Balatonfüred – Vitorlabontó hajóikrek jubileumával – 2016.05.07.

A nyolcszoros Kékszalag-nyertes Tramontana - az "Északi szél" - a füredi partok előtt

Május 7-én, szombaton Balatonfüreden ünnepélyes zászlófelvonással és a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) nagyhajós versenyével megnyitják a balatoni vitorlás szezont.

 

A móló előtti Vitorlás téren délelőtt 10 órakor kezdődő ünnepség a korábbi években megszokott forgatókönyv szerint zajlik az idén is. A legifjabb versenyzők bevonulása után Szabó Bence, a MOB főtitkára, Bóka István, Balatonfüred polgármestere és Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke mond köszöntőt. Majd hagyományosan a Balaton legöregebb vitorlásáról, a 120 éves Kishamisról koszorút dobnak a Balaton vízére, miközben az árbocára a Himnusz hangjaira felhúzzák a nemzeti színű zászlót.*

Ifjú vitorlázók az MVSZ zászlajával egy korábbi Vitorlabontón

Ifjú vitorlázók az MVSZ zászlajával egy korábbi Vitorlabontón

 

Várhatóan az idén is a legöregebb balatoni vitorlásról, a Kishamisról dobnak koszorút, hogy a tó barátságát kérjék

Várhatóan az idén is a legöregebb balatoni vitorlásról, a Kishamisról dobnak koszorút, hogy a tó barátságát kérjék

 

A megnyitó után a vitorlázók a valóságban is kibontják, felhúzzák a vitorlákat, mert pontban 12 órakor elrajtol az MVSZ nagyhajós túraversenye a füredi móló előtt “kitűzött rajtvonaltól”. A szervezők az idén is 200-250 vitorlást várnak a versenyre.

Kollár Lajos, az MVSZ elnöke Tabu nevű vitorlásával versenyre indul

Kollár Lajos (balról), az MVSZ elnöke Tabu nevű vitorlásával versenyre indul

 

Ha valaki a partról, vagy kikötőből induló nézőhajók valamelyikéről követni akarja a versenyt, akkor érdemes annyit tudni, hogy a rajtvonal északi végét a móló közelében horgonyzó versenyvezetőségi hajó jelzi majd egy narancssárga lobogóval az árbócán. A másik vége pedig egy távolabb lévő sárga színű, felfújt műanyag bója lesz.

Bója szállító motoros egy vitorlásverseny előtt

Bója szállító motoros egy vitorlásverseny előtt

A két pont közötti képzeletbeli rajtvonal két részre lesz felosztva. A rajtvonal északi (hosszabb) felén a hagyományos hajók, a déli (rövidebb) felén a liberák, a többtestűek és a háromnál több trapézzal rendelkező hajók rajtolnak. A pálya keleti végét az alsóörsi mólótól délkeletre, a nyugati szélét pedig a tihanyi mólótól északkeletre elhelyezett bója jelzi.

A liberák és többtestűek a rajtvonal déli részén indulnak

A liberák és többtestűek a rajtvonal déli részén indulnak

 

A hajóknak széliránytól függetlenül a Balatonfüred – Alsóörs – Tihany – Balatonfüred sorrendben kell a pályát teljesíteni. A pályajeleket jobb kéz felől kell kerülni. A befutókra legkésőbb délután öt óráig várnak a balatonfüredi mólótól 500 méterre déli irányban kitűzött célvonalon.

Két legendás cirkáló, a Sirocco és a Nemere 2 rajtja a tavalyi vitorlabontón

Két legendás cirkáló, a Sirocco – a “Délkeleti szél” – és a Nemere 2 rajtja a tavalyi vitorlabontón

 

Vitorlások a csopaki partok előtt

Vitorlások a csopaki partok előtt

 

A parton maradóknak érdekes programnak ígérkezik a most felújított 125 éves Kelén motoros megtekintése. Ikertestvére, Helka nézőhajóként a vitorlásverseny közönségét szállítja.

Tavaly a Kelén motoros volt az egyik nézőhajó

Tavaly a Kelén motoros volt az egyik nézőhajó

 

A Helka motoros Tihany felé tart

A Helka motoros Tihany felé tart

 

Mindkét hajó eredetileg csavargőzösként készült az újpesti Schoenichen-Hartmann hajógyárban 1891-ben.

A Helka a fülöpi révnél valamikor a 20. század elején - forrás Révfülöpi Honismereti Egyesület

A Helka a fülöpi révnél valamikor a 20. század elején – forrás Révfülöpi Honismereti Egyesület

 

A Kelén a balatonfüredi "hidegfürdővel" 1933-ban - fotó Fortepan.hu - Somlai Tibor

A Kelén a balatonfüredi “hidegfürdővel” 1933-ban – fotó Fortepan.hu – Somlai Tibor

 

A Helka és a Kelén a balatonfüredi kikötőben 1933-ban - Fotó Fortepan.hu - dr. Baráth Endre

A Helka és a Kelén a balatonfüredi kikötőben 1933-ban – Fotó Fortepan.hu – dr. Baráth Endre

 

Kelén csavargőzös a füredi kikötő előtt 1947-ben - fotó Fortepan.hu - Romák Éva

Kelén csavargőzös a füredi kikötő előtt 1947-ben – fotó Fortepan.hu – Romák Éva

 

A Kelént 1962-ben alakították át dízelmotorossá. Húsz évvel később ismét új motort kapott, majd 1991-ben teljesen felújították.
A Helka 1964-ben kapott dízelmotort, de 1980-ban kivonták a forgalomból, és szárazföldi presszó és diszkóhajóként felállították Füreden a 71-es főút mellé, ahol ma a Helka diszkó áll. Ennek a korszaknak az emlékét őrzi Bujtor István Pogány madonna című filmjének egyik nagy verekedése.

A Helkát 1994-ben vásárolta vissza a hajózási társaság, 1996 óta közlekedik újra a Balatonon.   

A Kelén már motoroshajóként a füredi kikötőben 1964-ben. A jelek szerint nagyon alacsony volt a Balaton vízszintje - fotó Fortepan.hu

A Kelén már motoroshajóként a füredi kikötőben 1964-ben. A jelek szerint nagyon alacsony volt a Balaton vízszintje – fotó Fortepan.hu

 

Nyulász Péter a vitorlabontó ünnepséghez kapcsolódva mutatja be a Helka mesekönytrilógia befejező darabját 17 órakor a Vitorlásmúzeumban.

Nyulász Péter az első könyv bemutatóján öt évvel ezelőtt Bohony Beatrix illusztrátorral

Nyulász Péter az első könyv bemutatóján öt évvel ezelőtt Bohony Beatrix illusztrátorral

 

* A 2016-os vitorlásévad egyik újdonságának számíthat, hogy az új helyesírási szabályok szerint az idén már hosszú ó-val is helyes az árbóc írása. Sőt később csak így lesz helyes. 🙂

Kép és szöveg Győrffy Árpád

 

Itt is feliratkozhat a hírlevelünkre

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva én sem vagyok szerelmes a Cookie-ba, mert nem szeretem, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár