Törölték a nyomvonalból a Balatoni Bringakör legrégebbi szakaszának 950 méteres részét, hogy csendesebb útvonalra irányítsák a bicikliseket. Közben egy komoly konfliktusforrást is beépítettek az új balatonalmádi szakaszba.
Régi szégyenfoltja volt a bringakörnek és egyben Balatonalmádinak az Öregpark keleti szélét a budatavai stranddal összekötő Neptun utca. Az összevissza szabdalt és változó szélességű aszfalt sok biciklis és autós életét keserítette meg. Most az utcát a vasúti töltéstől a kerítésekig, “faltól-falig” újraaszfaltozták. A szabálytalan vonalvezetésű út festése még nem készült el, de talán találnak majd olyan megoldást, ami egyértelművé teszi a haladási szabályokat az autósoknak, kerékpárosoknak és a gyalogosoknak is.
A teljes útbontással lehetőség lett volna arra is, hogy az utca kiszélesedő részein visszacsempésszenek egy kis zöldet az aszfalt helyett, megpróbáljanak olyan formát adni, ami egy elegáns üdülőhelyhez illik – igaz, ezt talán Almádiban túlzás lenne elvárni.
Igazán nagy változás a Balatonalmádiból kivezető Balatonfűzfői út mellett kialakított kerékpárút nagyobbik felének kiváltása. (A címképen sötétzölddel ábrázoltam a kiváltott szakaszt.) Ez a szakasz része volt annak a 12 kilométer hosszú első bicikliútnak, amit Kenese és Almádi között 1989-ben több darabban megépítettek 17 millió(!) forintból. A váltás már régóta indokolt volt, mert a mintegy másfél méter széles, járdaként is szolgáló szakasz állapota sokat romlott harminckét év alatt. A Balatontipp olvasóinak a hivatalos szakasz helyett már több éve az Eötvös utca és a Rákóczi utca használatát javaslom. Csendesebb is, biztonságosabb is a 71-es főút mellett lévő leromlott bicikliútnál. Most itt lett volna a lehetőség, hogy az új hivatalos nyomvonalnak is egy igazán optimális megoldást találjanak ezzel.
A változtatásról döntők azonban csak részben gondolkodtak hozzám hasonlóan, amikor az új nyomvonalba teljesen beépítették a Rákóczi utcát. Sajnos a Rákóczi utca bekapcsolását nem az Eötvös utcán át menő egyenes vonalvezetéssel tették, hanem egy rövid kerülőre visszairányítják a bicikliseket a 71-es főút mellé. Teszik ezt a legkritikusabb szakaszon, az egykori budatavai állomás melletti vasúti átjárónál, ahol nyáron nagyon erős a strandra menő forgalom. Ennél is nagyobb probléma, hogy a folytatásba bekapcsolták a szűk Álmos utcát és ezzel egy ott működő építőanyaggal kereskedő telep teherkapuját. Igaz, cserébe adtak egy sztráda szélességű 40 méteres látvány bicikliút szakaszt, amiről csak a gyalogosokat felejtették le.
A magukra vigyázni akaróknak én továbbra is a Neptun utcát és a Rákóczi utcát közvetlenül összekötő Eötvös utcát javaslom, mert kevesebb elágazó, forduló van benne, és a járműforgalom is sokkal kisebb, mint az új hivatalos nyomvonalon.
A felújítás részeként teljesen újraaszfaltozták a Rákóczi utcát. Az utca forgalmasabb északkeleti végén mindegyik oldalon önálló biciklisávokat festettek fel, és az autók parkolását is megfelelő jelzésekkel szabályozták.
A sima út persze csak a város széléig tart, Lozsántánál ismét visszacsöppenünk egy másik valóságba. A két világ közötti különbséget jól érzékelteti a Szabolcs utcai elágazásnál kialakított 3,5 méter széles aszfaltcsík, ami 10 méter után másfél méteresre szűkül.
Természetesen sokféle álláspont lehet az kerékpárút nyomvonal kialakításáról. Mint a fentiekből is kiderül, én úgy látom, hogy az irányokat nem a biciklisek érdekéhez igazították. Ez akkor is nagy baj, ha ezt tudatosan tették, de akkor is, ha hozzánemértés vagy hanyagság miatt.
Győrffy Árpád
•
Ha érdekesnek találta, egy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)
Kedves Ottó!
