A balatoni bicikliút – bringakörút – bemutatása alternatív útvonaljavaslatokkal, leírással, fotókkal, térképekkel, szinttérképekkel, tanácsokkal, tapasztalatokkal. Azért, hogy változatosabb, kellemesebb, élményekben gazdagabb legyen a kirándulás.
Aki már legalább egyszer körbetekert a tó körül, az megerősítheti, hogy Balatoni Bringakör valójában csak a képzeletünkben létezik. Hisz a teljes szakasznak csak mintegy harmada igazi bicikliút, ráadásul annak jelentős része is pont olyan rossz állapotban van, mint a bringakör többi részén a kerékpárútnak kijelölt közúti szakaszok és járdák. 2019 tavaszán jelentős felújításba kezdtek, majd 2020-ban újabb felújítások kezdődtek, sőt 2021-ben is további fejlesztések zajlottak, és 2022-ben is jelentős előrelépések történtek, de az alapvető változásokra még várni kell. Persze ettől még a világ legjobb programja a Balaton körbebiciklizése, ha lelkileg felkészülünk a máshonnan jól ismert nehézségekre.
Mivel nem sok értelme lenne gödörről-gödörre végigvenni az út állapotát, az alábbi írással inkább abban szeretnék segíteni, hogyan találjuk meg az igazán jó helyeket, hogy mindenki a lehető legkellemesebb élményekkel fejezze be az első túráját, majd utána a többit is. A cikk elsősorban azoknak szól, akik nem csak taposni akarják a pedált, hanem arra is kíváncsiak, merre járnak. S akár kisebb-nagyobb kitérőt is tesznek egy-egy érdekesebb helyért, látványért.
Figyelem: A közlekedési szabályok időközben változhatnak, így a lenti ötletekből csak azokat próbáljátok ki, amit nem tilt közben valami új szabály. Természetesen a döntést minden esetben mindenkinek magának kell meghozni, így a felelősség is az övé.
Az illusztráció a Maps.me térképes alkalmazás mobiltelefonos képernyőfotója. A térképen a túráimon rögzített útvonal szerkesztett GPS-állományának nyomvonala látható.
Mivel egy körtúránál gyakorlatilag mindegy honnan kezdjük, én a Siófokot Balatonvilágossal összekötő alsó út világosi szakaszát választottam az induláshoz. Az alábbi szintrajz innen mutatja be Balatonfűzfő és Almádi határáig a hivatalos útvonalon várható emelkedőket.
Az első döntési helyzet azonnal az indulásnál áll elénk, amikor arról kell határoznunk, hogy felmegyünk-e a sísánc formájú emelkedőn a világosi állomáshoz, majd a magaspartra, vagy kihasználva a biciklisek szabad átjárási lehetőségét, a Club Aligán keresztül folytatjuk az utunkat.
A 01-es alternatív szakasz a világosi állomáshoz és a magaspartra vezető emelkedőtől kímél meg bennünket. Gyakorlatilag a vízhez legközelebbi, Zrínyiről elnevezett “parti úton” megyünk tovább északkelet felé. Az út áthalad a Club Aliga üdülőn, ahol reggeltől estig 15 percet kapunk arra, hogy az üdülő akarattyai, vagy aligai kapuján elhagyjuk a területet. Ha nem így teszünk, akkor nyáron strandbelépőt kell váltani. (2022-ig ez volt a szabály, talán 2023-ban is így marad.)
A folytatás Balatonakarattya parti sávjában, a Koppány soron, a strandok előtt visz tovább egészen a Koppány sor és a 71-es főút találkozásáig. Ennek a szakasznak a hossza 8 kilométer.
A 01-es azoknak ajánlható, akik nem akarnak felmászni a magaspartra, mert éppen rossz az idő a kilátáshoz, strandolni akarnak a balatonvilágosi szabadstrandon, illetve a szintén ingyenes akarattyai Gumirádli szabadstrandon, vagy csak nincs kedvük a világosi állomás előtti nagy kapaszkodóhoz.
Ellene szól, hogy így kimaradunk a magasparti kilátásról, és itt sem maradnak el teljesen a dombok, csak éppen kisebbeket, de többször kapunk belőlük. Különösen húzós Akarattyán a 71-es főút előtti utolsó 200 méter, de közben is van néhány meglepő szakasz.
Ha az alsó utat választjuk, ezt veszítjük el a magasparton (Bővebben a Balatoni topkilátóhelyek nehezen mozgóknak, lustáknak, spórolósoknak című írásban)
Ha valaki a fentiek alapján nem tudott dönteni, itt olvashatja egy korábbi részletesebb írásomat a két lehetőségről: Balatoni bicikliút – Világosi magaspart, vagy a parti úton a Club Aligán át?
–
Ha valaki a magaspartot választaná, vagy Pest felől vonattal a világosi, vagy az aligai állomásra jött biciklijével, Akarattyára beérve mindenképp tegyen egy 150 méteres kitérőt a Sirály utcából a magaspartra.
02A Balatonakarattya – panoráma út
A balatonakarattyai állomás előtt lévő körforgalomhoz érve ismét döntési helyzetbe kerülünk. Vagy megyünk tovább az Árpád utcában kijelölt hivatalos útvonalon, ahol élményt csak az újabb emelkedő jelent, vagy két másik megoldás közül is választhatunk. Az egyik a magasparton futó panorámasétány, a másik, a 71-es, mint gyorsító szakasz.
Világos felől érkezve az Árpád utcából az Ady Endre utcán, ha Kenese felől jövünk, akkor a 71-es főútról az Ybl Miklós utcán keresztül érjük el az akarattyai magasparton végigfutó Kisfaludy sétányt, amit én Tengerlátópartnak nevezek. (Figyelem! A KRESZ szerint a “12. életévét be nem töltött személyek” főúton nem biciklizhetnek, ezért a 71-es főút érintett részén az út északi oldalán futó járdán tekerhetnek.)
Ez a szakasz gyakorlatilag egy másfél kilométer hosszú panoráma kilátó a Balaton keleti medencéjére. Igazán szép tájképre a reggeli órákban számíthatunk, amikor a nap mögöttünk van, vagy oldalról süt. A nap jelentős részében szembe kapjuk a fényt, de a csillogó víztükör tengerszerű élményt adó látványa ilyenkor is csodálatos. A naplemente imádóknak pedig különösen emlékezetes lehet, ha itt esteledik rájuk.
02B Balatonakarattya – gyorsító szakasz
Ha sietünk, nincs kedvünk nézelődni, akkor a nyugati oldalon lévő 350 méteres szakaszt leszámítva szabadon biciklizhetünk a 71-es úton is. Megfelelő a szélessége, jó a minősége, a szakasz jelentős részén még egy-egy keskeny “biciklis sáv” is fel van festve mindkét oldalon. A kenesei határ előtt le kell mennünk az útról a Balaton felőli oldalán kialakított bicikliútra. (Figyelem! A KRESZ szerint a “12. életévét be nem töltött személyek” főúton nem biciklizhetnek, ezért a 71-es főút érintett részén legfeljebb az út északi oldalán futó járdán tekerhetnek.)
03 – Balatonkenese – parti sáv és sétány
Balatonkenese keleti részén választhatunk a 71-es főúttól először eltávolodó, majd egy szakaszon mellette haladó hivatalosan kijelölt bicikliút és az általunk 3-as szakaszként jelölt, barátságosabb, kikötők, az Alsóréti szabadstrand és a parti szállodák előtt haladó, majd a Vak Bottyán strand előtt sétánnyá alakuló csendes utca között.
A pari sávba a Tompa utcán át le kell lemennünk. Az utca burkolatának egy része kicsit göcsörtös, rázós, de a parti rész már rendben van. A 03-as alternatíva mellett szól az is, hogy közben elhaladunk az Alsóréti szabadstrand előtt, ahol akár ingyenesen meg is fürödhetünk. A keleti végén pedig több száz méteren valóban közvetlenül érezhetjük a Balaton közelségét a sétányon.
04 Balatonfűzfő – parti sétány és rönkjátszótér
A balatonfűzfői Fövenystrandot elhagyva két lehetőség is kínálkozik, hogy a hivatalos útvonalat elhagyva lemenjünk a partra. Közülük inkább a 04A-jelűt ajánlom, mert ennél valóban közvetlenül a víz mellett is haladunk, amíg a másiknál nádas rejti el előlünk a Balatont. A 04A-jelű különösen jó választás lehet a gyerekekkel tekerőknek a félúton lévő játszótér miatt.
05 Balatonfűzfő – balatoni kilátóterasz
2015-ben kiépített önálló bicikliút ma már hivatalosan is a balatoni bringakör része. Itt azért hagytam meg, hogy felhívjam a figyelmet a Balatonba hosszan benyúló mólóra, ahonnan szép kilátás nyílik a vízre és a nádasokra. A mólóra egy hangulatos pihenőhelyről sétálhatunk ki.
Balatonfűzfő és Balatonalmádi között egy tartós emelkedővel számolhatunk. A 2,5 kilométeres szakasz több mint 30 éve készült, ennek megfelelő a szélessége – illetve keskenysége – is. Több helyen a gyökerek feltörték a burkolatot, és a javítások ellenére is rázós volt. 2020 tavaszán a legrosszabb szakaszt 1,3 kilométer hosszúságban újraaszfaltozták. Bár az alap maradt a régi, a javított rész kicsit szélesebbnek tűnik a növények visszaszorítása miatt.
06A Balatonalmádi – Eötvös utcai kitérő
Balatonalmádi keleti részén 2021-ben módosították a korábbi útvonalat. A Balatonfűzfői út mellett több mint harminc éve épített, azóta korszerűtlenné vált és leromlott önálló bicikli utat nagyrészt sorsára hagyták, és a felújított, kis forgalmú Rákóczi utcára terelték teljesen a bicikliseket. Sajnos ennek a város felőli végén belevezették a bicikliseket az amúgy is keskeny Álmos utcába, amit még egy itt lévő építőanyag kereskedés teherforgalma is nehezít. Pedig lett volna sokkal jobb és egyszerűbb lehetőség is. (Bővebben minderről a Balatoni Bringakör – Nyomvonal módosítás és felújítások Almádiban új csapdákkal című cikkemben olvashatnak.)
06B Balatonalmádi – Öregpark
Az Öregpark keleti részén érdemes egy rövid pihenőre megállni. Akár a biciklit tolva, vagy a sétálókat óvatosan kerülgetve érdemes letérni a bringakör vasúttal párhuzamosan menő szakaszáról, és kicsit időzni az almádi móló környékén és az itt található szoborparkban.
Almádi délnyugati részén elhaladunk egy korábbi pecsételő helyünk, a Yacht kemping előtt, ahol előre telepített sátrakban is kaphatunk helyet akár egy-egy éjszakára is. A kempingben “működik” egy “Csináld magad, kerékpáros miniszerviz”. Valójában egy szerszámkészletről van szó, amit a kerékpárok futó javításánál leginkább használt eszközökből, anyagokból állítottak össze. Nagy segítség lehet azoknak, akik nem hordanak magukkal komplett műhelyt. Van kompresszoruk is, ha fújatni kell a kerekeket. A készletet, kompresszort bárki igénybe veheti. Ha kell, tanácsokkal is segítenek.
07. Káptalanfüred-Aszófő – Római út – Balatonalmádi nyugati, káptalanfüredi városrésze és Aszófő közötti 18 kilométeres kitérő a part közelében futó bicikliútról
A káptalanfüredi nagystrand után ismét választhatunk. Vagy maradunk a part közelében futó kiépített bicikliúton, vagy a szebb kilátásért és a keményebb terepért a hegyoldalban végigfutó felső úton – amit Római útként ismer a köznyelv – folytatjuk a túrát akár Aszófőig. A hegyoldali szőlők között haladó út érinti Alsóörs, Paloznak, Csopak, Balatonfüred északi részét és áthalad Lovason. A domborzat néhol a hullámvasútra emlékeztet, több forgalmas kereszteződésen is át kell kelni közben, néhol a forgalom is komoly. A parti sávot már ismerőknek mindenképp egy érdekes kaland lehet. (Ha esetleg nem jön be a kisebb-nagyobb emelkedőket is tartalmazó útvonal, akkor mindegyik településen visszatérhetünk a parti bicikliútra.)
Az eredeti útvonalon az alsóörsi strandtól először kis forgalmú közutakon, majd a paloznaki elágazótól a csopaki kikötőig önálló bicikliúton vezet a túránk.
Csopakon a Sport utca végéhez közeledve találjuk a biciklisek autóinak kialakított parkolót, mellette egy nagyon hangulatos pihenőhelyet, és nem sokkal arrébb egy játszótér és egy madárles is található. A strand előtt menő Ifjúság és Örkény sétányon nagyon figyeljünk a jelzésekre, mert a 2021. júniusi módosításnál több érdekes megoldást vezettek be. A legkülönlegesebb ezek közül a strand nyugati része előtt menő Örkény sétányon van, ahol a biciklisek esetében megvalósították az angolok által használt “balra tarts!” forgalmi rendet. Ehhez a sétány két végén az egymással szembe közlekedő biciklisek keresztezik egymás útvonalát – ha észreveszik a jelzéseket.
Ha valaki sokat szeretne gondolkodni a fenti forgalmi helyzeten, akkor mindenképpen álljon meg a Kerekedi és Forrás utca kereszteződésében lévő Szent József savanyúvíz forrásnál.
Csopak végétől ismét önálló bicikliúton folytatjuk a túrát egy erdős részen átvágva, majd párhuzamosan követjük a csopaki – “nosztori” – elágazónál négysávosra váltó 71-es főutat. Kicsit gyorsan emelkedik, kicsit zajos, kicsit füstös az autóktól, de nagyon szép a kilátás a Füred és Csopak közötti Kerekedi-öbölre.
Balatonfüred határát elérve egy széles közút, a Germering utca két oldalán kijelölt biciklisávokon haladhatunk. Ha pontosan követjük a nekünk szánt részt, akkor szétrázatjuk magunkat a csapadékvíz aknák rácsaival. Menjünk inkább a sáv szélét jelző sárga vonalon, így is marad elég az autósoknak.
A partot elérve először a Kisfaludy strand kerítése mellett haladunk, az Esterházy strand főbejáratától a Tagore sétányon külön a bicikliseknek épített sávon mehetünk tovább. Amíg korábban csak a borhetek idején kellett biztosan leszállni a biciklikről, most már a nyár jelentős részén tele van a bicikliút kereskedőkkel, büfésekkel, a Vitorlás téren átmenő szakaszon pedig egész éven át tiltják a biciklizést a közpénzből erre a célra épített úton.
Ha nehezen vennénk az akadályokat, tegyünk egy rövid pihenőt a sétányon, vagy a város végén a bicikliút mellett található Berzsenyi emlékforrásnál. A vize is kiváló. A másik lehetőség, hogy a korábban már javasolt Római úton – 07-es útvonal – eleve kerüljük el Füred parti sávját.
Balatonfüred nyugati szélén, majd a város után a bicikliút első szakasza a 71-es főúttal párhuzamos szerviz úton halad – “Hajógyári út”, vagy “Tihanyi műút” -, majd az egykori hajógyár után egy közel harminc éves építésű önálló bicikliút kezdődik Tihanyig. Nagyon keskeny, ez főleg a félköríves rondelláknál lehet veszélyes szemből jövő forgalomnál. Bár többször javították, sok helyen keresztirányú repedések, kitüremkedések vannak az aszfalton, a hidaknál is vigyázni kell, mert a zökkenő akár nyolcast is okozhat.
A tihanyi bicikliút nem része a Balatoni bringakörnek, de érdemes egy kitérőt tenni legalább a mólóig. A Balatonfüred és Fövenyes (Balatonudvari) közötti szakaszt ábrázoló szintrajzunk is a tihanyi teljes kitérővel együtt készült. Jól látható, hogy igazi emelkedőre csak akkor kell számítanunk, ha végigjárjuk a félszigetet is.
