“Cross the Pond (Eastbound)” – avagy Balatoni “expressz-túra” a tó körül szűk fél nap alatt – Inkább ne!
A balatonföldvári Keleti strandnál lévő szállásomról reggel hétkor indultam egy triathlon versenykerékpárral, keleti irányba Siófok fele. Indulás előtt gyenge eső esett, ami csak arra volt jó, hogy a kerékpárt és a lábamat összevizezze. A nyeregtáskában pumpa, két belső, néhány imbuszkulcs és egy műanyag abroncsfejtő készlet. A nyeregtáskában tizenkilenc müzlis szelet, a literes kulacsban alma ízű zselét higítottam, a felső ruházatom hátsó zsebébe pedig egy fél literes szénsavmentes vizet tettem. A második kulacs helyett inkább esőkabátot vittem magammal.
A szezonnak vége, a belső utak és a nyaralók kihaltak. Szántód vasútállomásnál érek el a révhez vezető utat, sehol egy autó, Zamárdi központjáig maradok a műúton, egyenletes harmincas tempóval haladok. A körútra a strandtól keletre térek rá. Három helyen felszedték az utat egy-egy négyzetméteres felületen, zúzottkővel szórták tele. Siófok és Zamárdi határát húsz perc alatt érem el, csak egy pecással találkoztam. A kitáblázás egyértelmű, hamar elérem a Sió-hidat, az eső egyre jobban esik. A Petőfi sétányon a díszkő burkolat néhány helyen hiányos. Az üzletek zárva, csak néhány ember lézeng. Szezonban viszont gyanítom lépni sem lehet a tömegtől.
A Sió zsilipjei a hídról
Siófok Sóstó és Balatonvilágos határán lévő emelkedő rendkívül meredek (Csók István utca), ugyan kb. 15km/h-val feltekertem, de aki nincsen edzésben, vagy nincs az ilyen emelkedőkhöz szokva, annak ajánlott a bringát feltolni rajta.
Ezzel, tulajdonképp elértem a magas partot. A kilátás lenyűgöző, szinte az egész Keleti-medencét be lehet látni. Balatonakarattyán a Rózsa Ferenc utca – Szélső utca – Sirály utca burkolata jó néhány helyen hiányos és töredezett, a felszedett részeket csak zúzottkővel tömték vissza, képtelenség 25km/h feletti tempót menni. Ott jártamkor munkások irtották a Szélső utcában lévő elburjánozott növényzetet, jövőre a bringásoknak talán több helyük lesz.
Kilátás a balatonvilágosi magaspartról
A kijelölt bicikliút Balatonvilágos és Akarattya között
Balatonakarattyán a z Árpád utca helyett a 71-es utat választottam, mivel tábla nem tiltja a kerekezést a főúton, egészen az Árpád utca aljáig, ahol kb. 100 méteren át van tiltva a bicajozás, innen a település nyugati határáig ismét semmi tilalom.
Akarattya és Fűzfő között rendesen esett, a tiltás ellenére maradtam a főúton, mivel reggel fél kilenc körül alig volt forgalom csak egy autós hagyott le. A kilátás csodás a tóra. Fűzfő település kezdetét jelző tábla után visszatértem a kerékpárútra (bár ne tettem volna). A vasútállomás bejárati jelzőjével egy vonalba, ha jól emlékszem a Sirály étteremtől kezdve a kerékpárúttal együtt szurkozott felületre terített bőséges zúzottkövet hintettek. A kerékpár gumija az abronccsal együtt elmerült benne, úgy megfogott mintha homokba tekernék.
A tó északkeleti csücskében egy erdős részen vezet át az út. A burkolaton, mintha egy lánctalpas ment volna végig. A felszaggatott aszfaltréteg miatt rázkódik a kerékpár. Az erdős rész végén vasúti átjáró. Az ezt követő kb. 50 méteren szinte semmi burkolat csak zúzott kő. Vörösberény és Almádi között nagyon jó a bicikliút minősége.