Az almádi – vörösberényi – Magtár utcával szemben lévő kerékpárút szakasznál valószínűleg a 71-esről esetleg figyelmetlenül bekanyarodóktól védik a bicikliseket az elsőbbségadás előírásával. Nem rég arra jártam autóval, mintha már a 71-esnek ezt a részét is lakott területté minősítették volna. Ha igaz, akkor már nem indokolt igazán a biciklisek korlátozása.
Az agyatlanságok közül szerintem a pálkövei elágazótól a Balatonrendesig tartó szakasz a csúcs. Ott a bicikliseket ráterelik a 71-es főútra a kerékpárút megszűnése miatt. A KRESZ szerint “Tilos
a) főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni;”
A javaslatot köszönöm, gondolkodok rajta.
Győrffy Árpád
Kedves Árpád!
A kiragadott Álmos utcai példa mellett – ahogy azt korábban írtam – számos más helyen is ez a helyzet. És nem csak a most aszfaltozott, és kerékpárútként kijelölt Almádi belterületi szakaszán.
Egyik kedvenc ilyen helyem Almádi belterületi szakaszának a Fűzfő felőli végénél, a 71-es út és a Magtár u. csatlakozásánál található. Itt a Balaton felől egy földút is becsatlakozik a 71-es főútba, keresztezve a bicikliutat, és a földút felől jövőknek elsőbbséget is kell adniuk (STOP táblával) a kerékpárosoknak, azonban – ETTŐL FÜGGETLENÜL – a kerékpárosokat is elsőbbségadásra kötelezik!!! Na, ezt magyarázza meg valaki, hogy itt MI INDOKOLJA A KERÉKPÁROSOK ELSŐBBSÉG ADÁSÁT?! Merthogy a 71-es, és a Magtár u. felől a földútra kanyarodók forgalma erre nem ad kellő magyarázatot, az biztos! Más forgalmi irány viszont NEM KERESZTEZI a kerékpárút forgalmát!!!
Egyébként kíváncsi lennék, hogy itt hány kerékpáros ad ténylegesen elsőbbséget a 71-es, vagy a Magtár u. felől a földútra kanyarodóknak! (Szerény véleményem szerint a többség úgy teker át a csomóponton, hogy észre sem veszi, hogy neki elsőbbségadási kötelezettsége van!) Na, tipikusan ilyen az, amikor a forgalomtechnikai szabályozás KÖSZÖNŐ VISZONYBAN SINCS a csomópont egyéb adottságaival, forgalmi viszonyaival – erről szintén említést tettem az előző bejegyzésemben.
És a fenti megint CSAK EGY KIRAGADOTT PÉLDA! Talán érdemes lenne csokorba gyűjteni a tavasz során a hasonló helyzeteket (bevonni ebbe minél több kerékpárost, és kerékpárutat – akár CÉLIRÁNYOS, ORSZÁGOS MOZGALMAT SZERVEZVE), és ezen gyűjteménnyel megkeresni az illetékes szerveket, hogy gondolják át ezen helyszínek forgalomtechnikai kialakítását, és vegyék figyelembe a kerékpározás komfortját, SZÁMOLJÁK FEL A NEM KERÉKPÁROSBARÁT, MINDEN ÉSSZERŰSÉGET NÉLKÜLÖZŐ FORGALMI RENDEKET!
Sajnos a jelenség arra enged következtetni, hogy a kerékpárutakat irodából tervezők NEM GYAKORLÓ KERÉKPÁROSOK, ebből adódóan pedig egyértelműen A GÉPJÁRMŰ FORGALMAT PRIORIZÁLJÁK A KERÉKPÁROSOKÉVAL SZEMBEN, sajnálatosan még a fentihez hasonló, totálisan érthetetlen szituációknál is. Ez pedig bizony, nem hogy nem kerékpárosbarát, de NEM IS ZÖLD, NEM IS KÖRNYEZETTUDATOS, a jövő generációira is gondoló mentalitás! (Ha csak amiatt nem tekintjük környezettudatosnak, mert ha egyszer már autóval pöfög valaki kerékpározás helyett, akkor neki ne kelljen fékeznie, meg elindulnia, mert ez autóval tényleg környezet szennyezőbb, mint a csomóponton történő sima áthaladás.)
Szerintem a téma megér egy ÖNÁLLÓ CIKKET is, már csak A NAGYOBB FIGYELEMFELHÍVÁS miatt is, de ennek az IDŐZÍTÉSÉRE talán a kerékpáros forgalom tavaszi berobbanásakor az optimális!
Kedves Németh Ottó!
