűzfő és Balatonkenese belterületén, illetve a két település között is komoly felújítási munkák zajlanak. Várhatóan június 25-e környékén részletesen beszámolok erről is.
Győrffy Árpád
•
Ha érdekesnek találta, egy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)
A 73-asra már igencsak ráfér a felújítás. Vannak olyan kanyarok, ahol a sáv széle annyira rossz állapotban van, hogy szinte át kell menni a szembejövő sávba. Ez eléggé balesetveszélyes.
Forgalomnövekedést inkább a veszprémi elkerülő négysávosítása fog generálni, nem a 73-as felújítása.
73-as mellé bringautat? Montival lehet az erdőn át, amúgy meg ott van a vadiúj felsőörsi útvonal. Alsóörs fele max. 15 perc plusz Füred, de legalább visszafele is teljesíthető, nem úgy mint a Nosztori.
A 73-ast meg éppen tönkreteszik azzal, hogy sokkal nagyobb autóforgalmat engednek rá. Pedig Füred is tele van. A NER meg repüljön Tihanyba, nem kellene mindenkit szivatni. Milyen jó lesz majd Csopakon úgy élni, mint Budán a Budafoki mellett.