A Balatoni Hajózási Zrt. közleménye szerint május 1-jétől újra séta- és rendezvényhajóként működik a Jókai motoros. A Vanyolai flotta korábbi zászlóshajójának tulajdonos váltásával együtt lezárult a rendszerváltás utáni korszak legnagyobb balatoni magán hajóstársaságának története is. S ezzel új korszak kezdődött a személyhajózásban.
Kezdjük először a Jókai történetével, amit Deák István hajózási szakértő osztott meg velünk 11 évvel ezelőtt a hajó 100. születésnapi ünnepén.
A Jókai csavargőzöst 1913-ban építették Óbudán, majd alkatrészeire szedve vasúton szállították Siófokra, ahol 1913. július 2-án tette meg a próbaútját. A Hajóregiszter szerint ekkor a Balatontavi Gőzhajózási Rt. vetette nyilvántartásba.
Az első világháború után 1927-ben állt újra munkába, ekkor már kimondottan üdülőhajóként. 1944 őszén több balesetnek, aknarobbanásnak volt résztvevője, elszenvedője. Majd 1945. március 26-án egy német robbantókülönítmény a Balatonfüred előtti mély vízbe süllyesztette. A kiemelésére csak 1947-ben került sor, 1948-ban kezdték felújítani. Több fedélzeti átalakítás után 1963-ban kapott dízelmotort. Így működött az 1970-es évek végéig, amikor a balatoni hajózási vállalat – akkori nevén MAHART Magyar Hajózási Rt. – leselejtezte és eladta.
A Hajóregiszter szerint 1980-ban a Békés megyei KISZ-bizottság, a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság és a Gyulai Áfész közösen vásárolta meg a Jókait, hogy a Doboz-szanazugi úttörőtáborban vendéglátóipari egységként működtessék. A nyilvántartásból ekkor kivett hajó többször gazdát cserélt, végül teljesen tönkrement.
A hajóra a filmes műemlékvédő, Ráday Mihály figyelt fel, aki elérte, hogy a tiszalöki hajójavító műhelyben elkezdjék a felújítását. De megfelelő befektető vagy támogató hiányában a hajó csak félig készülhetett el.
Nem sokkal ezelőtt indult a történet másik szála, Vanyolai Sándor füredi hajóstársaságának megalapítása. A tengerészből lett balatoni hajósnak a rendszerváltás idején szűk volt az állami vállalati keret. A 90-es évek elején a korábbi munkahelyétől, a MAHART Magyar Hajózási Rt.-től bérbe vette a Tünde motorost, amivel sétahajójáratokat indított Füredről. Mivel az üzlet sikeresnek bizonyult, saját flotta kialakításába kezdett, a SZOT Sétahajózási Központtól megvásárolta a Szabadi vízibuszt, hogy bővítse a cég kapacitását. Majd újabb hajóval, a Balaton motorossal bővítette a saját flottát.
A Szabadi 2002-ig dolgozott a Vanyolai flottában, majd a Jókait a Balatonhoz hozó trélerrel a Dunához vitték, onnan Pestre hajózott. 2019 óta Armada néven az észak-macedóniai Ohridi-tavon működik.
Vanyolai Sándor 1997-ben újabb hajóval szerette volna bővíteni a flottáját. Ismerőseitől hallott a Jókai sanyarú sorsáról. Mivel a balatoni leselejtezés előtt maga is dolgozott a hajón, azonnal megvásárlása és teljes felújítása mellett döntött.
A hajó felújítása 1999-ben be is fejeződött. Vízi úton a Dunán, majd Sión át lehetett volna a Balatonra hozni. Erre azonban várni kellett, mert először egy szegedi híd alatt akadtak fenn a Tisza magas vízállása miatt, majd a NATO erők torlaszolták el a Dunát az újvidéki hidak szétbombázásával. Mire a Duna medrét megtisztították, a Balaton vízszintje csökkent annyira kritikus szint alá, hogy nem jutott belőle Sió-csatorna szintjének megemelésére. Ekkor a hajó egy szezont Budapesten dolgozott. Mivel a továbbra is alacsony vízszint miatt a második felúsztatási kísérlet sem jött össze, Vanyolai Sándor nem tehetett mást, a sokkal körülményesebb – és drágább – szárazföldi szállítást választotta.
A felújított Jókai motoros a 2003-as szezonban kezdte meg második balatoni életét. Ettől kezdve 21 éven át Balatonfüred és Tihany előtt rótta a köröket az utasokkal.
A végén csak egy maradhat
“Visszanyerte eredeti színvilágát és külsőre is az egységes nosztalgiahajó-flotta tagja lett a Jókai. A 2023. végén újra a Balatoni Hajózási Zrt. tulajdonába került hajóval a nagyközönség május elsején – a korábbi évekhez hasonlóan – Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel majd” – jelentette be a Bahart április utolsó napjaiban megjelent közleménye.