Jogos az észrevétel a kötelező elsőbbségadásról. Sőt nem csak az Álmos utca-Rákóczi utca kereszteződésnél vannak alárendelt helyzetben a biciklisek, hanem az Álmos utca 71-es felőli végénél is. Pedig ott korábban a régi kerékpárúton haladóknak mindenhol elsőbbsége volt 71-esről bekanyarodók és a “Hétvezér utcákról” kijövőkkel szemben.
Az Álmos utca-Rákóczi utca kereszteződésében esetleg indokolhatja az elsőbbség elvonását a másik útvonalon 10 méterre lévő vasúti átjáró. Ha jól tudom, ennek forgalmát nem lehet blokkolni a közeli elágazókban. (Az előírt minimális távolságot nem ismerem.) Ez is indokolná, hogy a több elágazós, veszélyes kerülő helyett az Eötvös utcán kellene vezeti a bicikliseket. Igaz, akkor nem csinálhatták volna meg a “látványbicikliutat” a Bocskai téren a 71-es mellett.
Egyik hozzászóló azzal próbálja kimosdatni a város önkormányzatát a felelősség alól, hogy a felújítás NIF-beruházásban történt. A NIF-beruházásoknál három oldal, a NIF, a “Révész Máriusz-titkárság” és a helyi önkormányzat vesz részt a tervek kialakításában. Ha az önkormányzat nem akar valamit, akkor az nem úgy lesz. Az egyeztetésekbe beleszólhatnak a magukat a kerékpárosok képviselőinek kiadó civil szervezetek is. Balatoni tapasztalataim szerint az éppen aktuális ilyen szervezeteknek nem sok közük van a tó körül kerékpárral túrázókhoz, illetve azok elvárásaihoz. Inkább csak a nevüket adják, ahogy az elmúlt 35 évben ez többnyire történt.
Győrffy Árpád
Egy további észrevétel az újonnan elkészült kerékpárúttal: több olyan helyen is a kerékpárosoknak kell elsőbbséget adnia, ahol ezt semmi sem indokolja! Ilyen pl. a Rákóczi u – Álmos u. találkozási pontja. És ezt a logikátlanságot számos olyan helyen tapasztalom, ahol az utóbbi pár évben történt bárminemű, a kerékpárutat érintő változás (pl. új szakasz építése, egyéb beavatkozások). Úgy vélem, hogy ezt egy mostanság bevett, tipikus tervezői gyakorlat eredményezi, melynek a valódi okát nem könnyű megfejteni, hiszen ezeken a helyszíneken sem a forgalmi viszonyok, sem az út, és kerékpárút kölcsönös viszonya, nyomvonalvezetése nem indokolja a kerékpárosok megállítását. És ez NAGYON NEM kerékpáros-barát megoldás! Gondoljunk csak azokra a macerákra, amit a kerékpárral való megállás, majd elindulás jelent: illik visszaváltani, hogy ne terheljük feleslegesen sem a térdízületünket, sem a kerékpár hajtásrendszerét, eleve probléma a lendületvesztés (főleg egy emelkedésnél). Mindez egy nagyobb társasággal zajló, csomagos túránál fokozott gond, hiszen akár a többiektől való leszakadással is járhat.
Szóval a felesleges megállások / elindulások megtörik a kerékpározás komfortját, ami NEM arra sarkall, hogy az autóból átüljek a bringára….
Egyébként több helyszínen is (nem csak a Balatoni Bringakörön), annyira ellentmond a kerékpárosok elsőbbségadásra kötelezése minden ésszerűségnek, hogy az autósok szisztematikusan elengedik a kerékpárosokat, és nem, nem előzékenységből… (Egyik, általam gyakran útba ejtett ilyen helyszín Veszprémben a Jutasi út – Bagolyvári út csatlakozási pontjánál van.)
Ez jelenség tipikusan olyan helyeken fordul elő, ahol a forgalomtechnika sem a forgalmi viszonyokkal sem a helyi adottságokkal, nyomvonal-vezetéssel NINCS ÖSSZHANGBAN. Márpedig úgy vélem, hogy egy jól megtervezett forgalomtechnikának MINDIG összhangban kell lennie a helyszín egyéb adottságaival, forgalmi viszonyaival, azaz ÉSSZERŰNEK, LOGIKUSNAK kell lennie! Jó lenne, ha erre a kerékpárút-tervezők is ügyelnének!
Kedves Marik Péterné, kedves szomszédom! Általában nem szoktam bevédeni a város vezetését, de ebben az esetben mindenképp védelmükben le kell szögeznem , miszerint eme fejlesztés NEM a város , hanem a NIF beruházása, s mint ilyen , adófizetői pénzekből készült, illetve a NIF -na most tessünk skubizni- csak a kerékpársávokat akarta felújítani, a Rákóczi egyéb részeit nem, azaz az útpálya két oldalán csinált volna újra szőnyegezést, a többire áldás és békesség! Mivel a Rákóczin eddig sem volt járda -kivéve a szerző által ,amúgy tévesen aposztrofált, “ottfelejtett” buszmegállóig, mely igenis napi, pontosabban hétköznapi használatban van, szóval néha nem ártana tájékozódni, mielőtt az ember hamis infókat ír le!- , ezért eme projekttől elvárni, itt hiányosságként felróni, hogy de miért nem lett -amúgy tök jogosan- járda is építve legalább a Rákóczi egyik oldalára, nos ez kissé “egzotikusch” gondolkodást feltételez. Egyébként volt nov. 9-én egy közmeghallgatás, ahol -egyebek mellett- a rekonstrukció is téma volt és ahol Dr. Polgármesterünk bejelentette, hogy bőven lesznek itt még finomhangolások, módosítások, hiszen az látható, hogy a jelenlegi állapot minden, csak nem teljesen ideális. Ami biztos; egyirányúsítva lesznek a “7 vezér” utcák olyanképpen, hogy lesz amelyik a Rákóczi felé, s lesz, amelyik a Fűzfői felé lesz egyirányú, hiszen ezen a szakaszon ugye helyközi buszközlekedés is folyik, de egyéb tgk-k is járnak errefelé, a gépjármű forgalom pedig sokszorosa az akár 8-10 évvel ezelőttinek ó, többek közt a Diós lakó”park” miatt is. ráadásul valószínűleg a jövő évben beindul végre a város helyi autóbuszközlekedése is, ami miatt még sűrűbb lesz a busz”penetráció” errefelé, így mindenképp a jövőben aktuálissá válik a Rákóczi nyugati oldalán egy legalább 1 m széles, biztonságos járda kiépítése, melyhez a hely adott, csak anyagi forrást kell rá “találni”.
Kedves Nagy Éva!
Ahogy a fotókon is látszik, a Rákóczi utca több, egymástól nagyon különböző szakaszból áll. A vasúti felőli vége például teljesen leszűkül, ott csak az úttesten – vagy az árokban – van hely a gyalogosoknak is. De még a Szabolcs utca felőli szélesebb részén – ahol az emeletes házak vannak – is csak egy ottfelejtett buszmegállóig vezet egy 50 méteres szakasz. Tehát nem tévedett a korábbi hozzászóló.
Frissítés: Én viszont tévedtem. Az utca 8%-a mellett kialakított járda egy hétköznaponként működő buszmegállóhoz vezet. Kösz a helyreigazítást!
Győrffy Árpád
Évente három bringakört teszek, úgy értem, egyhuzamban a teljeset. Tele van a búrám az egész bringaút tervezésével – évtizedek óta, amióta elkezdték. Ami jó is lenne, az hanyag kivitelezés, elcsalt alapozás 1-2 év múlva összetöredezés. Ettől a résztől is kezdettől rosszul vagyok – különösen a járdás, gyalogosokkal közös (nyaralóhely, tömegek sétálnak!) idióta résztől. Erre egy idő után a rutinosabbak már jó pár éve “kialakítottuk” a magunk útvonalát a ” hátsó ” nyugis, széles, bár borzalmas aszfaltozású úton. (Ezek szerint a Rákóczin.:-))És igen, egyesek az Eötvösön szoktak, én az Álmoson, de nem a Tüzép felől, hanem az innenső sorompó után az Álmos folytatására kanyarodva, ami ugyan murvás-földes, de nagyon megéri így is. Kérdés, miért nem lehetett ezt a részt inkább leburkolni a tényleg röhejes sztráda helyett. Lényeg, hogy látható, a bringázás ügye továbbra is pocsék irányba halad. Ja, a Rákóczin, ha jól rémlik, eleve volt/van járda a házak előtt, ezt az előző kommentre írom….
A Rákóczi utcában a gyalogosok hol közlekednek? Az út két oldalán bicikliút lett kialakitva,középen az autósforgalom. A kerékpárosok
és az autósok szlalomozzanak a gyalogosok között. Nyáron rendkivül nagy a gyalogosforgalom, mivel a Budatavai strand az utca végén van. Úgy érzem a tervezés kizárólag íróasztalról történt a helyi viszonyokat nem ismerve, no de az elvégzett
munkát átvevő sem ismerte. ALMÁDI nagyon rossz úton halad, ilyen munkákkal lapátoljuk ki
a pénzt.