Az idén már többször írtam a Balatoni Bringakör fejlesztéséről, felújításáról. Az alábbiakban a csopaki, a füredi, a Tihany-aszófői és a fenékpusztai szakaszon zajló vagy már le is zárult munkákról, változásokról, az új szervizoszlopokról, és a bizonyítvány szerzés feltételeinek megújításáról olvashatnak.
A legnagyobb változás Csopakon történt, ahol a nyár elején jelentősen módosították a bringakör eddigi nyomvonalát. A Forrás utcán Füred felől érkezőknek mostantól nem kell elmenni az egykori hajóállomáshoz vezető Kőkorsó utcáig, hanem már a Kerekedi utcán át lefordulhatnak a part felé. A Kerekedi utca déli végének folytatásában az Örkény sétánynak nevezett utcában haladhatnak tovább a korábban a strand előtt kialakított bicikliút felé. Az új szakasz kellemesebb, is szebb is a korábbinál, az utcák burkolatát is felújították, és a gépjármű forgalom is kisebb.
Az egykori hajóállomáshoz érve érdekes forgalomtechnikai megoldással találjuk szembe magukat, a következő 450 méteren angolosan – balra tartva – kell közlekednünk. Mivel a szemből jövő biciklisekkel egy síkon mozgunk, kereszteznünk kell azok haladását. Természetesen ugyanezt kell tennünk a szakasz túlsó végén, a strand bejáratánál is.
Az unortodox megoldást valószínűleg az indokolta, hogy a biciklis forgalom egyik irányát le akarták hozni az út északi oldalán a gyalogosjárda mellett kialakított bicikliútról. Így a gyalogosok és az ott maradó biciklisek jobban megférnek egymással, ráadásul az Örkény sétánynak nevezett utca aszfaltját is fel lehetett újítani a bringakörre szánt pénzből. Így viszont a Füred felől érkező biciklisek szembe találták volna magukat az egy irányú utca forgalmával. Hogy ez ne így legyen, a szemből jövők útját keresztezve őket küldték fel a régi biciklisávra. Megtehették volna azt is, hogy az Örkény sétány forgalmi irányát nyugatról keleti irányúra fordítják – ahogy az a strand másik végénél van -, s akkor nem lenne szükség erre a sasszézásra. De nem tették.
A strand keleti széle után újabb unortodox megoldással találkozunk, amikor a Csopak felől jövő forgalom szembejön az egy irányú gépjárműforgalommal, miközben az autókkal azonos irányú bicikliseket felküldik a 10 éve épített, gyalogosokkal közös bicikliútra. De ezzel még nem fogytak ki az ötletekből, 50-60 méter után visszakényszerítik ezt a sávot is az autósoknak még mindig egy irányú szakaszra.
A 71-es főút felé vezető Sport utcában annyi változott, hogy a 10 éve támogatásból járdapótlékként is megépített bicikliútról leterelték a kerékpárosokat a közútra. Így most az utca északi részének újraburkolására is jutott pénz, vélhetően a bringakörre szánt keretből.
•
Balatonfüreden is több jelentős változás van. A bringakör felújítás részeként új burkolattal látták el a 650 méter hosszú Germering utcát, aminek a két szélén, a csatornafedők felett újrafestették a biciklis sávokat. Valószínűleg a nyári meleg okozhatta, hogy a kivitelezők nem összpontosítottak megfelelően a jelek felfestésénél, emiatt a piktogramokat elszántan követő biciklisek könnyen rossz sávba kerülhetnek.
Balatonfüreden újabb lépéseket tettek a kerékpárosok kiszorítására az üdülőnegyed központi részéből. Az már eddig is megszokott volt, hogy a nyári hónapokban kitiltották a bicikliseket a bringakör Vitorlás téren és Tagore sétányon átmenő szakaszáról.
Az idén már a Vitorlás tértől nyugat felé induló Zákonyi sétány melletti bicikliúton is elkezdték a kerékpárosok jogainak korlátozását – legalább is a nem egyértelmű jelzések erre utalnak.
Az aszfaltra párosan festett kerékpárút jelek egyikét-egyikét néhol eltüntették, és a helyére egy-egy gyalogos jelet festettek. Ezzel ezen a szakaszon még nehezebbé tették a biciklisek közlekedését, mert most már szólni sem lehet a széles sétány helyett a bicikliútra tévedő gyalogosoknak. Egy esetleges baleset esetén pedig különösen nehézzé válik a felelősség tisztázása.
Egyik olvasónk szerint tévedek, mert ezek a jelek valójában nem a gyalogosok beengedését jelentik, hanem arra figyelmeztetnek, hogy itt gyalogos forgalom várható. Természetesen elképzelhető, hogy én értem egyedül félre, illetve én nem értem, mit akarnak üzenni a KRESZ-ben ilyen színekkel nem ismert jelzéssel. Továbbra is azt gondolom, hogy az egymás mellett lévő, ellenkező irányból olvasható két biciklis jel azt jelenti, hogy ez egy bicikliút kétirányú forgalommal. Ha az egyik irányt jelző biciklis jelet szisztematikusan eltüntetik, és a helyére felfestenek egy gyalogos jelzést, az a továbbiakban minimum kérdésessé teszi , hogy ez egy kétirányú bicikliút. Egy ilyen jelzés legfeljebb arra lenne jó, hogy az út kezelője – az önkormányzat – ezzel takarózzon, ha valami probléma adódik a biciklisek és gyalogosok találkozásából. De ez is csak akkor lenne igaz, ha a KRESZ-ben rögzített jelzést használnának erre, vagy simán felírnák az aszfaltra, Vigyázz, gyalogosok! És ami alapvető, ezt nem egy másik jelzés eltüntetésével tennék.
Tapasztalataim szerint az érintett szakaszon nem a gyalogosokra való figyelmeztetés, hanem a gyalogosok figyelmeztetése hiányzik. Hasznosabb lenne, ha az ilyen félrevezető jelzések helyett inkább a bicikliút létét jelölnék egyértelműbben – sűrűbb és feltűnőbb jelzésekkel – hogy a gyalogosok észrevegyék. Ugyancsak végiggondolhatnák a bicikliutat szegélyező élősövény jövőjét is, ami a kanyaroknál lehetetlenné teszi a szemből jövő forgalom, vagy akár a gyalogosok érzékelését, s ezzel a felkészülést az óvatosabb kanyarodásra. Néhol pedig tovább keskenyíti a bicikliutat, mert nem ad lehetőséget, hogy a kerékpáros oldalt “kilógjon” az aszfalton túlra.
•
Korábban már írtam az Örvényes-Aszófő-Tihany között zajló munkákról. Júliusban hidak felújítását leszámítva elkészültek az 1. ütemben tervezett munkával: Tihany, Sajkodi bekötő utáni hídtól Aszófőig, Aszófő belterület határától Örvényes felé a 71. sz. főút felhagyott szakaszáig. A második ütem szeptemberben kezdődik, ebben “Tihany, Lepke sortól a Sajkodi bekötőútig, illetve a 71. sz. főút felhagyott szakasztól Örvényesen a Malom utcáig” építik meg az új utat, és befejezik a hidak nyárra félbehagyott építését.
•
Július végén ismét megnéztem a Balaton nyugati csücskénél az épülő M76-os és a 71-es főút találkozásánál zajló munkákat. A biciklisek változatlanul terelőúton és egy alacsony és szűk alagúton haladhatnak a bringakör északi és déli parti része között. A végleges útvonalra csak a Zala-folyó fölött átívelő híd építésének befejezése után számíthatunk. (Lásd a címképet!)
•
Tavaly augusztusban tudósítottam arról, hogy Révfülöpön egy bárki által használható szervizoszlopot állítottak fel a kerékpárok szereléshez szükséges alapvető szerszámokkal és persze pumpával. Korábban már hasonlót telepítettek a keszthelyi piacra és a Shell balatonfüredi benzinkútjánál is.
Az idei nyáron megszaporodott a szervizoszlopok száma. Balatonfűzfőn a vasútállomással átellenben, attól kicsit északnyugatra lévő ivókútnál, Balatonalmádiban a Véghelyi Dezső utca délnyugati részén lévő biciklis pihenőnél, Paloznakon a biciklis pihenőnél, Balatonakaliban a dörgicsei elágazóban, Badacsonyörsön a biciklis pihenőnél, Szigligetnél a Cifra majori elágazó mellett lévő tisztáson, Balatongyörökön a Kneipp taposó melletti WC északi falánál, Gyenesdiáson a Bringatanya északi falánál, Szántódon a Csokonai téren (a Móricz utca elágazójában), Balatonmáriafürdőn pedig az Őrház utcai strand előtt (a Dózsa-Hullám-Őrház utca találkozásánál) találunk lehetőséget arra, hogy a sürgős javítást magunk elvégezzük a biciklin.
Természetesen a legbiztosabb, ha olyan saját szerszámokat is viszünk magukkal, amelyek biztosan jók a biciklinkhez.
•
A durvuló balatoni szállásárak és a természetes avulás miatt augusztus közepén megújítottam a Balatoni Bringakör Bizonyítvány kiírását. Az eddigi teljes kör és félkörök mellett, helyett a jövőben harmadolni is lehet a túrát. Ezzel azt szeretném segíteni, hogy a csak egy-egy napra elindulóknak is igazi élmény legyen a balatoni biciklizés. A kötelezően elkészítendő fotók száma alig változott, miközben megdupláztam a választási lehetőséget. Bicikli nélkül is érdemes végiglapozni a képek miatt! 🙂
Ha minden jól megy, a napokban sikerül befejezni a balatoni kerékpáros túrajavaslatom frissítését, aktualizálását is. A hivatalos útvonal mellett mintegy 30 alternatív kitérőt tartalmazó leírás GPS-állománya ma is naprakész. A megvásárlásáról a túrajavaslat végén lehet bővebben olvasni.
Győrffy Árpád
•
Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)
Balatonszepezdi kerékpár útra nagyon kíváncsi vagyok , hogy vezetik.
München /belvárosában közel 2km / és a nagyobb városok belvárosi sétáló utcájában / csak tolni lehet a kerékpárt . Zala híd átjárónál csak tolni táblát kellett volna kitenni.