Ahogy a bevezetőben olvashatták, a hajó “eredeti színvilága” valamilyen sötét szín és a fehér párosítása volt. De igazán nem is ez a lényeg. A Jókai átfestése nem csak egy hajó tulajdonosváltását jelzi, hanem annak a balatoni fideszes gazdaságpolitikának a győzelmét is, ami “A végén csak egy maradhat” jelszóra épülve éppen tíz évvel ezelőtt indult.
2014 tavaszán, az akkor még fideszes többségű siófoki önkormányzat, a Bahart részvényinek meghatározó részével kezében új üzletpolitikát vezetett be. A cég addigi együttműködő hozzáállása helyett többszörösére emelték a független társaságok kikötőhasználati díját, és a korábbi “körforgásos” rendszer helyett állandóra kisajátították maguknak a kikötő legjobb helyeit.
Bár a Bahart hozzáállásán egy időre javított, hogy a siófoki önkormányzatban a függetlenek kerültek többségbe, de a cég 2019 augusztusi visszaállamosítása után a korábbinál is radikálisabbá vált a fideszes gazdaságpolitika. A kikötői díjak 2020 tavaszi drasztikus emelése – a Coviddal párosulva – az utolsó tartalékait is el kezdte fogyasztani a még talpon lévő független hajóstársaságoknak.
Az utóbbi tíz évben más balatoni magán hajóstársaságok is korlátozták, felszámolták működésüket. Balatonfüreden a másik ilyen látványos változás, hogy a tavalyi szezon óta nem láthatjuk többé a város előtti vizeken az első balatoni lapátkerekes gőzös, a Kisfaludy replikáját. A hajót építtető és működtető Balatoni Sétahajózási Kft. – a már említett Sánta Róza mellett – ezt a hajót is Budapestre vitte.
A Sánta Róza után a tavalyi szezon végén a Hableány is tűnt a keszthelyi vizekről. A 2000-ben épített nosztalgiahajót eredetileg a Balatoni Sétahajózási Kft. lajstromoztatta 2008-ban Keszthelyre, majd 2017-től ugyanitt a Nosztalgia Sétahajó Kft. üzemeltette. A cég a tavalyi szezon végén befejezte hajós szolgáltatásait, és a Hableány is a fővárosba került.
Ami még megmaradt
A nagyobb forgalmú helyek közül egyedül Siófokon működik még magán hajóstársaság. További, a Baharttól független vállalkozások működtetnek még egy-egy hajót Bogláron, Fenyvesen és Csopakon.
Balatonboglári indulással lehet sétahajózni a Phoenix vitorlással. A 80-as vitorlás-motorost 1956-ban építették Vácon. A befejezést Balatonfüreden végezték, ahol még ebben az évben lajstromba is vették a SZOT Sétahajózási Központ hajójaként. 1992-ben a Hunguest Hotelshez került, 1994-től a YachtParty Kft. működteti Balatonbogláron.
A siófoki kikötőben továbbra is három, egyaránt Talizmán névre keresztelt kisebb hajóval indít program- és sétahajózást, és ad bérbe hajókat a T Flotta Kft.
Balatonfenyvesen 2017 óta működik séta- és menetrend szerint közlekedő hajóként a Szent Benedek motoros, amivel korábban Siófokon találkozhattak a Balatonnál járók.
Az 1956-ban egy arab sejknek a füredi hajógyárban épített Yacht I. vitorlás-motoros Őszöd néven a füredi látképek meghatározó hajója volt évtizedeken át. 1957-2013-ig működött a város “felségvizein”. Ekkor a Balaton legnagyobb vitorlása a füredi Nautika Kft.-től a balatonvilágosi Árbocfény Kft. vette át. 2024-ben Csopakon lehet vele séta hajózni.
Ahogy a fentiekből kiderül, mostanra a Bahart gyakorlatilag egyedüli olyan cég maradt a Balatonnál, amelyik komolyabb kapacitással rendelkezik a nagyobb forgalmat adó településeken. Versenytárs nélkül így bármit megtehet. Például akár 67 százalékkal is emelheti a programhajókon a 4-14 éves gyerekek jegyét, vagy 10 százalékos “nosztalgia sétahajózás” felárat vezethet be még a kacsacsőrű új hajóin is.
Napjainkban a Balatonnál ez az “előre” irány.
Győrffy Árpád
Ha érdekesnek találta az írásomat, segítsen azzal, hogy megosztja, ajánlja ismerőseinek is!
Iratkozzon fel a balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)
A Baharttal kapcsolatos írásaim az utóbbi évekből