A Jókai hajó átfestésével egy időben új korszak kezdődött a balatoni hajózásban

"Visszanyerte eredeti színvilágát és külsőre is az egységes nosztalgiahajó-flotta tagja lett a Jókai" - jelentette be közleményben a Bahart. Az eredeti színvilág nem igazán stimmel, de ez lenne a legkisebb probléma - Fotó: facebook.com/balatonihajozasizrt

A Balatoni Hajózási Zrt. közleménye szerint május 1-jétől újra séta- és rendezvényhajóként működik a Jókai motoros. A Vanyolai flotta korábbi zászlóshajójának tulajdonos váltásával együtt lezárult a rendszerváltás utáni korszak legnagyobb balatoni magán hajóstársaságának története is. S ezzel új korszak kezdődött a személyhajózásban.

Kezdjük először a Jókai történetével, amit Deák István hajózási szakértő osztott meg velünk 11 évvel ezelőtt a hajó 100. születésnapi ünnepén.
A Jókai csavargőzöst 1913-ban építették Óbudán, majd alkatrészeire szedve vasúton szállították Siófokra, ahol 1913. július 2-án tette meg a próbaútját. A Hajóregiszter szerint ekkor a Balatontavi Gőzhajózási Rt. vetette nyilvántartásba.

A sötét hajótesttel, fehér felépítménnyel kialakított Jókai csavargőzös első útjára indul Siófokon 1913-ban – Forrás: Deák István

Az első világháború után 1927-ben állt újra munkába, ekkor már kimondottan üdülőhajóként. 1944 őszén több balesetnek, aknarobbanásnak volt résztvevője, elszenvedője. Majd 1945. március 26-án egy német robbantókülönítmény a Balatonfüred előtti mély vízbe süllyesztette. A kiemelésére csak 1947-ben került sor, 1948-ban kezdték felújítani. Több fedélzeti átalakítás után 1963-ban kapott dízelmotort. Így működött az 1970-es évek végéig, amikor a balatoni hajózási vállalat – akkori nevén MAHART Magyar Hajózási Rt. – leselejtezte és eladta.

A Jókai hajó még csavargőzösként 1963 nyarán a tihanyi kikötőben – Fotó: Fortepan.hu – Chuckyeager tumblr

A Hajóregiszter szerint 1980-ban a Békés megyei KISZ-bizottság, a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság és a Gyulai Áfész közösen vásárolta meg a Jókait, hogy a Doboz-szanazugi úttörőtáborban vendéglátóipari egységként működtessék. A nyilvántartásból ekkor kivett hajó többször gazdát cserélt, végül teljesen tönkrement.

A Jókai hajó 1988-ban egy árvíz után Gyomaendrőd mellett a Hármas-Körös partjára kivetve – Fotó: Fortepan.hu – Kerekes Péter

A hajóra a filmes műemlékvédő, Ráday Mihály figyelt fel, aki elérte, hogy a tiszalöki hajójavító műhelyben elkezdjék a felújítását. De megfelelő befektető vagy támogató hiányában a hajó csak félig készülhetett el.

Nem sokkal ezelőtt indult a történet másik szála, Vanyolai Sándor füredi hajóstársaságának megalapítása. A tengerészből lett balatoni hajósnak a rendszerváltás idején szűk volt az állami vállalati keret. A 90-es évek elején a korábbi munkahelyétől, a MAHART Magyar Hajózási Rt.-től bérbe vette a Tünde motorost, amivel sétahajójáratokat indított Füredről. Mivel az üzlet sikeresnek bizonyult, saját flotta kialakításába kezdett, a SZOT Sétahajózási Központtól megvásárolta a Szabadi vízibuszt, hogy bővítse a cég kapacitását. Majd újabb hajóval, a Balaton motorossal bővítette a saját flottát.

Az eredetileg 1927-ben épített, de azóta többször is átalakított Tünde motoros a siófoki kikötő előtt 2013-ban – A kép készítése idején már újra a Bahart működtetésében volt – Fotó: Győrffy Árpád

Sajnos a Szabadi vízibuszról nem találtam fotót az archívumomban, de a képen látható Györök ugyanahhoz a típushoz tartozik. Egy eltérés volt, a Szabadi vastagabb, tengerre méretezett fenéklemeze – Fotó: Győrffy Árpád

A Szabadi 2002-ig dolgozott a Vanyolai flottában, majd a Jókait a Balatonhoz hozó trélerrel a Dunához vitték, onnan Pestre hajózott. 2019 óta Armada néven az észak-macedóniai Ohridi-tavon működik.

A Balaton motoros 2012 nyarán a Füred előtti vizeken – A hajó furcsa formája annak köszönhető, hogy 1957-ben vízügyi kutatóhajónak készült. 1994-től volt a Vanyolai flotta része. Most ez is elhajózásra vár – Fotó: Győrffy Árpád

Vanyolai Sándor 1997-ben újabb hajóval szerette volna bővíteni a flottáját. Ismerőseitől hallott a Jókai sanyarú sorsáról. Mivel a balatoni leselejtezés előtt maga is dolgozott a hajón, azonnal megvásárlása és teljes felújítása mellett döntött.

Az újra épülő Jókai 1999 februárjában a Tiszalöki Vízlépcső műhelyében a Kelet-Magyarország tudósításából – Fotó: Balázs Attila

A hajó felújítása 1999-ben be is fejeződött. Vízi úton a Dunán, majd Sión át lehetett volna a Balatonra hozni. Erre azonban várni kellett, mert először egy szegedi híd alatt akadtak fenn a Tisza magas vízállása miatt, majd a NATO erők torlaszolták el a Dunát az újvidéki hidak szétbombázásával. Mire a Duna medrét megtisztították, a Balaton vízszintje csökkent annyira kritikus szint alá, hogy nem jutott belőle Sió-csatorna szintjének megemelésére. Ekkor a hajó egy szezont Budapesten dolgozott. Mivel a továbbra is alacsony vízszint miatt a második felúsztatási kísérlet sem jött össze, Vanyolai Sándor nem tehetett mást, a sokkal körülményesebb – és drágább – szárazföldi szállítást választotta.

A Dunaújvárosból kerekeken hozott hajó a Siófok-kilitii vízre tétel előtt – az MTI fotója a Fejér Megyei Hírlap augusztus 14-ei számából

A felújított Jókai motoros a 2003-as szezonban kezdte meg második balatoni életét. Ettől kezdve 21 éven át Balatonfüred és Tihany előtt rótta a köröket az utasokkal.

A Jókai Füred előtt a 2003-as Kékszalag egyik nézőhajójaként – Fotó: Győrffy Árpád

A Jókai a tihanyi Pisky sétányról 2019-ben – A sötétzöldre, aranyszínűre és fehérre, a Vanyolai flotta színeire festett hajó két évtizeden át alapvető része volt a Füredi-öböl panorámájának – Fotó: Győrffy Árpád

A Jókai állandó résztvevője volt a füredi, Füred környéki rendezvényeknek. Itt éppen Anna-bál előtti szívhalászatra indulnak 2015-ben – Fotó: Győrffy Árpád

A végén csak egy maradhat

“Visszanyerte eredeti színvilágát és külsőre is az egységes nosztalgiahajó-flotta tagja lett a Jókai. A 2023. végén újra a Balatoni Hajózási Zrt. tulajdonába került hajóval a nagyközönség május elsején – a korábbi évekhez hasonlóan – Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel majd” – jelentette be a Bahart április utolsó napjaiban megjelent közleménye.
Ahogy a bevezetőben olvashatták, a hajó “eredeti színvilága” valamilyen sötét szín és a fehér párosítása volt. De igazán nem is ez a lényeg. A Jókai átfestése nem csak egy hajó tulajdonosváltását jelzi, hanem annak a balatoni fideszes gazdaságpolitikának a győzelmét is, ami “A végén csak egy maradhat” jelszóra épülve éppen tíz évvel ezelőtt indult.

2014 tavaszán, az akkor még fideszes többségű siófoki önkormányzat, a Bahart részvényinek meghatározó részével kezében új üzletpolitikát vezetett be. A cég addigi együttműködő hozzáállása helyett többszörösére emelték a független társaságok kikötőhasználati díját, és a korábbi “körforgásos” rendszer helyett állandóra kisajátították maguknak a kikötő legjobb helyeit.

A megcsonkított Jókai motoros 2014 tavaszán a füredi móló hátsó helyén – Még a Jókai orrából korábban kinyúló díszrudat, a bugspritet is le kellett vágni, hogy elviselhetőbb területbérleti kategóriába kerüljenek – Fotó: Győrffy Árpád

A 300 férőhelyes Klára motoros az utolsó szezonjában Balatonfüred és Tihany között – A Bodeni-tóról vásárolt rendezvényhajó 2006-tól volt a Vanyolai flotta tagja. A romló helyzet miatt 2014-ben megváltak tőle, a hajó Budapestre került – Fotó: Győrffy Árpád

Bár a Bahart hozzáállásán egy időre javított, hogy a siófoki önkormányzatban a függetlenek kerültek többségbe, de a cég 2019 augusztusi visszaállamosítása után a korábbinál is radikálisabbá vált a fideszes gazdaságpolitika. A kikötői díjak 2020 tavaszi drasztikus emelése – a Coviddal párosulva – az utolsó tartalékait is el kezdte fogyasztani a még talpon lévő független hajóstársaságoknak.

A Róza vitorlás-motoros hajó a füredi Marina Hotel előtt 2011-ben – A 2007-ben saját tervek alapján építtetett hajótól 2020-ban kényszerült megválni a Vanyolai flotta. A hajót két évig Sánta Róza néven Keszthelyen működtette a Balatoni Sétahajózási Kft., ma már ez is a fővárosban van – Fotó: Győrffy Árpád

Az utóbbi tíz évben más balatoni magán hajóstársaságok is korlátozták, felszámolták működésüket. Balatonfüreden a másik ilyen látványos változás, hogy a tavalyi szezon óta nem láthatjuk többé a város előtti vizeken az első balatoni lapátkerekes gőzös, a Kisfaludy replikáját. A hajót építtető és működtető Balatoni Sétahajózási Kft. – a már említett Sánta Róza mellett – ezt a hajót is Budapestre vitte.

A 2014-ben Füreden lajstromozott Kisfaludy a csopaki partok előtt 2016-ban – 2023-tól már ez a hajó is Budapesten szállítja az utasokat – Fotó: Győrffy Árpád

A Sánta Róza után a tavalyi szezon végén a Hableány is tűnt a keszthelyi vizekről. A 2000-ben épített nosztalgiahajót eredetileg a Balatoni Sétahajózási Kft. lajstromoztatta 2008-ban Keszthelyre, majd 2017-től ugyanitt a Nosztalgia Sétahajó Kft. üzemeltette. A cég a tavalyi szezon végén befejezte hajós szolgáltatásait, és a Hableány is a fővárosba került.

A 2000-ben Szegeden épített, 2008-ban korszerűsített Hableány motoros a balatonberényi partok előtt 2019-ben – Fotó: Győrffy Árpád

Ami még megmaradt

A nagyobb forgalmú helyek közül egyedül Siófokon működik még magán hajóstársaság. További, a Baharttól független vállalkozások működtetnek még egy-egy hajót Bogláron, Fenyvesen és Csopakon.

Balatonboglári indulással lehet sétahajózni a Phoenix vitorlással. A 80-as vitorlás-motorost 1956-ban építették Vácon. A befejezést Balatonfüreden végezték, ahol még ebben az évben lajstromba is vették a SZOT Sétahajózási Központ hajójaként. 1992-ben a Hunguest Hotelshez került, 1994-től a YachtParty Kft. működteti Balatonbogláron.

A Phoenix vitorlás-motoros Révfülöpről 2019-ben – Fotó: Győrffy Árpád

A siófoki kikötőben továbbra is három, egyaránt Talizmán névre keresztelt kisebb hajóval indít program- és sétahajózást, és ad bérbe hajókat a T Flotta Kft.

A 2006-ban Törökországból hozott Talizmán I. vitorlás-motoros a siófoki partok előtt 2017-ben – Fotó: Győrffy Árpád

A 2010-ben Spanyolországból hozott Talizmán II. vitorlás-motoros a tihanyi Pisky sétányról 2020-ban – Fotó: Győrffy Árpád

A 2006-ban épített, Juditta néven Keszthelyen lajstromozott, majd 2017-től Talizmán III. néven Siófokon működő vitorlás-motoros – még Juditta korában – a fonyódi hegyekkel a háttérben 2008-ban – Fotó: Győrffy Árpád

Balatonfenyvesen 2017 óta működik séta- és menetrend szerint közlekedő hajóként a Szent Benedek motoros, amivel korábban Siófokon találkozhattak a Balatonnál járók.

A Szent Benedek a balatonfenyvesi vitorláskikötőben 2022-ben – Az érdekes formájú hajót a Tihanyi Limnológiai Intézet kutatóhajójának építették 1982-ben, akkor még Biológia néven – Fotó: Győrffy Árpád

Az 1956-ban egy arab sejknek a füredi hajógyárban épített Yacht I. vitorlás-motoros Őszöd néven a füredi látképek meghatározó hajója volt évtizedeken át. 1957-2013-ig működött a város “felségvizein”. Ekkor a Balaton legnagyobb vitorlása a füredi Nautika Kft.-től a balatonvilágosi Árbocfény Kft. vette át. 2024-ben Csopakon lehet vele séta hajózni.

Az Őszöd vitorlás-motoros a füredi Rózsakert előtt 2011-ben. Az idén Csopakon lehet rá biztosan számítani – Fotó: Győrffy Árpád

A 11 évvel ezelőtti képen a Jókait feltámasztó Vanyolai Sándor az akkor 100 éves Jókai hajó harangjánál – Megtette, amit lehetett – Fotó: Győrffy Árpád

Ahogy a fentiekből kiderül, mostanra a Bahart gyakorlatilag egyedüli olyan cég maradt a Balatonnál, amelyik komolyabb kapacitással rendelkezik a nagyobb forgalmat adó településeken. Versenytárs nélkül így bármit megtehet. Például akár 67 százalékkal is emelheti a programhajókon a 4-14 éves gyerekek jegyét, vagy 10 százalékos “nosztalgia sétahajózás” felárat vezethet be még a kacsacsőrű új hajóin is.
Napjainkban a Balatonnál ez az “előre” irány.
Győrffy Árpád

 

Ha érdekesnek találta az írásomat, segítsen azzal, hogy megosztja, ajánlja ismerőseinek is!

 

Iratkozzon fel a balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

A Baharttal kapcsolatos írásaim az utóbbi évekből

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva én sem vagyok szerelmes a Cookie-ba, mert nem szeretem, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár