179 évvel az alapítás után kettészakították a balatoni hajózást

A drasztikus csökkentéssel egyszerűen kettévágták a Balatont. Mostantól keletről csak Balatonszemesig, nyugatról csak Balatonlelléig lehet eljutni. Megszűnt a hajós kapcsolat a Balaton keleti és nyugati fele között - Fotó: Győrffy Árpád

Az idei szezonban a tervezett inflációt jelentősen meghaladó mértékű díjemelésekkel vehetjük igénybe a Balatoni Hajózási Zrt. szolgáltatásainak többségét, miközben egyes díjak visszaállnak a tavalyelőtti szintre. A cég ezzel párhuzamosan radikálisan csökkentette a hajójáratokkal összekapcsolt települések mennyiségét, Füreden pedig hatalmas összegből zajlik a kikötő felújítása.

Hogy pontos képet adhassak az olvasóknak, levélben kérdeztem meg a Bahart illetékeseit, mi indolja az infláció feletti emeléseket és a megszűnő hajózási viszonylatokat. A megkeresésre válaszoló Dimb Kata marketing vezető jelezte, hogy “a hír megjelentetéséhez kizárólag a sajtóválasz teljes terjedelemben történő megjelentetéséhez járulunk hozzá“. Ezért először jöjjenek a jó hírek.

“Közel 30 éves forgalmi csúcsot döntött tavaly a BAHART, több mint 2,3 millióan utaztak 2024-ben a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) járatain. A rekorderedményhez a Magyarország Kormánya által biztosított, 6 milliárd forintos támogatásból megvalósult flottafejlesztés is hozzájárult. A két-két új komp és katamarán 2024-es szolgálatba állása lehetővé tette a menetrendi intenzitások és kapacitások bővítését. A BAHART, annak érdekében, hogy mind magasabb minőségben szolgálhassa ki utasait, folyamatos és kiemelt figyelemmel követi a változó utazási trendeket. Ezekhez igazodva és az elmúlt év tapasztalatai alapján kismértékű finomhangolást végez a menetrendben, de az sem a viszonylatok, sem a hajóindulások számát nem érinti – azokat a Társaság 2025-ben is fenntartja.

Ezen a helyen kettévágom a jó híreket, hogy a cég hivatalos dokumentumai alapján egy másik valóságot is bemutassak. A Bahart járatait legegyszerűbben a 2025.01.01. dátummal hatályba lépett “Személyhajózási díjszabás” részeként közölt “Díjzóna táblázat” alapján tekinthetjük át. A négyzetrácsos ábra két-két település vízszintes és függőleges oszlopának találkozásánál elhelyezett, különböző színű négyzettel jelzi, hogy az adott települések egymáshoz képest milyen díjzónába esnek. Ha két település oszlopának metszéspontján csak egy szürke kocka (négyzet) van, az azt jelenti, hogy az idei szezonban nem lesz közöttük hajójárat.

A 2025-ös személyhajózási díjszabás 4.1.1 pontjában szereplő díjzóna táblázat – Forrás: bahart.hu

Nekem már első látásra úgy tűnt, hogy a 2025-ös díjzóna táblázaton megszaporodtak a szürke kockák. Ezért sorról-sorra, oszlopról-oszlopra összevetettem az egy évvel korábbi, a 2024-es személyhajózási díjszabás részeként közölt díjzóna táblázattal. Hogy másoknak ne kelljen ezzel fáradni, a 2024-es táblázatban fehér x-el jeleztem azokat a, tavaly még létező viszonylatokat, amelyek helyén az idén már csak egy szürke kockát találtam.

A 2024-es díjzóna táblázat a 2025-ös változások jelzésével – x= megszűnő viszonylat – Forrás: bahart.hu – győrffyárpád

