Jelentősen átalakíthatja az északi parti kisebb településeinek turisztikai lehetőségeit a MÁV terve az éjszakai bagolyvonatok beindításáról. A déli parton már eddig is jártak ilyenek, ott sűrítenék a járatokat.
Az éjszakai járatok segítségével könnyebben fel lehet majd keresni esténként a pezsgőbb életű nagyobb településeket egy sétára, vacsorára, programra, illetve könnyeben haza lehet jutni az ilyen kiruccanások után. Eddig is nagy volt a mozgás a települések között a borhetek és más népszerű rendezvények idején. A jövő nyártól több lehet rá lehetőség, mert nem kell autó és alkoholmentes sofőr az ilyen utakhoz. Ez persze azzal is járhat, hogy a kisebb települések vendéglátóhelyeinek tovább csökkenhet az esti forgalma.
Az új járatok tervéről dr. Kormányos László, a MÁV-Start Zrt. szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettese beszélt a Balatoni Integrációs Közhasznú Nonprofit Kft. által, a térség közlekedési fejlesztéseiről tartott szerdai online fórumon. Mint a vezérigazgató-helyettes elmondta, a vasút balatoni nyári utasforgalma 15 százalékkal maradt az egy évvel korábbitól. Az idei 1,4 millió utas a 2017-es szintnek felel meg. A vonatos szezon lassan és gyengén indult, de a nyár folyamán folyamatosan emelkedett. A heti bontásban számolt adatok szerint augusztus végén már beérték az egy évvel korábbi hasonló időszak szintjét. A forgalomcsökkenés a déli parton volt nagyobb, amit az elmaradó fesztiválok hatásának tulajdonítanak.
Miközben a személyforgalom visszaesett, a kerékpár szállítás 30 százalékkal nőtt. A MÁV is úgy látja, hogy ezzel elérték a kapacitásuk felső határát, még a kerékpárhelyjegyes vonatokon is problémák alakultak ki. “A jövő évben újragondolás szükséges” – vélte a vezérigazgató-helyettes.
Nagy sikerként értékelik a Balaton 24/72 napijegyek bevezetését. Ezekkel az adott időszakban “korlátlan számú” utazást lehet tenni a Balaton körül, és érvényesek a fenyvesi kisvasútra is. Összesen 16872 darabot adtak el belőlük a nyáron. Elégedettek a bisztrókocsik teljesítményével is. Az összesítés szerint több más mellett 9720 korsó sört fogyasztottak el a vendégek a balatoni járatokon.
Kormányos László a jövő évi tervek között elmondta, hogy lesz elő- és utószezoni menetrend, új jegyautomatákat telepítenek, megpróbálják kezelni a megnövekedett kerékpárszállítási igényeket. Folytatják az étkezőkocsi felújítási programot, kiterjesztik a közlekedési területüket. Új szolgáltatásként a kiemelt balatoni vonatokon bevezetik az 1. osztályú utazási lehetőséget. Éjszakai bagolyvonatok indítanak a part menti települések közötti közlekedés javítása érdekében az északi parton, a déli parton pedig sűrítik a meglévő járatokat.
Vizsgálják azt is, hogy a jövő nyáron Kelet-Magyarország felől belföldi éjszakai vonatokat indítanak a Balatonra.
A jövőben sokat várnak a vasúti és az autóbuszos közlekedés összehangolásától. Somogy és Zala megyében javítani szeretnék a vasútra való “rá- és elhordást”. Ugyancsak a vonatok és a buszjáratok összehangolásával bővíteni szeretnék a Balaton-felvidéki települések elérhetőségét is. S amíg a Balaton keleti végén régóta tervezett közvetlen vasúti összeköttetés nem jön létre észak és dél között, addig ott is a vonatok és buszjáratok összehangolásával biztosítanák a tó körbejárhatóságát. A két közlekedési mód összehangolásának egyik lehetséges terepe a Balaton 24/72 napijegyek felhasználhatóságának kiterjesztése is.
A fórumon szó volt a Balaton térségében zajló közlekedési beruházásokról is. Nyul Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy a Szabadbattyán-Balatonfüred közötti 55 kilométeres vonalszakasz villamosítása várhatóan a jövő év nyarán zárul. A felsővezeték kiépítése mellett 5,4 kilométer vágányt és négy állomást is átépítenek. A Balatonfüred-Tapolca-Keszthely illetve a Tapolca-Ukk szakasz villamosításának még csak a terveztetése szerepel a tervek között. Ehhez a közbeszerzést az idei év utolsó negyedévében írják ki.
A közúti fejlesztések kapcsán beszélt a 8-as főút Litér-Veszprém közötti szakaszának felújításáról, illetve a Veszprémet délről elkerülő út Litér felőli és a Füred felőli csomópontja közötti szakaszának 2×2 sávossá fejlesztésről. A három új többszintes csomópont megépítésével járó munka befejezését 2023 első negyedévére tervezik.
Közben zajlik a füredi és a csatári csomópont közötti szakasz felújítási terveinek felülvizsgálata. A felülvizsgálattal 2022 negyedik negyedévére végeznek. A Győr felől érkezőket érintheti a 82-es főút és 8-as főút új összekötésének megépítéséhez az idei év végére várják a kiviteli tervek leszállítását, a kiviteli közbeszerzés kiírását jövő év első negyedévében tervezik.
A Balaton délnyugati végén zajló közúti fejlesztés rövidesen jelentős állomásához ér, október 22-én forgalomba helyezik az M76-os autóút első ütemét, az M7-es autópálya holládi csomópontja és Balatonszentgyörgy közötti szakaszt.
A 2. ütemben megépülő Balatonszentgyörgy és Fenékpuszta közötti szakaszt 2022 első negyedévében szeretnék átadni. Ennél az építkezésnél fontos esemény a szeptemberben elkészült körforgalmú csomópont, ami sokat javított az eddigi közlekedési gondokon.
Az M76-ost Keszthellyel illetve Hévízzel összekötő 2×2 sávos szakasz építését a jövő év végén kezdik – a tervek szerint.
Győrffy Árpád
•
Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)