08A – A félsziget keleti oldalán az északkeleti bejárattól a révig menő útvonal, ami a közepén lévő 500 méteres szakaszt leszámítva önálló bicikliút
08B – Az északi bejárattól a falu elejéig önálló bicikliút
08C – A faluból a révhez vezető közút – vagy keskeny járda
08D – Egy kellemes kirándulási lehetőség Sajkodon
09A – A keleti partról a “szerpentinen” mehetünk fel a faluba
09B – A félsziget északi bejáratától a faluhoz érve a Kossuth utcán át jutunk az apátsághoz és a főtérre
09C – A falu elején a bicikliútként jelzett utcát Völgy utcát akkor válasszuk, ha le akarunk menni a Belső-tóhoz: Ez az első szakaszon egy irányú a tó felé (halvány lila), az dél – észak irányú biciklis forgalom a Völgy utcával párhuzamos Major utcán zajlik (narancssárga).
Tihanyból Zánkáig többnyire kiépített kerékpárúton haladhatunk, amit csak néha szakít meg egy-egy kis forgalmú közút. Aszófőnél érdemes kitérni a Kövesdi templom romjához, ahol egy működő forrás is van.
10. Aszófő – Kitérő a kövesdi templom romjához
Kellemes pihenőnk lehet az örvényesi vízimalomnál, balatonudvariban a bicikliút melletti temető szív alakú sírkövei csábítanak megállásra.
10.B – Örvényes – Kitérő a szabadstrandra
A tihanyi Gödrösi és Somosi szabadstrand után gyakorlatilag ez az egyetlen valamirevaló szabadstrand az északi középvidéken. A 2021-ben elkészült főépületben színvonalas illemhelyeket találunk, de akár le is zuhanyozhatunk. Természetesen a Balatonban is megfürödhetünk, és persze büfé is működik. A strandot Örvényes központjából a Szent Imre – Orgona – Fürdő utcán át érhetjük el, vagy Örvényes Aszófő felőli határában egy földúton át.
11. Balatonudvari Fövenyes – Balatonakali – Rövidítő
A 11-es földút, néhol nem igazán jó minőségű, borzalmasan szemetes, gondozatlan vidéken visz át (ami információink szerint a nemzeti park kezelésében van). Csak strapabíró gépekkel és elszánt bicikliseknek!
Balatonakali és Zánka között önálló kerékpárúton mehetünk, majd Balatonszepezdig kis forgalmú parti utcában haladunk. Szepezd kezdeténél a Virius utcán át a 71-es főúttól északra elterülő falun vezetnek tovább bennünket egy dimbes-dombos, 18 elágazót tartalmazó szakaszon. Akik nem szeretik a hirtelen emelkedőket és a veszélyes lejtőket, választhatják a 12. számú rövidítőt.
12. Balatonszepezd – Rövidítő
A legalább 16 kereszteződéssel, hirtelen emelkedőkkel és lejtőkkel tarkított nehéz és veszélyes hivatalos útvonal helyett rövidítőt ajánlok, ami szintén nem veszélytelen, mert a főúton megy. Ugyanakkor sokkal kényelmesebb ha a 71-esen megyünk a falu két vége között, és lehetőségekben is gazdagabb. Ha a járdán szeretnénk menni, vegyük figyelembe a szabályokat: A KRESZ 54. paragrafus (2) szerint: Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan… a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni. Mivel a KRESZ szerint a “12. életévét be nem töltött személyek” főúton nem biciklizhetnek, ők csak eleve a járdán tehetik meg a falun átvezető rövidítő szakaszt. (2021-ben az önkormányzat “kerékpárút vége” táblák kihelyezésével próbálta elriasztani a bicikliseket a járdáról. Levélben érdeklődtem céljaikról és a jogi háttérről, de nem reagáltak.)
Balatonszepezd végétől Révfülöpig a 71-es mellett futó önálló bicikliúton tekerhetünk.
13. Pálköve – Csendesebb, lankásabb szakasz
A következő választási lehetőség Pálköve (Kővágóörs üdülőrésze) bejáratánál lesz. Vagy megyünk a 71-es főút mellett kiépített bicikliúton, vagy helyette egy pálkövei betérővel levehetünk egy kicsit az emelkedőből és az autók zajából.
A Badacsonytomaj és Keszthely közötti 32 kilométeres szakasz első felén kell komolyabb emelkedőkkel, lejtőkkel számolni, de ezek közelébe se érnek a Világoson, vagy Akarattyán megismertekhez.
Badacsonytomajtól a hivatalos útvonal a Római úton halad tovább. A Római út Tomaj és Badacsony közötti szakaszán haladva kiderül, hiába hagytuk el a főutat, itt is nagyon kell vigyázni a szűk úthoz képest gyorsan haladó autók miatt. Különösen a figyeljünk a kanyarok előtt. A Badacsony és Tördemic közötti rész az első 300 métert leszámítva kisebb forgalmú, szélesebb is, de a hegy szoknyáján több emelkedő is van.
14. Badacsony – Kényelmesebb szakasz a főúton
A Badacsonyt körbeölelő Római út hullámos szakasza helyett a Balatonnal szinte egy szinten haladó 71-es főút. Veszélyes mindegyik, az eredeti útvonal érdekesebb, de keményebb. (Figyelem! A KRESZ szerint a “12. életévét be nem töltött személyek” főúton nem biciklizhetnek.)
Tördemic szélén keresztezzük a síneket és a 71-es főutat. Innen a túra egyik szép szakasza következik akkor is ha körbejárjuk Szigligetet és akkor is, ha a Szigligetet északról elkerülő hivatalos bicikliúton megyünk. Kisebb és nagyobb emelkedőkre mindkét útvonalon számíthatunk.
16. Szigliget – Betérő
Szigliget észak-nyugati oldalától a 71-es főút mellett futó önálló kerékpárúton haladunk a 84-es számú főút balatonedericsi elágazójáig. A Szigliget-Balatonederics közötti részen figyeljünk a fahidaknál. Némelyik elég rozoga állapotban van, bár egy 2015-ös beszakadás után a komolyabb gondokat elhárították.
Balatongyörök határában a Bece-hegyi buszmegállótól egy 2014-ben épített új szakaszon mehetünk tovább a Balatongyörök délkeleti határában lévő új strandig. Ez a rész szinte “autópálya” a bicikliút más szakaszaihoz képest. A “Szépkilátói strand” és az egykori kemping előtti szakasz nagyon rossz minőségű, de utána a Györök túlsó végéig sima úton megetünk.
Balatongyöröktől a Keszthelyig tart a bicikliút egyik legszebb szakasza. Különösen szép a Vonyarcvashegy előtt lévő Szent Mihály-domb környéke. Érdemes egy rövid pihenő erejéig felszaladni a dombon álló kápolna, ha nem féltjük őrizetlenül lent hagyni a bicikliket, csomagokat. (A domb aljában 2023-ban egy mosdó épült, de a hírek szerint 2024-ben sem nyit ki.)
17. Vonyarcvashegy – Új szakasz a parton
2016-tól egy rendkívül szép új szakaszt is használhatunk Vonyarcvashegyen, amelyik az ingerszegény vasúti töltéstől közvetlenül a Balaton-partra visz le bennünket. Kihagyhatatlan.
18. Keszthely – Partisétány
Keszthelyen a Libás strand és a vitorláskikötő után lemehetünk egy táblával is jelzett, biciklivel is járható kővel burkolt partisétányra (18). Szép, érdekes, elkerülhetjük vele a móló előtti nagy forgalmú közutat. Figyelni kell a gyalogosokra és a horgászokra. (Mivel 2024-re ez a rész teljesen beépült, és az egyik szakaszon kerítés is leszűkíti, inkább csak a biciklit tolva ajánlom.)
Ha bőven van időnk, mindenképp tegyünk egy kitérőt a főtérre, korzóra és a Festetics-kastélyba (18A).
Keszthelytől Balatonkeresztúrig ismét önálló kerékpárúton haladhatunk. Nagyon kellemes a fenékpusztai és a Balatonberény előtti szakasz. Fenékpusztánál elkészült az M76-os gyorsforgalmú út, és bicikliút is részben új nyomvonalat kapott.
Balatonkeresztúrtól Balatonmáriafürdőn, Balatonfenyvesen át Fonyód-Bélatelepig csendes utcákba irányítanak a biciklikörút táblái, így a Balatont csak akkor látjuk, ha teszünk érte egy kis kitérőt valahol. Lehetőség van bőven, mert a mintegy 10 kilométeres szakaszon több mint 10 kiépített szabadstrandot találunk. A lehetőségek közül jó választás lehet egy parti kitérő Balatonfenyves központjában.
Az állomás előtt a partra vezető Vachott utca a település korzója, ahol elvileg a biciklit csak tolni lehet. A parton hosszan végigfutó szabadstrandon sok büfét, éttermet és egy különleges játszóteret is találunk.
Fonyód-Bélatelepnél választhatunk, hogy a hivatalos önálló bicikliúton haladunk-e tovább a part közelében, vagy felmegyünk a hegyoldalba, ahonnan csodálatos kilátás nyílik az északi parti tanúhegyek felé.
19. Fonyód – Kitérő a Fonyódi-hegyekre
A 19-es a Fonyódi hegy oldalán végigfutó közút. Több helyen érdemes megállni, hogy a néhány méterre lévő partisétányról megcsodáljuk a tanúhegyek panorámáját, és megnézhetjük a Kripta-villát is. Komoly kihívás, de megéri.
20. Fonyód – Árpád-parti panoráma út – (2020-tól hivatalosan is része a bringakörnek)
A déli parton az egyik kedvenc szakaszom Balatonszemes nyugati szélénél, a Hullám strandnál kezdődik. Az itteni viszonyokhoz képest ez egy nagyon hangulatos, változatos vidék, ahol akár hosszabb pihenőre, nézelődésre, fürdésre is érdemes megállni.
A bicikliút ezen a részen végig a part közelében halad. Néhol nádas, vagy kisebb erdős rész zárja el a Balatont, de bőven látjuk a vizet is. Ha a Hullám utcai strandnál romantikusabb helyre vágyunk, akkor elég néhány száz métert biciklizni a Berzsenyi utcáig, ahol az üdülőtulajdonosok által épített napozó stégek, bejárók tarkítják a part melletti területet. Egy kis hely biztosan jut nekünk is.
A körút Balatonvilágosig tartó szakaszán a szántódi rév után van még egy rövid rész, amely forgalmasabb úton visz bennünket, néhány alkalommal találkozunk önálló bicikliúttal, de többnyire csendesebb utcákat vontak be a kijelölt útvonalba. Különösen szép kilátás nyílik a tóra, a Tihanyi-félszigetre és a túlsó partra Zamárdi szabadstrandjairól, valamint Siófok ezüstparti részén lévő parti sétányról.
21. Zamárdi – Partisétány
A Keszeg utcai szabadstrand és a Központi szabadstrand sétánya – részben murvás, részben kővel burkolt. Főszezoni délutánok kivételével nyugodtan járható. Nagyon gyönyörű a kilátás a Tihanyi-félszigetre és Füred környékére
Figyelem: Zamárdiban és Siófokon fokozottan figyeljünk a táblákra, mielőtt valamelyik parti sétányon bicikliznénk, mert előfordulhat, hogy időközben tiltást tettek ki valahová.
22. Siófok – Ezüstparti sétány
23-25. Siófoki kitérők
23 – Érdemes kitérőt tenni Siófok megszépült főterére. Ehhez egy praktikus lehetőség az itt látható útvonal.
Ha kíváncsiak vagyunk a Petőfi sétány is, a világos kék vonalat kövessük
24. Siófok – Aranyparti sétány
Az Aranyparti szabadstrandon végigvezető burkolt sétány. Főszezoni délutánok kivételével nagyon szép és hangulatos
Ha Siófok nem igazán vonz bennünket, akkor a vasúttal párhuzamosan futó, 25-ös jelzésű útvonalat választhatjuk – Ady utca, Baross utca. Ezen gyorsan Balatonvilágosra érünk, ahonnan elindultunk.
•
A fenti teljes körtúra a legrövidebb verzióban kb. 206 kilométer. Ha bejárjuk Tihanyt és Szigligetet is, akkor 220 kilométerre is felmehet a hossza. Vannak, akik egyetlen nap – sőt 7-8 óra alatt megteszik a teljes távolságot. Aki túrázni akar, három napnál ne tervezzen rövidebb időt, de igazán akkor lehet kellemes a kirándulás, ha legalább 4-5 napot is eltöltünk a Balaton körül.
Egy napos távnak az erőnlétünktől, a széltől, a nap erejétől, hangulatunktól, a reggeli felkelés idejétől függően 40-70 kilométert tervezzünk. A legmelegebb időszakban délelőtt 11 és délután 4 óra között lehetőleg ne biciklizzünk. Ha nincs más lehetőség, akkor mindenképpen védjük fejünket, testünket, mert tekerés közben észre sem vesszük, mennyire leégünk. Sapka, kalap mindig legyen rajtunk!
Ha biztos az szállásunk, vacsoránk és nem készülünk valamilyen esti programra, akkor nagyon kellemes a késő délutáni, esti biciklizés. (A hajnali is biztosan nagyon jó lehet, de azt eddig még nem próbáltam. 🙂
Fontos, hogy mindig legyen B-terv. Ha kitör egy vihar, ha kilyukad egy kerék, fogjuk rövidebbre a napi adagot. Ha ez nem megy, tegyük meg az út egy részét vonattal. Amit így kihagyunk, azt a következő napi erősebb tempóval vagy a jövő évi túrával bepótolhatjuk.
Kellemes túrázást, strandolást és jó tekerést mindenkinek!
Győrffy Árpád
Legfrissebb anyagok
-
Biciklis Balaton kerülés három részben III. – Nyugati harmad – 2024. május
-
Biciklis Balaton kerülés három részben II. – Középső harmad – 2024. május
-
Biciklis Balaton kerülés három részben I. – Keleti harmad – 2024. május
Nagyon hasznos lehet
Tekerd és fotózd körbe a Balatont! – Bringakör túra érdekes feladatokkal |
Akik letekerték (emlékoldalak) – 2022 – 2021 – 2020 – 2019 – 2018 – 2017 – 2016 – 2015 – 2014 – 2013 |
A Káli8-as biciklitúra |
•
Ha érdekesnek találtad az írásomat, segíts azzal, hogy megosztod, ajánlod ismerőseidnek is!
Iratkozz fel a balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradj le semmiről! A feliratkozással hozzájárulsz adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatomat és tájékoztatómat itt olvashatod)
A fájlt akkor tudom elküldeni, ha ezt a bicikliut(kukac)balatontipp.hu címre küldött levélben kéri, s a levélben egyben vállalja, hogy a fájlt csak saját privát túrázásához használja, nem osztja meg, nem teszi nyilvánossá és nem adja át másnak.
Frissítés: A negatív tapasztalatok alapján időközben módosítottam álláspontomat, leálltam a GPS fájl küldésével.
Üdvözlettel
Győrffy Árpád
Nagyon szép és részletes leirás viszont a maps.me-hez keresem a gps pontokat tartalmazó oldalt hogy le tudjam tölteni de nem találom sehol. Valahol el lehetne kérni a fájlt vagy e-mailben meg lehetne – e kapni?? Előre is köszönjük
Láttam a leírásban, h június – augusztus nagyon zsúfolt. Mi gyerekekkel szeretnénk tekerni, valószínű nem teljes kört, attól függ, h a legkisebb a szekérkében meddig bírja. A kérdésem az lenne, h áprilisben mi a tapasztalat, milyen az idő a tekeréshez?
Nagyon részletes beszámoló. Köszönjük! Tudna nekem segíteni abban, h melyek azok a szakaszok, ahol glutén és tejmentesen is biztonságosan tudunk étkezni? Előre is köszönöm.
A “04-es javaslat” tavaly tavasz óta már aszfaltozott:)
Kedves Tamás!
Köszönjük az információt!
Üdv. Győrffy Árpád
A világosi önkormányzat mai telefonos tájékoztatása szerint a Club Aligánál nincs lezárás, át lehet hajtani.
Ha valakit érdekel, itt a leírás, hogyan lehet a .kml filokat a google maps-ba importálni.
1. Open Google My Maps. https://www.google.com/maps/d/u/0/?hl=en
2. Create a new map.
3. Press import into the upper left corner.
4. Now open the KML file. Or drag the KML file into the import window.
You did it! You have successfully imported a KML into Google Maps.
Kedves Kovács Tamás!
Nagyon köszönjük az információt.
Üdv. Győrffy Árpád
Egy kis pontosítás. Az Club Aliga akarattyai kapuja jelenleg 7-19 között (nem 8-20) van nyitva.
Kép: https://1drv.ms/u/s!Asn4NnO8o9C5hcpgrGQ6-bb0lwB4jw?e=bJCt7H
Az idei új szabályokkal ez természetesen változhat.
Kedves Balázs!
Ahogy írtam is, márciusi információnk még az volt, hogy ebben az évben is élni fog ez a lehetőség, de most valóban az derült ki, hogy csak a bizonytalanság a biztos. A Club Aliga eddigi számát nem veszik fel, az önkormányzatnál pedig azt mondták, hogy ők is várnak a válaszra.
Ezért most Akarattya felől nem érdemes kísérletezni vele, mert túl nagy lenne a kerülő, ha mégis zárva a kapu. Siófok felől talán érdemes megpróbálni.
Győrffy Árpád
Kedves Árpád!
Azt hiszem, hogy most megint nem szabad átmenni az aligai parti részen, (Aliga és Kenese között), tudsz erről valamit? Köszönöm:: Kováts Balázs
Mi is végigtekertünk rajta, Balatonfüreden szálltunk meg.
Kedves Tamás!
Az ötlet nem rossz, bár a Tomaj és Gulács közötti köbölkúti részen elég kemény emelkedő van. A kicsit edzettebbeknek és az elsősorban tekerni, nem Balatont nézni akaróknak ez is jó alternatíva lehetne.
Az igazi megoldás persze egy önálló bicikliút lenne legalább a lakott területeken kívüli szakaszokon a 71-es mellett, vagy az, ha 71-es forgalmát a korábbi tervek szerint az erre a célra megépített északi elkerülőre terelnék. Tudom, ennek hiányzik a vége.
–
Közben újra végigjártam az északi elkerülőt, és kiderült, hogy megfeledkeztem a tördemici macskakövekről. Ezekből az az 50-250 méter is borzalmas, amit a 71-esre kimenő utcában kell kibírni – iránytól függő hosszúságban. Plusz 600 méter a falu főutcáján már elviselhetetlen lenne. Így inkább nem ajánlom ezt az útvonalat.
Üdv. Győrffy Árpád
A Badacsony északról való megkerülése (József Attila utca, Szent István utca) nem merült fel, mint alternatív útvonal? A 71-esnél véleményem szerint kevésbé forgalmas, a street view-n egy komolyabb emelkedőt látok rajta, közel sem annyit mint mondjuk a Római úton.
üdv!
Sokan kérdeztétek már honnan érdemes indulni,melyik irányban.
Nos főleg nyári időszakban zavaró tényező a napsütés.Ha szemből süt az nagyon megnehezítheti a túrát,tehát ajánlott a keleti délkeleti részéről indulni az óramutató járásával ellentétes módon, így soha nem fog szemből sütni a nap,továbbá az emelkedős rész is a kör első részén lesz letudva.
Köszönet a részletes leírásért, sokat segített.
Üdv
SzPéter
Ui: Múlt héten át lehetett tekerni a Club Aligán
Hozzám az az információ jutott el, hogy idén is át lehet kelni a Club Aligán díjmentesen.
Az oldalukon jelenleg ez a szöveg van fent: “A területen lehetőség van díjmentesen áthaladni, ez az aligai kapu irányából a világosi kapu irányába (vagy fordított irányba) történő megállás nélküli közlekedést jelenti, amire maximum 15 perc áll rendelkezésére. Ha több időt tölt el, tehát meghaladja az időkorlátot és nem jogosult a lenti parkolásra, akkor az alsó parkoló parkolási díját köteles megfizetni. A fent említett valamennyi kártya a kártyán feltüntetett egy személyre és nevére szól!!!”
Gondoltam a kerékpárosokat sem diszkriminálják negatívan, így kérdezősködtem facebookon, ahol valaki meg is erősítette, hogy át lehet hajtani kerékpárral, akár az akarattyai kapunál is.
Tisztelt Lékainé Ágnes!
A Maps.me csak egy részletes térkép, amin a telefon GPS-érzékelőjének segítségével láthatjuk a pillanatnyi helyzetünket. Gyakorlatilag ugyanolyan, mint a Google vagy más alkalmazás térképe. Nagyon praktikus azért, mert előre letölthetjük a telefonra a kiválasztott országok, térségek térképét, így nem kell hozzá internet kapcsolat a használatkor.
Az offline működés mellett én azért javaslom ennek a használatát, mert rá lehet tölteni nyomvonal fájlokat. Ettől persze nem lesz belőle “navigációs program”, de a nyomvonal segítségével látni fogjuk, merre kellene mennünk és persze azt is, hogy éppen hol vagyunk. A tennivalónk annyi, hogy a valóságban megtett mozgásunk segítségével össze kell hoznunk a térképen látható helyzetünket a nyomvonallal, és annak megfelelően kell haladnunk. Így bármely irányból mehetünk, persze le is térhetünk, de mindig látni fogjuk a követendő útvonalat.
A Maps.me használatát bemutató cikk végére időközben feltettem két GPS állományt a kipróbáláshoz https://www.balatontipp.hu/balatoni_bicikliut/balatoni-bringakor-felejtsd-el-a-tablakat-navigalj-a-mobiloddal/
Javaslom, először telepítse a Maps.me-t, majd töltse rá ezeket az állományokat. Ha minden rendben van, küldjön egy megrendelést a gps(kukac)balatontipp.hu címre.
Kellemes túrázást!
Győrffy Árpád
Tisztelt Győrffy Árpád Úr!
Szeretném megvásárolni a balatoni bringakör a GPS-állományát, valamint a Káli 8-at. Iphonon szeretném majd használni
Ugye a Maps.me használatánál mindegy, hogy milyen irányba tesszük meg az utat? Még külső letöltött térképre nem használtam idáig a Maps.me-t.
Segítségét előre is köszönöm
Kedves Nagy Dávid! Autósként úgy tapasztaltam, hogy május végén a péntek az egyik legforgalmasabb nap a Balaton körüli közutakon.
Üdv. Győrffy Árpád
Üdvözlök mindenkit! Most kezdek rákapni az országúti kerékpározásra, és kisebb-nagyobb megtett távok után a holnapi napra tervezem a balaton körbetekerését. Ez alkalommal inkább a teljesítmény miatt megyek, a nézelődést egy másik alkalomra tervezem. Kérdésem az lenne, hogy van e tapasztalat a pénteki forgalomról ilyen időszakban? Végig főúton mennék a kanyarok és a rossz minőségű kerékpárutak elkerülése végett. Bár a képek alapján látom hogy vannak nagyon jó minőségű kerékpárutak is, de ezeknek a felkutatásával sem szeretnék sok időt tölteni, ezért a főutat választom. A pólóra is benevezek majd, egy későbbi alkalommal.
Válaszokat előre is köszönöm!
Kedves Nagy Józsi! Ahogy a cikk elején is olvasható, én a Maps.me-t használom. Androidos készülékekre és Ihpone-ra is elérhető. Akár több ország térképét előre rá lehet tölteni a telefonra, így net nélkül is használható. Ahogy a fenti részletek is mutatják, jó áttekinthető. Itt mutatom be részletesen a használatát, telepítését. https://www.balatontipp.hu/balatoni_bicikliut/balatoni-bringakor-felejtsd-el-a-tablakat-navigalj-a-mobiloddal/
Jó utat!
Győrffy Árpád
Sziasztok!
Melyik applikációt javasoljátok?
Kedves Angi!
A napközbeni parkoláshoz nincs igazán tippem. Nem nagyon vannak olyan zárt, őrzött parkolók, ahol ott lehet hagyni nyugodtan egy felmálházott biciklit. Néhány kivétel, például Földváron a móló bejárata előtt és a fesztivál téren olyan ketrecek vannak, amikbe elvileg be lehet zárni egy-két biciklit, de a kialakítása miatt én nem tenném. Én, ha valahol ott akarom hagyni a biciklit, akkor jól látható helyen teszem – ha lehet, bekamerázott részen. Esetleg megkérek egy büfést, vendéglőst, hogy nézzenek rá. Ehhez persze illik előtte, vagy utána fogyasztani náluk.
Azt nem gondolom egyébként, hogy az utcán, illetve más közterületen valaki meg akarná dézsmálni a csomagokat. Persze nem is kell olyan értéket hagyni bennük, aminek ellopása nagy kár lenne. Ezt persze csak azért írom, mert én így gondolom, amikor leteszem a biciklit, de ezt nem javasolhatom másnak, mert felelősséget nem tudok vállalni érte.
A szálláskereséssel kapcsolatos kérdésre korábban válaszoltam a másik helyen, ahol feltette.
Üdvözlettel:
Győrffy Árpád
Kedves Árpád!
Eloszor tervezzuk korbebiciklizni a Balatont, olvasom az írásait. Azt kérdezném, milyen lehetoségek vannak a biciklik biztonságba helyezésére, ha napkozben szeretném “leparkolni”, pl városnézés, túra, furdés stb. ideje alatt biztonságban tudni.
koszonom
Tetszik a cikk, és csak annyit hozzá, hogy a LocusMap tökéletesen letervezi ugyanígy, kicsit egy két helyen igazítani benne. (volt már hasonló hozzászólás)
Persze az nem ad hozzá személyes tippeket, így azt gondolom nem ellen reklám. Nem hiszem, hogy 1500 Ft sok pénz a cikkben lévő anyagot bárkinek is megvenni. Köszi szépen !
Kedves Bertók László! Teljesen mindegy az irány, mert mindegyik mellett ugyanannyi érv szól, mint ellene.
Én például Máriáról fordítva mennék, hogy a túra vége igazán szép legyen. Bár egy emelkedő is lehet kihívás, de én inkább az élményekben szegény déli parti utcasorokon lennék túl először, és a végére hagynám a sokkal kellemesebb északnyugati részt. Egy emelkedő sem lehet olyan nagy, hogy ne tudjuk feltolni a biciklit. Utána meg csak gurulni kell lefelé. 🙂
Ha valóban a nehézségek alapján akar dönteni, akkor nézze meg, milyen irányból várható szél. Az sokszor kimerítőbb lehet.
Jó tekerést, szép élményeket!
Győrffy Árpád
Sok hasznos információt találtam, de egy kérdés még nyitott számomra. Milyen irányba érdemes megkerülni? Mi Balatonmáriáról indulnánk, és nekem az a logikám, hogy Keszthely felé, és először az északi parton legyünk túl, mert ott nagyobbak a szintkülömbségek. (friss erő az első nap- egyébként 3 napra tervezzük) És tovább Balatonaliga – Siófok -Fonyód stb..)
Mi a véleményetek?
Előre is köszönöm,Üdv: BL
Kedves Ferenc!
A Locust én is használom, azzal rögzítem a nyomvonalakat. A navigáláshoz azonban jobb, egyszerűbb a Maps.me, mert a fél ország térképét előre rá lehet tölteni. A kettő fut együtt is. Az egyikkel lehet navigálni, miközben a Locus a háttérben rögzíti az utat és az érdekes pontokat.
A túrához gratulálok.
Üdv. Győrffy Árpád
Egy kis kiegészítés: Én már nagyon régen a Locus programot használom kerékpározáshoz, van ingyenes változata is és sokféle térképet, POI file-t, stb. kezel. Ha ez reklámnak minősül, törölhető…
Kedves Árpád! A múlt hét végén megcsináltuk a kört (bár az ellenkező irányba) Zamárdiból indulva Keszthely, Füred (pihenőnappal), Zamárdi szakaszokkal és nagyon sokat segített a részletes leírása! Köszönet érte! Jövőre tervezzük a gyerekekkel is, de nem 70+,70+,pihi,maradék, hanem barátságosabb felosztásban…:-) Ui.: Most, hogy a hozzászólásokat is elolvastam látom, hogy a badacsonyi “csapda” már régóta benne van a rendszerben, mi is visszafordultunk, de csak a körforgalomig, ott pedig elmentünk a 71-es útig kicsit lerövidítve a kerülőt…;-)
Kedves Tünde!
Ahogy közben levélben is megírtam, ha megérkezik a pénz, még ma küldöm a fájlokat.
Általánosságban az tudom ígérni, hogy legkésőbb 24 órán belül, de általában ennél jóval rövidebb idő alatt. A fontos, hogy mielőbb tudjunk a rendelésről és a pénz elindításáról.
Jó tekerést! (A sapkát, szemüveget, naptejet otthon ne hagyják! Kemény napok jönnek.)
Üdv.
Győrffy Árpád
Kedves Ádám!
Szeretném megkérdezni, hogy milyen átfutási idővel tudják küldeni a megvásárolt gpx-et?
Most találtam Önre és mivel este indulunk, nem tudom, hogy a lebonyolításhoz elegendő ez a nagyon rövid idő. Az utalás, ha jól tudom 1 óra alatt látható az Ön számláján.
Elnézést a kapkodásárt.
Sajnálom, hogy nem hamarabb találtam meg az Ön oldalát.
Kedves Győrffy Árpád!
Szeretném kérni a gps-es file(-okat). Kérem erősítse meg, hogy fentről ide másolt, az utaláshoz szükséges adatok nem változtak:
A közleménybe beírjam az email címem?
Android 6-on melyik alkalmazást ajánlja?
Előre is köszönöm.
Munkájához is további sikereket kívánok!
Kedves László!
Köszönöm és örülök, ha hasznosnak tartja. Még bővíteni szeretném, de a sok rendezvény miatt eddig sajnos nem jutott rá időm.
A GPS állományt 1000 forintért tudom küldeni kml és gpx formátumban (mindkettőben), ha utalja a pénzt a BTSZ Bt. számlájára vállalja, hogy az állományt csak saját túrázásaihoz használja.
Ráadásként adom hozzá a balatoni strandok helyét rögzítő GPS állományt ugyanilyen formátumokban. Ez tehát nem kerül külön pénzbe, de ennél is vállalni kell, hogy csak saját, üzlettől közvetlenül is közvetve is mentes tevékenységéhez használja.Amennyiben vállalja, hogy készít nekem egy kis ismertetőt arról, hogyan, milyen programmal lehet iPhone készülékeken használni, akkor szívesen elküldöm ingyen. (rövid, egyszerű szövegekkel, képernyőképekkel)
(Én androidos készüléken, a Maps.me programmal használom. Egy ismerősöm szerint Apple készülékeken offline módban is használható hasonlóan ingyenes alaptérkép: Galileo Offline Maps Pro – OSM based project for hikers & bikers traveling the wilderness (Evgen Bodunov)
https://appsto.re/hu/n2ri1.i)
Üdvözlettel
Győrffy Árpád
Kedves Árpád, köszönöm a kitűnő írást! Szeretném megvásárolni a túra GPS állományát iPhone-ra.
Üdvözlettel, Nagy László
Kedves Emőke!
Eleinte én is próbáltam előre szállást foglalni, de szinte lehetetlen, mert egy éjszakáért nem szívesen kötelezik el magukat a szállásadók. (Amit alapvetően meg is értek, hisz lehet, hogy emiatt egy jobb üzlettől elesnek.)
Az utóbbi években spontán szervezzük a túrát. Az érintett nap előtti délután, vagy az érintett napon dél körül megnézem a booking.com-on, hogy hol, mennyiért van szállás az aznapi úti cél környékén. Eddig még mindig volt hol aludnunk. Lehet, hogy kellett plusz tíz kilométer, vagy épp kicsit rövidebb lett az a nap, de ez biciklivel nem jelenthet gondot. Persze egy könnyű hálózsák nem árt a vészhelyzetekre.
Jó utat!
Győrffy Árpád
Kedves Árpád!
nagyon megörültem a részletes és térképekkel tarkított leírásnak!
Idén tervezzük először körbetekerni a Balatont párommaql, 3-4 nap alatt. esetleg szállásjavaslatai nem lennének? A nyugati oldalról indulnánk..Köszönöm!
Kedves Zsuzsa!
Örülök, ha hasznosnak látja a leírást. Teljesen még nincs kész, mert képekkel, néhol szöveggel is bővíteni akarom. Több link is hiányzik még, amelyik egy-egy szakasz részletesebb leírásához vezető cikkekhez vezet. Fel akarom tenni az útközben javasolt strandok linkjeit és talán rövidesen elkészülök a tó körüli vécék, vízcsapok adatbázisával, ami szintén helyet kap itt valahogy.
A térképrészletek az útvonalak GPS állományával készültek. A jövőben pénzért – ezer forintért – szeretném ezt adni egyéni túrázáshoz. Most készítek hozzá egy használati utasítást androidos készülékekhez. Ha valaki megvásárolja, akkor az adott évben ajándékba kaphatja a bringakör oklevelet – persze, ha teljesítette a feladatokat. Azt tervezem, hogy a vécé- és vízcsaptérkép GPS állományát is ráadásként adom majd azoknak, akik a bicikliutas GPS-t megvásárolják.
Üdv. Győrffy Árpád
Kedves Árpád,
Én már pár évvel ezelőtt egyszer körbetekertem, és most úgy tűnik, végre idén újra sikerül összehozni a túrát. Ehhez nagy segítség ez a részletes leírás, térképekkel, elemzésekkel, Köszönjük, hogy elkészült!
Érdeklődni szeretnék, hogy van-e lehetőség rá, hogy az fentebb említett navigációs file-t átküldje nekem is? (Androidos készüléken tervezem használni ) Keresgéltem a honlapon, felkerült-e esetleg, de nem találtam. ( persze meglehet, csak én voltam figyelmetlen, vagy felületes )
Köszönettel a válaszért előre is!
Zsuzsa
Kedves Dani!
Nagyon köszönöm a javaslatokat. Én is hasonló forma kialakításán gondolkodom. Ha valami látható eredménye lesz, jelentkezek.
Üdv.
Győrffy Árpád
Kedves Árpád!
Én a felosztásra szavaznék – esetleg valahány falus etapokra felosztva az útvonalat lenne a legjobban kezelhető. Ezen belüli alternatív útvonalak mehetnének külön lapra, illetve az egyes alternatív útvonalak is kaphatnak külön aloldalt, ha van annyi szöveg hozzájuk. Pl.
Siófok – Balatonalmádi aloldal
– Balatonakarattya alternatív útvonalai (itt kifejtve, melyik miért jó)
– (esetleg) az egyes alternatív útvonalaknak külön aloldal
Aki előre eldönti, melyik alternatív útvonalon megy, az ki tudja választani melyiken megy, és a többit áttekeri / nem látja. Hasonlóképp, pl. ha az ember eldönti előre, mit csinál Aligán, akkor csak az egyik változat érdekli.
Az egyes etapokhoz akár lehetne valamilyen fix sematikus térkép (rajz), mert a legutóbbi tapasztalataim azt mutatták, hogy a google maps-et kényelmetlen telefonon használni, ha weblapba van ágyazva (két ujjal kell mozgatni, ami biciklis tokon keresztül kisebb művészet). Persze térképfájllal lehet más lett volna a dolog, bár azzal meg az lehet a baj, hogy akkor meg a leírást nem látja az ember. Saját rajzolt térképen az egyes nevezetességeket is egyszerűbben be lehetne jelölni.
Ami még jól jöhet, bár ezt én is egyelőre csak tervezem összeírni, hogy hol vannak a nem triviális “kanyarok”, amikor hirtelen nem tudni merre megy tovább a bicikliút, ezek is elférnének egy képben. (ami pl. idén megzavart, Badacsonytomajnál mikor belefut az autóútba a bicikliút, és az út túloldalán jobbra kell menni a templom felé a római út felé – hát ezt igen könnyű benézni; de vannak ennél egyszerűbb esetek is, T elágazás, sehol egy tábla, hogy merre is menjünk).
(Ha már így benne vagyok, a bicikliszervízeket is jó lenne összegyűjteni – bár szezonban azért könnyen talál az ember, de szeptemberben már neccesebb volt).
Az őszödi üdülő felé vezető úton van jópár “csavarfej” a betonban (talán mintavételezési pontok?), egy osrszágúti guminak nem feltétlen túl barátságos, ráadásul nem az út szélén, ahogy pl. Balatonfenyvesen láttuk, érdemes erre odafigyelni.
Amin én még gondolkodom, hogy hogy lehetne az anyag évről-évre történő bővüléseit/változásait követni. Talán évszámokkal jelezni a változásokat, tehát pl egy adott rész után írni, hogy (2017), hogy kiszúrja az ember, vagy akár egy wikipedia jellegű rendszerbe tenni, ami tudja mutatni a szerkesztési differenciákat…
Kedves Dani!
Köszönöm az észrevételeket, jogos mindegyik. A sok tervezgetés ígérgetés után most már valóban lassan elkészülök a felújított anyaggal, amiben leírom azt is, miért érdemes, miért nem érdemes egy-egy alternatív javaslatot választani. Már csak abban kell döntésre jutnom magammal, hogy egy írásban foglalkozzak mindennel, vagy az inkább csak vázlat legyen, a részleteket pedig külön megnyitható oldalakon rögzítsem. A kérdés azért nagyon kényes, mert fontos szerepe lehet a használhatóságban – nem igazán tudom, hogy egy mobillal mit könnyebb kezelni, a hatalmas anyagot egyben, vagy a rövid anyagból megnyíló sok kis elágazó oldalt. Az utóbbi mellett szól, hogy így egyszerűbb lenne mindkét irányból megírni az útvonalat. Örömmel venném a véleményedet és másokét is.
A szemesi, illetve őszödi útvonal közben valóban az lett, amit én korábban egyik alternatívaként javasoltam, illetve nem teljesen, mert én csak a Gyöngyvirág utca végénél jöttem vissza a még mindig borzalmas állapotú ősbicikliútra.
Augusztus végi kerülésünk közben láttam, milyen szuper vasúti átjárókat csináltak, amiken simán át lehet tekerni. Ezért arra jutottam, hogy legalább alternatív javaslatként visszateszem majd az Ady és a Kodály utcán át a kormányüdülőig, majd onnan a vasúton át a Tompa utcáig vezető szakaszt, mert szép ez a rész is, és ott van a szinte titkos Vigadó szabadstrand és Vasvári utcai szabadstrand.
Üdv.
Győrffy Árpád
Kedves Árpád!
Idén nyáron ismét végigtekertünk a leírás alapján, köszönjük!
Két apróság jutott eszembe:
– a Balatonőszödi cselre már nincs szükség, ugye a Fenyves-parkon visz már át a bicikliút. A térképen jól szerepel, de a szövegben még nem lett frissítve.
Remélhetőleg a kormányüdülőn is áthajthatunk egyszer, szép résznek tűnik.
– bár a Fonyódi panoráma út csak a térképen szerepel, lehet jobb lenne a szövegbe is beleírni, hogy ott azért akad szintkülönbség a déli parttól szokatlan módon (jól megpakolt biciklivel nem is olyan könnyű). Bár kétségkívül megéri a látvány 🙂
Kedves Kósa Judit!
Nagyon köszönöm a figyelmeztetést. Évekkel ezelőtt egyszer végigmentem a Kató utcán is, és úgy tűnik tévedésből ezt hagytam az útvonalban. Azért nem vettem észre, mert azóta mindig a parti, illetve a parthoz közeli utcákat használom. Javítottam.
Üdvözlettel Győrffy Árpád
Balatonszéplakon, a vasútsoron lakom, és naponta többször látok csalódott biciklistákat, akik a Kató utca nem szilárd burkolatú részére érve a murván zötykölődnek. Most találtam meg ezt a térképet, valószínűleg ez viszi félre a tömeget: a kerékpárút Széplak-Felső és Széplak-Alsó között nem a vasút mellett, hanem eggyel lejjebb, a Klára utcán vezet végig!
Kedves Zoltán!
Az oldal első részét kiegészítettem a alábbi szöveggel. A kml állomány már pontosan tartalmazza a tihanyi lehetőségeket, a siófoki parti sétány biciklizhető részeit, sőt egy rövidítési lehetőséget is feltettem Fövenyes és Akali között. Igaz, nehéz tereppel.
Üdv
Győrffy Árpád
“Ha valaki kéri, szívesen elküldöm az útvonal GPS állományát kml formátumban. Navigációs készülékek mellett jól használható androidos és Iphone okostelefonon. Mindegyikre lehet hozzá ingyenes offline térképet tölteni. Az állományt csak saját biciklizéshez adom. A kérőnek a neve mellett meg kell adni a telefonszámát, vagy a Facebook címét – természetesen az én titkom marad -, vállalnia kell azt is, hogy a jövőben fogadja a Balatontipp.hu heti hírleveleit.” (Ez közben lejárt)
Üdvözlöm
Érdeklődnék hogy az kostelefonos térképekkel használható GPS-állomány elérhető -e már? Ha nem el tudná -e küldeni? Nagyon nagy hasznát vennénk!
köszönjük előre is a kedves segítséget!
Üdv
Sziasztok!
Azt szeretnénk kérdezni, hogy a Bringakörúthoz honnan tudnánk letölteni a 2017-es bizonyítványt? Most hétvégére (05. 13.) tervezzük az indulást.
Segítségeteket előre is köszönjük!
Nagyon hasznos oldal. Köszönöm szépen, végre egy részletes leírás, térképpel együtt. Tavaly láttam egy videót, ami a Balaton körbebiciklizésről szólt. Nagyon megtetszett, viszont a tervezés nem úgy sikerült, mint ahogy azt elképzeltük. Míg nem rátaláltam erre a cikkre. Végre idén megvalósíthatjuk a párommal a régóta eltervezett biciklitúrát. Egy kis kedv csináló azoknak, akik még hezitálnak. https://www.youtube.com/watch?v=C-gectGv8q8
Kedves Dani!
Jövő tavaszra már valóban felteszem a GPS-szel használható fájlként az útvonalakat, és akkor okostelefonnal “méterre pontosan” lehet majd tudni, merre érdemes indulni. A tihanyi gyökerek valóban durvák. Nem vigasztalásként, de tavaly még rosszabb volt a helyzet a nagyobb buckák lemarása előtt. A megoldás döccenőiről itt írtam utoljára júniusban: http://www.balatontipp.hu/balatoni_hirek/tihany-lemarattak-a-veszelye-buckakat-a-bicikliuton/
A badacsonyi becsapós elágazó sokak kedvence. A problémát az okozza, hogy a jó irányba mutató jelzés túlságosan korán és túlságosan magasan van. Ezért az előre, vagy inkább lefelé néző biciklisek helyette a patika előtt lévő táblát veszik észre, amit még a mai hálózat kialakulása előtt tettek ki, amikor a Balatoni Bringakörút hivatalosan még a Káli-medencén át vezetett.
Jó tekerést legközelebb is!
Győrffy Árpád
Köszönjük idén is a frissítéseket, ismét a leírás alapján mentünk 🙂
Egy-két apróság:
Tihanynál: “A jachtkikötőnél jobbra bevezet bennünket egy erdőbe. Ne féljünk tőle, pontosan akkora kerülő, mintha a közúton mennénk. Ráadásul biztonságosabb, kellemesebb.”
Ez a google térképes útvonalon nincs jelölve, gondolom azért, mert ha jól sejtem a Kenderföld útról van szó, az meg nincs rajta végig. Mindenesetre jó lenne a leírásba beleírni, hogy pontosan melyik utcáról van szó. Mi elindultunk arra (tábla is volt, hogy jobbra megy a bringaút), de túl sok későbbi megerősítés nem lévén inkább visszamentünk a közútra (a leírásra nem emlékeztem).
Sajnos Tihanynál, legalábbis a könnyebb úton befelé a révig nagyon sok helyen felnyomta a fák gyökere a bicikliutat, gyorsabb haladás (pl. rohanás a következő kompig) eléggé rázós 🙁
Pálkövénél a 71-est mi úgy minimalizáltuk, hogy Pálkövei utca – Kökény utca – Kéktó utca – Strand utca (ha emlékeim nem csalnak, a spray-s felfestés is erre terel :), majd Ibolya utca – Berek utca, majd a vasútállomáson át is lehet tekerni. Bár ahogy most a térképen nézem, lehetne menni a Tölgyfa utca – Kökény utca vonalon is eleve, és akkor kevesebbet kell menni a 71-es mellett is. Jövőre kipróbáljuk 🙂
Egy csapdába sikerült belefutnunk Badacsonytomajnál a leírttal ellentétes irányban haladva: a Hősök terénél a hajtűkanyart nem jelzi semmi (vagy legalábbis nem vettük észre), továbbhaladva egyenesen viszont vannak táblák, még a Fő utcai körforgalomnál is, ami a Káptalantóti útra visz tovább, egyenesen Káptalantótiba. Érdemes figyelni, mert elég forgalmas és rossz az az út, legalábbis amíg vissza nem fordultunk :), célszerűbb nagyon figyelni és a leírásban is megjelölt úton haladni.
Kedves Zoli!
Nagyon köszönöm a jelzést. Közben már én is tapasztaltam, csak még nem volt időm a frissítésre. Az ősszel mindenképpen megcsinálom és felteszem a teljes útvonalhoz az okostelefonos térképekkel használható GPS-állományt is. Beleértve az alternatív javaslatokat.
Jó tekerést legközelebb is!
Győrffy Árpád
nagyon jó leírás. idénre az itt leírt szemesi ‘alternatív’ útvonal lett a hivatalos: a a vasúton átkelve balra lehet fordulni és a rózsa parkon keresztül, az állomás mellett egyenesen haladva a fenyves park is le lett kövezve (viacolorral), ahogy az erdei út is. a tompa mihály utca végén ki lehet menni a 7-es út mellé a bicikliútra, de érdemesebb az itt leírt kis utcákon haladni a körforgalomig.
A teljesítés bizonyításához szükséges feladatok között azért növeltük a fotózást és csökkentettük a pecsételést, mert szeretnénk, ha a túrázók sok fotós emléket őriznének a túráról, ha a “száguldás” közben többször megállnának körülnézni. Sokan persze ezt külön feladat nélkül is csinálják, de másoknál jót tesz egy kis ösztönzés.
Jó tekerést!
Győrffy Árpád
Tavaly vágtunk bele először, a 9 éves kisfiam, és én. Megcsináltuk! Nagyon nagy segítséget jelentett a részletes ismertető, köszönjük!! Idén újra megyünk, 30-án indulunk, csak van egy kérdésem (talán sokakat érint): A pecsételő helyek között idén nincsenek benne a Balatontourist – kempingek? Tavaly nagyon pórul jártam a vadonatúj okostelefonommal, eltűnt az összes fénykép, nem sokkal hazaérkezésünk után, szerencsére volt elég pecsét a teljesítéshez. Várjuk válaszát!
Nagyon szép, részletes leírás amely sokat segít. Köszönöm a szerzőnek.