Május 7-én, szombaton Balatonfüreden ünnepélyes zászlófelvonással és a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) nagyhajós versenyével megnyitják a balatoni vitorlás szezont.
A móló előtti Vitorlás téren délelőtt 10 órakor kezdődő ünnepség a korábbi években megszokott forgatókönyv szerint zajlik az idén is. A legifjabb versenyzők bevonulása után Szabó Bence, a MOB főtitkára, Bóka István, Balatonfüred polgármestere és Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke mond köszöntőt. Majd hagyományosan a Balaton legöregebb vitorlásáról, a 120 éves Kishamisról koszorút dobnak a Balaton vízére, miközben az árbocára a Himnusz hangjaira felhúzzák a nemzeti színű zászlót.*
A megnyitó után a vitorlázók a valóságban is kibontják, felhúzzák a vitorlákat, mert pontban 12 órakor elrajtol az MVSZ nagyhajós túraversenye a füredi móló előtt “kitűzött rajtvonaltól”. A szervezők az idén is 200-250 vitorlást várnak a versenyre.
Ha valaki a partról, vagy kikötőből induló nézőhajók valamelyikéről követni akarja a versenyt, akkor érdemes annyit tudni, hogy a rajtvonal északi végét a móló közelében horgonyzó versenyvezetőségi hajó jelzi majd egy narancssárga lobogóval az árbócán. A másik vége pedig egy távolabb lévő sárga színű, felfújt műanyag bója lesz.
A két pont közötti képzeletbeli rajtvonal két részre lesz felosztva. A rajtvonal északi (hosszabb) felén a hagyományos hajók, a déli (rövidebb) felén a liberák, a többtestűek és a háromnál több trapézzal rendelkező hajók rajtolnak. A pálya keleti végét az alsóörsi mólótól délkeletre, a nyugati szélét pedig a tihanyi mólótól északkeletre elhelyezett bója jelzi.
A hajóknak széliránytól függetlenül a Balatonfüred – Alsóörs – Tihany – Balatonfüred sorrendben kell a pályát teljesíteni. A pályajeleket jobb kéz felől kell kerülni. A befutókra legkésőbb délután öt óráig várnak a balatonfüredi mólótól 500 méterre déli irányban kitűzött célvonalon.
A parton maradóknak érdekes programnak ígérkezik a most felújított 125 éves Kelén motoros megtekintése. Ikertestvére, Helka nézőhajóként a vitorlásverseny közönségét szállítja.
Mindkét hajó eredetileg csavargőzösként készült az újpesti Schoenichen-Hartmann hajógyárban 1891-ben.
A Kelént 1962-ben alakították át dízelmotorossá. Húsz évvel később ismét új motort kapott, majd 1991-ben teljesen felújították.
A Helka 1964-ben kapott dízelmotort, de 1980-ban kivonták a forgalomból, és szárazföldi presszó és diszkóhajóként felállították Füreden a 71-es főút mellé, ahol ma a Helka diszkó áll. Ennek a korszaknak az emlékét őrzi Bujtor István Pogány madonna című filmjének egyik nagy verekedése.
A Helkát 1994-ben vásárolta vissza a hajózási társaság, 1996 óta közlekedik újra a Balatonon.
Nyulász Péter a vitorlabontó ünnepséghez kapcsolódva mutatja be a Helka mesekönytrilógia befejező darabját 17 órakor a Vitorlásmúzeumban.
* A 2016-os vitorlásévad egyik újdonságának számíthat, hogy az új helyesírási szabályok szerint az idén már hosszú ó-val is helyes az árbóc írása. Sőt később csak így lesz helyes. 🙂
Kép és szöveg Győrffy Árpád
Itt is feliratkozhat a hírlevelünkre