Az igaz kalandok Balatonalmádiban kezdődtek. A kijelölt útvonalon maradva, rögtön a település határa után a Rákóczi Ferenc utcában kettő, kb. tíz centi széles és ugyanilyen mély az utca teljes szélességét átszelő vályú fogadott. Negyvenes tempó mellett csak a repülés mellett tudtam dönteni. Sikeres két kerékre való érkezés után konstatáltam, nem semmi akadálypálya van itt.
A Tass utca kereszteződésében egy Renault Meganos keresztbe!!! állt előttem a bicikliúton, amire pláne nem számítottam. Hátsó fék állóra kormány balra beránt, majd a gépjármű oldalával párhuzamosan megálltam. Konstatáltam, hogy semmi bajom, se a gépnek, de az autós (kb. 70 éves öreg néni) továbbhajtott, gyanítom semmit sem fogott fel az egészből.
Megyek tovább, előttem egy idős bácsi teker kb. 300 méterrel, majd egy másik autó ugyanezt megjátszotta az Ond utcánál, kihajt elé és megáll. A bácsinak nem voltak olyan jók a reflexei iszonyat nagyot esett. Autós kiugrik, én is odaértem, szerencsére a bácsinak semmi baja. Az autós meg szentségel, hogy bezony a metál lakk lement az autó oldaláról. A bácsit elkísértem pár száz méteren, teljesen jól volt.
Csopak, Forrás utca (10:00) valamilyen apró fehér tűhegyes és éles zúzottkövet szórtak ki, egy első lassú defektet beszedtem, javítás ráér később is. Tízperces pihenő a Szent József-forrásnál.
A csopaki Szent József-forrás pihenője
Füreden a főút a Munkácsy utcán halad, semmi sem jelzi, hogy az Atomerőmű üdülője fele kellene továbbmenni, szerencsére a végeredmény ugyanaz, a Tagore sétánynál lyukadtam ki: Itt haladni szezonon kívül is csak lassan, a gyalogosokat vonzza a bicikliút, továbbá utolértem egy csapatot, akik sakktábla mintázatban haladtak. Udvariasan előrekéredzkedtem.
A balatonfüredi Tagore-sétány
Zánka előtt a Gyermektábor közvetlen közelében a szántóföldről jelentős mennyiségű sarat hozott le az esőzés, három hete változatlan a helyzet, a “mocsáron” át csak lépésben! A vasútállomásnál (11:00): a tábla még mindig a Káli-medence felé jelzi Keszthelyt, de a szorgos kezek már fekete nyíllal jelezték a parti irányt, sőt a Dózsa utca elején már kint van egy rendes körutas tábla Keszthely felirattal. Egyszóval ha Zánka központjába nem kelünk át a vasúti átjárón akkor jó irányba haladunk.
Balatonszepezd: Hallgatva a balatontipp.hu fórumán és a weboldalon közölt leírás szavára a 71-es utat választottam. Nem tiltja semmi a kerékpározást, hely is van bőven, de őrült is akadt, aki centikre húzott el tőlem. A település nyugati határában lassítottam, hogy megnézzem a kerékpárút állapotát, ami a közölteknek megfelel. Kritikán aluli! Kitettek egy útburkolati hibát és egy egyéb veszélyre figyelmeztető táblát a kerékpárút mellé, és ezzel meg van javítva. A nyárfák gyökerei olyan szinten felpúpozták az aszfaltot, hogy azon még gyalogosan is csak bokatörést kockáztatva lehet haladni! Elképesztő!
Szepezdtől a főút forgalmi viszonyait figyelembe véve egészen (kb. 23km-en át) a badacsonytördemici elágazóig a főúton tekertem, csak Révfülöp határában a benzinkútnál álltam meg egy rövid technikai szünetre. Tiltótábla nincs, de szezonban úgy vélem életveszélyes. A tomaji vasúti felüljárót leszámítva szinte sík terepen halad az út a Pálkövei emelkedőt leszámítva.
A szigligeti elágazónál lévő Paprika csárda utáni lejtőt is rendesen felpúpozták a nyárfák gyökerei, csak lassan. A fahidak közül 1-2 esetében a deszkázás zörög, a rögzítés fellazult.
A harmadik híd szigliget után
Az első (és utolsó) nagyobb pihenőt Györök és Ederics között található Golfklubnál tartottam (13:15) . Füstölt sajtos mozzarellás melegszendvics rozs bagettban 640 pénz, finom, bőséges. WiFi is volt, sikerült kb. háromnegyed órát elütni, végre valamit élvezni a kilátásból (Szigliget, Badacsony, Balaton, Fonyódi hegy) a defektre kicsit rápumpáltam elég jól bírta magát eddig.
Korábbi fotó a Bece-hegy lábától, még golfpálya nélkül
Fenékpusztánál végleg megadta magát az első defekt, 20 perc alatt kicseréltem. Pumpával feltoltam kb. 6 barig a nyomást.
Fonyódon (Bélatelep) a hegy tövében lévő benzinkútnál elfogyott az innivaló, egy kerti csapból utána töltöttem, a benzinkutas készséges. Az első kereket is megpróbáltam “felfújni”, de a kompresszor csak 6,5-ig töltött kikapcsolási nyomáson, ezért reménytelen a helyzet, nem is kísérletezek.
Balatonbogláron a Topa utcában a kerékpározást tábla tiltja, érthetetlen miért, a kijelölt bicikliút minősége erősen kifogásolható, ráadásul szezonban hemzsegnek a gyalogosok rajta.
Szemesen (16:50) tartottam egy rövid technikai szünetet, majd egy autós GPS ötletétől felvillanyozva az Ady – Kodály – Hársfa utcákon át kívántam megkerülni az emelkedőt. A Kodály utcát azonban egy négy méter magas kerítéssel kettévágták, egy bizonyos üdülő miatt. Sebaj, a Kodály utca elején van egy vasúti átjáró gyalogosok számára. Semmivel sem rosszabb, mint ami Fonyódon, és még jó néhány helyen védi (“keseríti”) a kerékpárosok életét. Tompa, utca > Hársfa utca, hegy kipipálva.
Balatoni bicikliút bringakörút kerékpárút – Balatontipp.hu nagyobb térképen való megjelenítés
Balatonszemes: alternatív útvonal a hegy kikerülésére
Öszödnél a 7-es úttal párhuzamosan haladó kerékpárút tele van lyukakkal, ráadásul szűk is. Szembe jön néhány lány, az egyikkel majdnem “frontálisan is megismerkedek”, érintőlegesen elsuhanunk egymás mellett, miközben jajveszékel.
Szárszón a Berzsenyi utca katasztrófa. Az aszfalt dimbes-dombos, tele javítgatásokkal. 15-ös tempó mellett is esek le a gépről. Szárszó és Földvár között a Jókai utcában a vasúttal párhuzamosan van egy tucat fekvőrendőr, ezek közül 2-3 olyan alattomos, hogy alig lehet észrevenni. A vasútállomásnál megvan a 200. km.
Balatonföldvár szállásra érkezés (17:32): 208 km. Tiszta menetidő: 9 óra 23 perc 37 mp.
Másnap semmi izomfájdalom, a térdem azért érzi a kétszáz feletti.
Konklúzió
Messzemenően egyetértek azzal a véleménnyel, hogy egy nap alatt körbetekerni bűn. Hozzáteszem, ennek ellenkezőjét gondoltam a teljes expressz-túra előtt. Sok helyen a kerékpárút minősége, vagy annak hiánya, illetve a mellékutak állapota aggasztó. A főúton kerékpározni (szezonban) pedig felér egy orosz-rulettel…
Hiába a versenykerékpár, hiába a sokszor erőltetett tempó nem lehet haladni 20-25km/h-nál, helyenként a burkolat állapota, máshol a leselkedő veszélyek miatt, a napi átlag 22km/h-ra jött ki, ami (tapasztalatom szerint) szezonban még gyászosabb.
Ahogy a hithű muzulmánoknak életükben egyszer el kell menniük Mekkába zarándoklatra, úgy a hazai túrakerékpárosoknak életükben egyszer “kötelező” megkerülni a Balatont, de Ne egy nap alatt!!!
Szelesi Tamás
(A szerző fotóját kivéve a képeket Győrffy Árpád készítette)
Iratkozzon fel a heti hírlevelünkre, hogy ne maradjon le semmiről!