Nagyobb teret a gyalogos és kerékpáros turizmusnak! – 2011.11.09.
A közlemény szerint Garancsi István, a természetjáró és kerékpáros turizmus, az úthálózat és a közlekedés fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízott november 2-án mutatta be a kormánynak a természetjáró és kerékpáros turizmus, az úthálózat és a közlekedési fejlesztések koncepciójának kereteit, alapvetéseit.
A kormány a tervezetet elfogadva, felkérte a miniszterelnöki megbízottat, hogy 2012. január közepéig dolgozza ki a természetjáró és kerékpáros turizmus, az úthálózat és a közlekedés fejlesztési koncepcióját, valamint a koncepció megvalósításának operatív céljait, részletes feladatait és azok ütemezését összefoglaló intézkedési tervet is.
Ezzel párhuzamosan az országos és budapesti kerékpárutak fejlesztési terveinek megvalósíthatósági tanulmánya is elkészül a jövő év tavaszára a miniszterelnöki megbízott és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium együttműködésében.
A kormány megvizsgálja azt is, hogy miként vonható be uniós fejlesztési forrás további kerékpáros beruházásokhoz. Például ilyenek az EuroVelo 11 “Kelet-európai útvonal” – a Bodrog-Tisza menti kerékpárút, a Tisza-tó, valamint Tokaj-Hegyalja -, a fővárosi fejlesztések közül pedig az EuroVelo 6, azaz a “Folyók útja” Duna menti kerékpárút teljes fővárosi átvezetése.
A tájékoztatás szerint három kerékpárút fejlesztését tekinti a kormány kiemelt állami beruházásnak: a Duna menti kerékpárútvonalat, I. ütemben Rajka és Budapest között; a Budapestet a Balatonnal összekötő kerékpárút-hálózat kiépítését, I. ütemben Budapest-Etyek között; valamint a Balaton körüli kerékpárosút komplex minőség-fejlesztését.
A közlemény szerint a természetjárás területén kiemelt figyelmet kap a jogszabályi környezet felülvizsgálata, a természetjárás “jogi akadálymentesítése”, a gyalogos turizmust indokolatlanul akadályozó jogszabályi előírások korrigálása, továbbá a természetjárás kettős jellegét – azaz a turizmus és a sport – jobban figyelembe vevő szabályozási környezet kialakítása.
Jelenleg az erdő turisztikai és sportcélú használata összehangolatlan, ezért rendezni kell a gyalogos, valamint a közlekedési eszközzel – például sí, kerékpár – , és az állattal – például ló – történő közlekedés egymáshoz való viszonyrendszerét.
A közlemény alapján kiemelten fontos a politikai és kormányzati döntések széles szakmai partnerségben történő előkészítése. Ezért az eddigieknél nagyobb figyelmet kap, hogy a végrehajtásban résztvevő közreműködő intézmények, szakmai és civil szervezetek bevonásával készüljenek a döntési javaslatok.
Garancsi István miniszterelnöki megbízott szerint az elmúlt években robbanásszerűen megnőtt Magyarországon mind az erdőlátogatók, mind a kerékpárosok száma. Így a terület fejlesztése nemcsak turisztikai, hanem népegészségügyi szempontból is fontos, másrészt a kerékpáros turizmusban résztvevők a felmérések szerint kifejezetten a belföldi szolgáltatások, termékek iránt érdeklődnek. Ezzel jelentős bevételt teremtve a kis- és középvállalkozásoknak – tartalmazza a közlemény.
Forrás: MTI
|