Hogy még átláthatóbb legyen a történet, szövegesen is kigyűjtöttem a változásokat. Az előző évhez képest 2025-ben már nem lehet menetrendi személyhajóval eljutni:
Alsóörsről Balatonboglárra, Balatonlellére, Tihanyrévbe;
Badacsonyból Balatonszemesre, Tihanyba;
Balatonalmádiból Balatonboglárra, Balatonlellére, Tihanyrévbe;
Balatonboglárról Alsóörsre, Balatonalmádiba, Balatonföldvárra, Balatonfüredre, Balatonszemesre, Siófokra, Tihanyba, Tihanyrévbe;
Balatonföldvárról Balatonboglárra, Balatonlellére, Tihanyrévbe;
Balatonfüredről Balatonboglárra, Balatonlellére, Tihanyrévbe;
Balatonlelléről Alsóörsre, Balatonalmádiba, Balatonföldvárra, Balatonfüredre, Balatonszemesre, Siófokra, Tihanyba, Tihanyrévbe;
Balatonszemesről Badacsonyba, Balatonboglárra, Balatonlellére, Révfülöpre, Tihanyrévbe;
Révfülöpről Balatonszemesre, Tihanyba;
Siófokról Balatonboglárra, Balatonlellére, Tihanyrévbe;
Tihanyból Badacsonyba, Balatonboglárra, Balatonlellére, Révfülöpre, Tihanyrévbe;
Tihanyrévből Alsóörsre, Balatonalmádiba, Balatonboglárra, Balatonföldvárra, Balatonfüredre, Balatonlellére, Balatonszemesre, Siófokra és Tihanyba.

Amennyiben két-két település között az oda és vissza irányt is vesszük, 2024-ben összesen 154 viszonylatban jártak hajók. Ez a szám az idén 54-el kevesebb lesz. Ha csak egy-egy iránnyal számolunk, akkor a tavalyi 77 viszonylat 27-el, több mint egyharmadával 50-re csökken. Ez még akkor is nagyon sok, ha ebből 9-et a Tihanyrév hajókikötő teljes kikapcsolása ad.

A Tihanyrév hajókikötőben az idén már távcsővel is hiába kémlelik a Balatont az érkező hajóra várók – Fotó: Győrffy Árpád

A drasztikus csökkentéssel egyszerűen kettévágták a Balatont. Miközben Széchenyi István és Hertelendy Károly 179 éve már az első járatokat is a Balaton teljes hosszában, Balatonkenesétől Keszthelyig közlekedtette,  Veigl Gábor vezérigazgatósága idején keletről csak Balatonszemesig, nyugatról csak Balatonlelléig lehet eljutni. Megszűnt a hajós kapcsolat a Balaton keleti és nyugati fele között.

Keszthely felől érkezik a Helka a lellei hajóállomásra. Innen már keletre nem indul hajó – Fotó: Győrffy Árpád

*

Visszatérve a Baharttól kapott válaszra, Dimb Kata a szolgáltatási árak változásáról is megírta a jó híreket.
“Mindemellett a BAHART az idei hajózási szezonban is plusz kedvezményekkel várja a családokat. A személyhajókon csökkentette a családi jegy árát és kibővítette azok körét, akik élhetnek ezzel a lehetőséggel. Így már az egy gyermeket nevelő szülők is vásárolhatnak családi jegyet, amely a menetrendi és sétahajó járatok mellett a gyerekhajókra is érvényes. A kompközlekedésben pedig gépjármű jegy megváltásával – díjmentesen utazhatnak a 14 év alattiak, a nyugdíjasok, a 65 év felettiek és a nagycsaládosok, továbbá 50%-os kedvezményt kapnak a 14-25 közötti fiatalok és a közalkalmazottak. Csökkent továbbá a kerékpárjegy ára – mind a kompokon, mind a személyhajókon. Mindezek mellett a digitális BAHART Kártya továbbra is, akár 15%-os kedvezményes kompközlekedést biztosít. Összességében tehát több mint 10%-os mértékben csökken a családi jegy ára, és csökken a kerékpáros jegyek ára is, miközben az átlagos díjemelési mérték az infláció mértékétől elmaradva alig 3%-os.”

A cég idei és tavalyi díjait összehasonlítva előttem más kép alakult ki az emelések mértékéről.

Menetrendi hajójáratok díjainak változása 2023-2025 között – Forrás: bahart.hu – győrffyárpád

 

A séta-, gyermek- és bulihajók, valamint egyes szolgáltatások díjainak változása 2023-2025 között – Forrás: bahart.hu-győrffyárpád

A balatoni kompjáratok egyes díjainak változása 2023-2025 között – Forrás: bahart.hu-győrffyárpád

A fentiekből látszik, hogy a díjemelések többsége magasan meghaladja a kormány által az év elején tervezett 3,2%-os mértéket. (Ahogy a tavalyi emelés is több mint kétszerese volt a kormány által 3,7%-nak mondott 2024-es inflációnak.) A Dimb Kata által az idei évre írt “alig 3%-os” díjemelés akkor lenne igaz, ha a Bahart szolgáltatásait túlnyomó többségben családi jeggyel utazók vennék igénybe. Az utazási tapasztalatok nem igazán ezt mutatják.

*

Végül megkérdeztem azt is, mikor fejeződik be a balatonfüredi kikötő felújítása. A hajóállomás múlt évig ismert képét 2002-2003-ban alakították ki. Nekem nem igazán volt bajom vele.

A kikötői csapat az átépítés megkezdése előtt az “Utolsó hajó búcsúztatón” 2002. október 23-án – középen Lucz Endre kikötővezető és Vanyolai Sándor, az ellehetetlenített feltételek miatt azóta már megszünt Vanyolai flotta alapítója, vezetője – Fotó: Győrffy Árpád

A felújított kikötőt Korzenszky Richárd, a tihanyi apátság perjele áldotta meg a 2003. júniusi avató ünnepségen – Fotó: Győrffy Árpád

A város honlapja tavaly decemberben adott hírt arról, hogy felújítási munkák miatt lezárták a mólót. “A beruházás révén szerkezetileg és tájépítészetileg is teljesen megújul a móló. Megerősítik a személyhajó kikötő talapzatát valamint a bejáró mólót, illetve az egész kikötő új díszburkolatot kap, amely illeszkedik majd a Vitorlás tér illetve a Tagore sétány arculatához. A munkálatokkal várhatóan az idegenforgalmi szezonra készülnek el” – írták a Baharttól kapott információk alapján.
Az elmúlt hetekben Veigl Gábor vezérigazgató is többször nyilatkozott a felújításról. “Tavasz végén átadják a teljes műszaki és esztétikai megújuláson átesett balatonfüredi kikötőt. A beruházás – mintegy 500–600 millió forint értékben – érinti a Tagore sétányt a mólófejjel összekötő hidat, a térburkolatot, a közműveket, padokat és más kényelmi elemeket is” – jelent meg például a sonline.hu oldalon.
“A balatonfüredi kikötő felújításával és megnyitásával kapcsolatban jövő hét elején adunk tájékoztatást Facebook oldalunkon, addig szíves türelmét kérjük” – válaszolta nekem Dimb Kata a többi kérdéshez kapcsolva.

Április 12-én személyesen is megnéztem a munka állását. Hogy az “500-600 milliós” átalakítás nagyságát érzékelni tudjuk, a korábbi állapottal való összehasonlításhoz ide teszek egy tavaly őszi képet is.

Így nézett ki a kikötő 2024. szeptember 11-én, még a felújítás megkezdése előtt – Fotó: Győrffy Árpád

És így néz ki a négy és fél hónapja tartó felújítási munka után 2025. április 12-én – Fotó: Győrffy Árpád

Itt van egy közelebbi kép is a pénztár előtti területről és a partra vezető mólóról – Fotó: Győrffy Árpád

A mólón és a pénztárépület előtt zajló munkán kívül én nem sok változást látok a kikötő területén. Pedig valahol ott kellene lenni annak az 500-600 millió forint értékű munkának, amiről a vezérigazgató beszélt, hisz mindjárt itt van a “tavasz vége“.

Közben a cég Facebook-oldalán megjelent a hír a nyitásról. “Megnyitja kapuit a Balatonfüredi kikötő a hajós utasforgalom részére! Április 18-tól már Balatonfüreden is szeretettel várjuk a hajózni vágyókat! A tavaszi szünetben április 18. és 27. között minden nap indulnak hajók, Tihany és Siófok irányába menetrendi járatok és az 1 órás sétahajózás egyaránt elérhető lesz.

Információim szerint nem csak időben lesz korlátozott ez az április 18-27. közötti “nyitás”, hanem térben is korlátozott lesz a közlekedés a mólón és a kikötőben egyaránt.

Győrffy Árpád

Ha érdekesnek találtad az írásomat, segíts azzal, hogy megosztod, ajánlod ismerőseidnek is!

 

Iratkozz fel a balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradj le semmiről! A feliratkozással hozzájárulsz adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatomat és tájékoztatómat itt olvashatod)

Hasznos lehet!

12 Comments on "179 évvel az alapítás után kettészakították a balatoni hajózást"

  1. Huszár Szilvia | 2025.04.19. at 13:27 |

    Köszönet az alapos elemzésért Győrffy Árpádnak! Nagyon hasznos és tanulságos. A történethez még hozzátartozik, hogy 2009-ben még 25, 2014-ben 21 és jelenleg már csak 16 közforgalmú személyhajó állomása van a BAHART-nak. Eladták vagy bérbeadták. Kérdés,hogy ezeknél a kikötőknél egyáltalán megmaradt-e a fizikai lehetősége a nagyhajó kikötésének és fenn kell-e tartani a jövőben. Ez szerintem stratégiai jelentőségű kérdés, amelyet a készülő új vízparti tervnek többek között vizsgálnia kellett volna. Turisztikai vonalon pedig nagyon hiányolom a BAHART-nál a komplex utazási szolgáltatásokat. Sokkal több potenciál van a BAHART-ban, mint amit jelenleg nyújt. Remélhetőleg megtalálja azokat a fejlesztési irányokat, amelyek valós közérdekű igényeket szolgálhat ki, mert sokan vagyunk, akik szeretjük a hajózás bármilyen formáját a Balatonon.

  2. Palócz Erika | 2025.04.19. at 10:11 |

    Köszönjük ezeket az írásokat; sok számunkra fontos információt egyedül csak innen tudhatunk meg.

  3. Kedves Lehel István!
    Nekem most ez a szerep jutott a castingon. És szívesen is csinálom, mert az ilyen “negatív hírek” talán segítenek abban, hogy utána több valódi lehetőség legyen a pozitív cikkek írására.
    Győrffy Árpád

  4. Lehel István | 2025.04.19. at 05:23 |

    Köszönjük Győrfi Árpád tartalmas beszámolóit.de azért néha pozitív beszámolókat is szívesen olvasnánk!

  5. Kedves Ábrahám Gábor!
    Ha jól tudom, a személyhajózást már nem támogatja az állam, csak a kompközlekedést. A többit én is így látom. Szerencsére a vitorláskikötők magánüzemeltetésbe adásáról lemondtak 2021-ben, így most ebből is jelentős bevételek lehetnek. Én azt gondolom, hogy a pénz kicsatornázását elsősorban nem a külső szolgáltatókkal, hanem a most indított nagy felújítási programmal tervezik. Az “500-600 millió” leszámlázásával tervezett füredi projekt is jó lehetőséget kínálhat erre.

  6. Ábrahám Gábor | 2025.04.18. at 12:22 |

    A Balatoni hajózás mindig is arról szólt, hogy a BHRT (MHRT) különböző üzletágai kisegítik egymást. Míg a személyhajózás veszteséges, addig a komp, a vitorlás és a turizmus üzletág nyereséges volt. Így a vállalat általában nyereségesen végezte munkáját. De ott volt még, hogy Állami közfeladatot ellátó vállalatként a személyhajózás veszteségét a Magyar Állam az eladott jegyek után hozzájárulásával kitoldotta, így soha nem fordult elő, hogy a cég veszteséges lett volna. Persze ma már a nyereséges üzletágak feltűntek a cég körül sertepertélő NER lovagoknak is és azokat felsőbb utasításra át kellett játszaniuk nekik. Így a cégnek már csak kevés lehetősége maradt a nyereséges üzemelésre, a szolgáltatási díjak drasztikus emelésével próbálják meg fenntartani magukat.

  7. Nagy Éva | 2025.04.18. at 11:04 |

    Én már évek óta nem találok szavakat arra, ami a hajózással történik. Sok-sok éven át mindig ott voltam a szezon legelső és legutolsó járatán – vidám magán- “szertartás”-ként és egész nyáron hajózgattam, csak úgy is, le fel, oda-vissza bárhonnan. Megszakad a szívem, nem is tudok már olyan bőven írni, amennyit ez a téma érdemel. De ennyit feltétlenül: “imádom” azokat az indokokat (még itt, a kommentekben is megjelenik, elképesztő!), hogy nem térülnek meg járatok, meg “nem volt igény rájuk”, érthető, ha megszűnnek. NEM. Nem érthető. Egy csomó járat úgy ment már évek óta, hogy 1-1 szer naponta, és olyan idióta időkben, hogy semmire nem volt alkalmas, semmihez nem csatlakozott, se más hajókhoz, se buszhoz, se vonathoz. Kocsival meg, ugye, mit csinálsz, hiszen hajóval normálisan csak “oda” utazol. És ezeket így senki – még én, a hajózni e helyekről IS imádó – se tudta igénybe venni. Meghasadó szívvel mondtunk le róla…És láss csodát, üresen járta e hajók. És akkor ügyesen jött, hogy: “nem volt rá igény.” De. VOLT és VAN. Kivagyok. Egy csodát sikerült megint szisztematikusan tönkre vágni. És majd a megmaradókról is ki fog derülni, hogy nincs rájuk igény – mivel drágák. És mind megszűnik szépen. Az meg senkinek nem fog eszébe jutni, hogy ha megfizethető és dugig van a sok járat, akkor máris gazdaságos. De nem ez a cél. Zavaró elemek nélkül lehet majd magán-motorcsónakozni vagy hasonlók. Ja: de azokra a csicsás, de a Balatonra teljesen fals funkciójú új kompokra volt pénz….meg “ész”. Azokra meg azért nem ülök pl. én, mert nem a hajó belsejében, hanem a kilátásban szeretnék gyönyörködni. Grrrr.

  8. Szabó Ferenc | 2025.04.18. at 08:12 |

    Már régen megkellett volna osztani mert ha valaki mondjuk Almádiból akart volna Badacsonyba menni hajóval akkor az bizony ottalvós projekt lett volna! Gondolom világos hogy a hajók sebességére gondolva mondom ezt!

  9. Hajózási kapcsolatokról.
    (Nem vagyok NER lovag.)
    Az a sanda feltételezésem, hogy a BAHART és a magántársaságok megegyezéséből született ez a menetrend.
    Hangsúlyozom, gyanú!
    Köszönet a tájékoztató cikkért.

  10. Galló Rita | 2025.04.17. at 13:46 |

    Sajnálom! Nyaranta rendszeresen hajózom a Balatonon. Már éppen terveztem az idei útvonalakat. Siófok-Tihany-Badacsony mindenképpen lett volna benne, de ezek után? Nagyon csodálkoznék, ha a díjemelés-kikötőfelújítás-járatritkítás mögött nem lenne ott a NER!…ezt csak úgy itt hagyom gondolatébresztőnek… Nagyon köszönöm Győrffy Árpádnak ezt a kimerítő tájékoztatást! …le is mentettem, nyáron biztos a hasznomra lesz.
    Kellemes nyarat kívánok és jó időt!

  11. Miklós | 2025.04.17. at 07:03 |

    Persze, hogy sajnáljuk, a megszűnő lehetősségeket. De feltételezem, hogy gondosan megvizsgálta a Bahart, hogy melyek a megtérülő viszonylatok. A megszüntetettek nem tartoztak közéjük vélhetően. Minden folyamatos átalakulásban van. Én nagyon sajnálom a Tihany-rév személyhajóforgalmának megszüntetését. Ugyanakkor megértem. A hetvenes, nyolcvanas években hatalmas nyüzsgés volt ott. Talponálló falatozókkal, borozókkal, butikokkal, bazárral, éttermekkel. Mára mindent legyalultak, lakópark lett a helyén és egyszerűen megszűnt felkeresendő látványosságnak lenni Tihany-rév. Régen a személyhajók azért is felkeresték, mert itt volt az akkori Mahart-nak egy üzemi konyhája, ahol a hajósoknak főztek. Szóval én a lepusztulást látom Tihany-rév környékén. ezt csak megerősítették a tavalyi szezonban több alkalommal is megtett kerékpáros túrám. Bicikliről sok olyat is észre lehet venni, amit autóból, vagy motorról nem. Tavaly fedeztem, fel magamnak a Balatoni minitúrákat. Egy részét meg is filmesítettem.

  12. Míg nem lesz ismét gomba a móló bejáratánál, nem megyek Füredre.
    Oda jártam gyalog minden koa reggel Arácsról, meg vissza hideg tejért, ropogós kifliért, hogy a nyaralásainkor friss illatra ébredjen a család. Kölyök voltam, nem volt probléma.
    Egész Füred beton, járólap, térkő lett.
    Bár elmúlt, de bennem még él, és élni is fog!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva én sem vagyok szerelmes a Cookie-ba, mert nem szeretem, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár